Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

  1. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 057
    Eräs kerta Mäkelänkadulla ennen Mäkelänrinteen uimahallin sisäänajoristeystä ajoi henkilöauto dösäkaistalla ja sitten tuli taakse maija, joka oli myös päättänyt ruuhka-aikaan ajaa dösäkaistaa pitkin. Henkilöauto teki paniikkiratkaisun ja kääntyi oikealle uimahallin parkkiksen liittymään. Ainoa ongelma ratkaisussa oli, että tämä teki sen väärältä kaistalta - oikealle kääntymiseksi olisi ollut oma lyhyt kaistansa. Poliisit vaikuttivat lähinnä huvittuneilta ja jatkoivat matkaansa.
     
  2. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Mites silloin, jos bussikaista tie olisikin yksisuuntainen ja sitä köröttelisi joku väärään suuntaan (lähinta reunaa), eteen ei tietenkään saa ajaa, mutta jos kuitenkin käy ? entäs sitten jos kuvitelaan että risteys olisi sellainen että olisi oikeasti vaikea havaita sitä vääräänsuuntaa ajavaa.
     
  3. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Voisin kuvitella, että tuossa kohtaa toinen rikkoo jo niin räikeästi liikennesääntöjä, ettei voi enää olettaa toisen mitenkään osaavan varautua tuohon. Mutuillen näin.

    Näihin tilanteisiin olen törmännyt pyöräilijöiden kanssa, kun Helsinginkadun (Helsingissä) varrella menee ajoradan mukaisesti yksisuuntainen pyörätie. Jos Helsinginkadulta kääntyy pois oikealle, ja siinä reunassa olevaa pyörätietä tulee joku väärään suuntaan niin kuuluuko kääntyvän sitten väistää tätä? Joo päälle ei toki saa ajaa, mutta varmasti saa pahoja katseita ja nyrkkiä puidaan jos töötin painaa pohjaan ja kääntyy pyöräilijän eteen.

    Kerran tuossa kohdassa oikasin tuota pyöräkaistaa pitkin kääntymään oikealle, kun Mannerheimintie oli poikki Putinin ja Trumpin tapaamisen vuoksi. Vastaan tuli joku sähköpotkulaudalla ja paheksuen pyöritteli päätään. Ei kerennyt sähköikkuna aukeamaan, jotta olisin voinut kysyä herran kannan väärään suuntaan ajamisesta..

    Mutta noista taksikaistoista vielä. Töistä kotiin ajaessa ihmettelin eilen tämmöistä https://goo.gl/maps/dtQACdRrTo92

    Voiko joku selittää mulle tuon lisäkilven merkityksen :D
     
  4. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Kuvassa siis Bussi/Taksi kaista päättyy kilpi, jonka alla kilpi jossa mainitaan kuorma ja pakettiauto ja kellonaikoja (ei sitä punaista poikkiviivaa), Tosiaan olisi ihan kiva tietää mitä tuo paperilla tarkoittaa ja mitä sillä on yritetty kertoa, jos se eri kuin se mitä tuo pykälien mukaan tarkoittaa.

    Arvauksia, ensinnä tulee mieleen onko tuossa kohtaa edes sitä "bussikaistaa", sillä edellisen risteyksen jälkeen ei ole merkkiä että sellainen olisi. On tai ei, niin ajatus ilmeisesti sellainen että siinä olisi, sillä jos mennään reilummin taaksepäin niin on Bussi/taksikaista merkki, jossa samanlainen lisäkilpi. Eli ajatus varmaan että se bussi/taksi/kuorma/paketti-auto kaista päättyisi tuohon. Mutta jos ei lisäkilpeä olisi, niin tarkoittaisiko se muka että kaista olisi vain kuorma ja pakettiautoille ?

    Mites nuo viivat tiellä, tarkoittaako se että oikeanpuoleista kaistaa ajavat väistää.
     
  5. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Tiessä on noin 300m aikaisemmin merkintä BUS ja lähellä myös tuo taksikilpi, eli tästä päätellen on tosiaan taksikaista. Viimeinen risteys ennen lopetusmerkkiä on pelkästään raitiovaunuille. Tuon poikittaisen katkoviivan tulkitsisin myös tämän mukaan niin, että nyt saa keskimmäiseltä kaistalta liittyä reunimmaiselle kaistalle. Saanut on toki jo pitkään, jos ajaa taksia/bussia/kuorma-autoa tai pakua sopivina kellonaikoina, mutta ehkä tämä vain helpottaa hahmottamista.

    Tuo lisäkilpi nimenomaan vain ihmetyttää. Jos lisäkilpi voi vain lieventää pääopasteen merkitystä, niin tarkoittaako tuo, ettei kuorma-autojen ja pakettiautojen kellonaikarajoitukset päätykään, vai että noilla kellonajoilla siinä saisi ajaa vain kyseiset ajoneuvot?

    Sitten jos tuosta mennään kaksi risteystä eteenpäin niin tulee uudestaan sama taksikyltti tuolla lisäkilvellä. Tästä voisi melkeinpä vetää johtopäätöksen, että ainakin tarkoitus olisi, ettei henkilöautot aja bussikaistaa risteyksen läpi, vaan pitäisi kääntyä pois seuraavasta risteyksestä kun bussikaistalle liittyy. Kahden seuraavan risteyksen väli on nimittäin alle 40 metriä, eikä tuossa voida oikein olettaa kaistanvaihdon tapahtuvan sujuvasti, kun jälkimmäisessä risteyksessä todella moni haluaa oikealle kääntyä. Eli tämän takia olisi pätkä bussikaistaa avattu henkilöautoille, jotta voivat laillisesti vaihtaa kaistaa jo ajoissa?
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2019
  6. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    "Lisäkilvet lieventää" koskee vain kielto- ja rajoitusmerkkejä. Ei tuolla haluta sanoa tuossa mitään muuta, kuin että bussi/taxi-kaista päättyy. En tiedä miksi tuo lisäkilpi on kirjoitettu tekstillä, kun löytyy ihan symbolitkin: https://goo.gl/maps/Jjhxu6sB8Q32
     
  7. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 057
    Siinä on taidettu jumittaa tuohon, kun arkipäiviä koskee kaksi eri aikaa.
     
  8. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Eli siis rajoitus kuorma-autoille ja pakuille on tässä yhä voimassa?
     
    Viimeksi muokattu: 22.03.2019
  9. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 776
    Kouvolasta Helsinkiin 6 tien uuden peltipoliisit ärsyttää. Noita tolppia saa minun puolesta olla vaikka kuinka paljon jos ne sijoitetaan järkevästi eikä niiden tarkoitus ole ainoastaan kerätä rahaa. Nyt useat tolpat ovat sijoitettu niin että ensin tulee nopeusrajoitus kyltti esim nopeus tippuu 100-80 km/h tai 80-60km/h ja tämän jälkeen on heti peltipoliisi. Minun tyyli on ajaa niin kun näen että nopeusrajoitus laskee nostan jalan kaasulta ja annan nopeuden tippua ilman jarrua. Nyt tämä ei riitä vaan pitää jarruttaa aika reippaasti että vauhdin saa sopivaksi ennen peltipoliisia. Ei kai se niin hirveä rikos ole jos muutaman kymmenen metriä rullaa muutaman kilometrin ylinopeutta kun nyt kaikki polkee jarrua ennen peltipoliisia ja letkan viimeinen joutuu jo polkemaan jarrua oikein kunnolla. Eikö ajo pitäisi olla sujuvaa eikä nykivää.
     
  10. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    samoin helsingissä varokaa nykyään mechelininkatua. siihen taivallahden koulun kohdalle on vaihdettu tuollainen kusipääkamera, mikä mittaa nopeutta ilmeisesti koko siltä suoralta, eli enää ei auta hidastaa kameran kohdalla. noi sais oikeasti joku mennä yön aikana hakkaamaan pesarilla puolestani.
     
    electron06 tykkää tästä.
  11. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Sulla ei tainnut olla lapsia?
     
  12. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    Mikä "rajoitus"?

    Siis tämä koko toteemi tahtoo sanoa, että bussi/taxikaista, jota saa käyttää myös paketti- ja kuorma-autot mainittuina aikoina. Bussikaista päättyy tuohon merkkiin, niin ei tuo lisäkilpi silloin muutu kuorma- ja pakettiautoille rajoitukseksi, että merkistä eteenpäin kuorma- ja pakettiautot saavat käyttää kaistaa vain mainittuina aikoina. Kieltämiselle on ihan omat merkkinsä.

    Ei ole olemassa "kuorma- ja pakettiautokaistaa". Bussikaista päättyy tuohon, eli merkin jälkeen kaistaa saavat käyttää rajoituksetta kaikki.
     
  13. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    No tämähän on mun pointtini ollut koko ajan tässä sitten. Tuo toinen kilpi on täysin turha? Pelkkä taksikaistan loppumisesta kertova merkki olisi riittänyt kertomaan saman asian.
     
  14. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    www.is.fi/kotimaa/art-2000006044168.html

    Mistä näitä sikiää? no kevät kai ne tuo taas esille. Toivottavasti tuo oppii liikennesäännöt vielä ns. kantapään kautta.

    Ainoa oikea vaihtoehto olisi ollut sudittaa väkivaltaisen psykoosipyöräilijän konkelin päältä ja paeta paikalta, se kun jäi auton eteen kuin tarjottimelle. Poliisille ja syyttäjälle sanoo, että toimi pakkotilassa, koska väkivallan uhka oli ilmeinen, mikä on todistettavissa videon perusteella, niin ei tule edes rangaistusta.
     
    rane58 tykkää tästä.
  15. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Sanoo mies, joka haluaa hakata pesäpallomailalla nopeusvalvonnan peruskoulun luota, jossa kulkee alakoululaisia.
     
  16. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Koulun kohdalla voi olla puolestani hyvin kamera, ei siinä mitään. se vanhempikin malli hoiti hommansa aivan yhtä hyvin, eli kaikki hidastivat sen nähdessään, eikä sen koulun kohdalla olevan valo-ohjauksen takia edes ajeta juuri ylinopeutta. Nyt tämä uusi malli puolestaan valvoo siinä läpi vuorokauden öisin tyhjää meklua 500 metrin päähän ennen koulua ja voi lähetellä kirjeet perässä jos joku rikollinen erehtyi ajamaan 46km/t maanantaiyönä tyhjällä tiellä.

    Sinusta ilmeisesti oikein ja reilua.
     
  17. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Olihan toi videon polkupyöräilijä ihan helvetin nolo. Ei autoilijalla ole tuossa kohtaa väistämisvelvollisuutta, vaan pyörätiellä näyttäisi olleen kärkikolmio. Sit vielä äijä alkaa kimpoilemaan.

    Aika keväinen ilmiöhän tuo on monellakin tapaa, kun puoli vuotta talvisäilössä olleet menopelit kaivetaan esille, niin se on ensimmäisenä tehtävä ne kaikki sikamaisuudet. Odottakaahan kun loputkin jäät sulaa ja hiekoitussepelit on putsattu ja "motoristit" pääsee taas kikkailemaan. Voi sitä riemua kun ne nahkapukujuntit taas terrorisoi ympäristöä melulla ja kaahailulla, kaikista säännöistä piittaamatta.
     
  18. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    No voi voi. Ylinopeus on useimmiten tietoista ja joskus harvoin vahinko. Itse olen maksanut kahdet sakot kameratolpan vuoksi ja molemmat menee ihan omaan piikkiin. Jos vielä tiedät, että siinä kamera ja saat sakot, niin tyhmyydestä kuuluukin rokottaa.
    Ylinopeus ei ole koskaan sen kameran syy. Vituttaako, kun kamera välähtää? No joka kerta ja paljon.

    Mutta, että peruskoulun luona kamera ja sekin olisi pitänyt hakata palasiksi. Ei voi ymmärtää. Jos jossain tuo on hyvästä, niin juurikin tuollaisissa paikoissa pääteiden sijaan.
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kuten sanoin, koulun kohdalla voi mielestäni olla kamera aivan hyvin, jos se on sellainen jolla on oikea preventiivinen tehtävä. Vanhanmallinen räpsykamera on siihen oikein hyvä. sellaisen voi laittaa vaikka jokaisen ala-asteen kohdalle, ei siinä mitään.

    Mainitsemani kamera on tästä kohdasta 500 metrin päässä koulun kohdalla:

    https://www.google.com/maps/@60.179...4!1s7bWFZhd1ENJjrXjygpq2SQ!2e0!7i13312!8i6656

    Tuo suora on sellainen missä kaikilla käytännössä nopeus nousee lähemmäs viittäkymppiä, joten kameran vaihtamisessa uudempaan malliin haisee kyllä pelkkä rahastus.
     
    electron06 tykkää tästä.
  20. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Kuluuhan siihen 500 metrin ajamiseen monta sekuntia pidempi aika jos se pitää ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Ihan hyvä perustelu se on ylinopeudelle, että kun muutkin. Kuka pääsee ekana seuraaviin liikennevaloihin odottelemaan on voittaja.
     
  21. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Se on rikoksista törkeimpiä, että säädät radiota yöllä ja hipaiset kaasua, siten että nopeus nousee pariksi sekunniksi 46/kmt, jolloin kamera satojen metrien päässä innostuu ja ottaa sinusta kuvan ja lähettää n. 200€ rikesakon kotiisi.

    Tietäisin tehneeni todella väärin, tunnustaisin olevani liikenneturvallisuuden vaarantaja, kaahari, ottaisin opikseni ja tuntisin häpeää ja katuisin tekoani. Ihan omaa välinpitämättömyyttä ja tyhmyyttä, josta kuuluu antaa oikeudenmukainen rangaistus.
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2019
  22. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Ei se ole rikoksista törkein jos rangaistus on vain 200€ sakkoa. Se on sitten vakavempaa jos radiota säätäessä vaikka ajaa kolarin. Kolareissa on se "hauska" piirre että mitä enemmän vauhtia, sitä suurempi vahinko, joten kannattaisi ehkä nostaa edes jalka kaasulta jos pitää räpeltää elektroniikan kanssa. Vielä parempi että ajaa vaikka tien laitaan parkkiin ja sitten vasta kanavia selaamaan.

    Keksisipä joku sellaisen kameratolpan, mikä seuraisi myös turvaetäisyyttä. Ei taida poliisi kauheasti sakottaa vaikka kuinka joku hiillostaa takakontissa? En ole ainakaan kuullut sellaisesta. Toki kaikkihan ajaa kuin enkelit silloin kun on maija näköpiirissä.
     
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Olet siinä oikeassa että yöllä söhlääminen on ehkä vaarallisempaa kuin päivällä, jos siitä tulee rikesakko, niin lainsäätäjien/tuomarin mielestä se ei ole törkeä.
    Sillä kai ei asiassa merkitys ottaako se kamera satojenmetrienpäästä ? paitse sen osalta että tuomioon johtava mittaus on luotettava.
    Suomessa ei taida olla kameroita jotka pystyisi satojenmetrienpäästä mittaamaan ja selaliset parametrit käytössä. Useamman pisteen mittauksella (kameralla jne) voidaan mitata pidemmän matkan vauhtia ja jos sitten "viimeinen" tekisi varsinaisen "päätöksen" niin tavallaan joo. (siis jonkin pätkän keskinopeusmittausvalvonta).
     
  24. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Mitä väliä missä kohdin maailmaa saat sakot? Olisit saattanut ajaa samasta tyhmästä syystä ylinopeutta muuallakin vanhaan kameraan.
    Kuten sanottua, onhan se mieletöntä jos joutuu kamerasta tietäen ajamaan 450 metriä enemmän rajoituksen mukaan elämässään. Mieletön etu kaupungissa..
     
    ampula tykkää tästä.
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Tutulla tiellä tuo ei ole ongelma, mutta vieraalla tiellä missä esim sään takia merkin pystyy lukemaan vasta sen verranmyöhään ettei pysty ennakoimaan niin joutuu toki hiljentämään voimakkaammin.

    Ns aktiivisia ajajihan tuollaiset kaltaisesi rahaulliset hiljenteliät ärsyttää.

    (riippuen paikasta ja autosta, niin vain "kaasua" hölläämällä hiljentäminen voi vaatia huomattavan pitkän matkan, jollain toisella hyvässä kelissä ei mikään ongelma rajoituksen alkamiseen mennessä)

    Riippuen paikasta niin tuon on ärsyttävä tapa, eli vaikeuttaa muiden liikkujien arvointia.

    Yksi konsti olisi toki sijoittaa ennakkomerkki ennen varsinaista merkkiä, mutta se kai vähän yliampuvaa, toinen konsti olisi sijoittaa ne merkit muutamiakymmeniämetrejä aiemmin ja ne merkit olisi sellaisia joiden vaikutus siis alkaisi saman metrimäärän myöhemmin.

    No jos oikeasti kyse 100-80 muutoksessa muutamasta kymmennestä metristä, niin ei siinä pitäisi mitään ongelmaa letkan viimeiselle syntyä, jos syntyy niin siinä se viimeinen tehnyt jo nipun vakavampi virheitä.

    Puuttumatta yksittäistapauksiin, niin eikö juuri nuo kohdat ole ne joissa kannattaa valvoa vaikka ei miettisi rahaa.

    Eli yleensä ne paikat missä rajoitus lasketaan, on siinä jokin syy.
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2019
    1001001 tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti