Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

  1. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Jos paikka tuollainen ja siinä monet ajaa (tietoisesti?) ylinopeutta, niin eikö se ole juuri sopiva paikka valvontaan ?
    Jos aiemminkin ollut kamera ja se ei ole toiminut, niin ihan tervettähän se on vaihtaa uuteen ?

    Jos siellä on ollut heitä jotka tietoisesti koheltaa ylinopeutta ja hiljentävät kameran kohdalle, jonka jälkeen jälleen koheltavat, niin ilmeisesti pätkä vaatisi tehostettua valvontaa yksittäisen kameran lisäksi.
     
    1001001 tykkää tästä.
  2. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 642
    Ehkä se syy siinä miksi kamera on heti tolpan jälkeen on siinä että nopeusrajoitusten tolppia ei ole alunperin sijoitettu kameratolppia huomioiden. Muutenhan ne alemmat rajoitukset tulisivat voimaan esim 100 metriä aiemmin, ettei se kamera olisi heti kyttäämässä merkin takaa. Näin voisi hidastaa ilman jarrua.

    Kustannuskysymys/laiskuutta kun ei siirrellä?
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2019
  3. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Eiks nää uudet kameratolpat nimenomaan ota satojen metrien päästä? Vai oonko nyt turhaan itteni lietsonu perusteettomaan pelkoon..
     
  4. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 874
    Nämä uudet tolpat mittaavat 150m matkalta nopeuden. Muistaakseni se pystyy mittaamaan yhtaikaa 16 auton nopeuden.
    Tolpat mittaavat nopeutta 150m tolpasta. Eli jos vauhti on yli sallitun 150m ennen tolppaa, niin kamera ottaa kuvan vasta lähempänä tolppaa. Itse arvioisin että noin 50m ennen tolppaa.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6c9a020e-dc6b-4d60-8885-4ba60acd15ed

    Ruotsissa kuvausetäisyys on 30 metrin etäisyys kamerasta, mutta valmistajan mukaan käyttäjä voi itse valita etäisyyden. 150 metrin tai edes 100 metrin päästä kamera ei kuitenkaan tarkkaa kuvaa enää saa, kertoo laitteen valmistajan Sensys Gatso Groupin tiedottaja Ulrica Nyström Bertilsson.

     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2019
  5. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Mittaa kuin komisario käsitutkalla. "up to 150m" pyörii useimmissa uutisissa ja tuo nyt on jossakin hyvällä suoralla.

    Tästä tullaan siihen furesiksen suureen ongelmaan. Onko väliä ajatko ylinopeutta kohdassa x kuten ennen, vai +100 metriä aiemmin. Ylinopeutta kun ei pitäisi ajaa missään kohdin. Joillekin nyt kohtuutonta ilkivaltaa, kun sakko tulee kolme katuvaloa aiemmin mitatusta nopeudesta..

     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2019
  6. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 874
    Asennekysymys.
    Vanhoilla tolpilla riittää kun "hidastaa kohdalla" ja uusissa viimeisään 150m ennen tolppaa.
    Toinen asia on sitten se, mihin niitä asennetaan. Kantakaupungissa tolpat ok mutta esimerkiksi maantiellä kun nopeus tippuu 80-->60 ja tolppa heti kyltissä kiinni niin herää ajatus rahastamisesta.
     
  7. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Tai siitä, että tultiin alueelle, jossa oleellista et se vauhti putoaa jengillä sinne 60 km/h, eikä posoteta 90 km/h.
    Sen sijaan tasaisella satasen tiellä se on erikoista laittaa kamera, mutta kyllä noi "80--->60" on lähes poikkeuksetta ihan valideja. Risteysalueita ilman ryhmittymiskaistaa, käynyt onnettomuuksia, koululaisia.. tuollaisia ainakin itselläni tiedossa. Entinen koulukaveri 20 vuoden takaa halvaantui risteyksessä, jonka jälkeen siihen pudotettiin nopeusrajoitus. Jos joskus tapahtuu vielä toinen "oho en huomannut" ja nopeutta yli sallitun, niin eiköhän siihen kamera tule.

    Ihme nillitystä kameroista. Pysyypähän hereillä ja ajatukset ajamisessa, kun jotain kytättävää ;)
     
  8. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 057
    Veikkaisin näiden uusien pönttöjen aiheuttavan huomattavasti aiempia enemmän vaaratilanteita ja ehkä peräti onnettomuuksia. Siinä 150 metrin aikana ehtii tehdä monta hölmöä juttua, ja ihmisen ollessa kyseessä, näin tulee varmasti myös tapahtumaan.

    1. pysähtyminen tien sivuun (tästä varmasti aletaan etsiä sitä hetkeä, milloin kamera "unohtaa" asian)
    2. uukkari
    3. jos tehtiin hölmösti, niin löytyy liittymä ennen tolppaa
    4. aivan toisen takalistoissa kiinni ajaminen / jos ei ole, odotetaan jonkun ohittavan edelle
    5. useampikaistaisella tiellä hidastetaan niin, että rinnalle tulee riittävän suuri ajoneuvo
    6. kaipa joltain löytyy myös maastokelpoinen ajoneuvo, ja siitähän sitten irtookin leveilyn aihetta
     
  9. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 057
    Sulla on muuten paljon epäonnisia kavereita
     
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Meinaat että jotkut kerkiää pysähtyyn ja tekemään U käännöksiä, sun muuta "fiksua", mutta ei kykene asiallisesti hiljentään rajoituksen alkuun.

    Elävän poliisin ratsijoissa on välillä tapahtunut erikoisia vetoja, niissä joskus aidosti aikaa miettiä ja hölmöillä ja eihän nuo kamerat puhalluta.

    En tiedä tallentuuko kameroihin enemmänkin kuva materiaalia, mutta jos kuvailemaasi oikeasti taphtuu, niin varmaan saisi kannatusta.

    Yhden ehkä toimivan kikan taisit jättää mainitsematta.
    Tuossa kai viittaa joihinkin muihin postauksiin tai tunnet nimimerkin ja tiedät sen epäonniset kaverit siviilissä.

    Muuten, aikuiset varmaan tuntee useammankin liikenteessa halvantuneet, se kaveeraako sellaisten kanssa voi vaihdella.
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2019
  11. rottah

    Rekisteröitynyt:
    02.10.2015
    Viestejä:
    675
    Nykyään uusien autojen huomiovaloilla ajamiset lumisateessa, usvassa, vesisateesessa ynm ja perässä ei tietenkään valon valoa. Niin se turvallisuus paranee . :comp:
     
  12. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    En tuolle idiootille kehtaa edes vastata suoraan. Miten joku kehtaa laukoa tuollaista suustaan. "Koulukaveri 20 vuoden takaa" ja sekin on paskapuhetta tässä maailmassa. Olihan tuo melkein kuin väittäisi et pelaa Saulin kanssa tennistä tiistaisin. Ilmeisesti pienimmätkin viittaukset oikeaan elämään pitäisi laittaa perään lähdeaineisto uutisista. Onhan se kuitenkin äärimmäisen harvinaista, että tässä maassa on joku halvaantunut auto-onnettomuudessa. Mieti jos olisin väittänyt kuolleen. Ai niin, niitäkin löytyy. No nyt mä varmaan jo valehtelen viimeistään, eihän kukaan voi tuntea heitä, joista lehdissä kirjoitetaan joka toinen viikko. Nehän on vain numeroita. "Neljä kuoli" "kaksi kuoli". Hautakiveenkin kirjoitetaan Kuollut no 1.
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2019
  13. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Se tutkaa 21 kertaa sekunnissa sun ajoneuvoa, niin se ei luultavasti yhtäkkiä sekoita sua viereisen kaistan ajoneuvoon, kun tehty juurikin siihen, että voi käyttää monikaistaisilla teillä huomioiden jokainen kaista ja jopa ajoneuvotyyppi erikseen.

    Montako vaaratilannetta nykyiset kamerat ovat aiheuttaneet? Harmitusta ja puhinaa kyllä.

    Vanhan mallisen kamerankin on aina voinut pyyhkäistä vastaantulijoiden kaistan kautta ohi. Montako onnettomuutta tämän suunnattoman mahdollistetun vaaratilanteen vuoksi olemme saaneet lukea lehdistä?
     
  14. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Montakohan kolaria Hämeentien remontti oikein aiheuttaa? Kuka niistä vastaa? Liikennevalot on katkaistu ja kadun poikki Kallioon on ajettava lähes sokkona betonimuurien ym. näköesteiden takaa koska poikittaisliikennettä ei voi havaita kauempaa mitenkään. Jos sattuu joku bussi olemaan tuloillan niin voi helposti rytistä. Kyllä, tiedän että hitaasti pitäisi ajaa mutta ei se aina törmäyksiä estä. Eikä jaksaisi eikä ehtisi aina kiertää rantatien kautta. Melkoinen farssi jo remontin aikana siis. Liikennettä Hämeentiellä on, tuntuu että joskus joka toinen henkilöauto on varmasti näitä "tontille ajajia" eikä läpiajoliikennettä. Niin varmaan joo kun valvontaa ei ole.
     
  15. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Aina sitä voi syyn vierittää muille. Työmaan vika, kun ei vain yksinkertaisesti pysty ajamaan tilannenopeus huomioiden. Kantakaupungissakin vetelet itsellesi sopivalla nopeudella ja korttelien vika ettei näe mitä nurkan takaa tulossa. Miten olisi jos hiljentää vauhtia jos ei näe nurkan taakse? Oli se syy sitten betoniporsas tai kerrostalo.
     
  16. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Joku maakunissa Hämeentietä ajava voi ihmetellä että mitä ihmeen ongelmaa Hämeentiellä on.

    TieRemonttiTyömaakohteissa ajaessa on omat haasteensa, riippuen säästä jne, ja en epäile yhtään etteikö kolareita herkemmin satu, onneksi tuollaisissa kohteissa on matalat rajoitukset ja ihmiset ajelee hiljaa ja muut huomioiden, niin monesta tilanteesta selvitään ilman vahinkoja.

    Joskus tuollaisissa kohteissa on tilanteita joissa voi melkein sanoa että "työmaa-aiheutti", tarkoitan että joki opastu/ajojärjestely on niin harhaanjohtava/epäselvä että syntyy sellaisia tilanteita että todellisia vahinkoja sattuu. Joskus taustalla voi olla tuleen tai jonkun muun "riepottelemat" kaiteet/aidat/opasteet/tolpat.

    Matalat henkilöautoilijat ova omissa haasteissa kun ei näe kaiteiden/porsaiden yli. Jos perässä tulii ns ylempänä istuva aktiiviautoilija joka alkaa painostaa, niin voi tulla hölmäjä kiirehtimisiä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2019
  17. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 057
    Se on ihan sama, miten monta kertaa se tutkaa, jos sen pitää ottaa valokuva tästä rikollisesta ajoneuvosta ja välissä on jotain muuta... duh
     
  18. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    Miten nuo uudet kamerat yksilöivät sen auton, joka ylinopeutta on ajanut? Jos ylinopeuden mittaus tapahtuu jopa 150m ennen kameraa, ja kuva otetaan esim. 30m ennen tolppaa, niin mistä tolppa tietää ottaa kuvan juuri siitä ylinopeutta ajaneesta autosta? Jos oletaan, että vauhti muuttuu, tai nyt vaikkapa ylinopeutta ajanut pysähtyy tiensivuun ja jatkaa matkaa ajan x kuluttua?
     
  19. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    Itse asiassa monissa uusissa autoissa on takavalot ohjelmoitu palamaan huomiovalojen kanssa. Sen sijaan muutaman vuoden vanhoissa ei monessakaan.
     
  20. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Sinulle ja Kalalle yhteisesti:
    0,05 sekunnin välein napsii mittaustuloksen autosi liikkeestä eli se on tiukemmin seurattuna kuin ehdit silmiä räpäyttää. Jos ajat välimatkalla metsään, niin ei ota kuvaa kenestäkään.

    E: Ei tässä olla pyörää keksimässä uudelleen. Maailma täynnä vastaavia kameroita ja ei niitä olisi siellä tai otettaisi tänne jos tuollaista teoreettista perseilyä tapahtuisi. Nykyisiä kameroita voi kiertää vastaantulevien kaistaa pitkin. Monenko olet nähnyt näin tekevän elämäsi aikana?
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2019
  21. Minarkki

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2018
    Viestejä:
    299
    Jos haluat ajaa ylinopeutta niin tee etukilpeen ratkaisu joka estää sen (osittaisen) lukemisen. Jos teet rikoksen, tee se kunnolla. Automaattivalvonnassa on se etu ettei se lähde perään, ja partiotkin käyttävät nykyään automaattisia kilvenlukijoita, ja jos se ei osaa lukea kilpeä, se ei anna signaalia.
     
  22. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 057
    En tiedä, mikä on ensimmäisen kappaleen toisinnon tarkoitus. Mikäli kameran ja auton välissä on jokin muu objekti, niin kuva tulee väärästä objektista.

    Nykyisiin verrattuna kyseessä on reaktioaika, kuinka kauan kestää saada päähän tyhmä ajatus ja suorittaa se. Nykyiset kamerat ehdit huomata ajoissa ja jos et, niin et varmaan ehdi myöskään vaihdella kaistoja. Toista kaistaa ohi ajaminen taas on ihan aikalailla joka päiväistä tunnetuista kamerapaikoista, jos näkevät, ettei ole vastaantulijoita. Muutoin hiljentävät hetkellisesti.

    Tutkia taas et huijaa toista kaistaa pitkin ajamalla, mutta sinulle jää sopivasti aikaa saada tyhmiä ajatuksia ja reagoida niihin. Tässä on tietous siitä, että kamera on jo oletettavasti tägännyt auton, mutta ei ole vielä saanut kuvaa todisteeksi. Voit siis vielä pelastautua - tekemällä jotain tyhmää, jota et ehdi harkita loppuun asti. Sikäli kuin muutenkaan ajattelevat asioita loppuun asti.

    Tänne voidaan sitten muutaman vuoden jälkeen tulla jälkiviisastelemaan. Itse luotan ihmisen tyhmyyteen.
     
  23. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Ajakaa Hakaniemen torikatua Hämeentien yli. Vasemmalla kauppahallin ympärillä on leveä betonimuuri jonka taakse ei näe työntämättä autonsa keulaa kolmion takaa risteävälle tielle. Jos kolisee niin kenen syy se sitten on? Vasemmalta Hakaniemen torilta tulevat taksit/bussit voivat mutkan takaa tulla joskus melko kovaakin vauhtia eikä niitä voi nyt sitten enää havaita ennen kuin ovat kohdalla. Toisaalta tien ylikin olisi päästävä. Lisäksi nyt viikolla oikealtakin tuli liikenne etelänpuoleista kaistaa pitkin eli sekin piti havainnoida. Miksi piti luoda tällainen giljotiini? Joskus ruuhka-aikaan tuosta ei pääse yli kuin kaikkien yhteispelillä. Toisaalta Hämeentietä ajavat eivät osaa ehkä varoa sivutietä ajavia ja toisaalta sivutieltä tulevat eivät voi nähdä päätietä tulevia ennen kuin ovat lähes keskellä tietä. Kenen syy se sitten on jos joku ajaa rivakasti kolmion takaa tulevan keulaan joka yrittää "kurkkia" sieltä että tuleeko ketään?
     
  24. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    Eli toistan kysymyksen: miten kamera yksilöi sen auton, joka on ylinopeutta ajanut, ja jättää muut siitä välistä huomioimatta?
     
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Kuvauksen perusteella ei kiinnosta lähteä katsomaan :-)
    Joskus vaikeita paikkoja, ja jos tuossa on niin korkea muuri ettei bussiktaan näy ja ei minkäänlaista näkymäaluetta(?), niin vaikuttaa aika pahalta ja palautetta kannattaa antaa asiaankuuluvalle taholle. peiliä, liikennevaloja ja jos liiallista vauhtia niin hidasteita/tehostettua valvontaa.

    Helsingin Hämeenkadusta siis puhe
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti