Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

  1. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Tuskin tahallaa, eli varmaan niin kuin sanoit, tai ei nähnyt, vilkku olisi ehkä auttanut.

    Kaistanvaihtaja toki ottaa vastuuta, mutta jos vaihto ei ole tarpeeton niin onhan se usein sen arvoista.

    niin tosiaan hyvät kuskit erottaa huonoista siinä että ne hyvät ei joudu kolareihin (vaikka ns syy olisikin toisen).

    Seuraavaksi pientä yleistystä, jotenkin tuntuu että ne "minä en väistä tyypit" on usein niitä joilla se turvaväli on jotain <2s ja (tai) vauhtikin saattaa olla enemmän sen virhemarkinaali yli. Tämän yleistyksen syynä taitaa olla se että muiden sekaan mahtuu ja pääse hyvin henkilöautolla.

    Oma lukunsa on sitten raskasliikenne ja muut joilla ei mahdollisuuksia sovittaa nopeutta liikennevirtaan, joille tilaa antaminen ei ole turhakaistanvaihto, Noissakin välillä niitä tapauksia on joiden mielestä sen rekan pitäs sinne rampille jäädä odottamaan tilaa.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2018
  2. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Minä en väistä, mutta pidän välin edessäni olevaan riittävänä ja nopeuden tasaisena, se on paras tapa auttaa liittyjää. Asia erikseen on sitten raskas liikenne 100m pitkällä jäisellä kiihdytyskaistalla, kun edes ei ole edes teoriassa mahdollisuutta liittyä turvallisesti.

    Typerintä tuossa väistämisessä on se, että moni sitä tekevä ei osaa ennakoida/lukea tilannetta, vaan väistää satoja metrejä liian aikaisin, kun eivät vielä edes voi arvioida liittyvän lopullista nopeutta tai sitten "liian myöhään". Eli joko ovat vielä liittyjän takana tämän jo ollessa päätiellä tai sitten menneet ohi kokonaan. Tässä vaiheessa se todellakin on turha kaistanvaihto, eikä väistämisestä ollut mitään hyötyä.

    Väistäjä myös siirtää velvollisuuden nopeuden sovittamiseen liittyjältä itselleen, mikäli päätyvät ajamaan rinta rinnan samaa nopeutta. Näitäkin tilanteita olen saanut todistaa, kuinka minua on liittyessäni väistetty ja väistäjä jäänyt ajamaan rinnalle samaa vauhtia tukkien vasemman kaistan. Havahduttuaan tähän on sitten tietenkin kiihdyttänyt ja siirtynyt eteeni vain hidastaakseen taas päästyään minusta ohi, koska taakse jättäytyminen ei ole vaihtoehto.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 491
    Tää motarille liittyminen on kyllä jotain ihan käsittämätöntä koheltamista :D Ihmisten pitäisi lopettaa se vasemmalle kaistalle automaattinen siirtyminen koska kaikenmaailman vesipäät ei sitten osaa liittyä tilanteissa joissa ei voi väistää.

    Itse ajan adaptiivisella vakkarilla joka pitää välin varmasti tarpeeksi isona ja silti tulee tapauksia jotka ajaa katse tiukasti eteenpäin naulittuna vierellä kun kaista alkaa jo loppumaan.
     
  5. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Hyvät mukautumiskykyiset vakkarit on hienojuttu, tosin sattumalta otit hyvän esimerkin milloin ne ei niin hyvät on vähän ongelmallisia. Osa on sellaisia että reagoivat liianlähellä, jotain 2s tai jopa vasta alle, eli käytännössä eivät mahdollista sen varassa ajamista. Sitten on ne jotka reagoivat vierissä kaistalla meneviin, eli kuvaillussa tilanteessa aiheuttavat niitä parajattuja nopeuden muutoksia.

    Hyvä vakkari (puhutaanko jo alemman tason itseajavista) on erinomainen ja ei tuollainen "huonokaan" huono ole jos sitä "päiten" ei aja.
    Tässä vaiheessa varmaan kaikkien mielessä paras vaihtaa kaistaa ja antaa tilaa.
    Tosin liittyjän kannalta tuo tilanne yleensä syntyy silloin kun siellä motarilla sählätään, pienet turvavälit, eli ei oikein turvallisesti mahdu tai muutetaan nopeutta niin että se ajateltu väli sulkeutuu. Toinen toki se että siellä rampilla sählätään, ajetaan liianpienin turvavälein ja kun yksi joutuu muuttamaan taktiikkaan, niin sen jälkeen kaikilla perässäolevilla haasteita.
     
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Eilen näkyi tuli vastaan kaiken huippu; Pyöräilijä tyypillisesti vetäisi ajoradan leikkaavan suojatien(ei siis edes jatkeen) ylitse vastoin oikeuksiaan suorastaan törkeätä vauhtia, mutta päätti vielä näyttää keskaria minulle, kun vedin lukkojarrutuksen hänen henkensä pelastamiseksi.

    Noh, ehkä se joku päivä vielä toivottavasti kolahtaa.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2019
  7. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 040
    Autoihin pitäisi saada tutkien lisäksi varuste, joka ampuu näitä idiootteja etälamauttimella.
     
  8. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Nää on semmosia tilanteita, mitä toivoisin joskus todistavani tätä pyöräilijää vastaan kävelevänä jalankulkijana. Haluaisin tietää onko kyse sääntöjen ymmärtämättömyydestä, niiden tahallisesta noudattamatta jättämisestä vai molemmista. Tuskin tuommoisen päähän kuitenkaan mitään järkeä saisi, eikä varmaan uskoisi olevansa väärässä.
     
  9. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 491
    Vältän vakkariin luottamista, mutta kyllä ainakin omassa Skodassa käyttäytyy liikenteessä todella hyvin. Ei jarruttele jos joku poistuu edestä, ei huomioi myöskään toista kaistaa ja jarruttaa sekä kiihdyttää järkevästi.

    Kuvasin tuossa tilannetta jossa kaistan vaihtaminen on mahdotonta kun vasemmalla on autoja, on ihan käsittämätöntä että tuollaisissakin tilanteissa jotkut liittyy ihan sokkona ja olettaa että muut väistää. Myöskään en hirveän mielelläni ala jarruttamaan tai kiihdyttämään kun se taas aiheuttaa oikealla tavoin liittyjille päänvaivaa, joskus nuorempana tätä hölmönä tein ja se aiheutti vaan turhaa hämminkiä.
     
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Kuullostan vähän inttämiseltä, kuinka pitkäksi etäisyyden sinulla saa säädettyä ?
    Siis ihan syystä että järjestäin tuppaa olemaan enemmänkin törmäysavustin (esto), eli etäisyyttä/aikaa ei saa niin pitkäksi että olisi mielekästä ajatella sen varassa, esim moottoritiellä tai muilla valtateillä.
     
  11. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 491
    Kyllä jos sen pisimmälle laittaa niin tuntuu vähän turhankin pitkältä välillä. Onko sulla itelläs Skoda vai joku muu merkki?
     
  12. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Eri merkki/konserni käytössä, eikä tuoreimpia.

    Ok, sulla tuoretta kehittynyttä. Aiemmin taisi noissa tutka rajoittu sadametrin pintaa, jos sitä miettii motarinopeuksiin peräkkäinajoon, niin konttiin ajo estin, mutta ei sellainen millä voisi ajella peräkkäin.

    No ei kaikki tuohonkaan pääse, vaan jossain voi olla kahden sekunnin pinnassa max asetus, joo ei ehkä saa sakkoja, mutta toivoisin sellaista millä voisi ajella motarilla tressittömästä peräkkäin niin että myös muut tulee huomioitua.

    Ja vaikka tutkassa riittäisikin kantamaa hitaampiin nopeuksiin, niin säätövarat kuitenkin rajoitettuja.

    Korostan edelleen että varuste ei turha, vaikka sen varassa ei ihan mainostetusti kaikilla voi ajella pitkiä matkoja peräkanaan. Ja vaatii toki tekniikalta enemmän jos tavoitellaan kunnon turvavälejä, varsinkin joillain kaksikaistaisilla teillä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2019
  13. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 491
    Ajoin tänään semmosen 400km siivun enkä kovin paljoa jarrua tai kaasua painellut. Turvaväli on ainakin Skoda Octavia 2015 mallissa ihan tarpeeksi pitkä, laskin 3 tai 4 sekuntia pariin kertaan tänään maantievauhdeissa.

    Kerran on käyny niin että auto jarrutti tiukemmin, vauhti hidastu siis oikein kunnolla ja törmäysvaroitus alko piiputtaa, uskon että olis kyllä pysähtyny vaikka ei olis jarruun koskenu.

    DSG mahdollistaa vielä sen että auto seuraa edellistä mateluvauhdeista ihan niin kovaan vauhtiin ku vaan on vakkarin säätäny.

    Käy koeajamassa, luulen että yllätyt positiivisesti.

    /offtopic
     
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Jos käytetään lokiikkaa että törmäysavustin mahdollistaa turvavälistä tinkimisen sekunnin pari, niin siinä varmaan ihan perää, mutta se turvaväli on muutakin.
    Jos palataan niihin ramppiärsytyksiin ja tekniikan avulla osa autoista nipistää siitä välistä sekunnin, niin se on pois siltä kiihdytyskaistalta tulevalta (ärsyttää häntä) ja ärsyttäähän se vähän sitä jonka eteen rampilta tullaan, vaikka tietokone homman hanskaisi ja jarruttelisi.
    Jos sen vakkarin voisi säätää siihen 4s ja siitä yli niin paremman mukavuuden lisäksi vähentäisi haitariliikettä. (vakkarilla voi pidemmillä turvavälillä olla isompi vaihteluväli)
    Huonommat kelit ja talvi sitten oma lukunsa.
    Skoda ei huono, kaikkissa ei edes saa sitä n. 3s etäisyyttä.
     
  15. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    3s etäisyys teoriassa riittää lain kannalta, jos pito ja vauhti mahdollistavat pysähtymisen 3 sekunnissa. Käytännössä tuon välin pitäisi olla noin puolitoista kertainen verratessa pysähtymisaikaan ja myös lain kannalta kun otetaan turvallisen pysähtymistavan vaatimukset myös huomioon.

    Eli on mahdollista napata sakot liian pienestä turvavälistä vaikka sen auton asetuksista on säätänyt maksimiin. Tuo "pitää pystyä pysähtymään näkyvällä tienosalla turvallisesti" pykälä on aika ehdoton.
     
  16. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    853
    Huomioiko laki teknologian ja ihmisen eron reaktionopeudessa?
     
  17. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Periaatteessa kyllä, koska se vaatimus on pystyä pysäyttämään turvallisesti näkyvissä olevalla tienpätkällä. Mitä nopeampi reaktio sitä lyhyempi matka riittää turvallisuuteen. Eli ideana tämä ettei ole turvallista polkea jarrua lattiaan 120km/h vauhdissa koska tuollainen tapa aiheuttaa äkkiä takana vaaraa. Eikä siis riitä että saa jarru pohjassa pysäytettyä ennen estettä (vaikka ketjukolari jossa edellä ajava pysähtyy metrin matkalla 120km/h vauhdista) vaan tilanteessa pystyisi hidastamaan niin ettei aiheuta vaaraa myöskään takaa tuleville.
     
  18. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 612
    Ja tästä päästäänkin taas siihen että minkäänlainen nopea jarruttaminen ei ole turvallista, koska niin monet ajavat pienellä turvavälillä. Tämän toteaa jo ihan kaupunkinopeuksissa, saati sitten mitä tapahtuisi jarrutuksissa maantienopeuksissa. En ole onneksi joutunut vielä testaamaan.
     
  19. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 776
    Lumi pöllyään melkoisesti ja monet ajavat uusilla hienolla autoillaan takavalot pimeänä. Kyllä on hieno valoautomatiikka.

    Tietysti taas ärsyttää taajamassa nuo vajaavetoiset auton.
     
  20. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Viimeksi muokattu: 18.01.2019
    Torspo the Jesus tykkää tästä.
  21. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Motarilla hyvissä talvisissa keleissä minimikin jonnekkin 10s nurkille, tavoite vähän pidempi, vaikka ihan käytännössä olisi mielittyvä ja muutenkin hyvä, niin miniminä varmaan aika harva kuski tuollaista käyttää. Poistaisi kyllä monta ärsyttää tilannetta.

    Vaatisi varmaan niitä oikeasti käytettäviä, mukautuvia vakionopeussäätimiä.

    Väsyneenä/päihtyneenä jne ei edes saa ajaa. Mutta muuten tietenkin lisää turvaväliä tarpeen mukaan.

    Jos miettii onko tinkivaraa, niin
    Nuo lyhyet pysähtymisajat taitaa olla laskettu teknisesti kunnossa olevalla hyvälaatusella autolla hyvissä oloissa, ja viireellä kuskilla/ihmisellä.

    Josta voidaan ynnättä että jokin 4s hyvänkelin suositus perustuu siihen että luotetaan siihen että se edelläoleva ajoneuvo ei pysähdy seinään, varsinkin motarilla kun ei vastaantulijoita, ristetäviä , hidasta ja jne., ja on väistötilaa paremmin. Sitä voi sitten miettiä onko mitään järkeä käyttää turvaväliä peräkkäinajamisessa missä ulosmittaa nuo. (siis peräkkäinajossa käyttää lyhyttä turvaväliä sen takia että laskee voivansa väistää , sen sijaan että voisi pysähtyä ajoissa)
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2019
    Torspo the Jesus tykkää tästä.
  22. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 612
    Minusta on. Ei kymmentä sekuntia, mutta jotain 4 ja 10 väliltä kylläkin. Ihan oman turvallisuuden vuoksi, ja samalla muidenkin. Ainoa juttu josta tulee ongelmia on se että idiootit haluavat puskea turvaväliin, jolloin nopeus hidastuu taas turvaväliä jättäessä ja seuraava takaa tulija kaahaa ohi ja liittyy taas turvaväliin. Mutta minkäs teet, tyhmyyttä ei voi parantaa.
     
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Tuossa päästään ketjun ytimeen, osa harrastaa tuota niin että käyvät koukkaamassa siinä välissä, ennen seuraavan ohitusta (miksi ne siihen muuten tunkisi, jos matkanopeus heillä kuitenkin isompi), Näille eteen ajaville on kai ihan ok vilauttaa pitkiä ?

    En siis yllä tarkoita heitä jotka tulevat rampilta, tai ovat seuraavalle tulevalla erkanemiskaistalle(?) poistumassa.

    Ymmärrän että joskus ohituskaistalla voi tulla painetta palata jonoon, jos takana joku puskee kontissa, siinä vähän joutuu miettiin haluaako palkita sikailijan ja ärsyttää samalla muita.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2019
  24. dephy

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    511
    Miksi muuten tulla ohituskaistalla ihan perään kiinni? Kuvitellaanko että edellä ajavaa pelottaisi ja hän nostaisi nopeuttaan? Parasta lääkettä näille on hiljentää ja mahdollisesti painella jarrupoljinta sen verran että valo syttyy mutta vauhti ei hidastu. Siellähän rageevat :P
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2019
  25. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Suomessa näihin hiillostuksiin ei puututa eikä näitä valvota joten sama meno jatkuu ja jatkuu ainakin kunnes riittävästi sattuu vakavammin. Jossain oliko Saksassa tämmöinen puskurissa roikkuja aiheutti edellä ajavan panikoinnin ja pyörähdyksen ja lisäksi kuoleman niin hiillostaja oli pian istumassa ehdotonta tuomiotaan vankilassa. Täällä tulis varmaan pienet sakot.
     
  26. Arab

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2009
    Viestejä:
    1 763
    Saksassa konstaapeli sakottaa muutenki rajusti jos turvaväli on liian pieni. Saati sit jos roikut perässä ja välkyttelet valoja. Yleensä se ei auta, kun ei ihmiset tajua että ovat liian hitaita ja väärällä kaistalla nopeuteensa nähden.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti