Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. dephy

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    513
    vituttaa suunnattomasti nämä lampaat jotka alkavat jarruttelemaan kun bussi on pysäkillä vilkku oikealle. ei ne sieltä päälle saa tulla
     
    electron06 tykkää tästä.
  2. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 060
    ^^Miten sitten määrittelet suojatielle astumisen, pitääkö siinä tien laidassa jotenkin elehtiä kävelytyyliä jos sen tien ylittäminen olisi tosiaan aikomus, vai tulkitsetko lakia siten että suojatielle vaan astutaan ja liikenne pysähtyy niinkuin magic? Onko sinulla tapana hengailla puolen metrin, tai jopa metrin päässä suojatiestä muuten vaan?
     
  3. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 124
    Onko simulla ongelma tulkita jalankulkijoita kun olet autolla liikenteessä..? Siltä se ainakin vaikuttaa juttusi perusteella.
     
  4. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    5 867
    Tulkitsen sitä niinkuin Liikenneturvakin ohjeistaa:
    Ei ole tapana hengailla, mutta tilanteissa joissa yhden tai muutaman auton ohi menemisen odottaminen ei sanottavasti hidasta omaa liikkumistani jalankulkijana, saatan pysähtyä vähän matkan päähän suojatiestä siksi aikaa että auto ehtii mennä suojatien yli. Tyypillisesti vähintään metrin päähän mutta kuitenkin niin että autoilija voi selvästi havaita minun olevan pysähtyneenä. Eli en siis esim. puun tai aidan takana, joka voisi aiheuttaa turhan äkkijarrutuksen, kun näköeste väliltämme poistuu. Aina välillä sitten tulee näitä autoilijoita jotka ihan turhaan pysäyttävät siihen suojatien kohdalle ja näin ollen turhaan hidastavat sekä omaansa että minun kulkemistani.
     
    Viimeksi muokattu: 22.12.2018
  5. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 060
    ^Ok, olet siis hienosti tilanteen tasalla ja voi kunpa moni muukin olisi noin valveutunut. Monesti suojateitten kohdalla hidastaminen näissä ns. epäselvissäkin tapauksissa on ihan paikallaan, koska ei se autoilijalta käytännössä mitään vaadi. Se on myös ihan turha saivarrella jostain bensan kulutuksesta, jos on yleensä varaa autoiluun. Jos ei perse kestä pysähtelyä, niin aina on joukkoliikenne, polkupyörä tai jalkapeli.
     
  6. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Tuo jalankulkijoiden suojatiekäyttäytyminen (toki myös autoilijoiden) on kyllä välillä jopa koomista. Itselleni ei tuota mitään ongelmia antaa tietä jalankulkijoille, jotka selvästi ovat aikeissa ylittää tien, mutta haaveilijoille ei heru ymmärrystä. Olin joskus tulossa autolla suojatien kohdalle, jossa on keskellä liikenteenjakaja. Näin kauempaa kuinka oikealta lähti jalankulkija ylittämään tietä, joten hiljensin vauhtia jo valmiiksi, koska oletus oli, että tämä jatkaisi myös jakajan jälkeen kadun ylittämistä. Jakajan kohdalla tämä sitten kuitenkin päätti pysähtyä ja kääntyi selin minuun päin. Tulin mateluvauhtia kohdalle, ja kun mitään ei tapahtunut jatkoin suojatien yli. Ohi päästyäni jalankulkija ylitti tien. Tuossahan kumpikaan ei tehnyt mitään väärää, mutta en oikein jaksanut ymmärtää tuota jalankulkijan logiikkaa. Pienellä kommunikaatiolla kohtaaminen olisi tapahtunut sujuvammin.

    Aikanaan matkatessani ensimmäistä kertaa Roomaan luin jostain ”for dummies” -ohjeesta paikallisesta liikennekulttuurista. Ohje jalankulkijoille oli sellainen, että autoilijat eivät anna tietä, jos et ole valmis vaatimaan sitä. Eli jos suojatieltä haluaa joskus yli, niin pitää vain lähteä kävelemään ja pitää se sama vauhti loppuun asti. Ei siis ruveta nysväämään ja arkailemaan myöskään keskellä tietä, vaan pitää luottaa siihen, että autoilijat kyllä väistävät.
    Sama taktiikka on toiminut Balkania lukuun ottamatta oikeastaan kaikkialla. Suomessa jossain paikkakunnilla näkee, että autoilijat eivät ole tottuneet väistämään suojateillä. Mutta oppivat kyllä, kun heidät siihen opetetaan. Järki päässä tietenkin, ja itsekin pyrin varmistumaan aina siitä, että kuljettaja oikeasti havaitsee minut.
     
  7. AnoJantteri

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2010
    Viestejä:
    131
    Tilannehan muuttuu, kun vilkku on vasemmalle ja nopeusrajoitus max 60km/h.
     
  8. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 663
    Sekään ei vaadi auton pysähtymistä sekunnin murto-osassa. Jos ei pysty vaaraa aiheuttamatta pysäyttää ajoissa, niin ohi vaan. Dösäkuski on syyllinen, jos tulee varomattomasti päin.
     
  9. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 060
    Muistelin että vielä joskus muutama vuosi takaperin bussien vilkku vasemmalle todella tarkoitti että nyt auto lähtee. Nykyään näkee sitä että bussi vaan odottelee pysäkillä vuoroaan. Onko laki, vai ajokulttuuri muuttunut?
     
  10. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 663
    Laki on ollut koko ajan sama, mutta lienee vasta viime vuosina on huomattu, että dösäkuskillakin on vastuuta. Se on varmaan vaatinut muutaman vakuutusyhtiön laskun osoitettuna liikennöitsijälle, ennen kuin lisäkoulutustarpeet on huomioitu; pelkkä ajokortti ei olekaan ollut tae liikennesääntöjen osaamisesta.
     
  11. dephy

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    513
    Jos bussin perään osut niin maksajan voi kyseenalaistaa mutta jos tulee kylkikosketus niin bussifirman vakuutuksesta.
     
  12. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 330
    Varmaan bussikuskit ovat vaan oppineet tai heille on opetettu että lain mukaan niiden kuljettajan on noudatettava "erityistä varovaisuutta". Vilkku päälle ja heti auton kylkeen niin bussikuski on takuuvarmasti syyllinen. Tässähän oli se joku keissikin missä raitiovaunu ajoi kiskoilla odottamassa olleen auton päälle ja vetosi ehdottomaan etuajo-oikeuteensa, mikä ei mennyt läpi oikeudessa.

    Autoilijalla ei ole mitään ehdotonta pysähtymispakkoa eli jos jarruttaminen on "liian" myöhäistä niin on painettava bussin ohi. Autoilija ei voi olla mikään selvännäkijä joskin pysäkistä riippuen sen voi nähdä suunnilleen milloin bussi mahdollisesti lähtee liikkeelle (onko ovet auki tai jonottavatko matkustajat vielä sisään yms).
     
    Viimeksi muokattu: 24.12.2018
  13. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 330
    Näinhän se toimii Aasiassakin. Siellä jos jäät jalankulkijana odottamaan tyhjää väliä kuten täällä perähikiällä niin sellaista ei ikinä tule etkä pääse koskaan tien yli. Ohje on kävellä sopivassa välissä hitaasti tasaista vauhtia tien yli. Tällöin muut ajoneuvot, etenkin mopot joita on runsaasti, osaavat ennakoida kummalta puolelta sinut väistävät ym. osaavat sovittaa nopeutensa sen mukaan ja kaikilla on turvallista. Jos panikoit keskellä tietä kun ajoneuvoja lähestyy ja pysähtelet siellä täällä tai kiihdytät niin kukaan ei tiedä mitä seuraavaksi teet ja vaara on olemassa. Siinä on tietty logiikka ja todella sujuva yhteispeli. Joskus pitkiä valoja ja äänimerkkiä käytetään myös "puheena" autojenkin kesken että "älä tule siihen minä menen nyt" tai "mene vaan" tai "varo olen täällä etkö huomannut" ja näin onnettomuuksia ei satu vaikka ajetaan peileissä kiinni kun ei ole selkeistä kaistoja kun tilaa ei ole ja ajoneuvoja on niin paljon. Tai tuleehan onnettomuuksia aina mutta siihen nähden liikenne soljuu omalla painollaan loogisesti ja kaikki ovat hyviä kuskeja mikä on pakkokin. Suomessahan muita suojaavat varoittelut ja merkinannot tulkitaan lähinnä vittuiluna jos pyöräilijä soittaa kelloa että "varo minä olen täällä" ja autoilijalla vissiin äänimerkit on kiellettyjä muuta kuin ehdottoman vaaran välttämiseksi.

    Toinen ääripää on Viro jonka huomaa vaikka Tallinnassa kun ylität suojatietä keskellä yötä ainoana jalankulkijana. Kaukaa lähestyvä auto jarruttaa ja päästää sinut yli vaikka olisi päästöjenkin kannalta suotavaa että jalankulkija odottaa sen 5 sekuntia jotta auto menee ohi eikä häviä juuri mitään aikaa kun auton pitää taas kiihdyttää nollasta. Siellä oli joitain vuosia sitten valvontakampanja jossa kortti lähti heti pois jos ei antanut tilaa jalankulkijalla niin kultuuri muuttui. Suomessahan ei ole mitään suojatievaltontaa eli autot voivat vahvemman oikeudella tehdä käytännössä mitä vaan. Toisaalta ala-asteellakin opetetaan "katso ensin oikealle vasemmalle ja vielä kerran oikealle" ettei autoja vaan tule niin eiväthän jalankulkijatkaan osaa pitää kiinni oikeuksistaan yhtään.
     
  14. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    5 867
    Olisi tosiaan helpompaa jos kaikki tuntisivat säännöt ja noudattaisivat niitä. Tähän tuskin päästään ennen kuin sekä autot että jalankulkijat on tietokoneohjauksessa :D Nyt joutuu vaan liikenteessä ottamaan sen huomioon, että koskaan ei tiedä onko joku tienkäyttäjä ihme tupeltaja joka tekee yllättäviä "siirtoja". Eli sitäkin on vaan pakko vähän varoa.
     
  15. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 597
    Joskus varsovalaisessa hotellissa luin briteille tehtyä matkailuopsata. Siinä sanottiin, että suojatie on pyhä Puolassa. Punaisia päin ei kävellä ja autolla pysähdytään suojatien eteen kun tarvis.

    Jossain Kanarialla tarvitsee vain kääntää silmiä suojatien suuntaan ja kaikki autot pysähtyvät. Kuskit ovat suurimnmaksi osaksi turisteja miestä lie maista, mutta suojatietä kunnioitetaan.

    Kiinassa taas autot puskevat (varovasti) keulaa ihmismassaan kun väki menee vihreillä valoilla suojatien yli. Eivät ne päälle aja, mutta hivuttavat väkijoukon läpi. Missään ihan supervillissä maassa en ole käynytkään.
     
  16. DoubleTap

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2015
    Viestejä:
    109
    Voin kokemuksesta kertoa, että ainakin Tampereella tulevat eteen vaikka olisi 70km/h rajoitus. Jotkut kuskit olettavat, että hyppäät heti vasemmalle kaistalle lähietäisyydeltäkin, kun bussi laittaa vilkun päälle. Tampereen erikoisuus on myös kärkikolmion takaa tuleminen. Monilla tuntuu olevan käsitys, että jos tiellä on kaksi kaistaa, niin sinne väistetään kolmion takaa tulevaa kaikissa tilanteissa.
     
  17. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509

    Puolassa saa punaisia päin menemisestä ihan oikeasti sakot jos poliisi näkee ja niitä on siellä paljon. Samoin julkidokaamisesta ja kadulle kusemisesta. Suomalaisena se hiemman kummastutti kun ihmiset todella ihan oikeasti seisovat kiltisti kaikki valoissa, vaika mistään ei tule ketään.

    Sakot luonnollisesti maksetaan poliisille käteisellä, ja jos ei löydy, niin taitaa tulla asemalle lähtö.
     
  18. Norsu^

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2006
    Viestejä:
    471
    Puolan liikennepoliisille käy kortti ja toiminta on asiallista. Ovat kiinnostuneita räikeistä ylilyönneistä eli ei kannata ottaa paikallisilta kuskeilta mallia :)
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    Ok, voi olla, että sielläkin korttimaksut alkavat pelaamaan. Viimeeksi kun itse olin, niin käteinen tuntui olevan ykkösvaihtoehto joka paikassa.

    Bussikuskien lisäksi osa ratikkakuskeista tuntuu olevan täysiä mulkeroita. Esimerkiksi silloin kun kiskot vaihtavat autokaistan päälle, niin ratikka on ensisijaisesti väistämisvelvollinen.

    Esimerksiki tässä kohtaa, kun ratikka haluaa kääntyä hesarilta oikealle, asia on vahvistettu 30v sitten Korkeimmassa oikeudessa, että väistämisvelvollinen on ratikka, jos samaan aikaan rinnalla ajaa auto hesaria suoraan. Moni nuorempi ratikkakuski ei tunnu tietävän tätä. Yksikin alkoi kilkattamaan kelloaan vimmatusti ja meinasi tulla kylmästi kylkeen hidastamatta yhtään.

    https://www.google.com/maps/@60.186...4!1sZyry5lximYSRHGjwLy9QzA!2e0!7i13312!8i6656
     
    Viimeksi muokattu: 24.12.2018
  20. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 597
    Juu nuo samat ohjeet olivat siinä briteille suunnatussa oppaassa ilmeisesti ihan syystä. Eli känniörvellykselle on nollatoleranssai ja putka heilahtaa. Sivistyneessä hiprakalssa saa olla ja ”alkohole” lukee melkein joka kaupan kyltissä.
     
  21. dephy

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    513
    Itsekin tampereen seudulla paljon työnkin takia ajavana miettinyt ollaanko täällä tosiaan keskimääräistä hitaampia ja arempia kuskeja. Tuon väistämisilmiön olen ainakin moottoritien liittymissä huomannut, itse en väistä koskaan liittyviä ellen valmiiksi ole vasemmalla kaistalla. Läheltä piti tilanteita on usein, eikö kaikki katso enää kuollutta kulmaa liittyessä.
     
  22. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 330
    Eikös tästä nyt selvästi saa ensin ajaa? Miten tämmöinen tilanne menee kun käännyt vasemmalle? Tuolta sivutieltä tulevilla on kolmio. Vaaratilanne lähellä.

     
  23. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 663
    Oli vasemmalla kolmiota tai ei, niin vasemmalta tuleva on väistämisvelvollinen tilanteessa. Todennäköisesti kuskilla kävi erehdys, luuli oikealta tulevan auton ajavan suoraan, sitten katsoi vasemmalle ja lähti ajamaan. Seuraavaksi sitten huomaakin, ettei se ennakointi mennytkään ihan putkeen. On meinaan käynyt itselle joskus aikoinaan, jossa olisi toki auttanut toisen osapuolen vilkun käyttö.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2018
  24. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 663
    Itse annan tilaa silloin, jos on vaarallisen lyhyt kiihdytyskaista. Ja kun täällä ajatellaan turvavälin tarkoittavan sitä, ettei enää voida lukea A4-asiakirjaa takakontin lasin läpi. Toki tähän liittyy ennakoiva ja turvallinen kaistanvaihto. Jos joku antaa siitä sakot, että luon kaikille osapuolille turvallisemmat olosuhteet, niin sitten antakoon. En sitä siihen lopeta. Minulla ei ole mitään intoa olla osana ketjukolaria, vaikka voisinkin sanoa "ei ollu mun syy!". Täällä voi itse kukin tuomita asian, mutta olisi hölmöä olla soveltamatta TLL 4 §:ää tällä tavoin.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2018
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 082
    Kyllä, jos heijastin tai muuta ei syystä tai toisesta ole matkasssa, niin tuo on hyvin käyttökelpoinen (jos olosuhteet sellaiset)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti