Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 121
    Et ymmärtänyt "jos ajaa metsään" kohtaa? Kattaa myös kaikki muut aivan älyttömät skenaariot. Toisekseen, sulla aika huonosti hanskassa suomen lainsäädäntö. Idea ei ole tunnistaa ja yksilöidä autoa, koska sakot annetaan kuljettajalle. Kumarru kameran kohdalla ja jatka vaikeaa elämääsi.
     
  2. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 487
    En hajua onko tarkkaan teknistä toimintaa kerrottu julkisuuteen, jos ei niin sen puutteessa luotettava toteutukseen , tähän kai pyritkin kysymyksellä ja pääsemme siihen että saattaa dataa olla todistelua varten olla tallessa vähän enemmänkin , esim muutakin kuvamatskua kuin vain se ns yksittäinen still kuva josta kuski pitäisi tunnistaa. En siis tiedä mutta en yllättyisi jos noin on.

    Markkinoinnissa on sitä monikaista valvontaa tuotu esille ja sitä että pystyy mittaamaan pidemmältä matkalta, jos ei sitä yksittäistä ajoneuvoa pystyisi seuraamaan, niin eihän tuo toimisi, saati ei voisi käyttää tämäntyyppiseen toimintaan. Toimiminen ei tietenkään sulje sitä pois että kaistanvaihdoilla aiheuttaisi epävarmuutta ja sitä kautta automatiikka karisisi osan mittauksista pois. Valmistaja ja viranomainen tuskin kovasti huutelee asioista jotka tekniikan heikkouksia. Mutta edeleen oikeusturvan takia sitä dataa voi olla riittävästi. (toki voidaan se auton liikkeet talenntaa muussakin muodossa kuin kuvina)

    lisäksi kerrottu että laitteisto osaa tunnistaa erityyppisiä ajoneuvoja ja niiden toisistaan poikkevat rajoitukset, eli satasen tiellä saattaisi pystyä poimimaan mm. tietoisesti 90km/h rajoitinta vasten ajavat. kuskit.

    Jos edelleen menennään kuvitelmissa, niin automatiikan idea on tuottaa ihmis käsittelijälle esikarsittua materiaalia, en yllättyisi jos kiinnostaa käyttäytyminen tolpalla ja niistä hölmöilyt.

    Tosin en yllättyisi jos homma menee yksinkertaisimmalla tavalla, kuva otetaan kohdassa x ja nopeus mitatttu lyhyen matkaa ennen kuvauskohtaa, ja järjestelmä tuuppaa eteenpäin käsittelyyn ne joissa automatiikka on tunnistanut auto tyypin ja rekkarit ja ylinopeuden.

    Turvaväli sakotusautomatiikkaa "markkinat" tarvitisi.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2019
  3. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Tämä uutinen ilahduttaa sua

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b884c9b3-bc0d-44ac-80ab-cc530a4b3256

    Saadaan vihdoin kaahaus kuriin! Itseeni en usko vaikuttavan, sillä tallissa on useampi 80-luvun auto ilman yhtäkään mustaa laatikkoa tms. boksia. Katotaan sitten jos keksivät rajoittimen kaasuvaijerilla ohjattavalle kaasarin kurkulle.
     
  4. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 121
    Ilmeisesti lukutaito rajallista tai sitten en suoraan sanottuna ymmärrä miksi sun pitää vetää 80-luvun romu liikenteeseen, kun mahdollinen uudistus koskee 2022 jälkeen valmistettavia autoja.
     
  5. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    80-luvun autot ovat harrasteautoiässä.

    yleisesti ottaen noihin ja toki kaikkiin vanhempiinkin on hankala asettaa mitään haaveilun kohteena olleita kyttäyssysteemeitä, koska kaikki on pelkkää mekaniikkaa, eikä autossa ole ensimmäistäkään ohjausyksikköä saati obd-porttia, jonka kautta voisi mitään tutki.

    Tuo toki koskee vain 2022 jäljeen valmistettuja, mutta veikkaan tulloin uusien myynnin sakkaavan pahasti ja käytettyjen markkinat räjähtävät. meinaan, että kukaan tuskin haluaa autoonsa automaattista nopeuskyttäystä.
     
  6. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 121
    No jos kukaan ei sitä halua, niin sitten tuollaista lakiakaan tuskin tulee. Kannattaa huomioida, että ollaan menossa kohti aikaa, jossa autossa ei ole rattia tai kuljettajaa.
     
  7. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    Ehhh? No jos oletetaan että ei aja metsään. Niin miten kamera yksilöi juuri sen KULJETTAJAN, joka on ajanut ylinopeutta ja ottaa kuvan juuri siitä? Mutta se tuli jo selväksi, että sinä et sitä tiedä, joten ei tarvitse toistaa taas tuota 0,05s jne. mantraa.
     
  8. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 487
    En tiedä luitko linkkiäsi, ainakaan siellä ei puhuttu 80 luvun autoista.
    Pari poimintaa linkistä, eli uusiin autoihin lisää vaatimuksia, kaavailu että voimaan 2022
    -- Automaattinen hätäjarrutusjärjestelm'
    -- ns Mustalaatikko
    -- Ylinopeutta ajamista rajoittava järjestelmä (ei estä totaalisesti)
    Linkin mukaan ei ole tulossa takautuvasti vanhempiin autoihin ja vähän epäselvää mitä voimaan tuloaika käytännössä tarkoittaa.
    Linkin mukaan tekniikka saattaa olla sellainen ettei sinänsä estäisi asentamasta joitain toiminnallisuuksia vanhempiin autoihin, esim tuota nopeuttarajoittavaa systeemiä, mutta tuskin on tulossa.
     
  9. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 121
    Kerron suuren salaisuuden, mutta älä hiisku tästä kenellekään. Se ei ota kuvaa ollenkaan.
     
  10. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    Ei keskustelupalstoilla ole mitenkään noloa, jos ei tiedä vastausta johonkin kysymykseen. Eivät kaikki voi tietää kaikkea. Silloin voi vain jättää vastaamatta, eikä alkaa selittämään asian vierestä ja alkaa solvaamaan kysymyksen esittäjää.

    Vaikeapa sitä kuljettajaa on yksilöidä, jos ei ensin yksilöidä ajoneuvoa, jota se kuljettaja kuljettaa. Sinulla ei ollut vastausta siihen miten se tapahtuu, mutta ei se mitään, voit silti jatkaa elämääsi.
     
  11. 98765

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2010
    Viestejä:
    120
    No Markulle lohdutuksena tietoa luvassa parin viikon päästä.
    Tuota Oulun ensimmäistä hieman mittailtu ja tutkittu.

    Mutta faktaa saadaan kevään aikana. Saadaan muutakin kuin polkupyörä kommunistin härnäyksiä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2019
  12. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 121
    Tulit itse aika iholle haastamaan "eipä löydy vastausta!" mentaliteetilla, että tasoissa ollaan.

    Vertaa kalastamiseen. Sulla hauki siiman päässä, niin jos siima katkeaa, niin et sinä saa hauesta kuvaa. Samalla tavalla se auto on "siimassa" sillä tutkalla. Jos se siima katkeaa, niin hauki eli auto karkaa sakottajalta.
     
  13. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    :facepalm: Ihme kuumakalle. Ei ole tapana "haastaa", ellei joku ääliö (tässä tapauksessa sinä) ensin aloita
    -tyyppisillä solvauksilla. Jatketaanpa keskustelua ignoren puolella...
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Hämeentiestä joo Helsingissä. Kiva tosta ajaa yli kun bussit tulee vasemmalta muurin takaa torilta päin mutkasta joskus kovaakin, eikä niitä voi havaita ennen kuin käytännössä on risteysalueella. Viime viikolla säädettiin niin että oikealtakin liikenne tulee nyt "samaa kaistaa" pitkin ja normaali torille menevät kaista on suljettu eli sinnekin pitäisi samalla havainnoida. Tästäkään muutoksesta ei ollut mitään ilmoitusta. Normaalisti tuossa ei ole valmistaunut välttämättä havainnoimaan oikealle ennen kuin on risteävän kadun keskellä raitiokiskoilla, eikä sinne oikeallekaan näkyvyys ole hyvä.

     
  15. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 804
    Samantien muutoksen jälkeen kävin tuolla päin työasioilla ja päätin samalla hoitaa muutaman keikan - kaikki Hämeentien varrelle. 30 km/h rajoitushan siellä on, ettei ihan yllättäen pitäisi tulla päälle - jos siis noudatettaisiin nopeusrajoituksia. Hyville lastauspaikoille oli laitettu tolppia pystyyn ja yhtä kohtaa lukuunottamatta piti isohko ajoneuvo rojauttaa jalkakäytävälle. Klassisesti myös Alepan kohdalle tuli ajoneuvo jätettyä, koska mihin ihmeeseen sitä voisi muualle sijoittaa, sillä kaikki paikathan on viety. En tiedä, oliko tämä yksikin paikka lastauspaikaksi jätetty, vai olinko julkeasti pysähtynyt johonkin, mihin ei olisi saanut pysähtyä. Jotta asiat olisi oikein mainiosti, niin joku oli tehnyt källit, ja poistanut nokkakärryt ajoneuvosta.

    Mainitsinko jo Kurvin dösäjonot? Kun pysäkki täyttyy ja seuraava jää odottamaan vuoroansa, niin kaikki liikenne jää jumiin. Tähän ei nähdäkseni ole tulossa muutosta, sillä Hämeentielle tunnetusti jää vain yksi kaista käyttöön. Tämä tarkoitaa sitä, ettei takana olevat pääse ohi pysäkistä. Näitä ei myöskään ole tarkoitus tehdä nykyistä pidemmiksi. Aiemmin dösät käytti vasenta kaistaa ahkerasti.

    En malta odottaa sitä kertaa, kun dösä menee rikki sopivassa kohtaa. Hämeentiellä päivittäin ollessa noita näki jatkuvasti rikkinäisinä milloin missäkin. Ne eivät vain aiheuttaneet minkäänlaisia ruuhkia, koska aina pystyi käyttämään vasenta kaistaa.

    Saa nähdä, mitä tekevät sporakaistoille, tuleeko väliin jotain aiempaa massiivisempaa. Hämeentiehän oli harvoja paikkoja, jossa uukkari oli sallittu sporakiskojen yli, koska mikään ei sitä kieltänyt.
     
  16. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Kumma miten yksi kokous saa Helsingin liikenteen ihan sekaisin, eikö ne voi työntää paikallisjunaan niitä kokousvieraita keskustasta. Sehän menee nykyään lentokentälle.
     
  17. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Samaa olen ihmetellyt. On jotenkin käsittämätöntä, että jokusen kymmenen vieraan takia kymmenien tuhansien ihmisten liikkuminen pysäytetään.
     
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 487
    Sähköautokeskustelusta menee tunteisiin.

     
  19. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 487
    Sähköautoketjusta jatkoa
    Nyt oli vähän siivottu kertomusta, tiedä sitten oliko mikään muuttunut tienpäällä.

    Ihmiset tekee virheitä, mutta vähän haiskahtaa että nyt on kyllä paha asenne ongelma ja pelkään että se näkyy myös muille ja sitä myöten aiheuttaa ärtymystä laajemminkin.
     
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 875
    Se ei ole virhe jos tekee törkeän ohituksen... Tietoinen riski... Täytyy katsoa riittävän hyvä pätkä ettei näköpiirissä vastaantulijaa tai sitten niin kaukana että ehtii reippaasti ennen kohtaamista takaisin omalle kaistalle. Tuo on sama kuin punaisia päin ajamisessa... Ei se mikään virhe ole :rolleyes:
    https://www.aamulehti.fi/a/be094ce0-f4e9-463c-bb4a-afd4c31291dd

    Tampereen liikenteessä on kaksi isoa ongelmakohtaa. Toinen on punaisia päin ajaminen, toinen suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen.

    Molemmat rikkeet voivat johtaa ja ovat johtaneetkin ihmishenkien menestykseen. Nyt poliisi on tarttumassa kiitettävän pontevasti liikennevalojen noudattamiseen. Useisiin risteyksiin suunnitellaan asennettavaksi uudenmallisia tutkakameroita, jotka ylinopeuden lisäksi tarkkailevat punaisia päin ajamista, turvavyön käyttöä ja puhelimeen puhumista ajon aikana.


    https://www.aamulehti.fi/a/fa031ddb-b213-4e73-b800-fa19c1a5f36e

    –Näen näitä itsekin päivittäin. Tuntuu olevan nykypäivän trendi. Kun on kiire joka paikkaan, ei malteta pysähtyä, vaikka jokainen ajokortin omaava tietää, että suojatien eteen pitää pysähtyä.

    Pilviön mukaan myös punaisia päin ajaminen on yleistä.
    – Punaisia päin ajetaan aivan tietoisesti koko ajan. Välinpitämättömyys on selkeästi lisääntynyt.

    Pilviön mukaan tilanteeseen on hankala saada muutosta.
    – Ainoa lääke olisi valvonnan lisääminen, mutta totuus on, että risteyksiä on suuri määrä valvottavaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2019
  21. Arab

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2009
    Viestejä:
    1 848
    Oma ilmastotekoni on se, että ajelen lähes aina mahdollisuuksien mukaan päin punaisia oikealle käännyttäessä, ei tule turhia pysähtymisiä, luonto ja bensa säästyy.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 875
    Ulkomailla tuo on sallittua ja Suomeenkin sitä haluttaisiin. Eikai siinä mitään ole jos se muutettaisiin niin että suoraan ei saa jatkaa mutta oikealle saa kääntyä tosin ollen väistämisvelvollinen.
    https://www.verkkouutiset.fi/oikealle-kaantyminen-pain-punaisia-haluttaisiin-sallia/
     
  23. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 804
    Miten päästiin asiasta kolmanteen täysin yhtäkkiä? Perustelet omaa road ragea sillä, että muut tekevät virheitä ja että koska ottavat riskin, niin se antaa sinulle luvan tehdä tilanteesta huomattavasti pahemman riskitilanteen?
     
  24. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Nyt on jo pk-seudulla monella nastat alla. Niillä rouhitaan sitten pari kuukautta täysin sulia teitä pilalla kun nää pari pakkasyötä on mennyt ohi. Saisi kieltää nastat kuten monessa maassa tehtykin. Minulla on uudet kesärenkaat, ajattelin mennä niillä läpi talven. Pito lienee 90% ajasta parempi kuin kuluneilla nastarenkailla.
     
  25. l0de

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2003
    Viestejä:
    260
    Kesärenkaat ei kyllä pidä lumella yhtään, kun urat menevät tukkoon todella helposti.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti