Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Puskurissa roikkujat, yleensä taksit. Heille on liikaa jos kantakaupungissa noudatat 30 km/h rajoituksia. Viimeksi yksi meinasi lähteä koko ajan ohittamaan vastaantulevan kaistan kautta kun jarruttelin jokaiseen risteykseen tarkistaakseni ettei oikealta tule ketään. Ajakoot perään sitten, vain ajan kysymys että näin tapahtuu mutta en aio ottaa syitä niskoilleni jos oikealta tuleekin joku ja kolisee enkä ole hidastanut tarpeeksi.
     
  2. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Milloin olet nähnyt taksikuskin, joka ajaa rauhallisesti :)

    Hermot kireällä kaahattava ja rynnittävä. Ilmeisesti joku etuajo-oikeus kaikkialla, mitä en oppinut autokoulussa.
     
  3. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    2 038
    Juuri ihmettelin viime viikolla, mitä on tapahtunut taksisuhareille, kun eivät meinaa edes sallittua nopeusrajoitusta ajaa. Eräskin ajoi hädin tuskin 40 mittarinopeutta 50-tiellä.
     
  4. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Varmaan joku hämärä huijari, kun nykyään takseja saa ajaa kuka vain.
     
  5. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Ärsyttää kuskit, jotka kokevat oikeudekseen määrittää liikenteen nopeuden. Viikonloppuna törmäsin tämmöiseen, joka ajeli ohituskaistaa alle rajoituksen lähes saavuttamatta ohitettavia oikealla kaistalla. Yhden toista minuuttia kestäneen ohituksen jälkeen tuli pitkä väli taas oikealla, eikä hänellä ollut aikomusta siirtyä oikealle kaistalle päästääkseen takaa muita ohi. No, oikealla kaistalla ei ollut ketään yli puoleen kilometriin, joten vaihdoin sinne ja laitoin vakkarin päälle. Siinä vaiheessa sitten, kun aloin tätä ohituskaistan tulppaa saavuttamaan, hän harmistui ja painoi kaasun pohjaan. Ja mistäkö tiedän, että harmistui, eikä vain havahtunut hitaaseen vauhtiinsa? Siitä, että ohitettuaan seuraavan auton siirtyi taas oikealle, odotti mun saavuttavan hänet ohituskaistaa pitkin ja sitten kiihdytti oikealla kaistalla taas varmaan 150km/h vauhtiin. Ja sama vielä kerran, ku pääsin hänen rinnalleen. Vilkaisi sivulle ja polkaisi kaasun taas pohjaan.
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2018
  6. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 639
    Tööttiä vaan kunnon perseilijöille. Toinen vaihtoehto ehkä se että ajelee minuutin rinnalla vasemmalla jos ei ole kiire liittyä oikealle. Yleensä kuumapää viilentyy kun ottaa itse rauhallisesti. Tämän toki kumoaa juurikin se töötti. Kupoliinhan nuo egokuskit ja minäminä-tyypit käy. Joiltakin ihmisiltä puuttuu kokonaan muiden huomiointi, keskittyminen on 100% vain omassa menossa.
     
  7. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Tai sitten vain lopettaa sen rattiraivon ja kurvaa kahville. Noista koskaan tiedä ketä siellä on vastassa ja mitään hyötyä ole vittuilussa takaisin.
     
  8. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 820
  9. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Tässä tapauksessa oli vastaava idiootti liikkeellä. Olisko sitten ollut siviiliautolla liikkeellä tuo poliisipartio jolla ohitettava "teki kiusaa". No, nyt lähti kortti pois:

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/19fef988-0b8c-42e4-8399-35a1a2192adb_u0.shtml

    EDIT. Ahaa se olikin jo tuossa linkitettynä.
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2018
  10. Safa

    Rekisteröitynyt:
    17.02.2000
    Viestejä:
    853
    Tulipas mieleen yksi audisankari tuossa Oulun motarilla n. kk takaperin. Päätti ilmeisesti kouluttaa jotain kanssakuljettajaa, kun pysäytti autonsa vasemmalle kaistalle. Kuski huitoi jotain taakseensa pysähtyneelle ja sitten iski kaasun pohjaan. Itse menin tässä vaiheessa oikeaa kaistaa ohitse. Onneksi kohta oli sellainen, jossa on työmaa tulossa ja valmiiksi alennettu rajoitus (80) joen pohjoispuolella eteläänpäin. Silti moinen manööveri oli puhdasta idiotismia audikuskilta. Audikuski kääntyi keskustaan päin ja aggressiivisesta ajosta huolimatta oli koko ajan kanssani samoissa valoissa. Näytti kuski etsivän peräpeilistä tätä toista kuljettajaa monen punaisen valon ajan.
     
  11. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    https://www.google.fi/maps/@60.1892...4!1s6WPCjZ3QebEP-GBBR6K7FA!2e0!7i13312!8i6656

    Tässä on taas nykyään yksi kestovitituksen paikka, kiitos ajotaidottomien liikennesääntöjä ymmärtämättömien apinoiden takia. Aamulla pääsin vetämään tööttökisaa jonkun kantturan kanssa, joka luuli olevansa etuajo-oikeutettu.

    Kuvan oton jälkeen paikassa on uudet kaistamaalaukset; kuvassa vasempaan reunaan on asetettu bussipysäkki, joka on erotettu valkoisella katkoviivalla, ja kuvassa olevan punaisen auton ideana on kiertää pysäkki omalla kaistallaan, jonka jälkeen suunnilleen siihen kohtaan, missä on tuo musta ohut aslfalttipaikkaus, on maalattu keltainen sulkuviiva. Ideana on se, että keskustaan päin ajavat autot ryhmittyvät sen oikealle puolelle kaikki. Siinä on siis yksi kaista keskustaan päin, yksi maallepäin ja vasemmassa reunassa bussipysäkki.

    Selityksestä ei ihan aukene mitä meinaan, mutta paikasta ajaneet tietänevät mitä tarkoitan.

    Ongelma on se, että kaikki eivät tajua ryhmittyä kelaisen sulkuviivan oikealle puolelle, vaan ajavat vastaantulijoiden kaistalle sulkuviivan vasemmalle puolelle. Tänään aamulla tilanne oli juuri tuo; olin keltasen viivan oikealla puolella ja samaan aikaan idiootti ajaa rinnalle vasemmalle. Seuraavan perseilijän piikkiin otan uuden kyljen autooni, sillä ei ollut ensimmäinen kerta tämäkään.


    Eli vielä tiivistetysti: tuossa missä lukee haartmaninkatu on nykyään bussipysäkki, punaisen auton ideana on ohittaa bussi- /busspysäkki sen vasemmalta puolelta omallla kaistaan, ja keskustaan päin ajavat autot seisovat aivan oikeassa laidassa, joka on erotettu keltaisella sulkuviivalla omaksi kaistakseen.

    Jos ajaa sen sulkuviivan vasemmalle puolelle, ja pysäkillä on bussi, joutuu vastaantulevien kaistalle, eli silloin tuon punaisen Neonin kanssa tulisi nokkakolari.
     
    Viimeksi muokattu: 06.11.2018
  12. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Siis jengi ihan oikeasti vetelee sulkuviivan yli vastaantulevien kaistalle ja tööttäilee sitten, kun eivät saakaan tilaa?
     
  13. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Tuossa saisi olla kyllä myös paremmat merkinnät. Se sulkuviiva on noin 10 metrin pätkä ennen suojatietä, ja jengi ei osaa erottaa pitäisikö ajaa sen oikealle vai vasemmalle puolelle, vaikka tässä tapauksessa vasemmalle puolelle ajamiten tarkoittaa vastaantulevien kaistalle ryhmittymistä.
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2018
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 820
    Kuullostaa aika epäselkeältä paikalta, joka vielä muuttunut paljon aiemmasta, jos se keltainen viiva ei ole lähelläkään keskikohtaa, vaan puolikkaan kaistan verran vasemmalla, ja jos tuo asfaltti railo luo mielikuvaa keskikohdasta (jota myöhempi jakaja tukee), ja jos sitä sulkuviiva vain pätkä, voin kuvitella että sen huomaaminen ja merkityksen ymmärtäminen liikenteessä ei ehkä aina onnistu ja keltaiseksi tunnistaminen, Vanhassa kuvassa myös paljon keltaisia viivoja missä nimenomaan ajellaan niiden vasemmalta puolelta.

    Koita nyt säilyttää maltti ja älä lähde sikaileen, vaan hyödynnä ammattitaitoasia ja ennakoi muiden mahdolliset virheet.
     
  15. - NFE -

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2000
    Viestejä:
    1 098
    Menee hiukkasen ohi aiheen, mutta miten kuuluu kävellä sellaisessa tapauksessa, kun kävelee yhdistettyä pyörätietä ja kävelykatua pitkin oikeaa laitaa ja sitten tulee yhdistetty suojatie ja pyörätien jatke, jossa pyörätien jatke on oikealla puolella. Pitääkö mun silloin "vaihtaa kaistaa" vasemmalle puolelle ja palata takaisin oikeaan laitaan, kun tie on ylitetty, vai voinko ylittää tien käyttämällä pyörätien jatketta?
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2018
  16. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 832
    Varsinkin talviaikaan ja pimeällä tuossa perseillään ihan estoitta. Myös taksit ryhmittyvät vastaantulevien kaistalle, heidän luulisi tietävän kuinka siinä mennään.
     
  17. Arab

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2009
    Viestejä:
    1 763
    Oliks noi kaupan parkkipaikat ja parkkialueet yleensä semmosia alueita missä jalankulkijoiden tulee kävellä sivussa, ja väistää autoja?
    Tosi usein keskellä kaupan pihaa ihmiset kävelevät kuin maan omistajat. Olisin aina ajatellut että kun ei sielä ole mitään suojatietä tai pihakahtu -kylttiä, niin et ole vastuussa vahingon sattuessa.

    Kumpi väistää?
     
  18. M3TAL_L0RD

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2007
    Viestejä:
    2 679
    Viisaampi väistää.
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  19. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Jotenkin tulee ekana mieleen, että paska kysymys jos autoilijana tuota miettii vakavissaan.

    Missä tilanteessa tulee edes mieleen, että se olisi jalankulkijan vika jäädä auton alle? Pysäköintialueella vauhdin oltava aina sellainen, että todellakin pysähtyy eteenpäin ajaessa ilman osumaa ja jos pakitat ruudusta pois, niin niistä vastaavasti aika paljon opetusmateriaalia tallessa syyllisestä.

    PS: Tyhmyys ei oikeuta invaruutuun.
     
  20. Arab

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2009
    Viestejä:
    1 763
    Aina tulee samaa jeesustelua aiheesta. Kysymys on yksinkertainen eikä oikea vastaus voi olla noin vaikea.
     
  21. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    No lähtökohtaisesti parkkialueella on voimassa samat liikennesäännöt kuin muuallakin, eli lakia kunnolla nussittaessa jalankulkijan pitäisi kai teoriass kävellä parkkialueen ajoväylän reunassa ja väistää autoja, mutta en osaa varmasti sanoa. Kovin moni tätä tuskin ongelmaksi kokee ja yleensä jalankulkijat kävelevät luonnostaan reunoissa ja autoilijoiden nopeus on alle 20km/t muutenkin. Ainakin isommissa parkkihalleissa on suojatiet jalankulkijoille.
    _________________________________________________________________________

    Toinen asia mikä itseä välillä vituttaa on autoilijoiden liika lammasmaisuus. Esimerkkipaikka, mutta pätee moneen muuhunkin paikkaan:

    https://www.google.com/maps/@60.181...4!1ssHKUVyFYvMVy8glDVaWDrA!2e0!7i13312!8i6656

    Tässä paikassa oli hetki sitten oikea kaista kaivettu auki, joten sitä ei voinut käyttää. Aivan sen etummainen pää tuolla ennen valoja oli kuitenkin käytössä siten, että sinne ja kaivuutyön väliin mahtui reilut viisi autoa. Tai siis "olisi mahtunut", jos lampaat olisivat tajunneet käyttää sitä kaistaa.

    Nuo valot ovat ärsyttävän lyhyet, ja ongelmana oli se, että kukaan ei yleensä viitisinyt vaihtaa sinne oikeanpuoleiselle kaistalle, jolloin valoista olisi päässyt läpi tuplamäärä autoja. Ruuhka-aikaan tällä oli todella paha säteilyvakutus runeberginkatua ylöspäin.

    Jos siellä päässä olisi menyt viisi ja viisi autoa rinnakkain, valoista olisi pääsyt läpi 10 autoa, kun nyt siitä pääsi läpi ehkä vain viisi autoa.

    Samassa paikassa on havaittavissa tämä ilmiö kyllä ilman työmaatakin. Oikealla kaistalla ei välttämättä ole auton autoa, mutta vasemmalla niitä on 15. Jos käyttäisivät kahta kaistaa, niin kaikki pääsisivät läpi, mutta nyt joskus vain puolet lampaista pääsee seuraamaan toisiansa risteyksen eri puolelle yhdellä kertaa. Syy on se, että vasen kaista teoriassa jatkaa lahden- ja tuusulanväylälle, mutta edessä on vielä kilometri aikaa vaihtaa kaistaa risteyksen jälkeen.
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  22. Norsu^

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2006
    Viestejä:
    471
    Lammasmaisuus kyllä ihmetyttää monissa usean kaistan risteyksissä, joissa kaksi kaistaa kääntyy vaikkapa oikealle. Tuntuu, että ensin täytetään yksi kaista ja sitten vasta toinen. Minulle tämä malli sopii, koska saan vapaan kaistan kääntymiselle :), mutta jonottamisen tarve suomalaisilla autoilijoilla on kummallinen.
     
  23. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 469
    Heillä on nykyään minuuttiveloitus km-veloituksen lisäksi. Eli mitä kauemmin matka kestää, sen parempi tili.
     
  24. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Paikallistuntemus ja tietävät mihin menossa. Seuraa huviksesi, niin eivät he vaihda "sun" kaistalle risteyksen jälkeen. Ruuhka-aikoina ainakin ajoitan kaistanvaihdot aina samalle kohdalle, koska kokemuksesta tiedän ettei siitä tule hevonvittua risteyksen jälkeisellä pätkällä.
     
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 820
    Aloitus ehkä oli vähän kärjistävä, tai sitten kyse jostain paikallisesta ongelmasta.

    Monella paikkakunnalla ne kuvaillun kaltaisilla parkkipaikoilla liikkuvat jalankulkijat liikkuvat ihan hyvin, jos autojen takana ei mahdu liikkuun, niin edessähän se on mentävä, jota sielä jotenkin pääsee liikkuun. Niillä seuduilla myös tuntuvat huomaavan autot ihan hyvin ja autot jalankulkijat, syntyy jopa sellaisia olehyvä kiistoja.

    Jos ne isot parkkipaikat missä tehty kulkuväyliä jalankulkijoille, niin niitä pitkin ne joukut tuntuu liikkuva, jopa niissä ABC parkkipaikoissa, no toki joitain ykisttäisiä suht suoria oikaisuja. Eli ei ne autolla/jalan liikkuva ihan idiootiksi muutu sen perusteella istuuko vai käveleekö. Aina toki pikkeuksia, esim tapaukset jotka elää jotain uhmaikää vaihdevuosista dementtia ongelmiin asti, on ihan sama istuuko vai kävelee.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti