Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 642
    No siitä vaan alat hankkimaan munaa naisille. Ei nuo kuljettajat nyt niin haitallisia ole. Enemmän minua häiritsee ne täysin itseensä keskittyvät kuljettajat, jotka eivät huomioi muita millään tavalla.
     
  2. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Naiskuskeissa vituttaa joskus liika huomioonottaminen. Luopuvat etuajo-oikeuksistaan yleensä aiheetta. Tyypillinen paikka esimerkiksi pyörätien jatke, missä päästävä pyöräilijät aiheetta menemään. Lisäksi esimerkiksi, jos risteysalueelle on maalattu ristikko, niin silti ajavat siihen. Toki miehetkin syyllistyvät tähän, mutta useimmiten naiset. Eilen olin ylittämässä manskua, ja maahan maalattu iso ruutu "älä pysähdy tähän", niin silti joku kanttura ajoi siihen, enkä päässyt tien ylitse. Painoin Camryn töötön pohjaan, ja ämmä levitteli vain käsiään "että mitä mä tein muka".
     
  3. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 047
    Eilen kapealla parkkipaikalla jokin akka kakaran kanssa jätti autonsa kulkuväylälle vastapäätä parkkipaikkoja, vasten betonimuuria, ja meni apteekkiin. Parkkipaikat olivat lähes tyhjät ja niihin kurvaaminen olisi vienyt hurjat 3 sekuntia enemmän aikaa. Jätti kuitenkin autonsa niin, ettei kahdesta parkkipaikasta olisi voinut lähteä pois, jos sivuilla olisi ollut autot parkissa. Provosin sitten tätä sen verran, että tältä meni huomattavasti enemmän aikaa minun kanssa vänkäämiseen, kuin mitä säästi parkkeerausratkaisullaan. Useampaan kertaan vetosi muksuunsa ja että tuskin tiedän, millaista on olla muksun kanssa önnönöö. En ole tosin vielä nähnyt tilannetta, missä muksu estäisi ajamasta 10 metriä pidemmälle ja kääntämästä rattia.

    Toisessa päässä on sitten nämä slaavit, joiden tärkein asia on omistaa tuloihinsa nähden liian kallis auto, joka säännönmukaisesti ostoshelveteissä jätetään perhe- ja invaparkkeihin. Perheeseen ei tietysti ole enää varaa ja ovat elämänsä kunnossa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.12.2018
  4. - NFE -

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2000
    Viestejä:
    1 098
    Tuli vastaan näitä uusia kameratolppia kutostiellä Porvoon ja Kouvolan välillä. On kyllä harvinaisen huonoihin paikkoihin aseteltu. Vauhti tippuu 100->80 ja vähän sen jälkeen on tolppa. Tuossa pitää tehdä nopeita nopeuden pudotuksia 100->80, kun harvoin ajelee tuota väliä, eikä osaa ulkoa nopeuden vaihteluita. Katos kun nyt pitää pitää huoli, ettei tolppa nappaa ylinopeutta jo kauemmalta etäisyydeltä. Voin kuvitella, että aiheuttaa aikamoisia tilanteita ruuhkissa.
     
  5. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 047
    Se onkin hauskaa, kun saa selvää kyltistä liian myöhään. Se ei tarvitse kuin likaa ja huurua kyltissä, niin siitä ei näe mitään yli 40 metrin, vaikka seisoisi paikallaan.

    Olen tässä jo pohtinut, millä tavoin tämä systeemi tulee vaarantamaan liikennettä enemmän kuin perinteiset pöntöt. Sopivassa paikassa voi tulla u-käännös kyseeseen ja toisaalta taas on mahdollista peittää rekisterikilpi edellä ajavan taakse, mikä johtaa kasvaneeseen onnettomuusriskiin. Useampikaistaisilla teillä voi hidastaa vauhtia niin, että rinnalle tulee pakettiauto tai isompi ajoneuvo, jonka sivulla voi lutvia kameran ohi. Aiemmin on riittänyt jarruttaminen, mutta jatkossa ihmiset tietävät, että nyt kävi ohraisesti ja pyrkivät sen 150 metrin aikana tekemään harhautuksen.
     
  6. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 859
    Kuskien lokiikka on välillä mielenkiintoinen.
    Liikennemerkkiä ei erota ja ymmärrä 50metrin matkalla, mutta 150 metrin matkalla kameratolpan ja lisäksi

    kerkiää miettimään ja tekemään jotain harhautusliikkeitä, jopa u käännöksestä vihjattu.

    Aiemmin mutistiin että pöntöt mittaisi hetkellistä nopeutta, joka oli väärin, nyt ilmeisesti vähän kehittyneempi.

    No jaa, olisko tuollainen touhu sellaista mistä laajemminkin hyväksyttäisiin korttipois ja kouluun ohjaus.

    Tuo ilmeisesti hyvä että 100->80 muutoksen jälkeen sijoitettu, mutta mitä tarkoitan vähän se jälkeen, niin lähellä että mittaa satasen alueella ? ja vihjaat ettei tolpassa riitä äly siihen ? (en tiedä, kiinnostaisi tietää miten sellaisen hanskaa)

    Ruuhka -> jounoutumista, keskinopeudet alempia jne, jos joku ei nopeusrajoitus muutosta huomaa niin havaitsee varmaan siitä että turvaväli alkaa lyhyentyä (jos jono on sitä lujempaa mennyt).

    Toki tolpat, uudet ja vanhat vaikuttaa joihinkin varmuudenvuoksi hiljentämisellä kun sellaiset havaitsee.
     
  7. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 679
    Itsehän harrastan "tietoista ja järjestelmällistä ylinopeuden ajamista" motarilla jossa muuttuvat rajoitukset. Jos alkupäässä on 120 km/h ja tiepiirin tms. vaihtuessa rajoitus muuttuu sataseksi vaikka olosuhteet pysyvät samana, niin saattaa olla että unohdan säätää vakkaria pienemmälle. Olen myös huomannut, että en ole ainut jolla kaasupoljin tuntuu samalla tavalla jumittavan.
     
  8. - NFE -

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2000
    Viestejä:
    1 098

    Siellä oli satanut lunta, oli pimeää ja aura oli suurimman osan kylteistä ravannut piiloon. Normaali ajotyylini on sellainen, että ajoissa otan kaasun pois ja annan ilman jarrua vauhdin pudota rajoitukseen. Mutta nyt pisti vain silmään, että jouduin sekä meno- että tulomatkalla hyppäämään jarrulle melko vahvastikin ehkä kaksi kertaa per suunta ja muuten jarruttamaan pehmeästi vielä useammin. Jotenkin tuo otti sellaisen jouheuden pois ajosta ja pisti lähinnä vituttamaan. Sinne vain kutostielle testaamaan, että miten homma toimii omalla kohdalla.

    Veikkaisin kameroiden olevan 100-200 metriä nopeuden vaihdon jälkeen (oikeasti aika vaikea näin jälkikäteen arvioida plus tietenkään kaikki kamerat ei olleet 100->80-vaihdoksen jälkeen). Ja noita kameroita ei muuten pimeällä huomaa lähes ollenkaan, kun ne ovat edestä mustan lasin/pleksin peitossa ja kapeuden puolesta voivat mennä vaikka lyhtypylväästä.
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2018
  9. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Sieltä onkin kiva liittymästä nousta tielle olettaen että päätiellä ajellaan sataa.
     
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 859
    Ok, tollaista joskus tapahtuu, eikä sinänsä liitty kameravalvontaan, oli ne uusia ta vanhoja.
    Osan noista voi ennakoida muista tekijöistä.

    Tuohan kuullostaa hyvältä säästävältä suositeltulta tavalta, tosin palstalla ei taida olla kaikkien suosiossa eli voi vaurautua että joitain ärsyttää :-(

    Jos noin ja niitä uusia "pitkänmatkan" malleja, niin niissä ilmeisesti kyky huomioida että alkupätkällä voi olla korkeampia rajoitus. Tai sitten testailevat toimintaa...
    No ehkä ne vaihdon jälkeen olevat on vähän kauempana.
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2018
  11. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 859
    Hyvä esimerkki siitä että liikenteessä on monenlaista meniää, ja tulkintaa , josta tuosta tuli mieleen se että jotkut toivoo muuttuvia rajoituksia, niistääkään ei suurta apua jos osa kuskeista nappaa minimikseen sen matkallaan suurimman sallitun joka johtaa siihen että ne ajoneuvojen nopeuserot kasvaa entisestään ja romuttaa vähän kokohomman ajatuksen.

    Mutta kaippa tuokin olisi niitä kovennettun rangaistuksen paikkoja, eli ylitetään tietoisesti korkeinta sallittu nopeutta, joka on kaikenlisäksi määrätty alemmaksi jonkin tilanteen/olosuhteen takia.

    No jos ihan oikeasti ajatellaan, niin Suomessa on jo muutekin ne kovennetut rangaistukset, eli siinä tuskin on lisä järkeä, eli mutetaan sitten niin että enemmän valvontaa, eli edes pieni riski jäädä kiinni. Riskiä voisi kasvattaa näillä uusilla kameroilla, eikös ne pärjää useammankin kaistan ja ajoneuvoluokan kanssa. Eikä aina tarvi katkaista tietä asennuksen ajaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2018
  12. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 047
    Kyllähän sinä sen liikennemerkin profiilin huomaat jo kaukaa, mutta et todellakaan yhtä kaukaa näe, mitä siinä lukee. Pari viikkoa sitten katselin merkkejä kovin mielenkiinnolla, kun niistä ei erottunut teksti vasta kuin hyvin läheltä. Oli huurretta tai jotain niiden päällä, kaiken lian lisäksi. Siinä olisi saanut hieman tomerammin painaa jarrua, jos olisivat kertoneet satasen alueella kysikympin rajoituksesta. Joskin kyllähän se 80 -> 60 olisi ihan mukava yllätys myös, mutta tiesin jo ulkoota nämä merkit.
     
  13. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 679
    Sanopa muuta, varsinkin kun ottaa huomioon että on melko yleistä että motarilla ei ajeta sitä satasta vaan jonkin verran yli. Tai että jotkut tahvot eivät tajua että rajoitus on 120km/h ja liittyvät tielle satasen vauhtia, tai päinvastoin. Kyllä niissä muutaman kilometrin nopeuseroissa onkin ainekset kunnon mayhemiin :rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2018
  14. Kubbih

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    988
    Nyt kun Oulussa motaria korjaavat, niin siellä on kaksi kpl kiertotietä peräkkäin molempiin suuntiin. Kiertotiet ei ylitä motarin reunoja ja niistä pystyy ihan normaalisti ajamaan sen 60/kmh rajoituksen mukaan. Kuitenkin joka vitun kerta kun tuolla ajan, niin joku apina hidastaa ensin 30/kmh vauhtiin ja kiertotien jälkeen vauhti 60/kmh ja heti perään taas vauhdin pudotus ja mutkien jälkeen taas nosto. Voiko olla mahdollista, että motarilla liikkuu aina vain niitä kuskeja, jotka ei oo koskaan ajaneet kyseisestä kohdasta? Tosi usein näkee myös sitä, että sekä vasemmalla, että oikealla kaistalla ajetaan samalla lailla nopeuden pudotukset ja nostot. Kuskit painaa siis vierekkäin, vaikka voisivat ajaa peräkkäin.
     
  15. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Onhan se sellainen kestovitutus kun ei pääse ajamaan tuhansien muiden autoilijoiden seassa tieliikenteessä juuri kuten itse haluaa. Se kun muut autoilijat eivät aja yhtä lujaa kuin itse ja ne liikennevalot ovat aina punaisia kun on kiire. Puhumattakaan niistä väistämissäännöistä, joistain kolmiosta tai kevytliikenteestä. Ei vaan jaksais välittää pilkunviilaamisesta. Ne hetket arkipäivinä siinä ennen klo 8 aamulla, pitäisi olla varattu vain niille kenellä on kiire, sitten vasta voisi sallia muun liikenteen kulkemisen. Sama klo 16 mutta toiseen suuntaan.
     
  16. altz

    Rekisteröitynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    3 981
    Hyvinki pitkälti juuri näin mutta väistää pitää ja antaa jalankulkijoille tietää ja muistaa pysähtyä jos toinen auto suojatien edessä. Muuten kyllä vituttaa kaiken maailman nysvääjät, mittarinopeutta ajavat, rampeilta tulevia väistelijät ja ohituskaistalla kiihdyttelijät.
     
  17. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    Tämä on hieman vastaava paikka: https://goo.gl/maps/unheFaA9ynD2

    Tuossa oli aikanaan 80 rajoitus mutta sitten rinnalle tehtiin kelvi ja rajoitus laskettiin viiteenkymppiin. Mitään muita muutoksia ei ole tapahtunut. Vähemmän yllättävästi rajoitusta noudatetaan aika kehnosti.
     
  18. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    50 taajama-alueen yleisrajoitus, joten ei sinänsä harvinaista. Kysyinkin, että missä on olemassa 40 rajoitus ilman risteyksiä tai muuta näkyvää syytä ja siinä voi ajaa 80 hyvällä omallatunnolla.

    Noita taajamanopeuksia ja/tai 60 alueita nyt on tuhansia kilometrejä tässä maassa joka pitäjässä.

    (sinänsä perseestä tuokin 50 alue, ei siinä.)
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2018
  19. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 047
    Siinä on jo aika hyvä, aluenopeusrajoituksia keskellä maaseutua ja kätevästi muutetaan niitä välissä toiseksi.
     
  20. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Pyöräilijöitä ei liikennesäännöt kiinnosta. Eikö nyt muutenkin ole jo talvi eikö pyörät kuulus kellariin mitä ne vielä tuolla liikenteen seassa seilaa?

     
  21. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 859
    Linkkisi videossa näytti kyllä siltä että yksi ja sama siinä törttöili, eikä vaikuta ihan vahinolta, jopa niin järjestelmällistä että tuli mieleen että näytelty.

    Pyöräily on sallittu ympärivuoden ja kelistä riippuen onnistuu talvella ihan kelvollisesti varusteista riippuen, ja ihan hyvä keli kuvan mukaan oli
     
    TERMINATOR TUHOAJA tykkää tästä.
  22. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    Juu, me autoiljathan emme koskaan aja punaisia päin :D. Mua ihan rehellisesti kyllä ärsyttää vanhoilla vihreillä risteyksiin änkeävät tyypit, jotka pahimmillaan lyövät ajotavallaan koko risteyksen tukkoon. Tiedättehän tilanteen ruuhkissa, kun valo on vaihtumassa ja vielä jotkut hätähousut tunkee "muun liikenteen" mukaan. Sitten koko liikenne seisoo joka suunnassa.
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2018
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 859
    En.
    Riippuu paljon valoista, jossain on niin pitkät viiveet että tuo ei pahemmin muille näy, nopeissa valoissa tuollaisten takia joutuu varomaan, jos ei ihan väistämään, niin ainakin säväyttää negatiivisesti.
    Joissain kääntymis tilanteissa noita ei välttämättä huomaa, mutta siis joudut odottamaan punaisia päin ajavia.
    Toiseksi jännittävin tilanne on se että jos kaksi autoa menee peräkkäin ensimmäinen pysähtyy punaisiin ja perässä ajava kiihdyttää vanhoihinvihreisiin.

    Risteykseen tukkoonajamista harrastavat sinnikkäästivihreillä sinne ajavat, vaikka tilaa ei ole, toki osa ihan puhtaita arviointivirheitä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2018
  24. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 061
    ^Sinänsä mua ei haittaa punaisia päin ajaminen. Jos muuta liikennettä ei ole, niin miksei. Mitä tarkoitin, että niihin risteyksiin ei valoista huolimatta kannata ajaa jos liikennesumppu ei muutoin vedä. Jotkut jopa alkavat soittamaan torvea jos pysähtyy vihreisiin valoihin.
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2018
  25. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 047
    Erikoinen väite tämä "näytelty". Kyseessä on Helsingin Hämeentie ja siellä tuollainen pyöräilytapa on täysin arkipäiväistä. Lain mukaan fillarointi on enempi poikkeus kuin sääntö. Sitä tietä ajaessa tulee aina mielessä vedettyä vetoa itsensä kanssa, miten kukin fillaristi noudattaa sääntöjä. Punaisia päin ajetaan ihan surutta tai sitten ajetaan päin punaisia ja siirrytään suojatien kautta jalkakäytävälle, aivan kuin se jotenkin tekisi tilanteen paremmaksi. Siellä on valoja, missä sivutiellä pysyy vihreä vielä pitkän aikaa jalankulkijoille ja houkuttelee fillaristit tällaisen tekoon. Torkkelinkadun/Käenkujan ja Hämeentien risteys on yksi tällainen - ajoneuvoliikenne voi seisoa monen monta sekuntia kaikista suunnista samaan aikaan.
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti