Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 291
    Tottahan tuokin. Tosin harvalla autolla esim 140 mittarivauhdista satkun alueella kortti lähtee.
     
  2. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Pakko palata kommentoimaan.

    1. Kolmen sakon pelko.
    2. Päiväsakkojen pelko.

    Olenkin käyttänyt sanontaa, että vain köyhillä on vara kaahata.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 291
    Suomessa on jotenkin niin järjettömät sakkokäytännöt että ihmettelen miten tähän ei vielä ole puututtu EU-tasolla.

    Edit: unioniin kun kuuluu ihan järkeviäkin valtioita eikä kaikissa ajeta tätä punavuorihipsterikaupunkivihervassarilogiikkaa.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2018
  5. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Sakkojen suurruutta meinaat, siis tuloihin perustuvat ovat tätä pohjoismaista hyvinvointivaltio ihannointia, eli niillä laaja kannatus.
    Taasen kortti hyllylle systeemeitä ja paljon laajemmin käytössä ja sillä saadaan liikenteestä pois heitä joilla se sakko pelote ei riitä ja myös ne joilla ei ajotaito (tai halu) riitä.

    Kiinnijäämisen riski on suhteellisen pieni, eli yksitehokas konsti olisi sitä huomattavasti nostaa ja voisin kuvitella että tehoaisi paremmin kuin korkeat sakot, mutta tehokas valvonta, eli kiinnijäämmisen riskin kunnon nostaminen on kallista, varsinkin jos siitä merkittä osa olisi heti tilanteeseen puuttumista. Automaattivalvonnalla tuota yritetään paikkailla




    Nyt joku vääntää että ei kaikkia kortin puute estä ajamasta, totta, mutta se sitten oma lukunsa.
     
  6. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 291
    Niin, en itsekään ole kovin ylpeä aiheesta mutta pari kuukautta tuli aikanaan ajettua 40km/suunta työmatkaa ilman korttia, ei maalla asuvalle kauheasti ollut vaihtoehtoja. Kuskia ei ollut varaa palkata, taksilla ei voi joka päivä ajella tuollaisia matkoja ja julkisilla ei pääse kulkemaan. Samanaikainen opiskelu / työnteko pisti muutenkin rahat tiukille.

    Koin että ainakin meikäläisen luonteella varustetulle kaverille se lähinnä aiheutti sen että halveksun lainsäätäjän tapaa ottaa kortti pois pienestä ylinopeudesta, varsinkin kun kenellekään muulle ei vaaraa aiheutunut - paitsi ehkä itselle jos nyt niin haluaa ajatella. Ennemmin vastaanottaisin vaikka 20 raipan iskua, tämä voisi olla oikeudenmukaisempi ratkaisu. Ymmärrän sakot, ymmärrän suuremmatkin sakot mutta jos peltojen keskellä, valoisana kesäyönä 40 alueella ajat suoralla asvalttitiellä 80km/h niin en pidä sitä kovin rajuna liikenteen vaarantamisena. Muita kulkijoita ei näköpiirissä, asutusta ei lähelläkään eikä muutekaan mitään näköesteitä tmv. Tuolla tiellä voisi hurjempi kaveri ajella hyvin vaikka 120 -lasissa aiheuttamatta sen kummempaa vaaraa. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa rangaistuksesta aiheutui huomattavasti pahemmat seuraukset (jos sitä olisi noudattanut) kuin itse rikoksesta.

    Tämänkö sitten on tarkoitus jotenkin kurittaa ihminen ruotuun ja ajelemaan laillisesti. Lähinnä nauratti koko homma ja oli viimeinen pisara poistamaan arvostuksen tätä kyttäämistä kohtaan. Ajelin sitten erään toisen henkilön nimissä olevalla autolla ettei gyybelit heti bongaa kortitonta haltijaa / omistajaa.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2018
  7. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Just. Mitä niitä nopeusrajoituksia suotta edes tehdä, kun 2x tai 3x nopeus yhtä turvallista :kippis:

    Miksi sinulla olisi etuoikeus ajaa 80 km/h, kun ei muutkaan sitä saa tai halua tehdä? Varmaan ajat päivisinkin vain 50% ylinopeutta?
     
  8. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 291
    Arvostan kohtuullisuutta ja järjenkäyttöä kuten muualla maailmassa. Skandinavia / Euroopan pohjoismaat ovat siinä mielessä ainutlaatuinen paikka että missään muualla ole koskaan törmännyt näin kulmikkaaseen ajokulttuuriin ja orjalliseen sääntökirjojen noudattamiseen. Ei tarvitse mennä mihinkään kehitysmaahan katsomaan kun porukkaa kuolee jatkuvasti, mutta verrataan nyt vaikka taas lempimaahani Italiaan. Siellä liikenne sujuu isoissakin kaupungeissa ja poliisi puuttuu jos on tarvetta, ei siellä koskaan ole meikäläistä sakotettu jos on ajanut ylinopeutta, vaikka vähän reilumpaakin. Kunhan homma toimii eikä aiheuta vaaraa, mielestäni tulkinnanvara liikennesäännöissä on pelkästään hyvä asia.

    Saksassa taas poliisi puuttuu helpommin peliin, mutta rangaistukset ovat huomattavasti kohtuullisempia, eikä korttia viedä muuta kuin vasta oikeasti painavin perustein.

    Jostain syystä Suomi / Ruotsi / Norja akseli on saatu erikoisesti höyrähtämään tähän ylenpalttiseen varovaisuuden ihannointiin sujuvuuden kustannuksella. Mielestäni varovaisuus ja turvallisuus ovat kaksi eri asiaa eivätkä välttämättä aina kulje käsi kädessä.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2018
  9. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Joo no jokaisesta voi kuoria kermat päältä. Haluat varmaan myös Italian tavan parkkeeraamiseen, jossa puskurit on tarkoitettu toisen auton työntämiseen edestä, jotta saa itselleen tilaa.

    Oma valintahan se on ajaako kortin hyllylle. Ei se vahingossa lähde sinne.
     
  10. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 291
    No tietyissä paikoissa esim Italiassa se on olosuhteiden pakko. Itse jonkun verran työreissua Roomassa tehneenä, voin kertoa että aika haastavaa on pysäköidä sellaisessa kaupungissa pohjoismaalaisittain. Eihän sitä nyt väkisin tarvitse alkaa hölmöilemään.

    Eräällä kerralla erehdyin ottamaan vuokraamosta alle Touranin (Volkkarin vahinkovankkuri) ja eihän sillä meinannut mahtua siellä mihinkään.

    Oma valinta... Niin, kyllä se on jonkun ihan muun valinta kuin meikäläisen - että kortti täällä lähtee hyllylle aivan mitättömistä jutuista, toisin kuin monissa muissa maissa.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2018
  11. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Jos et tuon vertaa huomioi ympäristöäsi ajaessasi, niin ehkä ajaminen ei vain sovi sinulle. Jos taas tiesit, että 40 rajoitus ja ajoit 80, niin kyllä se silloin oli ihan oma valintasi. Tiesit mitä teet, eikö? Tiesit varmaan myös mitä siitä seuraa.
     
  12. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 812
    Kolmikaistaisella tiellä pysähdyin antamaan tietä suojatien ylittäjälle. Vieressä tullut henkilöauto pysähtyi rinnalle, mutta jäljempänä tulleet kaksi pakutaksia paahtoivat oikeaa reunaa pitkin peräkanaa pysähtyneistä autoista ja jalankulkijasta piittaamatta. Kummatkin autot kuuluivat samaan taksiyritykseen ja rekkarinumerotkin olivat peräkkäisiä. Kummankin ajoneuvon pimeässä ohjaamossa oli ympäristöönsä naamioitunut kuljettaja. Vajaa kilsa myöhemmin tekivät samoin, tosin silloin muut olivat pysähtyneet jonon takia suojatien eteen.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2018
  13. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317
    Se on just näin. Ei ole itsellä mitään mielihalua paahtaa ohituskaistaa 140 tutkaan , 10 yli rajotuksen irtoo cruisella ja sillä mennään. Sori vaan dynaamiset kuskit.
     
  14. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 291
    Tottakai tiesin että rajoitus on 40. Olin vain sitä mieltä että ko. paikassa ei ole mitään syytä ajaa niin hiljaa. Rajoitus ei itsessään voi olla se syy. Jos kaikki ajattelisivat näin, niin lakejakin voisi säätää jo ihan miten tahansa ihan vaan sillä perusteella että koska laki.

    En ole minkään järjettömän kaahaamisen kannalla, mutta jännää että aina kun tästä aiheesta yrittää saada jotain järkevää keskustelua, tulee joku vaahtoamaan että ei niin saa tehdä koska laki.

    Lait on ihmisen säätämiä, ihminen on erehtyväinen ja varsinkin liikenteen osalta lainsäädäntö on auttamattoman vanhentunut ja kohtuuton monilta osin. Hyvänä esimerkkinä pakettiautojen ja kevytkuorma-autojen nopeuden säätely.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2018
  15. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Mistä tiesit, että alennettu rajoitus kyseisessä paikassa on turha? Jos tien ominaisuuksiin nähden normaalia alemman rajoituksen syy onkin vaikka paikallinen asutus ja sen turvallisuus, todennäköisesti kohta kaikki saavat nauttia siinä kohtaa jostain hidastetöyssystä tai liikennevaloista, koska omasta mielestään keskimääräistä paremmat kuskit eivät näe ratin taakse muuten mitään syytä hiljentää.
     
  16. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 500
    Motarille liittyminen, samalla reissulla kaksi tapausta jossa liittyjä ei yhtään säädä nopeuttaan liikenteen mukaan vaan ajaa ramppia pitkin selkeästi oletuksena että muut joko muuttaa vauhtiaan tai vaihtaa kaistaa. No itse ajelen vakkarilla enkä tosiaan ala muiden eteen vaihtamaan kaistaa vasemmalle että voi liittyä helpommin, tai huonoissa olosuhteissa hyppimään kaistojen välissä olevan lumi tai sohjovallin läpi. En ala myöskään muuttelemaan vauhtiani koska silloin ne jotka tekee liittymisen oikeaoppisesti, menevät ihan sekaisin.

    Eilen samalla reissulla kaksi tapausta, toinen oli vielä tapaus jossa kaksi ramppia liittyi yhteen eli ei voi edes alkaa väistelemään toiselle kaistalle. Kolmion takaa tuleva ajeli siinä mun vieressä ihan rauhassa ilman mitään eleitä joko mennä edelle tai jäädä taakse ja kun kaista alkoi loppua niin sitten vedettiinkin jarrut pohjaan.

    Toinen oli motarille liittyjä joka ei myöskään tehnyt oikeasti mitään eleitä sen suhteen että olisi mitoittanut vauhdin liikenteen ja mun mukaan, kunhan ajeli selkeästi odotellen että mä vaihdan kaistaa ja hän pääsee liittymään. Kaistan loppuessa tehtiinkin sitten mielenkiintoisia jarrutuksia ja suosiolla itsekin hiljensin vauhtia ettei tule osumaa. Ajelin vakkarilla vähän ajatuksissani enkä huomannut autoa kun se laskeutui rampilta ja tuli vierelle joten taas kiva yllätys huomata että joku jurnuttaa tasan samalla vauhdilla vierellä ja koittaa liittyä.

    Tää on ihan uskomatonta miten kädetöntä touhua monelle on motarille liittyminen.
     
  17. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 394
    Minulla meinasi tulla kerran yöllä liityntärampilta auto kylkeen. Autoja ei ollut näkyvissä kuin me kaksi.
    Näin sivusilmällä että lähestyy valot rampilta. No, ajattelin etten sovita nopeuttani millään tapaa kun kyllähän nyt yöllä sopii liittymään. Sepä olikin juuri tämmöinen epäsopeutuva yksilö. Seuraavaksi huomasinkin että tyyppi on tulossa suoraan kohti kylkeäni ja väliä on noin metri kyljet vierekkäin. Kerkesin sanoa vaan hui helvetti ja väistin vasemmalle. Onneksi sieltä ei ollut tulossa mitään yöllistä moto-ohjusta takaa.

    Liittyjä siis melkein onnistui kiilaamaan kylkeeni tyhjällä moottoritiellä, siinä on jo saavutusta.
     
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Arvostan asiallista kirjoitustasi, kommentoin silti, ei tarkoitus provoilla.
    Suomessa on tosiaan pilkuviilaamista, ja täällä on pitkä tie ns joustavan mailman toimivuuteen. En syytä kovia sakkoja ja tiukkaa rangaistuskäytäntöä, vaikka varmaan jollain yksilöllä johtaa siihen että jos häntä kohtellaan viranomaisten suunnalta tiukasti niin siirtää sitä sitten muillekkin.
    Itallia ei ole ihan kärkimaita tilastoissa, oli sitten vakaviin onnettomuuksiin saati peltikolareihin verrattuna, heillä ei edes ole vaikeita talviolosuhteita. Suomellekkin taitavat häviät, puhettakaan esim Ruotsista.


    Siinä samaa mieltä että tavalliset ihmiset ajelee autolla ja normaali ihminen tekee virheitä ja jos huono säkä niin kertavirheestä rangaistukset on kovia ja painottuu tiettyihin helpommin valvottaviin, monista toistuvista ja tapa virheistä ei edes saa huomautusta. Autoilijan kannalta olisi parempi jos valvontaa olisi enemmän ja virheisiin puututtaisiin heti, se että pysäytetään ja valistetaan olisi jo tehokas, sakko jälkikäteen postissa on minusta huonompi, me kuskit ollaan sellaisia lapsia että palaute tarvitaan heti.


    Kuvauksen perusteella saat ilman muuta sympatia puolellesi. Tosin heti alan kaiveleen ja mussuttaan :-(

    Joku voi ihmetellä mitän tuossa on ylinopudesta kiinnijäänyt, jos kaikki olosuhteet oli kuvatunlaisia.

    Noin yleisesti, tuollaisessa paikkaa kuullostaa aika oudolta rajoitukselta ja yleensä niihin rajoituksiin on jokin syy, jota en tiedä ja ilmeisesti et sinäkään (Et ainakaan sitä paljastanut) Tästä seuraan että yritin miettiä paikkoja joissa on suora tie ja peltoja molemmin puolin, noita on, tosin niissä syy rajoitukseen, tosin jos otetaan tuo "ei asutusta lähelläkään" (5km ?) niin vähentää ja jäljelle jää paikkoja joissa yö rajoitus on hyvinkin perusteltu. Mutta tuskin sellaisestakaan kyse.



    Yksi rajoitusten laskemisen syy voi olla niinkin karu, kuin tapahtuneet onnettomuudet, toinen tietekniset jutut.

    Jos palataan turvallisuuteen, niin 40 -> 80km/h on todella järkyttävä riskin nosto, en tunne esim hälytysajo ohjeita, mutta ei taida edes pelastus hälytysajossa moisia harrastettavan, ehkä jossain poliisi operaatioissa, mutta oli kumpaa tahansa niin pitää olla jo syynä jotain todella isompaa "pelastusta" että ottavat moisi riskejä. Ne myös ajavat hälytys valot/äänet päällä.

    Palaan taasen tuohon kuvailemaasi paikkaan, jos siinä on täysin perusteeton nopeusrajoitus, niin siinä olen varmaan samaa mieltä, sellaiset pitää saada järkevälle tasolle, tuollainen on haitaksi turvallisuudella (rajoitusten kunnioitukselle) jos rajoitus on perusteltu, niin voisiko olla mahdollista kertoa siitä syystä. (tuolla ei ilmeisesti mitään tienviittoja joista voisi saada vihiä)


    Mutta ymmärrän himon ajaa lujempaa, varsinkin kuvailemassasi paikassa kun yksinään tiellä jne. ja kortti pois on raju rangaistus kerta innostuksesta. Hyvänä voi pitää sitä että jäi kiinni, niin ei toivottavasti tule seuraavaa kertaa kokeiltua ja ehkä jotain pahempaa käy.
     
    Viimeksi muokattu: 30.11.2018
  19. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Tuo paikka kuulostaa täysin fiktiiviseltä. Olen sitä pari päivää miettinyt ja en keksi edes lähelle vastaavaa mistään ajamaltani reitiltä. Maaseudun tie, jossa nopeus olisi rajoitettu korttelinopeuteen ja vielä ei mitään havaittavaa syytä.

    Pelkkä risteys ei selitä edes tuota, sillä ne on aina väistämisvelvollisia ja harvoin nopeusrajoitukset vaihtuu maaseudulla risteysten vuoksi. Jos vaihtuu, niin kuudenkympin alue korkeintaan sekin silloin.

    Yleisrajoitus päättyy, saavut taajamaan ja alueella koulu tms, niin näissä on 80 alueelta lyhyellä matkalla rajoitus 60/50 kautta 40.
    Toisaalta jos ei näe tuossa syytä rajoitukselle, niin se taas ei käy yhteen kirjoittajan kanssa.

    Joten. Missä tuollainen alue? Saako sanallisen kuvauksen alueesta tai jopa linkin google street viewista?
     
  20. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Ja kyllä himottaa ajaa lujaa. Välillä tuleekin harkitusti kokeiltua lyhyitä pyrähdyksiä. Jos jäisin niistä kiinni, niin maksaisin tyhmyysverot ja olisin hiljaa.
    Terveisin vakkarilla jonossa kolmantena sakot et ei sitä aina mene nappiin täälläkään:p
     
  21. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Kuskit jotka hidastavat liioitellusti alle rajoituksen kameroiden kohdalla, mutta muuten ajavat selvästi yli rajoituksen.
     
    emelianenko, rodder ja ampula tykkäävät tästä.
  22. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Samaa mieltä, mutta pakko heittää saivartelu, ne ei onneksi haittaa koska kaikkoavat sinne horisonttiin aikaa myöten. :-)
    Noille voisi toki heittää tuplasakot ja autokouluun koska ihan selkeästi tietoisesti ja järjestelmällisesti ajavat ylinopeutta.
     
  23. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Joo ei teoriassa haittaa, mutta tänään viimeksi odottelin, että pääsisin vasemmalle kaistalle ajamaan ohi edelle 70km/h ajavast autosta, kun joku takaa tuli kovalla vauhdilla. Nostin jalan kaasulta ja odotin tämän menevän ohi, niin yhtäkkiä ei enää saavuttanutkaan minua. Vauhtia oli sitten jo alle 70km/h, kun nostin oman nopeuden mittarin mukaan 85km/h ja menin vasemmalle kaistalle tämän sankarin eteen juuri kameran kohdalla tajuten, että kamera oli syy tälle hidastelulle. Sitten kun palasin taas oikealle kaistalle kääntyäkseni pois parin km päästä niin tämä sama sankari ajaa varmaa 90km/h musta ohi.

    Ihan vaan ottaa päähän, että tää on just sitä "kannattaisko lähteä aikasemmin jos on kiire" hommaa. Se, että ajaa tasaisesti rajotusten ylärajalla ei tarkoita kiirettä(kuten yleisesti tulkitaan, mutta kuka tien päällä ylimääräisiä minuutteja haluaisi viettää), mutta jos ajaa korostuneesti yli- ja alinopeutta vuoronperään voi jo ajatella, että tällä koitetaan jotain etua saavuttaa. Se ärsyttää. Liikenteen toimivuuden kannalta on parasta jos kaikki ajaisi samaa vauhtia, mutta nää jotka soutaa ja huopaa sotkee koko systeemin.
     
  24. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Onnellisinta ajamista, kun saa vakkarilla painaa oikeaa kaistaa. Jos ei kurakeli, niin vielä mukavampaa jos pääsee jonkun fiksun imuun, niin ei tartte vahtia kameroitakaan.

    Toki kerran jo kostautunut ja tuli sakot. Jonon vetäjä kun ei huomannutkaan kameraa tai sitten oli tuollainen "lait on joskus perseestä ja ajan kuten itse haluan".
     
  25. dephy

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    515
    No muutithan sinä vauhtias, nössö. Ei kylkimällissä mitenkään käy, muistaapahan jatkossa liittyä fiksummin.
     
  26. dephy

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    515
    Vituttaa ihmisten hitaus. Suomalaiset ehkä paskimpia, arimpia ja pelokkaimpia kuljettajia maailmassa. Kääntyessä pitää melkein pysäyttää auto. Liikenneympyrään mentäessä auto pitää lähes pysäyttää ja ruveta pyörittelemään päätä tuleeko joku jostain. 100m päästä näet jo että pääsetkö ajamaan ympyrään suorilta vai et. Liikenteessä pitää olla sopivasti munaa ja aggressiivisuutta että homma toimii jouhevasti.
     
    ramram tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti