Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Kaiutin

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    468
    Vilkun käyttämättömyys vituttaa ainakin. Siinä vaiheessa kun painetaan suoralla tiellä jarrua ja vasta sen jälkeen laitetaan vilkku päälle, ollaan jo myöhässä. Kiihdytyskaistalla hidastelu, eli kun työnnetään motarille 60 km/h. Peilejäkin voisi joskus seurata. Saatana.
     
  2. abneri

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2017
    Viestejä:
    188
    Tuo saatanan ohituskaista-idiotismi ei lakkaa hämmästyttämästä (Ja vituttamasta) minua.

    Mikä jumalauta siinä on että 80 km/h alueella ajellaan nippanappa seitsemääkymppiä,mutta auta armias kun samalla 80:n alueella alkaa ohituskaistat niin siihen pikikirnuun
    runnotaan vauhtia liki satanen..joka sitten ohituskaistan päättyessä tiputetaan uudestaan siihen seittemäänkymppiin,vähän ehkä allekkin.

    Kun tuota pätkää joutuu joka päivä ajamaan niin olen nyt useamman kerran töötännyt näistä rupikulleista ohi huolimatta heidän vauhdinlisäämisestään,siellä sitten välkytellään pitkiä perään
    ja kai ihmetellään miksi heidät ohitettiin,onhan heillä vauhtia ihan riittävästi...

    Ja ei,en tee muutamien sekuntien ajansäästöllä mitään,ei vaan jaksa runkata näiden vauhtipumppausspesialistien perässä jatkuvasti.
     
  3. Arab

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2009
    Viestejä:
    1 848
    Ite oon ottanu tavaksi vaa painaa kaasu pohjassa ohi tommosista hinaajista heti ku onnistuu, mittaria kattomatta. Sit on sankareita jotka käyttää koko ohituskaistan yhden rekan ohittamiseen. Voi jeesus.
     
  4. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Lasken molemmat idiooteiksi. Sä painat sieltä letkan perältä 170 mittarissa ja ne viisi muuta autoa joutuu odottamaan ohitusvuoroa, koska sun eteen ei voi mennä. Lopputuloksena sinä ja sun päätön ylinopeus aiheutti sen et minä ajan edelleen rekan takana.

    Oma vauhti pikkuisen sakkorajan yli alkupäässä. Lopussa koitan vältellä sakkorajaa jos ei takana tulevia. Jos on, niin polkaisen kyllä tarvittaessa reilusti ylinopeutta vikat metrit, jotta ei takana tuleva aiheuta rekalle haittaa.
     
  5. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 812
    Se on aina ihanaa, kun liitytään vaikkapa Kehälle ja kaista jatkuu loputtomiin, mutta pysähdytään heti katkoviivojen alkupäässä hakemaan auton kokoista väliä ruuhkajonosta. Ei voi mitenkään ajaa eteenpäin etsiä sitä rakoa sieltä, jotta takaa tulevillakin olisi parempi mahdollisuus joskus päästä jonon jatkoksi. Mutta tämä tulee usein eteen itsellä siinä, kun itse ei tarvitse liittyä jonon jatkoksi, vaan halkoa samaa kaistaa alusta loppuun, mutta jäänkin näiden idioottien taakse odottelemaan, että kaikki 10 autoa saavat paikkansa kaistan alkupäästä yksitellen.

    Toiseen suuntaan mennessä ei sitten osata kiihdytellä 80-nopeuteen, koska ei ymmärretä taajama loppuu -kyltin ideaa. Rohkaistutaan vasta sitten, kun Kehältä löytyy 20 metrin päästä 80-kyltti. Sitten on ne, jotka ajavat kaistan alusta loppuun 60 km/h ja itse yritän liittyä siihen 80 ajavaan letkaan vasemmalla. Sieltä sitten löytyy niitä, joita vituttaa, jos tuun eteen ja pyrkivät ajamaan turvavälit olemattomiksi, minkä jälkeen niitä vituttaa vieläkin enemmän, koska en ala vahtaamaan (onpahan helkkarin vaikeaa peilistä havaita sekunnin osassa jonkun tasaista vauhtia ajaneen ryhtyvän kiihdyttämään), kuka painaa tallan pohjaan siinä vaiheessa, kun olen tehnyt päätöksen siirtyä vasemmalle. Onneksi on pieni auto ja ajokamerat, niin voidaan sitten miettiä kunnolla ja hartaasti, kuka teki väärin.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2018
  6. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Joskus itsekin mietin näin, mutta tajusin asialla olevan toisenkin puolen. Jos siellä ajaa kiihdytyskaistan täyteen liittyviä autoja, niin liittyminen ehkä nopeutuu, mutta sitten se liityttävällä tiellä oleva autojono hidastuu. Läpi menevien autojen määrä pysyy vakiona, mutta ne pakkautuvat vain tiiviimmin (kahteen jonoon).
     
  7. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Tuokin varmaan alueellista, ja ihan oikeasti on kuskeja joille se sopiva tilannenopeus on normaalilla kaksikaistaisella tiellä alla korkeimman sallitun, mutta sitten kun yksikaista lisää, niin onnistuu vauhdikkaampi ajo, ja yksikin tuollainen kuski riittää ärsyttään pivästä päivään jos se sattuu usein sille omalle reitille.

    Pitkien välkyttelyn syystä en tiedä, mutta kannattaa selvitellä ja miettiä missä voisi parantaa.
    En sano että tässä, mutta herkästi jos ei tuttu auto, niin se turvaväli jää lyhyeksi, eli palataan oikealle kaistalle liian pian. Peileissä on eroja jne.
    Ehkä siinä ohittamisessa tai sitä edeltävässä tilanteessa jotain muuta tapahtunut, voi senkin tsekata että takavalot toimii.

    Meinaan sitä että hyvin harvoin niitä valoja vilkutellaan, ellei jotain syytä, tietenkin jos aina sama kaveri joka siellä toikkaroi, niin voi olla kyse ihan moikkaamisesta. (tai muuten vain sekoilee)

    Varoitatko ennen ohitusta vilauttamalla pitkiä? jollekkin se vaikuttaa vähän väärin.

    Tämä ehkä vähän yhteydessä edeltävään ärsytykseen, eli perässä tulevalla tilanne näyttää siltä että ensin koröttelet ja ohituskaistalla nostat vauhti reilusti, mutta sen päätyttyä lasket vauhdin johonkin alempaan, jos sen tekee vielä sille löysäämällä niin pitkäkin ohituskaista kerkiää loppua.

    Tuosta tuli mieleen, toinenkin, jos lievää jonoutumista ja ohituskaista alkaa, niin perällä vauhdit kasvaa, ja kun ohituskaista päättyy niin hänillä taasen vauhti palaa aimepaa, vaikka se rekka/mummo tai mikä lie "tuke" olisi ajanut kokoajan vakkarilla tasaista vauhtia.

    Abnerin tapaukset mutuna harvinaisempia, verrattuna jälkimmäiset, mutta tieosuuksista ja aikatauluista varmaan suuresti riippuu mitä osuu kohdille.
     
  8. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 419
    Miten on mahdollista että letkan perältä lähdetaan ensimmäisenä ohittamaan jos kerran letkan alkupäässäkin on halukkuutta ohittamiseen? Kyllä se idiootti löytyy sieltä letkan alkupäästä. Nopeimmat lähtee ensin ohittamaan, hitaat sitten sen jälkeen koska heillä ei tunnu olevan halukkuutta siihen ja ajavat siten mielummin sen rekan perässä.
     
  9. Norsu^

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2006
    Viestejä:
    471
    Helposti. Letkan perällä ajava on liikkeellä nopeasti kiihtyvällä ajoneuvolla, hänellä on suurimmat ohitushalut ja valmistelut (peilit, vilkku, vaihde) on tehty hyvissä ajoin. Hitaammat valmistautuvat ohittamiseen vasta ohitushetkellä. Kaikki halukkaat ohittajat vain vilkku päälle ajoissa ja välitön kaistanvaihto, kun ohituskaista alkaa.

    2+1 osuuksia ei mielestäni pitäisi rakentaa vähänkään vilkkaammille teille (esim. 4- ja 5-tie), vaan vähintään 2+2 moottoriliikenneteitä.
     
  10. abneri

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2017
    Viestejä:
    188
    ampula nosti esille hyviä pointteja,en tosiaan ole pitänyt aikoihin enää tapana väläyttää pitkiä ohitukseen lähtiessä,varsinkaan tässä kyseisessä paikassa jossa siis on ohituskaista.
    Valot autossa pelaa kuten pitääkin ja jätän korostetun reilusti väliä ennen kaistallepalaamista,syynä se että täältäkin on sivukaupalla lukenut miten porukkaa kyrsii se ohittajan heti eteen siirtyminen..

    Täytynee vaan pistää jäitä hattuun ja olla vittuuntumatta näistä vekslaajista,eihän tuo loppujen lopuksi niin kauhea asia kuitenkaan ole vaikka siellä ratin takana juuri sillä hetkellä olisikin valmis vaikka miesmurhiin..:O_o:
     
  11. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Hyvä huomio, jos se perällä tulia ei ennen aikojaan lähde ohittaa, niin kyllä se menee juurki kuten sanoit.
    Ja siitä tulee mieleen se yksiärsytys kynnys, eli kun olet valmistautunut ohituskaistan alkamiseen ja vaihdat sille kaistalle heti alusta vilkun kanssa ajoissa, niin se edellä menevä(t) saavat siinä sitten saman idean myöhässä ja alkavat tunkemaan siihen eteen, no selviää jos edes vähän vilkkua näyttävät ennen kaistan vaihtoa.

    Harvinaisia, mutta joskus on niitä perässä tulijoita jotka aloittava sen ohituksen sulkuviivan aikana, vaikka näkevät edessä olevan aikeet.


    Viittaat varmaan kesärajoituksiin, jolloin satasen rajoitus ja rekka painaa menemmään pientä ylinopeutta (90), no pitäs tuollaisesta jonkinmoisen jonon päästä ohi (jos ei ihan pätkä ohituskaista), mutta juu, tarkkakuskikin voisi siinä marginaalit käyttää, jos perässä muitakin, tai sitten jäädä sen rekan perässä ajeleen, teiden ritarille perään jäämisen ei pitäisi olla ongelma, ja todennäköisesti sillä pätkällä on niitä 80 alueita, joissa se rekka katoaa tuollaiselta horisonttiin.

    Rahanpuutteessa nuo 2+1 pätkät ihan hyviä, ja vaikka ei niitä reippaita rekkoja pääsisiäkään ohi, mutta ne moppoautot, traktori sun muut hoituu varovaiseltakin kivutta.
     
  12. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 419
    Toinen asia mikä kyrpii ohituskaistakäyttäytymisessä: ohituskaistan lähestyessä porukka ei ota välejä kiinni vaan mennään suurilla väleillä jolloin ohituksiin menee huomattavan paljon enemmän aikaa (siis kun lähden sieltä perältä ohittamaan ensimmäisenä että pääsen siitä rekasta ohi).
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2018
  13. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 812
    Yhtä paljon autoja sinne menee, enkä ymmärrä, mitä tarkoitat kahdella jonolla. Jos jäät kolmannelle kaistalle jumittamaan pääsyä keskimmäiselle kaistalle, heti kolmannen kaistan alussa, niin koko kolmannen kaistan välityskyky on tukossa. Kolmatta kaistaa pidemmälle ajaen useampi saa mahdollisuuden etsiä rakoa keskimmäiseltä kaistalta samanaikaisesti, ja yleensä siellä on sen auton verran tilaa suurimmassa osassa autojen väleistä. Kolmatta kaistaa suoraan jatkavat voivat sitten unohtaa jonottamisen niiden muutaman auton takana, jotka hakevat paikkaa heti kaistan alusta yksitellen.

    Itse vedän ihan normaaleilla turvaväleillä. Ei ole mitään perustetta hilata turvaväliä alle tavanomaisen ohituskaistaosuuksilla, varsinkin kun näillä osuuksilla onnettomuuden riski korostuu ohituksen ja siihen liittyvän tyypillisen ylinopeuden vuoksi. Lisäksi aina löytyy se yksi tai kaksi mulkkua, jotka palaavat kaistalle vasta kaistojen jo loputtua.
     
    Torspo the Jesus tykkää tästä.
  14. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Kahdella jonolla tarkoitan sitä, että päätie sekä kiihdytyskaista jonoutuvat. Ja kyllä, yhtä paljon sinne autoja menee, myös silloin, kun sitä omaa rakoa aletaan kyttäämään heti kiihdytyskaistan alusta, sehän mun pointti olikin. Kiihdytyskaistalle ei pidä jäädä jumittamaan alkuun, mutta siinä ei hyödytä ajaa sen kovempaa (eikä hitaampaa), kuin päätielläkään. Jos päätiellä ajetaan 20km/h ja sun edestä liittyy joku samaa vauhtia ajaen päätielle heti kiihdytyskaistan alussa, niin siinä ei tien välityskyky nouse yhtään sillä, että kiihdytät hänen ohi muutaman auton eteenpäin. Se mitä sinä voitat sillä kiihdytyksellä (pääset muutaman auton ohi) taaksesi jäävät häviävät, ja lopulta se jono, minkä pää aikaisemmin oli kiihdytyskaistan alussa, onkin siellä 100m edempänä.

    Sitä omaa rakoa kannattaa ja pitäisi alkaa etsimään jo ennen, kuin on edes mahdollista liittyä. Turhan usein näkee tilanteita, kun kiihdytyskaistalla ajaa kolme autoa peräkkäin 5m turvavälillä ja sitten havahdutaan, kun ajetaan päätien kanssa kiihdytyskaistalla samaa vauhtia rinnakkain ja ei ole tilaa mennä mihinkään suuntaan. Itse pyrin aina juuri tästä syystä kiihdytyskaistalla jättämään eteeni jonkun verran tilaa, jotta voin itse hallita tilannetta. Samasta syystä liittymien kohdalla pyrin varmistamaan, että edessäni on tilaa liittyä ja nopeuteni on tasainen. Siinä vaiheessa se on sitten liittyjän omalla vastuulla jos ei onnistu liittymään.
     
  15. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Puutuit aika yleiseen tilanteeseen, se valmistautuminen aloitetaan hyvissä ajoin ennen kuin edes näkee sinne päätielle ja kuten sanoit huomattavan reilu turvavälieteen antaa sitä pelivaraa, vaikka sen paikan katsoisikin heti kun sinne tiellä näkee. Ja vielä reilumpi ihan välttämätön kuvailemassasi tilanteessa missä havaitsee edellä ajavien menevän ihan kiinni toisissaan. (mikä tarkoittaa että ne edessä olevat joutuu himmaileen että pääsevät sinne väleihin ja todennäköisesti sekoittavat sen pääväylänkin liikennettä) jolloin ei välttämättä pääsekkään siihen väliin minkä aiemmin katsonut sopivaksi.
    Tätä en nyt ihan tajunnut, jos vauhti on sellaista ettei jonossa ole halua ohitella, niin se ohituskaistan kohdalla välien kiriminen johtaa juurisiihen valiteltuun ilmiöön missä vauhti kiihtyy ohituskaista ajaksi, mutta taasen hidastuu sen päätyttyä. Lisäksi se estää niitä ohituskaistaa käyttävien palaamisen takaisin sinne oikealle kaistalle. Tosin voi miettiä onko noissa tilanteissa edes järkeä ohitella, jos ei kyse jostain "siviili hälytysajosta". Tarkoitan sitä että tuo ehdottamasi tapa laajemmin toteutettuna pidentää kaikkien matka-aikaa, siis herkästi myös niiden ohittavien.

    Oletin että tässä ei kommentoitu sitä että ohitushaluiset ei valmistaudu siihen ohittamiseen ennen ohistukaista alkua, vaan alkavat kuroa etäisyyttä kiinni vasta ohituskaistan alettua.
     
  16. jyrki

    Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Viestejä:
    820
    Olen avautunut tästä ehkä ennenkin mutta avaudun taas, sen verran vituttaa.
    Vilkun käyttämättömyys. Mikä siinä on niin vaikeaa. PK-seudulla varsinkin tuntuu että 1/3 ei halua käyttää vilkkua. Pidetäänkö sitä vilkuttelua jotenkin nolona?

    On aiheuttanut useita vaaratilanteita ja hämmennyksiä että pitäisikö tässä yrittää arvata mihin helvettiin sinä olet menossa.
    Esimerkki vaaratilanteesta parin viikon takaa. Edessäoleva auto ajeli pienemmällä tiellä alle rajoitusten. Yhtäkkiä se hidastaa ja ryhmittyy oikeaan laitaan, ajattelin että se antaa mulle tietä. Vaihdoin jo kaistaa että ajan ohi. Yhtäkkiä tämä koukkaa vasemmalle ja kääntyy ilman vilkkua -_-
    Useampi vastaava tilanne on käynyt moottoripyörän kanssa että auto kääntyy edessä oikealle mutta hakee ilmeisesti loivempaa ajolinjaa ryhmittyen ensin vasemmalle. Ja ilman vilkkua tietysti
     
    Viimeksi muokattu: 21.11.2018
  17. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Kyllä se nololta tuntuu, siis jos isot pojat ei käytä vilkkua, niin alkaa vähän nolottaa pienempääkin kulkijaa se vilkunkäyttö :-), nakuttaakin ikävästi.

    Hämmentää jo yksinään tuo että ryhmitytäänpäinvastaiseen suuntaan kuin käännytään tai pahimillaan koukataan tuolla tavalla ja kuten mainitsit vilkuttomuus tekee jo aika pommin.

    Harmittomampi tilanne, esim jotkin taajama risteyspaikat, jossa tiellä leveyttä (mutta ei piiretty kahtakaistaa suuntaansa) , jossa ryhmitytyään vähän minne reunaan sattuu, oikealle ja vasemmalle mennään ilman ennakko vilkkua mistä kohtaa sattuu , mistä seuraa se että on hyvin vaikea ennakoida mitä on sunnitelmissa, suoraan yleisesti mennään keskiviivan tuntumasta, eli "yllätävää" vain silloin jos joku ajaa oikeaareunaa suoraan.
    Miksi harmitomammaksi tuota pidin, no se niin tavallista monella paikkakunnalla ettei pahimmin yllätä, kunhan pysyy vain takana.

    Toki jos tietäisi että keskiviivalle sijoitunut on vasemmalle kääntymässä, voisi sitä oikeaa reunaa-ajaa suoraan, mutta ehkä se keskiviivalla oleva ajaakin suoraa. Taasen jos itse saavut ensin ja olet menossa suoraan oikeaa reunaa, niin rinnalle keskiviivan tuntumaan voi ryhmittyä joku suoraan ajava (olettaa ettet vaan vilkuta), ja tietekin päinvastoin jos ryhmityt keskiviivan tuntumaan suoraan ajaeksesi, niin oikella puolelle voi tulla joku, josta et tiedä minne se menee.(eli joutuu odottaan sen ratkaisut)
    Tästä seuraa se että turvallisinta suoraan mennessä ryhmittyä keskelle (keski ja reunaviivan väliin) ja ottaa asia rennosti.
     
    Viimeksi muokattu: 21.11.2018
  18. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 419
    Ei, vaan tarkoitin että satasen alueella porukka ajaa 80-90 rekan perässä joten voisin kuvitella että lähes jokainen haluaa mennä siitä ohi. Se että oltaisiin hereillä tulevasta ohitusmahdollisuudesta olisi mielestäni positiivinen asia verrattuna siihen että välit ovat suuret (usein paljon suuremmat kuin minimi turvaväli) kun kaista on jo alkanut. Turvavälit voisi mun mielestä unohtaa kun ollaan lähestymässä ohituskaistaa. Lakia siellä rikotaan usein muutenkin ylinopeuden merkeissä. Mutta tuo tarkoittaisi sitä että jokainen lähtee sitten kunnolla ohittamaan eikä suurimmalla vaihteella.
     
    Viimeksi muokattu: 22.11.2018
  19. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    http://www.traffic-simulation.de/onramp.html siitä leikkimään
     
  20. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Siinä samaa mieltä että hereillä kannattaa olla ja kuvittelien että kyse jostain tilanteesta jossa on suurempaakin jounoutumista, eikä jonkin yksttäisen rekan perään kierynyt muutaman auton yksittäistapaus. Mutta jos ei sillä ensimmäisellä kerennyt, niin sitten seuraavalla pätkällä.

    Kaikkien ei ehkä kannata ohittaa, kaikki ei siis pitkän matkan reissulla, jos siellä vetää rekka tasasta 90km/h, niin ns satasen tiellä tarkoittaa että ei kummoistakaan aikaetua, lisäksi siis oletin että noilla pätkillä tuppaa olemaan niitä 80km jaksojakin, jossa ehkä se rekkaa painaa edelleen sen 90km/h

    En nyt yleistä rekkoja, osa ajelee ihan kiltisti sen 80km/h todellista.

    Mutta jos ajatus oli että kuvaillussa tilanteessa ne jonossa (ei ohittavat autot) tiivistäisi ohistukaistaa lähestyessä, ja harventaisivat sen päätyttyä, niin haitta/hyöty ehkä vähän huono. Ja varmasti hämentää siellä jononperälläkin ja viivästyttää hänenkin ohitusta.

    Turvavälien ajatus tulee ilmi ihan siitä nimityksestä, ohituskaistalla, kuten sanoit tapahtuu vähän enemmän. Joten se lisää riskejä yleisesti (tosin tarkkaavaisuus silloin toivottavasti isompi) ja koska siellä ohitellaan, ja varsinkin aina ei ole niin hyvä keli, niin tarvetta niille on.

    joukkoon mahtuu myös niitä kuskeja jotka ottavat niitä isompia riskejä.


    (kommenttini eivät ehkä ihan yhteneviä sen kanssa miten livenä ajattelen :-)
     
  21. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 419
    Joo nämä jotka eivät lähde ohi niin niiden ei tarvitse ruveta hötkyilemään (niille nyt ei vain voi mitään), kunhan omaisivat vähän pelisilmää. En kyllä ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti ajelee alle nopeusrajoitusten.

    Myönnän itse ottavani ohituskaistoilla joskus tarpeettomia riskejä (nopeuden ja turvavälien kanssa) siksi että pääsisi siitä tientukkeesta ohi. Kyse ei ole missään nimessä ajansäästöstä vaan siitä että en vain halua ajella alinopeutta sekä olla toisten ajonopeuden määrättävänä. Jos olisikin tasaista nopeutta mutta näillä on tupeksijoilla on tapana vaihdella sitä ajonopeuttaan jatkuvasti. Vaikka mulla onkin mukautuva vakkari.
     
  22. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 812
    Kyse ei ole janan kaltaisesta kiihdytyskaistasta, vaan se jatkuu seuraavaan poistumiseen asti.
     
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Erottaisin nuo toisistaan, tupeksijat, puhelinmen näprääjät, tai mitä nyt touhuavat tai muuten vain eivät hallitse autoaan, ovat joo omalukunsa.
    Mittariheitto vaihtelee autoissa maantienopeuksilla, ja viisarivehkeissä siihen päälle se lukutarkkuus ja lukuvirhe.
    Auton navigaattori ei välttämättä näytä nopeutta, ja toki monella se luureissa, mutta onko tullut verrattua ja mikä on siinä vaiheessa ollut lukuvirhe.
    Ja kuvittelen että monella sitä mittariaverrattu jossain taajamanäytöissä, joilla ei välttämättä mitään merkitystä niissä maantienopeuksissa.

    Eli siis mihin pyrin, jos se rekka ajalee todellista sen 90km/h, niin mittarivirheen seurauksena rajoitusten mukaan ajavalle ei edes tuole mieleen ohitella satasen alueella

    Sitten noilla seilaavilla, eivät ole tottuneet käyttämään vakkaria, ja autoissa on eroja, joissain se on näppärämpi kuin toisissa, varsinkin ns liikenteessä. Sitten ne itsesäätyvät, käyttäjät eivät ehkä osaa säätää sitä turvaväliä niihin, tai sitä ei yksinkertaisesti saa tolkulliseksi.

    Jalkakaasulla ajaminen, ei se nyt ihan niin helppoa ole joka autolla mennä tasaisesti. Eli jos rajoitusten mukaan pyritään meneen niin luonolisesti vaihtelua tulee.

    Tässä kai menee jako, ne jotka ajaa rajoitusten mukaan, ja ne jotka ajaa ylinopeutta.
    Jos kummastakin otetaan ääripäät, eli ne ekohipit jotka ajaa vähän reilummin alinopeutta ja ne jotka pitää keskinpeustavoitenopeutena rikesakko rajaa.

    Toki jotkut viisastuu vanhetessa

    (kommenttini eivät ehkä ihan yhteneviä sen kanssa miten livenä ajattelen :-)
     
  24. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 291
    No kyllä sekin homma parhaiten toimisi kun vetäisi itsekin sen "järjettömän" ylinopeuden.
    Ei nyt 170 lasissa tarvitse ajaa, mutta jos nyt vaikka 140-150 kelaa siinä vauhtia niin kaikkien elämä helpottuu.
     
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 503
    Jos ei turvallisuutta ajattele, niin ainakin tuossa ottaa sakko/korttipois riskin vain sen takia että joku toinenkin voisi tehdä saman. Toki kaikille se kortti ei ole tarpeellinen, ilmankin pärjää ja sakot hoituu rahalla, jollain toisella se kortti on aika tarpeellinen jo työnkintakia ja sakkojen kanssa vaikeuttaa jo pärjäämistä.

    Jos sakkokiintiö on enenstään täysi niin voi olla jo jonkinmoinen kynnys ylittää sitä sakkorajaakin.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti