Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. wille82

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2002
    Viestejä:
    163
    Itse säännöllisesti päivittäin kaukoliikenteen bussia käyttävänä ihmettelen näiden bussikuskien ajotyyliä. Ne vuorot mitä itse käytän ovat järjestään myöhässä, joten kuskit tietysti yrittävät ajamalla saada kurottua tätä aikaa umpeen. Tuo aiheuttaa monia vaaratilanteita ja jännitystä matkustamoon.

    Kaupunkialueella kun bussikuski huomaa kaukaa että liikennevalot ovat vaihtumassa punaisiksi, painetaan bussin kaasupoljin pohjaan että ennätetään yli. Yleensä valot ovat ennättäneet vaihtua punaisiksi kun ollaan keskellä risteystä.

    Ohitukset ovat paikoitellen todella hurjia. Lähes sokkona kuski lähtee ohittamaan isoa rekkaa, tai sitten kerrallaan kolmeakin henkilöautoa. Turvavälistä ei monasti ole tietoakaan kun bussi porhaltaa edellä ajavan persiissä kiinni.
     
  2. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Bussikuskit myös harrastavat todella paljon sitä, että laitetaan se vilkku päälle osoittamaan pysäkiltä poistumista TODELLA hyvissä ajoin. Usein tuntuu siinä sitten odotellessa siltä, että kaikki ei edes olleet kyydissä vilkun jo mennessä päälle. Mutta ennakointihan se vain on...
     
  3. kana

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2008
    Viestejä:
    631
    Täällä keski-suomessa tuntuu taas olevan että saa henki kurkussa pelätä milloin kuski lyö vilkun päälle ja tulee kylkeen.
     
  4. Kubbih

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    988
    Ei saa tulla kylkeen, mutta ei saa ennakoida. Miten se sitten pitäis tehdä? :D
     
  5. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Ennakoida järkevästi. Vähän niinkuin vilkun käyttäminen liikenteessä muutenkin; ei siitä ole vitunkaan vertaa hyötyä siinä vaiheessa kun puolet autosta on jo naapurikaistalla, mutta ei se hirveästi auta myöskään laittaa 5 min etukäteen päälle. Ei se bussi olennaisesti hitaammin kulje reittiään, vaikka joka kerta odottaisi kaikki matkustajat ulos ja sisään ja laittaisi sen vilkun päälle vasta siinä vaiheessa kun on oikeasti valmis liikkumaan siitä pysäkiltä.
     
  6. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Mikäs tommonen erikoispitkä auto on? Saako tolleen pysäköidä vinoparkkiin että lähes blokkaa tien?

    [​IMG]
     
  7. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 308
    Pakettiauto, mutta ei mikään erikoispitkä. (Itse asiassa laki määrää henkilö-, paketti- ja kuorma-autoille saman maksimipituuden, 12m)
    Ja autohan pitäisi pysäköidä niin ettei siitä ole haittaa muulle liikenteelle, tuo on nyt vähän katsojan silmässä että onko tuosta haittaa vai ei, pelkän kuvan perusteella sanoisin että ei ole.
     
  8. lohi Käärme

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2001
    Viestejä:
    50
    Aika usein liikenteessä tulee todistettua asioita, jotka pistävät ärsyttämään (kukapa ei siellä ratin takana välillä ärsyyntyisi). Tällaisia ovat esim. että liittymästä tullessa tyyppi ajelee esim. 80 km/h liittyessä moottoritielle (jossa nopeusratjoitus 100/120 km/h), siis selkeästi alle muun liikenteen nopeuden. Tai että laitetaan käännyttäessä se suuntavilkku päälle vasta 10 m ennen risteystä. Mm. näihin olen kuitenkin keksinyt jonkinlaisen selityksen. Ehkä sieltä rampista tulevan kuskin auto ei kulje kovempaa. Tai ehkä kuski ei uskalla ajella kovempaa. Ja ehkä se myöhäinen vilkuttaja unohtaa mistä piti kääntyä ja tekee kääntämispäätöksen vasta 10 m ennen risteystä. Tai ehkä hän ajattelee säästävänsä rahaa kun valo syttyy vähempiä kertoja.

    Varsin ontuvia selityksiä edellä, mutta jokin looginen teoria taustalla kuitenkin voi olla.

    Yksi asia mille en kuitenkaan ole löytänyt mitään järkevää selitystä on takapuskurissa roikkuminen (joiden harrastajia on varsin paljon). Enkä tarkoita tilannetta, jossa ajetaan ruuhka-aikana Kehä I jolloin edellä ajavaan autoon "täytyykin" pitää lyhyempää turvaväliä. Muutenhan siihen sun eteen tulee viereiseltä kaistalta "koko ajan" joku auto. Tarkoitan tilannetta jossa ajellaan jossain kaksikaistaisella kantatiellä normaalissa liikennemäärässä. Tai olkoon liikennemäärä tai tie mikä tahansa, mutta tilanteissa jossa ei tarvitse tulla toisen "reppuselkään". Esimerkki: Ajelen jotain tietä jossa nopeusrajoitus 80 km/h. Ajelen mittarinopeutta 90 km/h vakionopeussäädin päällä. Liikenne on hiljaista. Takana tuleva auto saa mut vähitellen kiinni. Ilmeisesti ihastuu minuun tai autooni ja jää ajelemaan sellaisen 1,5 sekunnin etäisyydellä perässäni. Selkeästi alle turvaetäisyyden kuitenkin. Edessä on hyvä ohituspaikka. Pitkä suora eikä kukaan tule vastaan. Eikä minunkaan edessä ole ketään, joten takana tuleva pääsisi jatkamaan omaan tahtiin ajoa. Tyyppi ei kuitenkaan lähde ohittamaan. Ilma on poutainen, mutta tienpinta on aiemmalta sateelta märkä. Nostatan väistämättä autollani vesisuihkua kostealta tienpinnalta takana tulevan tuulilasiin. Tyyppi joutuu vähän väliä pyykimään tuulilasiaan tuulilasinpesunesteellä. Tulee seuraava suora mutta hän ei vain lähde ohittamaan minua. Ei osoita mitään merkkejä (paitsi sen, että roikkuu ihan takapuskurissa). Käy ilmeiseksi, että hän ei haluakaan lähteä ohittamaan, vaan ajelee mielummin "reppuselässäni".

    Miksi? Arvostaisin jos kuulisin mikä on se looginen selitys, joka selittää perässäroikkujan käyttäytymisen. Olen miettinyt, että ehkä takana ajava ajattelee säästävänsä polttoainetta ajamalla edellä ajavan imussa. Mutta sen teorian myytinmurtajat ovat murtaneet. Ja vaikka toimisikin, niin ei kai kukaan pienen polttoainesäästön takia aiheuta edessä ajavalle vaaratilannetta. Ainoa lähes loogisuuden tasolle pääsevä selitys jonka olen keksinyt on se, että takana tuleva ajattelee olevansa nopeammin perillä ajelemalla edellä olevan takapuskurissa. Mutta sen teorian järkiperäisyys on niin lähellä nollaa, että ei kyse voi olla siitäkään. Ei siinä muuta, mutta äkkijarrutuksen tullessa varsinkin takapenkilläni istuvat ovat vaarassa. Eikä tarvitse tulla edes äkkijurutusta vaan edellä ajavan normaali hidastaminen omaan käännökseen ja takana tulevan katse sen pari sekuntia jossain muualla niin peräkontissahan siinä ollaan. Toki myös pimeällä ajaessa sen takana ajavan ajovalot häikäisevät ikävästi peileistä.

    Murosta löytyy paljon autoilevia, joten osaisiko joku kertoa miksi em. tilanteessa kannattaa/täytyy/saa ajella toisen takana kunnioittamatta turvaväliä?
     
  9. josu1

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2006
    Viestejä:
    434
    Itsekin olen ihmetellyt asiaa ja luultavasti siinä vaan takana tuleva kuvittelee olevansa turvallisen matkan päässä. Pari kertaa olen huomannut että kirjoitellaan viestejä samaan aikaan, ku ajetaan autolla. Silloin on varmaan "helpompi" ajaa liian lähellä. Pari kertaa en ole keksinyt mitään selitystä, kun on ajettu motaria 20 km perässä, vaikka tie on aivan tyhjä. Varmaan joku adaptiivinen vakkari, joka on säädetty liian lähelle. Vittumaisin tapa omasta mielestäni on tulla motarin ohituskaistalla aivan konttiin kiinni, vaikka ajan rajoitusten mukaan(lue mittarinopeus +10km/h).
    Ja nämä mitkä aiheuttaa sitä vitutusta, niin ovat ne tilanteet, joissa takana tulevalla on niin paljon ylinopeutta, että et pysty ennakoimaan tilannetta. Itse annan siis normaalisti nopeampien mennä menojaan enkä mene tukkimaan sitä kaista jos näen peileistä että joku tulee nopeampaa. Minun mielestäni kaikki voittavat siinä, että ne jotka haluavat sakon uhalla ajaa 140km/h talvirajoituksilla, niin antaa mennä vaan, kunhan ei vaaranna muita. Ei ole kovin turvallinen olo, kun se takana tuleva ajaa niin lähellä että olisi samantien kontissa kiinni jos joutuisi edes kaasulla jarruttamaan. Jaoin tämmösen tarinan viimeksi, jossa takana tulevalla tuli ohjaamo täyteen käsiä, kun tiputin vakkarin pois ja meinasin siirtyä takaisin "hitaalle" kaistalle, keli oli siis hyvin liukas. Veikkaan että monikaan ei tajua ajavansa liian lähellä tai eivät tajua miten vaarallista se on ajaa niin lähellä moottoritienopeuksilla. Ovat vaan niin itsekkäitä, että menee päivä/ilta pilalle jos joutuvat koskemaan vakkarin säätöihin tai kaasupolkimen asentoon.
     
  10. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Viimeksi tänään tuli takana juurikin tämmöinen tapaus, joka ajeli ohituskaistalle takanani siihen malliin, että olisi kova kiire päästä ohi, vaikka omakin nopeus oli +10km/h rajoitukseen mittarin mukaan. Sitten kun ohitukseni jälkeen palasin takasin oikealle kaistalle, kiihdytettiin vauhdilla ohi. Muutaman kilometri päästä taas sama auto tulee perä edellä vastaan, kun ajeleekin taas minua hitaammin.

    Näitä epätasaisesti ajavia en ymmärrä ollenkaan. Ymmärrän jos haluaa ajaa tasan rajoituksen mukaan tai 15 yli, mutta en näitä joiden on pakko päästä sun ohi hidastelemaan eteen. Toinen ärsyttävä piirre (mikä tämänaamuista kanssa-autoilijaa osittain varmaan ajoi mun puskuriin ohitusta odottelemaan) on se, kun hidastetaan ohituksen aikana tai kiihdytetään sen jälkeen. Saavutin hiljalleen aamulla yhtä oikealla ajanutta volkkaria, jolle jätin tilaa lähteä rekkaa ohittamaan minun edelläni. Ohituksen aikana vauhti putosi alle rajoituksen, ja kun hänen palattua oikealle lähdin kiihdyttämään ohi, niin eiköhän hänkin kiihdyttänyt taas.

    Kolmas ja ihan omaa luokkaansa oleva ryhmä onkin nämä aina samaa nopeutta ajavat. Oli rajoitus sitten 60km/h tai 80km/h, niin monelle se 75km/h tuntuu olevan se hyvä nopeus. Tässäkin keskustelussa tovi sitten joku ihmetteli, että "olipa hölmö kuski tuolla tien päällä, kun 100km/h alueella ohitti mut ja 80km/h alueella tuli perä edellä vastaan, vaikka itte ajoin koko ajan 95km/h". Meitä on tuolla tien päällä moneksi, ja kaikkien logiikka omien toimintatapojen takana ei ole ihan sieltä terävimmästä päästä.
     
  11. Tatuks

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    3 500
    On kyllä todella ärsyttävää jos satasenn alueella ajetaan 95km/h ja kun on ohittanut ja alkaa 80 alue niin sama 95km/h jatkuu ja sitten ollaan aivan kontissa kiinni. Hämmentävän yleistä.
     
  12. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 810
    80-alueella ajetaan vajaata 70, sitten tulee 60 alue ja matka jatkuu vajaata 70, kunnes tulee 50 alue ja matka jatkuu vajaata 70... en ymmärrä.
     
  13. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 343
    Todennäköisesti kuskilla on vakkari päällä.
     
  14. tuomaskuona

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    88
    Oli kyllä hyvin erikoinen maanantai-aamun työmatka. Lähdin kotoani, käännyin Eiran suunnasta oikealle Tehtaankadulle (Tehtaankadun kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia). Vasemmalta tuli pieni Kia, joka ilmeisesti joutui hiljentämään minun vuokseni, ei kyllä ollut mikään läheltä piti -tilanne. Epäilen, että tässä vaiheessa Kia-kuski hermostui, luuli varmaan, että tulin kolmion takaa hänen eteensä. Ajoimme sitten Tehtaankatua, edelläni oli auto ja koska siis kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia ja raitiovaunujakin täytyy väistää, ajovauhti oli sitä tavallista, ei siis mitenkään erityisen hidasta tai nopeaa. Kia-kuski roikkui koko ajan puskurissa kiinni ja Kaivopuiston päässä päätti reippaasti ohittaa minut ja edellä ajavan auton raitiovaunukaistan kautta ajoradan vasemmalta puolelta (ajoradan ja raitiovaunun tiet eroavat Tehtaankadun päässä). Kia-kuski pääsi siis risteyksessä ohitsemme, ja sattumalta Laivasillankadulla oli kuorma-auto pysäkoitynä suojatien eteen. Kia-kuski ajoi pysähtymättä ohi, kuten teki minun edellänikin ollut auto. Itse pysähdyin ja päästin samalla jalankulkijan yli, joka oli ylittämässä tietä. Laivasillankadun liikenneympyrän jälkeen jatkoin matkaani kohti Kauppatoria, jolloin tässä välissä Kia oli pysähtyneenä punaisiin valoihin oikealla kaistalla. Ajoin tyhjälle vasemmalle kaistalle Kian viereen ja lähdimme yhtä aikaa liikkeelle. Ennen Kauppatoria vasemmalla kaistalla oli seuraavissa valoissa kuorma-auto, joten Kia siirtyi jälleen taakseni. Lähdimme seuraavista valoista liikkeelle, ja ilmeisesti omasta taitamattomuudesta tai mistä lie suivaantuneena Kia-kuski päätti ohittaa minut Kauppatorilla vastaantulevien kaistan kautta ja liikenteenjakajan ja keskikorokkeen väärältä puolelta! Näin hän pääsi taas edelleni ja jatkoi sompailuaan edellä siirtyen vasemman ja oikean kaistan välillä. Tässä vaiheessa liikennettä oli jo vähän enemmän, joten Kia ei edennyt ruuhkassa itseäni nopeammin. No, Sörnäisten rantatiellä Kia oli taas keskimmäisellä kaistalla ja koska hänen edessään ja minun edessäni oli tilaa, vaihdoin kaistaa Kian eteen (tässä vaiheessa täytyy myöntää, että vaikka olenkin zeniläinen herrasmieskuski, olin jo vähän vittuuntunut Kian holtittomasta ajotavasta). Kia jäi nyt toisen kerran taakseni. Siirryin lopuksi Lahdenväylän suuntaan ja Kia jatkoi Itäväylää.

    Vituttaa kyllä tuollainen käsittämätön riskien otto ja typerä ajotapa etenkin keskustassa, jossa on runsaasti valottomia suojateitä ja etenkin kun oli pimeää. Aivan täysin turhaa kiihdyttelyä ja ohittelua, lopputulos on kuitenkin ruuhkaisessa keskustassa: yhtä hitaasti perillä. Liikenne ja elämä yleensäkin ei ole mitään Froggeria.
     
  15. Marshal

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    2 354
    a) Se että kiilataan edessä ollevalleni, huolellisesti järjestämälleni turvavälilleni ja kuvitellaan että siihen saa ajaa kun on tyhjää. Kun sitten luon uuden turvavälin, taas siihen kiilaa joku törppö. Toista kertaa n aamuliikenteessä ja olet valmista kauraa.

    b) Kun autot tulevat pesukadulta, jotkut kuskit jättävät autonsa siihen pesukadun ulostulo-oven eteen ihan muutaman metrin päähän ja alkavat siinä kuivata ja hoonata sitä autoaan. Sitten kun sieltä kaistalta tulee toinen pesty auto niin eivät ole huomaavinaankaan vaikka tukkivat tehokkaasti pesukadun ulostuloväylän. Käsittämätöntä törppöilyä. Pesukaistoilla on siksi kaistan sivulla tilaa ja tyhjiä parkkiruutuja mutta niihin ei yleensä ajeta. Olen todistanut tämän tilanteen monesti, sivustakatsojana ja joskus myös autoni pesussa käytettyäni.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2018
  16. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 394
    Tööttiä minä painaisin pohjaan jos joku tukkisi poistumisväylän. Eiköhän tyhmempikin tajua siinä vaiheessa siirtyä.
     
  17. Preemiumi

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2007
    Viestejä:
    394
    Samaa tekevät ilmanpaineen tarkastajat. Siihen jää auto ja kuski menee kahville. Letku ei riitä joten siinähn sitten odotat. Ja jos huomautat, voi käydä huonosti.
     
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 466
    Kerran kun yksi ukko pysäköi autonsa peräkärryn kanssa rengaspainepisteelle, ja jäi sisälle istuskelemaan kun toinen meni sisälle ostoksille, niin tein niin että otin pistoolin käteen, koputin ikkunaan ja kysyin että tarviiko ilmata renkaat, maksaa vitosen. No ei tarvinnut, joten sanoin et ajatkos vittuun autosi siitä sitten. Se toimi.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2018
  19. AmerikanKeisari

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    283
    Tämä kaikki on melkein kuin omasta kynästä kirjoitettua.

    Ihan vapaasti kaikki täälläkin foorumilla, kertokaa rohkeasti omat mielipiteet.
    Varmasti löytyy täältäkin niitä jotka roikkuu puskurissa kiinni, säällä kuin säällä.
    Ei ole häpeä myöntää, mutta tekisi mieli tietää mikä on se syy tuohon.
     
  20. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 466
    Täytyy sitten vaan sovittaa se nopeus turvaväliin, eli vähitellen hiljennät vauhtia kunnes takana oleva menee ohi.
     
  21. - NFE -

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2000
    Viestejä:
    1 100
    Juuri jouluna oli sellainen tilanne, jossa joku hiillosti perseessä kiinni joulun menoliikenteessä. Olivat niin lähellä, nuori pariskunta a-mersuineen, että näin heidän aina välillä pussailevan toisiaan, vaikka oli jo melko hämärää. Ei niillä olisi ehtinyt edes äänihuulet kertaakaan värähtää, jos olisin vaikka hirven takia lyönyt jarrut pohjaan. Silloin oli myös menossa myös tuo kova lumisade, jossa oikeasti yhdessä vaiheessa ei nähnyt enää tietä ollenkaan, joten oli pakko vain tähdätä kohti edessä menevän valoja (mutta siis ei vielä tässä vaiheessa, joten hiillostus ei selity näkyvyydellä).

    Kun ei takasumarin vilkuttelu auttanut, niin rupesin sitten ajamaan hitaammin ja lopulta mentiin noin 50 km tunnissa (ohi ei pääse jatkuvan autovirran vuoksi) kohti pohjoista. Sori vaan kaikille muille joulumatkaajille, mutta en halua liukkaalla riskeerata henkeäni. Lopulta ohituskaistan tullessa painoin tallan pohjaan ja näin ainakin muutaman auton menevän sen ohi ja sinne se jäi muiden kiusaksi. Joku 10 minuuttia ehdittiin vedellä viittäkymppiä, joten sen jälkeen saikin melko pitkään ajella omaa ajoa vakkari päällä, ennen kuin sain kiinni muut matkaajat edeltäni.
     
  22. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Nuo perässäroikkujat harvemmin pystyvät antamaan mitään järjellistä selitystä toiminnalle. Tai siis eivät pysty, koskaan.

    Yhden tämmöisen kyydissä joskus motarilla kysyin että miksi haluat ajaa ihan perään kiinni niin tyypiltä hävisi puhekyky, oli 10min sanomatta yli 2-sanaisia lauseita ja aloin jo epäillä jotain aivoinfarktia, kunnes sitten lopulta kuitenkin selvittiin perille ja auton sammuttua puhekyky toimi taas. Vaikutti siltä että aivot ihan oikeasti kytkeytyivät pois päältä ja tilalla oli joku robottimainen seuraa johtajaa metrin päässä lammasbottialiohjelma.
     
  23. abneri

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2017
    Viestejä:
    188
    Tuossa uudenvuoden jälkeen ajeltiin rauhallisessa letkassa,olisinko ollut neljäntenä ja takanani sitten 5-7 autoa.
    Mulla oli vakkarissa sellainen 82-84km/h marssivauhtina ja reilu turvaväli edelläajavaan,samoin takanatuleva piti hyvänkokoista välimatkaa minuun.

    Näin siinä huristeltiin kilometritolkulla,kunnes tuli ohituskaistat.. Sen edessäniolevan oli pakko nyt päästä letkan ekaksi ja reippaasti sinne sitten ampuikin,liekö sitten kiire yllättänyt?

    Ei varmaankaan ollut kiireestä kyse,koska hetken päästä letkassa mentiin sitten nippanappa 70km/h.
    Vakkarin sai huokaisten napsata pois päältä koska vauhti alkoi pumppaamaan suurinpiirtein 65-95 väliä.
    Kyllä muuten otti pattiin,mikähän helvetin kiima sille puupäälle tuli päästä etummaiseksi perseilemään??

    Ymmärtäisin kyllä jos ennen puupään vetovuoroa nopeudet olisi pumpannut mutta ei,tasainen rajoitusten mukainen vauhti oli nyt myrkkyä ja sietämätöntä autoilua tälle sankarille.
     
  24. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 308
    Perässä roikkujasta tuli mieleen tapaus jostain alkusyksyltä.
    Keski-ikäinen ukko uudehkolla mersulla liimautui puskuriin kiinni, muutamia kertoja ruikkasin tuulilasille ihan reilusti pesunestettä josta tietenkin perässä roikkujakin sai osansa.
    Tuon muutaman suihkauksen jälkeen tyyppi vilkautteli jo pitkiä mutta väli ei kasvanut yhtään.
    Muutama suihkaus lisää ja tyyppi päätti ohittaa, rinnalla katsoi vielä parhaaksi heristää nyrkkiä :D

    Puskurissa roikkuviin mopopoikiin tuo pissapoika kikka tehoaa hyvin...
     
  25. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti