Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

  1. 212112

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2012
    Viestejä:
    65
    :)
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2019
  2. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 612
    Niinpä. Tuli jo minullekin taakse tämmöinen. Hidastin sitten 50 8-kympin alueella. Siellä se vaan pällyili takana perseessä eikä älynnyt mennä edes ohi. Ei siis ollut kiireestä kysymys vaan vähä-älyisyydestä.
     
  3. Dotzki

    Rekisteröitynyt:
    24.06.2011
    Viestejä:
    446
    Vaikea sanoa. Itse aina putsaan lasia näissä tilanteissa ja seuraan vetääkö takana huuruun. :rolleyes:
     
  4. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kuka maksaa jos tässä kolahtaa?

    https://www.google.com/maps/@60.184...4!1sX2f2dP8PkbW5szds5Gyc3g!2e0!7i13312!8i6656

    Tilanne on siis, että risteyksen jälkeen manskun ylitettyä vasen kaista päättyy. Oikeata kaistaa pitkin opasteen mukaan vain pyörät ja taksit saavat ylittää risteyksen.

    Mutta mitäs jos oikeata kaistaa pitkin ajaakin tavallinen auto ja risteyksen jälkeen kolahtaisi, kun vasen kaistaa yhtyy oikeaan? itselle meinasi käydä juuri näin, eli joku mulkku meni taksikaistaa pitkin risteyksen yli. Maksaako se joka tulee vasemmalta päättyvältä kaistalta päälle, vai se joka ajoi taksikaistaa pitkin risteyksen yli?
     
  5. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Enpä ole miettinyt edes, että tuossa olisi jossiteltavaa. Kun ei saa ajaa muut, niin sitten ei ajeta. Jos vahingossa ajaa, niin huolehdi ettet aiheuta vahinkoa ja jos aiheutat, niin maksa lysti.
     
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Mun mielestä tossa on jossiteltavaa. Periaatehan on, että kaistanvaihtaja on syypää, mutta mitäs jos toisella ei ole oikeutta ajaa oikeanpuoleisella kaistalla.

    Vaikkei sitä oikeanpuolesta kaistaa saisikaan käyttää kuin taksit, niin ei se silti meinaa, ettei joku niin tekisi.
     
  7. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 057
    Kaistanvaihtaja on pääasiallisesti syypää, jos toisella kaistalla ajava ei ole tehnyt jotain järjetöntä ja ennalta arvaamatonta. Tässä nyt ei ole sellaisesta arvaamattomuudesta kyse, kun yhtä hyvin siellä olisi voinut olla taksi. Suoraan ajava voisi toki saada sakot toiminnastaan, mutta sillä tuskin olisi vaikutusta syyllisyyteen kolarissa, eikä sitä oikein voi pitää onnettomuuteen johtaneena syynäkään, koska yhtä hyvin se olisi voinut olla taksi.
     
    arthur2.0 tykkää tästä.
  8. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Olen miettinyt samaa paikoissa, joissa liityn päätielle jonka reunimmainen kaista on bussikaista, jolta saa toki kääntyä oikealle. Jos vasemmalta on tulossa henkilöauto bussikaistaa pitkin on olettamus tietenkin, että tämä kääntyy kun ei saisi siitä suoraan ajaa, mutta onko tässä tarpeeksi perustelua sille, että olisi turvallista liittyä hänen "eteensä"? Eihän se vilkkukaan velvoita kääntymään, vaikka sitä käytännössä ennakoinnin vuoksi käytetäänkin.

    Toinen vastaava tilanne on, kun liityn kaksikaistaiselle päätielle, ja toisella kaistalla on tulossa auto niin, että kaista jolle käännyn on kuitenkin vapaa. Risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa, mutta minun pitää väistää päätien risteävää liikennettä. Kuka on syyllinen, jos päätiellä oleva vaihtaakin kaistaa risteyksen alussa ja käännyn hänen eteensä/kylkeensä?

    Eikö periaatteessa tieliikennelaki lähde kuitenkin siitä, että pitää pystyä luottamaan muiden tienkäyttäjien noudattavan liikennesääntöjä?
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  9. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Kerran muuten meinannut saada auton kyljestä sisään tuon vuoksi, kun vaihtoi risteysalueella kaistaa.

    Furesiksen tilanne oli vaikeampi, kuin mitä nopeasti ajateltuna osasin kuvitella. Ajattelin eilen väärinpäin kenen kaista päättyy risteyksen jälkeen, kun yhdistin tuon omaan tuttuun paikkaani, jossa busseille oikeus mennä risteyksen yli oikeaa kaistaa, koska heille pysäkki sen jälkeen.

    Miten muuten kukaan enää voi valvoa taksikaistan käyttöä, kun taksimerkki ei taida olla pakollinen varuste? Saako uberit rullata taksikaistaa?
     
  10. Norsu^

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2006
    Viestejä:
    471
    Liittyjällä on kolmio tällaisissa paikoissa (toinen esim. kolmostieltä Kehä 1:lle länteen). Veikkaisin, että molemmat saisivat vähintään penaltia liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
     
  11. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Ymmärsinkä kuvan oikein, risteyksen jälkeen edelleen kaksikaistaa tuohon suuntaan, joista se vasemmanpuoleinen päättyy, aika lailla siinä mokailee jos oikella kaistaa vaihtaessa toiseen törmäilee.

    Jus kuitekin kaikesta huolimatta moka sattuu, niin en näistä mitään tiedä, mutta jos sitä "vasemalla" kaistaa vaihtaisin oikealla ja kolahtaa ja suurempia seuruksia tulossa niin voisi sitä lakiapua pienellä rahalla kysyä, vaikka yleensä selkeämmätkin törttöilyt ei ole väärintehneitä pelastaneet (vaikka vastapuoli olisi "väärässpaikkaa", eli en odottaisi mitään vapautus korttia.

    Jos taasen ajaisin oikeaakaistaa siviilinä ja joku kylkeen töräyttäisi, niin en syitä niskoillenni automaattisesti ottaisi.

    Kyllähän se ihan päällä ajoa olisi jos tuosta keskeltä oikella toisen päälle ajaisi. Jos vielä näkee että siinä auto on menossa, joka ei ole vilkuttele mihinkään, niin aika arvattavaa että suoraankin saatta ajaa, ja vaikka ei sitä siinä vaiheessa näkisi niin viimeistään siinä vaiheessa kun itse aikoo kaistaa vaihtaa oikealle.
     
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Muistaakseni Merkillä (taksivalaisin/kupu vai mikä se on) saa käyttää.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
    1001001 tykkää tästä.
  13. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Vasen päättyy riteyksen jälkeen ja oikeanpuoleista saavat käyttää bussit, taksit ja pyörät. Kyllä mä kallistun kanssa ajatukseen, että kaistanvaihtaja maksaa ja oikeanpuoseille ehkä sakko väärän kaistan käyttämisestä. Ennalta arvattavuuteen on vaikea vedota, koska siinä oikealla voisi olla ihan yhtä hyvin joku em. ajoneuvoista, joten sen tyhjyyden joutuu varmistamaan joka tapauksessa. jos suoraan kylkeen vaihtaa kaistaa, niin kyse on jo omasta huolimattomuudesta ja tahallisesta kolarista.

    Toisaalta tussa on vielä pakottava pakottava määräysmerkki, että siviiliautoilijoiden olisi pakko kääntyä oikealle. Sen laiminlyöntihän on kanssa täysin tietoinen ja tll-vastainen teko.

    Taksikaistalla pitää olla kupu käytössä. Toisaalta muistan viimeisen viiden vuoden ajalta ehkä yhden taksikaistaratsian, enkä ole ihan varma, että oliko siinäkin kyse nopeusratsiasta. Siitä ei ole mitään varsinaista sääntöä, että kauanko taksikaistaa saa ajaa, jos siltä aikoo kääntyä sivukadulle. Se on täysin avoin ja joustava sääntö. Jos näkee poliisin, niin sittein vain kääntyy pois seuraavasta kulmasta.
     
  14. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Ennalta-arvattavuus vähän niin ja näin. Jos valoissa istuessa olet katsonut, että viereisellä kaistalla ei näköpiirissä takseja tai busseja, niin onko tosiaan niin, että 15 metrin jälkeen katsottava uudestaan tilanne. Kyllä minä tuosta ainakin yrittäisin puhua vastuuta toiselle osapuolelle ja odottaisin hänen kantavan myös vastuunsa omasta virheestä osaltaan.
     
  15. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    NÄissä tapauksiss voi ongelmaksi muodostua sekin, että koska tilanne on tulkinnanvarainen, vakuutusyhtiön lakimies voi päättää, että ei korvata ja molemmat maksavat itse, koska kummankin syy. Pahimmassa tapauksessa joutuisi hakemaan tuomion käriksestä.
     
  16. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Tuossa on risteyksen jälkeen kaista päättyy merkki (vai mikä sen nimi on) joka kertoo selkeästi tilanteen, jos siinä vaihtelee kaistaa katsomatta, niin aika iso syylinen löytyy sen olemattoman peilin ja penkin välistä, jos vielä on nähnyt ko kaistalla autoja, niin ....

    Tuo että katselee tilannetta ennakkoon on hyvä jos sitä käyttää ennakointiin, mutta jos siinä miettii vain riidansaamiseksi, niin vaaraksi. Jos sillä kaistalla on joku, niin sen kertoo sen että se saattaa olla siellä myöhemmingin. Jos et ketään näe valoissa, niin ei sekään tarkoita että sokkona voisi kaistaa vaihdella.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  17. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Omassa esimerkissäni en puhunut tuosta Furesiksen mainitsemasta paikasta, vaan esimerkiksi tuossa vieressä olevasta risteyksestä https://goo.gl/maps/uwDxsQk8a3A2

    Jos käännyn kuvan risteyksestä oikealle ja vasemmalta tulee henkilöauto bussikaistalla, ei hän liikennesääntöjen mukaan saisi ajaa suoraan. Ainakin oman käsityksen mukaan bussikaistaa saa käyttää vain silloin, kun on seuraavasta risteyksestä kääntymässä pois.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Ok, ei faktaa, mutta jos tuossa olisin, ja bussikaistaa joku siviilihuristelisi, niin olettaisin sen jokatapauksessa sitä jatkavan ja sitä väistäisin. liki jokainen kuski varmaan noin tekisi ja mistä edes varma että on bussikaista, ellei sen auton lasista merkit peilaa.

    Mutta jos kävisi niin että kolahtaisi, esim sen takai että vilkuttaisi ja luulisin sen kääntyvän ja sen alle tyhmyyksittään alle ajaisin, niin vähän kuullostelisin että miten homma menisi ja jos niskaani tulossa niin ehkä vähän apuja kyselisin, en liikoja odottaisi.

    Mutuilu perustuu kahteen asiaan, moni on hävinnyt jos kaksi törttöilijää ja vastapuoli on rikkonut jotain toista sääntöä, bussikaista ei taida olla mikään rattijuoppokortti, joka jälkimmäinenkään ei aina vakuutuksissa pelasta toista.

    Joskus ketjussa oli puhetta bussikaistoissa ja niihin kääntymisistä, siinä yhteydessä asiaa vähän sivuttiin, vähän eri tilanteessa väitettiin ettei sääntöjen vastainen toiminta siirrä vastuuta kaikessa sille.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Kyllä tuossa nyt on aivan selvä se, että kolmion takaa tuleva väistää kaikkea muuta liikennettä, ja sillä ei ole merkitystä, että joku ajoi bussikaistaa. Lisäksi siitä ei tieliikennelaissa ole mitään määräystä, että seuraavasta risteyksestä on käännyttävä pois, vaan se on avoin sääntö, että bussikaistalle saa ryhmittyä kääntyäkseen pois, mutta ei siinä mistään seuraavasta risteyksestä puhuta. Jos olen väärässä, voi korjata.
     
  20. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Bussikaista päättyy risteykseen. Ja viisaammat (en sano että riittävän viisaita) on opettaneet että jos aikoo kääntyä niin ei sinne mennä ennen edellistä risteystä. Eli siis ei saa ajella jos ei ole seuraavasta kääntymässä.
    Tosin jos tuo pitää paikkansa niin on sellaisia peräkkäisiä risteysvirityksiä joissa vähän hankalaa arpoa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  21. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Hmm. Eikö tosiaan ole laissa ne, että "seuraavaan risteykseen asti tai 150 metriä ennen" saa ryhmittyä bussikaistalle ajamaan? Orjallisesti noudattanut, koska ajatellut et rikkoo lakia jos ajaa bussikaistaa enemmän kuin yhden välin. Välillä tämä taas aiheuttaa turhaa verenpaineen kohoamista, kun pakko löytää se kaistanvaihdon rako siinä yhden "korttelin" matkalla.
     
  22. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Mitä nyt äkkiseltää tll katsoin, niin ei siellä mitään metrejä tai seuraavan risteyksen vaatimusta löytynyt mistään. En tosin kovin tarkkaan jaksanut selata, mutta uskoisin, että poliisi valvoo sitä yleisemmällä tasolla. Aina voi kääntyä pois jos poliisiin näkee, ei noita valvota oikeastaan mitenkään kokemukseni mukaan.
     
  23. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Samalla kaavalla olen itse mennyt, ja monesti huomannut olevani ongelmissa juuri siksi, että joku muu siellä takana on ajanut sitä bussikaistaa jo viimeiset 400 metriä, eikä kääntynytkään pois edellisen risteyksen kohdalla tehden mulle tilaa siinä.
     
  24. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Jos tuosta bussikaistan voimassaolosta ja sinne ryhmittymistä pohdit, Ketjua tonkimalla varmaan löytyy aiheesta, muistaakseni siitä ollut juttua.

    Bussikaista on voimassa seuraavaan risteykseen, se ilmeisen selkeästi kerrottu. Tuo kuinka paljon aiemmin pitää ryhmittyä, niin jos meinaat että jo ennen edellistä risteystä, niin se kaipaisi kyllä jotain lähdettä.
    Opetettu on että ennen seuraavaa risteystä ei ryhmitytä.
    Siitä voi olla epätarkkuutta risteysten välillä, jos pitkä väliä, onko muutamasatametriä liioittelua ja missä vaiheessa sellainen että pitävästi voisi poliisi lappuakirjoittaa, metrimäärä kuullostaa vähän tiukalta, voisi kuvitella että nopeudet ja muut tekijät vaikuttaa. Joidenkin mukaan matkaa ei sinänsä ei rajattu, eli voisi ajaa koko bussikaistan pituuden, en kuitekaan lupaa että kilometrikaupalla voisi ajalla, saati että olisi tarkoituksenmukaista.

    Se olisi hyvä tietää mieten silloin jos risteysten väli on hyvin lyhyt ja siinä ei bussikaistaa (tai hyvin lyhyt bussikaista) voiko ryhmittyä jo ennen ensimmäist risteystä olevalle bussikaistalle. Tarkoitan tilannetta joss risteysten välillä on tyhjällä tiellä mahku vaihtaa kaistaa, mutta ns normitilanteessa tukisi liikennettä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2019
  25. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Pitkästä välistä esimerkkinä taitaa toimia länsiväylä. En nyt kovin montaa kertaa sitä ole ajanut, mutta jäänyt mieleen, että "milloinkohan kehtaa siirtyä oikealle". Tietää et seuraavasta liittymästä lähdössä pois, mutta ei siinä viitsisi toista kilometriä ajella, kun ei minulle tarkoitettu kuitenkaan.

    Tuo TzIT juttu avasi vasta aivojumini. Eihän minulla tosiaan pitäisi edes olla ongelmaa sen ryhmittymisen kanssa jos muut tottelisi samalla tavalla, eivätkä rynnisi kolmatta risteysväliä bussikaistaa pitkin...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti