Se on aina ihanaa, kun liitytään vaikkapa Kehälle ja kaista jatkuu loputtomiin, mutta pysähdytään heti katkoviivojen alkupäässä hakemaan auton kokoista väliä ruuhkajonosta. Ei voi mitenkään ajaa eteenpäin etsiä sitä rakoa sieltä, jotta takaa tulevillakin olisi parempi mahdollisuus joskus päästä jonon jatkoksi. Mutta tämä tulee usein eteen itsellä siinä, kun itse ei tarvitse liittyä jonon jatkoksi, vaan halkoa samaa kaistaa alusta loppuun, mutta jäänkin näiden idioottien taakse odottelemaan, että kaikki 10 autoa saavat paikkansa kaistan alkupäästä yksitellen.
Toiseen suuntaan mennessä ei sitten osata kiihdytellä 80-nopeuteen, koska ei ymmärretä taajama loppuu -kyltin ideaa. Rohkaistutaan vasta sitten, kun Kehältä löytyy 20 metrin päästä 80-kyltti. Sitten on ne, jotka ajavat kaistan alusta loppuun 60 km/h ja itse yritän liittyä siihen 80 ajavaan letkaan vasemmalla. Sieltä sitten löytyy niitä, joita vituttaa, jos tuun eteen ja pyrkivät ajamaan turvavälit olemattomiksi, minkä jälkeen niitä vituttaa vieläkin enemmän, koska en ala vahtaamaan (onpahan helkkarin vaikeaa peilistä havaita sekunnin osassa jonkun tasaista vauhtia ajaneen ryhtyvän kiihdyttämään), kuka painaa tallan pohjaan siinä vaiheessa, kun olen tehnyt päätöksen siirtyä vasemmalle. Onneksi on pieni auto ja ajokamerat, niin voidaan sitten miettiä kunnolla ja hartaasti, kuka teki väärin.
Viimeksi muokattu: 18.11.2018
Toinen asia mikä kyrpii ohituskaistakäyttäytymisessä: ohituskaistan lähestyessä porukka ei ota välejä kiinni vaan mennään suurilla väleillä jolloin ohituksiin menee huomattavan paljon enemmän aikaa (siis kun lähden sieltä perältä ohittamaan ensimmäisenä että pääsen siitä rekasta ohi).
Viimeksi muokattu: 20.11.2018
Olen avautunut tästä ehkä ennenkin mutta avaudun taas, sen verran vituttaa.
Vilkun käyttämättömyys. Mikä siinä on niin vaikeaa. PK-seudulla varsinkin tuntuu että 1/3 ei halua käyttää vilkkua. Pidetäänkö sitä vilkuttelua jotenkin nolona?
On aiheuttanut useita vaaratilanteita ja hämmennyksiä että pitäisikö tässä yrittää arvata mihin helvettiin sinä olet menossa.
Esimerkki vaaratilanteesta parin viikon takaa. Edessäoleva auto ajeli pienemmällä tiellä alle rajoitusten. Yhtäkkiä se hidastaa ja ryhmittyy oikeaan laitaan, ajattelin että se antaa mulle tietä. Vaihdoin jo kaistaa että ajan ohi. Yhtäkkiä tämä koukkaa vasemmalle ja kääntyy ilman vilkkua -_-
Useampi vastaava tilanne on käynyt moottoripyörän kanssa että auto kääntyy edessä oikealle mutta hakee ilmeisesti loivempaa ajolinjaa ryhmittyen ensin vasemmalle. Ja ilman vilkkua tietysti
Viimeksi muokattu: 21.11.2018
Kyllä se nololta tuntuu, siis jos isot pojat ei käytä vilkkua, niin alkaa vähän nolottaa pienempääkin kulkijaa se vilkunkäyttö :-), nakuttaakin ikävästi.
Hämmentää jo yksinään tuo että ryhmitytäänpäinvastaiseen suuntaan kuin käännytään tai pahimillaan koukataan tuolla tavalla ja kuten mainitsit vilkuttomuus tekee jo aika pommin.
Harmittomampi tilanne, esim jotkin taajama risteyspaikat, jossa tiellä leveyttä (mutta ei piiretty kahtakaistaa suuntaansa) , jossa ryhmitytyään vähän minne reunaan sattuu, oikealle ja vasemmalle mennään ilman ennakko vilkkua mistä kohtaa sattuu , mistä seuraa se että on hyvin vaikea ennakoida mitä on sunnitelmissa, suoraan yleisesti mennään keskiviivan tuntumasta, eli "yllätävää" vain silloin jos joku ajaa oikeaareunaa suoraan.
Miksi harmitomammaksi tuota pidin, no se niin tavallista monella paikkakunnalla ettei pahimmin yllätä, kunhan pysyy vain takana.
Toki jos tietäisi että keskiviivalle sijoitunut on vasemmalle kääntymässä, voisi sitä oikeaa reunaa-ajaa suoraan, mutta ehkä se keskiviivalla oleva ajaakin suoraa. Taasen jos itse saavut ensin ja olet menossa suoraan oikeaa reunaa, niin rinnalle keskiviivan tuntumaan voi ryhmittyä joku suoraan ajava (olettaa ettet vaan vilkuta), ja tietekin päinvastoin jos ryhmityt keskiviivan tuntumaan suoraan ajaeksesi, niin oikella puolelle voi tulla joku, josta et tiedä minne se menee.(eli joutuu odottaan sen ratkaisut)
Tästä seuraa se että turvallisinta suoraan mennessä ryhmittyä keskelle (keski ja reunaviivan väliin) ja ottaa asia rennosti.
Viimeksi muokattu: 21.11.2018
Ei, vaan tarkoitin että satasen alueella porukka ajaa 80-90 rekan perässä joten voisin kuvitella että lähes jokainen haluaa mennä siitä ohi. Se että oltaisiin hereillä tulevasta ohitusmahdollisuudesta olisi mielestäni positiivinen asia verrattuna siihen että välit ovat suuret (usein paljon suuremmat kuin minimi turvaväli) kun kaista on jo alkanut. Turvavälit voisi mun mielestä unohtaa kun ollaan lähestymässä ohituskaistaa. Lakia siellä rikotaan usein muutenkin ylinopeuden merkeissä. Mutta tuo tarkoittaisi sitä että jokainen lähtee sitten kunnolla ohittamaan eikä suurimmalla vaihteella.
Viimeksi muokattu: 22.11.2018