Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

  1. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Paljos maksat jos otan 20 tyyppiä mukaan ja kaikki onnistuu kertayrityksellä? :D
     
  2. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    No sitten täytyy varmaan myöntää että olen surkeampi kuin Suomen surkein kuski? Ei meinaan kyllä onnistu tuolla omalla PSA:n rupudieselillä lähtö niin varovasti että mentäisiin max sentti per sekunti. Hiljaa ja varovasti kyllä pääsee mutta ei noin hiljaa. Varmaan sillain pääsisi että ottais vähän vauhtia ja himmais jarrulla tuohon nopeuteen.

    Tee vaikka video mittalaitteiden kera niin katsotaan sitten. Uskon kun näen.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  3. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Odotellaan kuinka Torspo ja 20 kaveria näyttää kuinka autolla ajetaan 1cm/s.
     
  4. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jepjep. Tätä kanssa vähän ihmettelin:

    Kyllä mulle opetettiin ryömittäminen ekalla ajotunnilla ja sitä treenailtiinkin puolet tunnista jotta se sujui nätisti, mutta että sentin per sekunti? Sitä en kyllä mielestäni koskaan oppinut, sitä ei mulle koskaan opetettu eikä siitä kyllä ole mitään hyötyäkään.
     
  5. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Miksiköhän tuohon ei tienpitäjä ole laittanut siinä tapauksessa STOP-merkkiä? No varmaan siksi kun on katsottu että ko. paikassa ei sinänsä ole mitään tarvetta pysähtyä olettaen että myös jalkakäytävää lähestyvä tulee sellaista nopeutta jota laki edellyttää (eli että autoilija kerkiää reagoida ylittäjän _nähdessään_)... Voisi jopa viisastella että on ennalta-arvaamatonta että tuolta joku tulisi jos 1:1000 tai 1:10000 kerroista se realisoituu (toki oikeuskäytännössä tuo ei sitä ole koska se on ihan ns. laillinen reitti), kyseessä ei nyt kuitenkaan ole mikään helsingin kantakaupunki...

    Hitaastihan tuossa itse suojatien päällä joutuu autolla muutenkin ajamaanjotta näet vasemmalta tulevat autot (se 10-20km/h oli jonkinlainen heitto ja koski enemmän vauhtia millä suojatietä lähestytään jotta jos kulman takaa tulee joku ~2km/h niin ehdit pysähtymään). Onhan ko. kuukkarissa itsekin useampi risteys ajettu ja toistaiseksi ei ole tullut autoa eikä kävelijää kylkeen enkä ole ikinä _pysähtynyt_, absoluuttisen tarkkaan vauhtia suojatien reunan puhkaistaessa on hankala sanoa, voisi olla vaikkapa 5km/h tai sitten jotain muuta - hitaahkosti kuitenkin...

    Yhteenvetona voi varmaan todeta että paskoja paikkoja (ihan kaikkien kannalta) ja sopivissa olosuhteissa mälli on ns. varma jos kevyenliikenteen käyttäjä osuman haluaa ottaa ihan sama mitä autoilijana teet.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  6. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Noniin, en olekaan Suomen surkein kuski. :D Piti oikeen ottaa ja kokeilla tasaisella niin kyllähän toi oikeen kovasti keskittymällä liikkui jopa vähän hiljempaa kuin 1 cm/s. :) Ei mitenkään kauhean kätevää toki kun vaatii melko hyvää keskittymistä, mutta mahdollista ainakin perstuntumalta.

    Ei ole koskaan tullut kokeiltua mutta tuo kytkinhän ottaa jo hyvin aikaisessa vaiheessa vähän kiinni jos vaan malttaa nostaa rauhassa. Ei varmastikaan jokaisessa autossa mutta ainakin tässä omassa onnistui.

    Ei toisaalta muuta omaa ajotapaa sen kummemmin, vaan mennään hyväksi havaitulla tavalla eli pysähdytään suojatien eteen, valutellaan hitaasti (varmaan jotain 10 senttiä sekunnissa) suojatielle ja sitten jos pääsee etenemään niin reippaasti liittyen tai mahdollisesti sitten liinat kiinni jos ei pääsekään.

    En tiedä mistä se sinun kolarijuttusi tuli, mutta tasan ainoan kolarin olen ajanut valoristeyksessä jossa suoraan menevä tuli ylinopeutta pakun takaa kun itse käännyin vasemmalle. Oli toki täysin oma moka silloin. :hammer:
     
  7. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Kolarijuttu oli yleistyksenä. Monille sattuu esim. ruuhkassa kävelyvauhdeissakin peräänajoja kun ei osata lähteä riittävän hitaasti ryömittämään.

    Mutta voidaanko olla yhtämieltä siitä että tuolla vauhdilla ei onnistu rullaluistelijan yllättäminen enää niin että johtaisi kolariin? Poislukien se että rullailija tulee tarkoituksella päin?
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  8. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ei onnistune niin kauan kun se rullaluistelija ei itse munaa eli katse on myös edessäpäin. Tämä toki on oletusarvoinen seikka koska muuttujiahan voi keksiä loputtomasti.

    Joka tapauksessa tässä on listattu monta hyvää (eli huonoa) paikkaa joissa liikennesuunnittelu ihan päin reisiä tehty.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  9. Preemiumi

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2007
    Viestejä:
    399
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  10. IT-alanMies

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2016
    Viestejä:
    27
    Pääkaupunkiseutu alkaa olemaan täynnä liikenneympyröitä. Liikenneympyrän idea on aivan loistava, sen pitäisi tehdä liikenteestä sujuvampaa. Tämä ei kuitenkaan harmi kyllä toteudu, koska ihmiset eivät osaa ajaa liikenneympyröihin sisään, eivätkä kyllä niissä sisälläkään.

    Ongelmaksi muodostuu ihmisten liika varovaisuus ja hitaus liikenneympyrään sisäänajossa. Lähes päivittäin näen kuskeja (edessäni luonnollisesti), jotka eivät uskalla mennä sisään ympyrään vaikka siellä sisällä ei ole ketään tulossa lähimainkaan. Mikäli olet hidas ja liikkeellä hitaalla autolla niin voit silti ajaa ympyrään sisään mikäli siellä sisällä olevat ajoneuvot eivät ole ohittaneet edellistä sisääntuloa. Näin saadaan liikenteestä sujuvampaa. Kiitos :)

    Toinen ongelma on liikenneympyrään pysähtyvät taunot. Näitä näkee onneksi harvemmin, mutta muutaman kerran on ollut peräänajo lähellä. Ei siis pysähdytä kun ollaan jo sisällä ympyrässä. Kiitos.
     
  11. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ennen ympyrää joutuu joskus pysähtymään paskan liikennesuunnittelun (näköesteet) vuoksi ja ympyrässähän joutuu tottakai pysähtymään kun päästää porukkaa suojatien yli. Jotkut kokee senkin torvikonsertin arvoiseksi asiaksi, kun ympyrän jälkeen liikenne seisoo etkä parkkeeraakaan autoa suojatien päälle.
     
  12. xzmot

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2011
    Viestejä:
    357
    Lisäkilpi kertoo taxitolpan päättymisestä ja suojatie alkaa liikennemerkistä, koska ajoratamerkintää tuossa ei varsinaisesti näyttäisi olevan.
     
  13. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Liikennemerkkien mukaan suojatietä on koko tuo kivetty alue. Näkeehän sen tuolta toiselta puolelta mistä se taas alkaa sieltä päin tullessa.

    Käytännössähän noi autot on pysäköity tai pysäytetty suojatielle. :confused:
     
  14. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317
    Olen valittanut tästä aiemminkin, mutta taas tapahtui.

    Olen sininen, vihollinen punainen:
    [​IMG]

    Liittymästä poistutaan nätisti vilkun kanssa, mutta mun kaistan kautta. Helvetti että voi olla vajaata porukkaa.
     
  15. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Itse olisin vaan tyytyväinen jos sais uuden etupuskurin tuollaisen keharin ansiosta, nykyisessä on edellisen omistajan paikkamaalit jo vähän karanneet.
     
  16. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Viimeinkin lehteen lainataan ammattilaista, eikä mitään eskoa tai poliisia. Oikein vastasi.
     
  17. seeknfind

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2017
    Viestejä:
    55
    Tämä on todennäköisesti tuotu ketjussa esille, tavalla tai toisella, mutta vilkun käyttö viime hetkellä, muodon vuoksi - se on ärsyttävää. Luulevat ajavansa sääntöjen mukaan, kun kerta vilkkua käyttävät ja ihmettelevät/hermostuvat, kun heille asiasta huomautetaan, esim. pitkiä valoja vilauttamalla tai jälkeenpäin parkkipaikalla. Kun ratti on käännetty ja auto on jo puoleksi toisella kaistalla, ei se vilkku enää hyödytä ketään.
     
  18. xzmot

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2011
    Viestejä:
    357
    On sillä kaistanvaihdoissa ainakin itselleni jonkinlainen psykologinen vaikutus, kun tietää että toinen auto vaihtoi tietoisesti kaistaa eikä vain seilaa kaistoilla miten sattuu.
     
  19. arthur2.0

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2010
    Viestejä:
    553
    Varmaan tuo MTV:n esimerkki on oikein. Sinun esimerkkisi paikka ei näyttäsi olevan varsinainen oma bussipysäkkiä, vaan oikealla kaistalla oleva bussipysäkki. MTV:n esimerkissa bussipysäkki alkaa ja loppuu selkeästi (kanttikivetys, katumaalaukset). Käsittääkseni kaistalla olevan "bussipysäkin" läpi saa ajaa. Yksikaistaisilla tämä on pakko (mikäli ko. katua haluaa ylipäänsä käyttää).
     
  20. Stoker

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2000
    Viestejä:
    1 246
    Ajoin moottoritiellä (2-kaistaa siis) sakkorajan alapuolella vakionopeudensäädin päällä. Takana ajoi Volvo. Ohitin kaksi edellä ajavaa hitaampaa autoa vauhtia muuttamatta ja palasin oikealle kaistalle. Takana ajanut Volvo kiihdytti edelleen vauhtiaan ja ohitti minut. Volvo palasi myös oikeanpuoleiselle kaistalle ja alkoi sitten hidastaa vauhtiaan. Jouduin ottamaan vakkarin pois päältä. Kylläpä vitutti vaikka ei iso juttu ollutkaan. Vilkuttelin valoja niin Volvo kiihdytti vauhtiaan. Ymmärsikö sitten mitä teki väärin vai ei.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  21. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Monetkin nostaa turhaa nopeuttaan vasemmalla kaistalla, voi olla että ne valojen vilkuttelijat on sillä puolella yleisempiä ja vaikuttaa tuohon käyttäytymiseen.
     
  22. biker75

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2010
    Viestejä:
    87
    Joo näkee, mutta jos ajaa ensimmäistä kertaa tuosta, niin voi olla ainakin ruuhka-aikaan hankala hahmottaa tuota, kun harvemmin törmää noin leveään suojatiehen.

    Jos tuo koko alue nyt on suojatietä, niin monestikohan tuossa pitäisi lain mukaan pysähtyä oikeaa kaistaa ajaessa, kun yksi auto on pysähtynyt suojatien eteen, kaksi suojatien päälle ja yksi suojatien sivulle?
    Entä vasenta kaistaa ajaen?
     
  23. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Juu, meinasin että tuolta mapsista näkee. Livenä varmaan vähän eri homma. :)
     
  24. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Laita sä nyt edes yks tai kaksi lakipykälää tulkintoineen joka tuon "asiantuntijan" lausuntoa puoltaisi, hän kun ei viitsinyt laittaa ensimmäistäkään. Nopeasti sanoisin että "asiantuntija" puhuu paskaa, kaista mikä kaista vaikka siinä pysäkki onkin, saa käyttää ja ajaa (laki määrittelee ainoastaan että bussi pysäkille ei saa henkilöautolla pysähtyä/pysäkoidä kuin ottaakseen/päästäkseen matkustajan kyydistä, läpi ajamisesta laki ei puhu explisiittisesti yhtään mitään).
     
  25. Torspo the Jesus

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Viestejä:
    2 333
    Miksi et itse lue niitä pykäliä vaan sanot vain "nopeasti" että asiasta tietävä henkilö on väärässä? Laki ei explisiittisesti myöskään kiellä hyppäämästä autolla bussin yli tai käyttämästä kytkintä oikealla jalalla ja kaasupoljinta vasemmalla.

    Tieliikennelaki
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

    2 §
    Määritelmiä

    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

    1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)

    2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; (7.5.1997/414)

    8 §
    Tien eri osien käyttö

    Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella.

    Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle.

    Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

    11 §
    Ryhmittyminen

    Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.

    Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan.

    12 §
    Kääntyminen

    Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

    Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.



    Sitten se kohta joka määrittelee miten näitä tulkitaan: onko bussipysäkki, joka ei ole kaistalla osa ajorataa?
     
    Viimeksi muokattu: 25.01.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti