Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Laa laa laa, 28.04.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    No siis sieltähän voidaan tulla sitten päin kun vihreää tulee tai vaihtoehtoisesti sakotettaisiin isolla sakolla Suomessa kun ajavat päin punaisia....
    Eikös autokoulussa opetettu ettei ajeta enää valoista risteysalueelle jollei siitä voi ajaa läpi ettei jäädä sinne tukoksi...

    Jos kerkeää risteysalueelle vauhdilla ja samassa ajaa suoraan ajavaa kylkeen tai kerkee eteen että se ajaa kylkeen peräkulmaan tms. olet silti Suomessa syyllinen.... Koska tulit kolmion / stop merkin takaa etkä katsonut väliä mihin kerkeät ja näinollen et noudattanut väistämisvelvollisuuttasi.

    Asia on eri jos käännyt risteyksestä ja siinä on heti suojatie johon tulee jalankulkija niin ei suoraa tulija saa päin ajaa mutta risteyksistä jos tulee niin että suoraa ajava joutuu jarruttelemaan niin mennään jo rikkeen puolelle eli tulisi kolari jollei jarruttaisi koska tullaan väistämisvelvollisena eteen/päälle jne.
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2018
  2. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Olen jo tämän todennut aiemmin, mutta voisitko hieman parantaa oikeinkirjoitustasi. Pilkuttomat ja pisteettömät kirjoitukset ovat erittäin hankalia lukea ja ymmärtää, erityisesti lisättynä sekavalla sanajärjestyksellä.

    Mutta kuitenkin, laki toteaa myös niin, että risteysalueella olevaa on väistettävä. Tätä harvemmin osataan huomioida, koska tavanomaiset väistämisvelvollisuudet on porattu niin syvälle päähän. Tämän takia muun muassa kannattaa risteykseen mennessä ohittaa liikennevalot vihreällä, eikä jäädä odottelemaan. Lähes säännöstään tämä tulee eteen vasemmalle kääntyessä, kun vastakkaisesta suunnasta voi samoilla valoilla tulla suoraan. Valon taakse ei tällöin kannata jäädä, vaan mahdollisimman keskelle risteysaluetta. Kaikki tämä toki sillä oletuksella, että eteneminen on mahdollista väistämisvelvollisuuksien jälkeen.
     
  3. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Eli tässä vasemmalta tuleva auto on oikeassa tai noh syytön jos olisi kolahtanut koska kerkesi risteysalueelle??? :D

    Voi sen risteysalueen ajatella niinkin että risteävältä tieltä joku tulee suurinta sallittua nopeutta kääntäen rinkaat vinkuen oikealle jonkun eteen joka sitten pamauttaa perään. Tässäkin syypää on risteävältä tieltä tuleva JOS oli kolmio / stop.

    Tosin pyöräilyssä ajoneuvot kerkee juuri kolmion / stop merkin etupuolelle kun kolahtaa jos pyöräilijä ei kerkeä äkkijarruttamaan koska ne on sijoitettu niin eli jotain 1-2m kelvistä eli auto tulee juuri väistämisvelvollisena eteen... Jos ajorata on kauempana niin sitten on 2 kolmiota eli ensimmäinen kelville ja toinen kauempana ajoradalle.
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2018
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Tulevaisuudessa on sitten näitä paljon enempi ajoradoilla.
    [​IMG]
    Eli normaali polkupyörä missä napamoottori mutta rekisteröityjä... Saavat avustaa yli 25km/h nopeuksissa <-- Tarkoittaa rekisteröitävä mopoksi.
    https://katsastuscenter.net/tulevaisuuden-kulkine/

    Tuon pyörän speksejä.
    ST2 malleja on useita mutta kevein.
    TOTAL WEIGHT:
    57.5 lbs (26.08 kg)
    BATTERY WEIGHT:
    11 lbs (4.98 kg)
    MOTOR WEIGHT:
    10.6 lbs (4.8 kg)
    MOTOR BRAND:
    SYNO Drive (Ultra Motor)
    MOTOR TYPE:
    Rear-Mounted Gearless Direct Drive Hub
    Learn more about Ebike motors
    MOTOR NOMINAL OUTPUT:
    500 watts
    MOTOR PEAK OUTPUT:
    750 watts SYNO drive gearless direct drive rear hub motor weighs 11 pounds (5kg) offers 42 Newton meters of torque
    MOTOR TORQUE:
    40 Newton meters
    BATTERY BRAND:
    Samsung
    BATTERY VOLTAGE:
    48 volts
    BATTERY AMP HOURS:
    20.5 ah
    BATTERY WATT HOURS:
    983 wh
    Piikkiteho 750W mutta kun painoa 20kg ylimääräistä verrattuna kevyeen pyörään ja piikkitehoa irtoo aikapaljon enemmän kuin tuo ja kevyempi kulkine ihan lihasvoimin niin tuollaisen nyt jättää kyllä niin tasamaalla kuin ylämäissä.
    Sähköpyöristä on kokemusta ja edes 1000W tehoinen kampe ei painonsa (painava runko + akku + moottori) jaksa mennä jyrkkiä ylämäkiä läheskään 30km/h polkematta...
    Veikkaan että tuo kulkee sinne rajoittimeen 45km/h alamäessä mutta jos yhtään nousua enempi niin sitten hyytyy sinne 25km/h tuntumaan.
    En tiedä sitten onko autot torvea soittelemassa mutta lain mukaan tuo ei kuulu pyörätielle.

    Huvittavaa tuossa torvien soittelemisessa on että olen törmännyt pyöräilijöihin joita autoilijat ovat yrittäneet komentaa kävelytielle (eli ajoradan vieressä olevalle tielle missä ei ole erikseen merkillä osoitettu pyörätieksi).
    Siinä pyöräily on lain mukaan enemmän kielletty kuin koskaan ajoradalla. Ajoradalla täytyy pyöräillä aina jos valitsee reitin missä ei pyörätietä tai sitä ei voi järkevästi käyttää turvallisesti esim. kaupunkialueella kun joutuu ajamaan ajoradalla ja yhtäkkiä onkin vasemmalla pätkä pyörätietä... Se tekee vaaratilanteita jos yrittää loikkia sinne liikenteen seassa.

    Pyörätielle on hankalaa liittyä ajoradalta kun siinä mennään kuitenkin muun liikenteen vauhtia ja pitäisi siitä suojatieltä liittyä vasemmalle? Vaiko pakosti ryhmittyä vasemmalle kääntyväksi vaikka jatkamassa matkaa suoraan? :D
    Suoraan jatkaminen on turvallisempaa etenkin jos on vastaantulevaa liikennettä ja jos siinä jarruttaa (ei jarruvaloja jne.) voi takaa tuleva auto ajaa yli kun pyörä pysähtyy hyvinkin nopeasti tarvittaessa. Pieni massa ei tarvitse paljoa jarruvoimaa verrattuna mopoon moottoripyörään jne.
     
  5. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    En ottanut kantaa videoon, vaan oioin jälleen yhden virheellisen käsityksesi.
     
  6. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
  7. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Huvittavaa kuinka painottaa oikein että PYÖRÄILIJÄN PÄÄLLE meinasi ajaa.

    Ei, vaan AUTON ALLE :D
     
  8. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 774
    Ai hemmetti, taas se alkaa. Pakat ja muut liikennettä haittaavat itseään korostavat pyöräilijät. Aina pitäisi varoa vaikka miten haittaavat ihmisiä. Pyöräilijät on kyllä sellaisia loukkaantujia, ettei mitään rajaa.

    Niitä, jotka pyöräilevät ympäri talven jäässä, sohjossa ja lumisateessa on kyllä pakko arvostaa.

    Tuossa on kyllä todellista roadragea, hienoa pyöräilijät!
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2019
  9. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Näemmät taas pyöräilykausi alkanut ja omalla tavallansa sääntöjä tulkitsevat spandeksisankarit ilmestyneet ympäristöön. Kummallista, ettei näitä tapaa niin paljon talvisäillä, vaikka pyöräilijöitä silloinkin harvakseltaan näkee. Tuntuu kuin talvifillaristit osaisivat keskimäärin noudattaa sääntöjä paremmin.

    Tänään eräs sankari ajoi Teollisuuskadulta Junatielle ja alas Pääskylänkadulle. Ihme kyllä, punaisia päin ei mennyt. Vissii oli liikaa potentiaalista liikennettä Rantatiellä. Kääntyi sitten valoista vasemmalle, pyörätielle kohti Teurastamoa. Lieköhän olisi ollut tarkoitus jatkaa ajotietä pitkin, jos ei olisi autoilijat vittuuntuneet tähän. Lähtiessään tuuppassi voimalla auton oven päin kuljettaja, joka oli avannut oven jonkunlaista sananvaihtoa varten rinnalle tulleen fillaristin kanssa. Silloin fillaristille riitti punaisissa norkoilu ja lähti pyörätielle päin punaisia. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, oliko rike enää niin paha.

    Fillaristi meinasi, ettei sinne mene pyörätietä ja sen takia ajoi reittinsä miten ajoi. Kuitenkin samaan paikkaan olisi päässyt kahta eri reittiä pyörätietä pitkin matkan pidentymättä. Suorin reitti olisi mennyt saman tien myötäisesti ja yli edessä olevan suojatien.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2019
  10. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Onhan se paha paikka kieltämättä jos joku pääsee nopeammin paikasta A paikkaan B, maksamatta autoveroa ja vakuutuksia ja polttoainetta. Teetkö muuten muistakin liikennesääntöjen rikkojista giffejä?
     
  11. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Nyt kun vielä tilanne olisikin se, että pääsisi nopeammin, mnutta kun kaksi reittiä pyörätietä pitkin samalta osuudelta ovat yhtä nopeita. Giffejä ei ole, mutta videoita on laidasta laitaan. Pyöräilijät korostuvat törttöilijöiden määrässä.

    Saisinkohan ajaa autolla jalkakäytäviä pitkin päästäkseni nopeammin A -> B? Maksan sentään veroja ja vakuutuksia.
     
  12. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Kokeile toki :D Luultavasti kyllä et pääse, ellet sitten aja muutaman jalankulkijan ylitse, mutta kannattaa toki harkita onko se sen muutaman säästetyn sekuntin arvoista. Sitä mä en käsitä autoilussa, että on pehmoinen istuin hanurin alla, ilmastointi ja radio, mutta silti jostain helvetin syystä joittenkin pitää hermoilla koko ajan.
     
  13. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Pyörällähän on nimenomaan sallittua ajaa autotiellä pyörätien puuttuessa (ellei pyöräilyä ole liikennemerkillä kielletty). Sillä ei ole periaatteessa väliä, että kulkeeko paikasta A paikkaan B joku pyörätie kiertäen ympäri maita ja mantuja.

    Autolla kevyenliikenteenväylällä ajaminen taas on kielletty.

    Jalankulkijathan ne vasta oikovatkin. Mennään yli nurmikoista ja matalista aidoista. Jos oikein tuhmia ovat, niin saattavat loikkia yli moottoritiestäkin (grilli moottoritien levähdyspaikalla Lahden ja Heinolan välissä). :D
     
    Viimeksi muokattu: 01.04.2019
  14. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Avainsana on pyörätien puuttuessa, mutta kyseisessä tapauksessa pyörätie kulkee kumminkin puolin päämäärään, ja oikealla puolen kuvan ulkopuolella menee myös pyörätie. Pyörätien ei tarvitse kulkea fyysisesti tien yhteydessä, vaan riittää, että tien myötäisesti menee myös pyörätie, jolloin sitä täytyy käyttää.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Se on yksi ja sama puuttuuko se vai ei... Voi olla että pyörätie jatkaakin siinä edessä johonkin aivan eri suuntaan jolloin sitä ei voi käyttää ei ainakaan turvallisesti jos joutuu katuja ylittelemään. Toki jos kadun ylittää voi satulasta hypätä jolloin muuttuu jalankulkijaksi ja autoilijoiden on väistettävä.. Se onko tuollainen liikkuminen turvallista on toinen asia... Lakihan sanoo että jos on turvallisempaa voi ajoradalla myös ajaa. ;)
    Niin ja jos tarkkoja ollaan niin vaikka siinä menisi hieno pyöräbaana vieressä niin ajoradalla oleva pyöräilijä vain joutuu sitten noudattamaan liikennesääntöjä ajoradalla kuten muutkin tien käyttäjät eli ei sinällään liikennerikkomusta tee kuten esim. punaisia päin ajaminen tai stop merkin huomiotta jättäminen jne. josta määrätään ihan sakkoa.

    Eli siis pyörä ajoradalla on pieni juttu näiden rikkeiden rinnalla.
    [​IMG]
    Valkoinen auto tullessaan risteykseen väistää polkupyöriä sekä jalankulkijoita koska tulee väistämisvelvolliselta tieltä (katso kolmio). Pyörillä on sama nopeusrajoitus kuin vasemmalla tulevalla autolla ajoradalla ja se auto myös väistäisi jos kääntyisi oikealle koska on silloin kääntyvä.

    [​IMG]
    Tässä tuo vastaava tilanne kääntyvällä autolla eli kääntyvä väistää suoraan meneviä.

    [​IMG]
    Pyöräilijän väistötilanne on suhteellisen harvinainen koska lähestulkoon aina kun pyörätie menee ajoradan suuntaisesti on risteävillä kaduilla kolmio tai stop ja kääntyvä aina luonnollisesti väistää.
    Eli siis oikeastaan vain kun ylittää ajorataa niin on väistettävä ellei sitten siirry jalankulkijaksi.

    [​IMG]
    Tämä onkin sitten se missä autoilijat eivät osaa ajaa... Eli Kun saapuu liikenneympyrään väistetään kaikkia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä koska on kolmio.
    Taas kun poistutaan ympyrästä väistetään myös kaikkia jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä koska käännyt poistuessasi ympyrästä.

    Ihan yhtälailla autoilevana kuin pyöräilevänä olen sitä mieltä että turha itkeä pyörästä ajoradalla ennenkuin ihmiset auton ratissa sisäistävät nämä säännöt niin ettö pyöräteillä voi huoletta turvallisesti ajella nopeusrajoitusten mukaan olettaen että autoilijat ehkä jotenkin osaisivat väistämisvelvollisuudet.

    Kai ne on ne muromahaiset autoilijat jotka eivät ole sielä kevyenliikenteenväylillä edes liikkuneet ja huomanneet asiaa.
    Itse autolla ajaessa katson ympyröissä ja muualla tarkkaan ettei ketään ole tulossa eli en siis aja ns. suoraan läpi vaikkei autoa olisi ympyrässä koska silloin rikkoo liikennesääntöjä räikeästi ja aiheuttaa vaaratilanteita.
    Tutkimuksen mukaan kun tapahtuu onnettomuus niin autoilija on suurimmassa osassa syyllinen.
    Pyörällä on todella helppoa ajaa pyöräteitä tämmöisissä tilanteissa rikkomatta koskaan sääntöjä.
     
    Viimeksi muokattu: 02.04.2019
  16. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Kuljen kesäisin jonkun verran pyörällä töihin (noin 15km pätkä Helsingin keskustasta Vantaalle), enkä oikein ymmärrä tuota väitettä, ettei autoilijat osaa ajaa liikenneympyrässä. Itse en ole juurikaan "törmännyt" autoilijoihin, jotka eivät osaisi niissä minua väistää pyörällä liikkuessani. Avainsana näissäkin paikoissa on se, että pyöräilijä osoittaa selkeästi ajosuuntansa ja havainnoi itsekin liikennettä, eikä sokkona tee 90 asteen käännöstä juuri pyörätienjatkeen kohdalla.

    Vähän offtopic: Sama homma tuntuu olevan kyllä jalankulkijoidenkin kanssa. Monet valittaa, ettei autoilijat anna tilaa, mutta itse päivittäin ihmettelen kun seistään 2m päässä suojatien reunasta ja katsellaan taivaanrantaan. Kun tarpeeksi pysähtyy turhaan tommosiin kohtiin tajutakseen, ettei jalankulkija edes huomaa sinun antavan tilaa, niin ei sitten tule jatkossakaan niin herkästi pysähdyttyä. Myös jos on useampikaistainen tie, niin sille ensimmäiselle kaistalle voi lähteä kävelemään vaikka toisella kaistalla olisikin auto ajamassa. Jos kaksi kaistaa vasemmalla seisoo jalankulkija odottamassa vuoroaan, niin en varmasti pysähdy, kun pysähtymisen jälkeenkin vielä kerkeäisin ajamaan siitä ennen, kuin jalankulkija on kohdallani. Jos taas näen jonkun kävelevän reippaasti suojatietä kohden tai seisovan reunalla niin, että huomio on minussa, niin annan kyllä aina tilaa. Varsinkin lasten kohdalla erityisen helposti, mutta tällöin pitää katsella taustapeiliäkin viereisen kaistan auton varalta.[/offtopic]

    Suuremmaksi ongelmaksi omalla pyörämatkalla on tullu se, että joudun väistelemään sääntöjenvastaisesti ajavia pyöräilijöitä tai autot pysähtyvät antamaan tietä paikassa, missä minä olen väistämisvelvollinen. Vmäisintä tämä on silloin, kun itse odotat auton menevän ohi ja takaa tulee toinen fillaristi reidet pinkeänä polkien auton eteen. Tai silloin, kun on autolla liikenteessä ja toinen autoilija pakottaa sinutkin pysähtymään suojatien eteen (viereisellä kaistalla), koska haluaa antaa pyöräilijälle tietä.
     
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Enemmänkin se menee niin että olen tulossa pyörällä suoraan ympyrän läpi eli en käänny tosin sekin on sallittua koska auton on väistettävä minua silti. Ajoradalla ajava autoilija mopoilija ja myös pyöräilijä väistää jokaista ympyrän edestä menevää kevyenliikenteenväylällä eli on katsottava ympyrässä ajaessa onko kukaan kulkemassa sielä kevyenliikenteenväylällä. Se kevyenliikenteenväylä on vain 1 kaista sielä mukana jotka noudattavat liikennesääntöjä nopeusrajoituksen ja väistämisvelvollisuuden osalta.

    Eli päätie menee suoraan ja tulen sen suuntaisesti ympyrään.. Näen vasemmalta tulevan auton kohti kolmiota... Jos jatkan suoraan siitä läpi niin törmäilyä tulisi kokoajan koska se auto tulee eteeni jos ehtii ja jos itse ehdin ensin se tekee äkkijarrutuksen / ajaa yli eikä oikeaoppisesti ympyrää kohti ajaessa katsele ja hidasta vauhtia katsellen molempiin suuntiin aivan kuin muita autoilijoita väistettäessä risteyksessä.

    Toinen on taas kun näet auton ympyrässä ja jos vain menet itse suoraan niin ympyrässä oleva kääntyy pois eteen/päälle... Ei sieltä kyllä katsella ollenkaan liikennettä... Tätä tapahtuu päivittäin useamman kerran.

    Jalankulkijoiden tulisi vain astuttava eteen vaikka autoja tulossa kohden. Autojen on taas seurattava. Ei sielä mitään vihaisia katsekontakteja odotella.
    Ei muista autoistakaan tarvitse katsella muiden ilmeitä vaan seurattava meneekö niitä autoja.
     
    Viimeksi muokattu: 02.04.2019
  18. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    Ajatko siis pitkin ajorataa vai kelviä?

    Tai no toisaalta ihan sama, koska ympyrässä käännytään aina. Ei niistä voi ajaa suoraan läpi.
     
  19. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Hyrskymyrsky pääsikin sitten chewbacca defensellä aivan toiseen asiaan, kuin mistä alunperin oli kyse. Itse asiaa sivuttiin tyyliin pari lausetta; Ja jälleen lakia omintakeisesti siteeraten. Pyörätien jatkuminen 20 metrin mutkan kautta ei oikeuta ajamaan suoraan, jos pyörätie edelleen jatkuu tien myötäisesti. Silloin seurataan sitä pyörätietä.
     
    Viimeksi muokattu: 02.04.2019
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Niin ympyrään ajava tai poistuva kulkupeli väistää kelvillä menevää jalankulkijaa /pyöräilijää siis joka menee kelviä pitkin kaistojen yli ympyrän ulommalla kehällä.

    Eli yksinkertaistettuna ympyrästä voi polkupyörällä ajaa kelviä käyttäen läpi mutta ajoradalla pyöräilijänä väistän kevyttä liikennettä.

    Välillä menen ajorataa pitkin ympyrät kun kovempaa päästelen. Rajoitus esim. 40-50km/h ja 40+km/h meen pyörällä. Ei kannata mennä kelville jyräämään muita silloin mutta ympyrässä väistettävä sitten kelviä meneviä myös.


    Pyörällä näkyvyys on hyvä vaikka vauhtia pitää. Ei ole kuolleita kulmia ja päätä pyörittämällä näkee autot mopot kävelijät pyöräilijät niin voi huoletta tiputtaa ympyrään kovaa.

    Useimmat autoilijat taas ei huomioi
    Ympyrässä kevyttä liikennettä esim. 15km/h menevää lenkkeilijää tai 25-30km/h menevää fillaroijaa eli yleensä menevät selkeästi alle suurimman sallitun nopeusrajoituksen.
     
    Viimeksi muokattu: 02.04.2019
  21. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Nopeus ei edelleenkään ole sallittu syy ajaa ajotiellä pyörätien kulkiessa ajotien myötäisesti. Tilannenopeutta on myös sekin, jos teet itsestäsi liian hankalan havaittavan muille liikenteessä olijoille, etteivät ehdi reagoida. Mutta niin, tästä tilannenopeudesta taidettiin joskus keskustella ja sinulle se oli jotain ihan muuta kuin mitä sillä laissa meinataan.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Tästä päästäänkin siihen kuuluuko pienen henkilöauton mopoauton tai moottoripyörän/mopon/fillarin ajaa hitaampaa tai jarrutella aina lähes pysähdyksiin kun on risteäviä teitä. Sieltä voi tulla "huonon näön" omaava eteen tai kylkeen. Sitten kiihdytetään kun huomataan että pysähtyvät kolmiolle / stop merkille?

    Mielestäni ei vaan oletuksena ne pysähtyy tai näin ajelen autolla etenki isommalla enkä pidä jalkaa jarrulla risteyksissä.
    Moottoripyörällä ja fillarilla joutuu jarrulla olemaan koska on oletettava että puusilmät (huonot ja tyhmät kuskit) vaan tulee.

    Tilannenopeuteen ei lain mukaan vaikuta kulkuneuvon luokka kokoineen vaan esim. Tien liukkaus yms. Mutkaan ajaessa tai jos näkee tilanteen edessä. Se ei ole tilannenopeus jos toinen tulee päin punaisia tai kolmion/stop merkin takaa juuri kohdattaessa ja rysähtää. Siinä on vain se yksi puusilmä joka ei noudattanut sääntöä. Se näkikö vai ei on puusilmän oma asia eikä poista syyllisyyttä. Toki vahinkoja sattuu puusilmille enempi mutta syyllinen silti.
    Puusilmien vaan pitää ajella hitaampaa ja pysähtyä kokonaan.
     
    Viimeksi muokattu: 02.04.2019
  23. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Kyllä, nähtävästi keskusteltiin ja kuten jo totesin, niin sinulla ei ole minkäänlaista lain ymmärrystä tilannenopeudesta. Tästä käy ilmi, ettei velvollisuuksia juuri ole, sillä näemmä olet sellaista oikeassa olevaa arkkityyppiä, mutta oikeuksia kylläkin pitäisi olla. Kavennat velvoitteita alle minimin ja lavennat oikeuksia yli sen mihin olet oikeutettu. Et voi vain ajatella liikennettä itsesi näkökulmasta, vaan lain ymmärtämiseksi tulee myös ymmärtää näkeä kokonaisuus myös muiden näkökulmasta. Ongelma tulee siinä, kun mattimeikäläiset yrittää tulkita lakia kirjaimellisen tarkasti, ymmärtämättä mitä siinä itseasiassa sanotaan ja miten eri pykälät vaikuttavat muihin. Tällä tavoin kaikkein vaikeimpia sovellettavia on esimerkiksi TLL 3 ja 4 pykälät, jos ei ole perehtynyt siihen, miten lakia tulkitaan oikeaoppisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 03.04.2019
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Okei väännän rautalangasta.

    Kun ajan samaa tietä pyörällä tai moottoripyörällä ajorataa (rajoitus 40km/h) 35-45km/h niin joudun vähän varautumaan risteyksien kohdalla eli kädet jarruilla valmiina tekemään jarrutusta.

    Kun polen saman tien vieressä eri kaistalla kelvillä samaan suuntaan joudun olemaan jarruilla ja jos auto tulee kohti kolmiota/stop merkkiä joudun jarruttamaan ja yleensä pysähtymään koska muuten jää alle tai törmää kylkeen kun ei se auto kuitenkaan pysähdy ennen minua.

    Kun ajan samaa tietä henkilö tai kuorma-autolla en edes reagoi niihin katuihin vaan pidän katseen eteenpäin eli menosuuntaan aivan kuten kuuluisikin eli näkee mitä edessä tapahtuu ja voi ennakoida ja reagoida. En ala ennakoimaan ajaako joku kylkeen tai suoraan eteen vaan se jos tapahtuu tapahtuu ja reagoin siihen sitten miten kerkeän.
    Jos en kerkeä ei todennäköisesti satu ihmeemmin niissä nopeuksissa ja etenkään sillä kuorma-autolla :rolleyes:

    Jos aletaan ennakoimaan jarruttelemalla sivukatujen takia saa vain vihamiehiä takaa tulevista.

    Asia on taas eri tasa-arvoisissa risteyksissä mutta kun tietää tienoon katse menosuuntaan ja ajaa!
    Tiedä vaikka edessä äkkijarrutellaan niin kerkee reagoimaan kun ei varaudu kolmion ja stopin takaa tuleviin.
    Tämä on syy miksi ne liikenemerkit ovat.
     
    Viimeksi muokattu: 03.04.2019
  25. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 956
    Aika harva autolla ajaa sallittua 40 km/h sellaisilla Helsingin kaduilla, joissa on paljon näköesteitä. Vähän eri asia kuin jossain lähiössä, jossa on paljon selkeämpi näkymä ympärille. Ei niissä silti huolimatta näy näitä 40 km/h polkevia pyöräsankareitakaan, vaikka saa paahtaa ajotiellä. Suunnilleen yhtä karseasti katsotaan niitä kuin täyttä vauhtia paahtavia autojakin.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti