Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tsn81

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2003
    Viestejä:
    1 748
    Ei missään nimessä pidä suoraa tietä risteävällä suojatiellä(jatkeella) olla pyöräilijällä etuajo-oikeutta. Tiedän monta todella vaarallista paikkaa missä on täysin oikein, että pyöräilijä joutuu pysähtymään. On kaikenlaista pusikkoa tien vierellä mistä voi yllättäen tulla autotielle tai pitkä alaspäin viettävä suora missä peruspyöränkin nopeus nousee todella kovaksi. Sellaisesta kun tulee 40-50km/h nopeutta ajavan auton eteen niin vaarallista on.
     
  2. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    Miksei. Tieliikennelaki puhuu merkistä tai tiemerkinnästä: 5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa.

    edit. kaupunkitilaohje.hel.fi/kortti/suojatiet/
     
    Viimeksi muokattu: 15.08.2018
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Kyllä siinä saavat taksit ja polkupyörät ajaa. Lisäksi tuo ei pidä paikkaansa vaan kyllä raitiovaununkin on annettava esteetön kulku jalankulkijalla suojatiellä.
     
  5. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 807
    2 §
    Määritelmiä

    --
    10) tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka sillä olevassa ajoneuvossa tai raitiovaunussa;

    2 a § (11.12.2002/1091)
    Ajoneuvojen määritelmät

    1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;

    14 §
    Väistämisvelvollisuus

    --
    Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.

    47 §
    Raitiovaunuliikenne

    Raitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä, jollei 14 §:stä muuta johdu.

    Ps. polkupyörillä saa ajaa about jokaisella sivukadulla, joista kuvan kohdassa oleva on kävelykatu. Mikään ei estä ko. kadulla pyöräilyä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.08.2018
  6. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Nimen omaan, raitiovaunun on soveltuvin osin noudatettava TLL 32 pykäliä joihin kuuluu "jalankulkijalle joka on suojatiellä tai sille astumassa, on annettava esteetön kulku" eli ratikat väistävät jalankulkijoita suojatiellä.

    https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/kavely-ja-pyoraily/ratikka-ja-suojatie

    Ja tuossa Mikonkadun kävelykadulla on pyöräily kielletty.
     
    Viimeksi muokattu: 15.08.2018
  7. arthur2.0

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2010
    Viestejä:
    553
    Ei kuollut Perttu tuossa. Paha viritys kyllä
     
  8. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 807
    Milläs merkillä se sitten on kielletty? Siellä ei tietääkseni ole mitään muita merkkejä kuin kävelykatuja ja moottoriajoneuvoja koskevia.
     
  9. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Ei niinkään ärsytys, vaan kysymys miten asia menisi:

    Ajoin eilen valo-ohjatusta risteyksestä bussin perässä, vasemmalle kääntyvä kaista. Risteys on ahdas ja rempassa, joten bussi meni siitä madellen. Ainoa liikennevalo, mikä minulle on näkyvissä, jäi taakse heti risteysalueelle mennessä.

    Näin sivusilmällä, että vihreä valo vaihtui risteysalueelle mentyäni keltaiseksi. Bussi kääntyi edestä oikealle julkisille tarkoitutetulle tielle. Sitä katua pitkin oli taksi tulossa, ja hänelle vaihtui valo vihreäksi, kun olin keskellä risteystä, ja hän kiihdytti bussin takaa liikkeelle vihaisesti minua tuijottaen.

    Kuka olisi ollut syypää, jos tuossa tilanteessa olisi kolissut?
     
  10. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Hieman riippuu miten myöhään menit. Jos vihreillä, niin tietysti risteysalue tyhjennetään ensin. Hieman sama kuin olisi hidas kävelijä, niin ei valot anna lupaa ajaa yli.

    Tätä vastaustani ei taas pidä sekoittaa siihen, että suoraan menevät eivät osaa katsoa risteyksen yli ja ajavat jonon mukana väkisin, jääden tukkimaan poikittaisliikenteen ja kääntyvät seuraavana. Heidän kylkeen joutaisi kauhakuormaaja tekemään muistomerkin tyhmyydestä.
     
  11. Tragos

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2014
    Viestejä:
    42
    Tuossa aiemmassa kuvassa näkyi Keskuskadun risteys. Mutta sielläkin on muistaakseni Aleksanterinkadun molemmin puolin pelkät kävelykadun merkit, eli pyöräilyä ei ole mitenkään kielletty. Google Street Viewin kuva viime vuodelta: https://goo.gl/maps/JgPj4qMKxyz

    Ja korttelin idempänä oleva Mikonkatu on mainittu täällä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Raitiokävelykatu
     
  12. Peridermal Jesus

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2009
    Viestejä:
    2 811
    Toi on johto? Tuolla on tiellä monesti paksumpia keppejä kuin tuo johto. Tarkoitus on ajaa sellaista vauhtia, että nuo ehtii havannoida.
     
  13. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Jep. Tosiaan bussi oli valoissa ekana ja mä sen perässä. Menin risteysalueelle vihreillä valoilla.

    Taksikuskin mulkkaus otti päähän, kun koin menneeni sääntöjen mukaan ja jääneeni jumiin risteykseen ennalta arvaamattomista ja itsestäni riippumattomista syistä.
     
  14. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Taitaa olla vääriä olettamia, että kävelykatu on vain kävelemiseen tai sitten vain se arkielämän fiilis sotkenut ajatusta, kun tajuaa arkielämässä ettei kovin mukavaa jos pyöräilijät pujottelee siellä. En itsekään haluaisi nähdä työmatkapyöräilijöitä polkemassa tuon läpi, mutta toki jos siinä joku yksittäinen myyjä sompailee tai lähetti vie tavaraa, niin mikäs siinä.
     
  15. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Noh, se oli taksikuski :)

    Aika paljon perseilevät. Muutama viikko sitten kaksi kaistaa ja taksikuski päätti vasemmalla kaistalla tahallaan estää ettei henkilöauto pääse vaihtamaan kaistaa hänen eteensä. Siinä sitten provosoitui ymmärrettävästi autoilija ja alkoi kissa hiiri- leikki. Siinä vaiheessa se oli tyhmää molemmilta, mutta olihan se taas hieno osoitus "ammattikuskista". Henkilöauto laittoi todella reilusti vilkun päälle ja oli rauhallisesti/normaalisti vaihtamassa kaistaa, niin taksikuski polki ylinopeutta välin umpeen ja alkoi pelleilemään. Olisi siinä hitsannut hermo itsellänikin, kun alkoi vituttamaan takana sivullisena seurattunakin.
     
  16. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 807
    Tilannenopeuttahan siinä pitäisi noudattaa, mutta useimmiten tällaista tietoa ja taitoa ei fillaristeilta löydy. Tai aina edes itsesuojeluvaistoakaan.

    Mutta sattuuhan sitä, viime vuonna poliisit jakelivat tuolla alueella huomautuksia ja sakkoja fillaristeille, kunnes huomasivat erehdyksensä - kävelykadulla saakin fillaroida.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2018
  17. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Minä ainakin luulin että Suomessa suojatien värit olisi vakioitu mutta näköjään ei olekaan.
     
  18. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Mieti uusittuja kaupunkien keskusta-alueita. Ei paljon maalia näy, vaan erilaisia kiveyksiä.
     
  19. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 807
    Ja nämä sitten erilaisissa hienoissa nopeustöyssyissä, jotka hiljalleen painautuvat jyrkiksi kulmiksi reunoiltaan, ja kiinnostusta korjaamiseen ei ole. Vähän kalliimpaa lystiä, kuin tuoda lisää bitumia kuoppaan.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2018
  20. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333

    Tieliikenneasetus
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P37

    Muut tiemerkinnät
    37 § (23.6.2010/625)

    Suojatie voidaan osoittaa valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella.



    Tiemerkinnät - Liikennevirasto
    https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2000005-04tiemerkinnat_ohje24032004.pdf sivu 6B-24



    Tiemerkintöjen laatuvaatimukset - Liikennevirasto

    https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2200014-v-04tiemerklaatuvaatim.pdf
     
  21. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Jos suojatie-liikennemerkkiäkään ei ole niin luulisi että vähän eri väriset kiveykset on vaikea ensi kertaa tiellä ajavien havaita vaikkapa vain 40 km/h nopeudesta.
     
  22. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 301
    Ei huolta, se suhari oli ammattikuski ja taksisuharit ovat muutenkin keskivertoautolijaa fiksumpaa porukkaa liikenteessä. :D
     
  23. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    https://www.hs.fi/autot/art-2000005797676.html?share=bea9260b32b368afe05745a31aa8bfc5

    Tämä ärsyttää. 66% lukijoista sanoo väistävänsä liittyjiä. Ymmärrän jos ennakoit ohituksen, kun näet rekan tai jonkun selvästi hitaamman kuskin tulevan rampilta 100m edessäsi, ei silloin tarvitse ensin jarruttaa hänen peräänsä ja sitten vasta ohittaa. Kuitenkin suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä, että tilaa pitää antaa silloinkin, kun on henkilöauto on liittymässä motarille, ja te kaksi olette ainoat 500m säteellä.

    Tuohan on nimenomaan se tilanne, milloin sitä tilaa ei ainakaan pidä antaa. Jos liittyjä ei osaa nopeuttaan sovittaa harvaan liikennevirtaan, niin se on sitten oma moka. Monesti olen nähnyt jonkun vaihtavan vasemmalle kaistalle minun liittyessä lähes tyhjälle moottoritielle, mutta kun osaan kiihdyttää jo kiihdytyskaistalla, niin tämä tauno jää 100m takanani ajamaan sinne ohituskaistalle. Eli moni tottumuksesta aina vaihtaa ohituskaistalle, vaikka oma vauhti ei siihen ohitukseen edes riittäisi.

    Ainoa tapa miten noiden liittyvien elämää tulee helpottaa, on pitämällä nopeus tasaisena ja reilu turvaväli edessä ajavaan.
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2018
  24. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Tilanteen mukaan. Esimerkiksi näen, että liittymässä eteeni alemmalla nopeudella, niin joutuisin kuitenkin muutaman sekunnin päästä ohittamaan.
    Toisena raskaat rekat. Täällä ajetaan paljon kiviainesta saman rampin kautta ja kyllä mä parhaani teen, että siellä kuski saisi edes jonkinlaisen järkevän liittymisen aikaan.
    Kolmantena "epävarmat kuljettajat", joista ei tiedä mitä tapahtuu.

    En oikein tajua miksi tosta niin paljon kitistään. Jos niillä kaistoilla olisi eri nopeusrajoitukset, niin sitten ehkä näkisin ongelmia. Toinen jos se kaistanvaihto perseillään, mutta se ei taas liity syyhyn jonka takia kaistanvaihto tehty.
     
  25. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    mä vaihdan kyllä yleensä ihan oman mukavuuteni takia, koska muutoin joutuu aina jarruttamaan, kun ei sieltä rampilta kuitenkaan sopivaa nopeutta tulla lähes koskaan.
     
  26. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Tuli tuosta turvavälistä mieleen, että sitä ne voisi valvoa ensin ja takoa se asia kuntoon. Sitten voi edetä turhiin kaistanvaihtoihin, jotka turvallisuuden kannalta vähemmän oleellisia.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti