Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. OrgaNik

Rekisteröitynyt:
    19.01.2015
    Oikea tapahan menee siten, että vilautetaan kerran vilkkua siinä vaiheessa kun ollaan jo puoliksi kaistalla.

2. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Kyllä mä sanoisin, että huvittava asia sun viestissäs on se, että joku jaksaa kiinnittää toisten "turhaan" vilkunkäyttöön jotain huomiota. IMHO naurettavampaa on se, että joku jaksaa ottaa asiakseen erikseen pähkäillä milloin sitä vilkkua kannattais käyttää ja milloin ei. Käyttää aina kun laki sanoo, niin ei tarvitse miettiä. Olis keskimäärin elämä pk-seudullakin helpompaa kun ei tarttis kaikenmaailman vittupäiden takia jarrutella ja arpoa mihin sekin mahtaa olla menossa.

Viimeksi muokattu: 14.12.2016
  3. Ekaros

Rekisteröitynyt:
    26.12.2006
    Itse ihmetellyt miten hankala suoritus voi olla tässä vasemmalla kaistalla on näyttää vilkkua oikealle käännyttäessä:
    https://goo.gl/maps/UWqVqVU2oq72

4. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    ^tuossa tilanteessa vilkkua tietenkin pitää käyttää

Mulle on ihan sama missä vilkutatte, mutta itse koitan välttää nykyään refleksivilkuttamista. Ketään ei kiinnosta jos seison tässä pakettiauton kohdalla vilkku päällä:

https://www.google.fi/maps/@60.1910...4!1suec5Nrx60Zd65yjOCLYaPA!2e0!7i13312!8i6656

Tai vaikka tässä turkuun lähtevien kaistalla:

https://www.google.fi/maps/@60.2030...4!1svPkCxdpCoi-Poe7AeBtKvw!2e0!7i13312!8i6656

Jos tuossa vasta jonon liikkuessa kiroaa "että prkele mä joudun motarille nyt kun edessä olva ei voinu vilkuttaa", niin vika on jossain muussa kuin sen edellä olevan vilkuttamattomuudessa.

5. OrgaNik

Rekisteröitynyt:
    19.01.2015
    Älkää käyttäkö vilkkua, muuten furesis nauraa teille.

6. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Eli laitat vilkun erikseen pois päältä, kun ensin olet liittynyt Turkuun meneville kaistoille? Tuossa kun tuota rattia ei tarvitse niin paljoa kääntää, että vilkku hyppäis kerran päälle laitettuna pois... Taidat olla niitä sankareita, jotka himmailee suoraan menevien kaistat tukkoon ja lopulta lipuvat hiljalleen ilman vilkkua kääntyvien kaistalle :rofl:

7. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Miks mun se pitäs naksauttaa päälle kun sitä voi painaa myös kevyesti? en mä ohittamaankaan lähtiessä naksauta viikseä alas?

Lupaan kaikille, että kukaan ei mun vilkun käytön takia joudu liikenteessä vitutusta potemaan. Vilkutan aina kun siitä on hyötyä.

Tässä vielä esimerkki; Jos olen mustan mersun kohdalla, en vilkuta. Jos olen oikeanpuolimmaisella kaistalla kääntymässä vasemalle tai oikealle, tietysti vilkutan.

https://www.google.fi/maps/@60.1968...4!1sbrn0795CWCVpjihXHIVZkg!2e0!7i13312!8i6656

8. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Miten olis ihan niin kuin lakia noudattaakses? Oot sä aika hermanni, kun ensin naureskelet "turhalle" vilkun käytölle ja nyt yrität sitten selitellä, että painatkin vain vähäsen sitä vilkkua. Kun kävikin ilmi, että sille vilkun käytölle ko. naureskelupaikassa on ihan looginen selityskin. Toivon ainakin, että kukaan vilkunsäästäjien klubin jäsen ei sentään niin saatanan tyhmä ole, että lähtis ottamaan kerran päälle laitettua vilkkua tarkoituksella pois ennen kääntymistä :O_o:

e: Ja tuo sun jälkikäteen lisäämäs esimerkkikin on silkkaa paskaa. Silloin kun kaistaviivat ei syystä ja toisesta näy, niin millä ihmekatseella sä luulet, että joku vastakkaisesta suunnasta tuleva tietää mihin sä olet menossa jos oot vaikka keskimmäisellä kaistalla? Valojen ollessa käytössä toki kolarit estyy, mutta kokemuksesta tiedän ettei nää optimoijat mitän muutoksia huomio vaikka valot olis poiskin. Niillä on liian kiire pohtia pitäiskö tässä nyt optimoida vilkuttamista vai ei :rofl:

e2: Perimmäinen pointti tässä nyt siis on se, että et sä lähes koskaan voi olla varma milloin vilkun käytöstä on jollekin hyötyä. Sen takia lakikin sanoo, että käytä aina. Ja toisekseen energian tuhlaaminen sen pohtimiseen milloin kannattaa vilkuttaa :facepalm:

9. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Kyllä minä ainakin vaihdan kaistaa kaistanvaihtovilkulla. Tollaisissa paikoissa aika harvoin tulee käytettyä vilkkua "loppuun asti", ellei ole ollut joku syy miksi se on alun alkaenkin ollut "pohjassa", esimerkiksi jos joutuu vähän pyytämään rakoa vaihtaa kaistaa tai on vaan vahingossa lipsahtanut vilkku kokonaan päälle. En minä sitä silloin erikseen väännä poiskaan, se tulee sieltä kyllä itsekseen kun kääntyy...

Vittu että jotkut jaksaa ottaa tämmösistäkin stressiä, ei helvetti. :D

10. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Jos olen ajamassa Huopalahdentietä suoraan, vaihdan tietysti kaistaa vilkkua käyttämällä kun haluan ryhmittyä Turkuun lähtevien kaistalle. Sitten kun olen sinne motarille kääntyvien kaistalle ryhmittynyt, vapautan vasemman etusormeni ja odotan ilman vilkkua motarille kääntymistä. Kun olen tuossa kuvassa ryhmittynyt motarille kääntymään, vilkku muuttuu tarpeettomaksi.

Itsellä ei ole tapana naksauttaa vilkua ala-asentoon ohittamaan lähtiessä tai kaistaa vaihtaessa, vaan painan sitä kevyesti sormella. Ensimmäisessä autossani ei ollut tätä kaistanvaihtovilkkua(-74 Corolla), mutta sen jälkeen se on ollut kaikissa.

11. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013

Äääh. Tuossa palavat valot aina läpi yönkin, eikä risteyksessä ole vastaantulevien kiinnostuksella normaalisti mitään hevonvitun väliä, koska ne eivät samaan liiku kun kuvani suunnasta tuleville autoille palaa vihreä. Jos siinä nyt jostain syystä valot vilkulla ovat, niin sitten toki näytetään vilkkua? Ei mua haittaa jos tuo kuvan mersu vilkku päällä on, mutta onko siitä mielestäsi jotain hyötyä jollekkin?

12. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Kuin myös. Mutta mä en olekaan se hermanni, joka naureskelee kun jollain on "turhaan" vilkku päällä. Varsinkin jossain Turun motarin tapauksessa, jossa käytännössä on ihan sama vaiva painaa se vilkku pohjaan asti kevyen vilkuttamisen sijaan. Varsinkin jos tähtää suoraan vasemmalle kaistalle.

13. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Niin vissiin käyttäisit vilkkua, jos valot ei toimis. Anteeksi, mutta olevan vähän skeptinen asian suhteen. Kerran oppii perseilemään, niin sama meno jatkuu hamaan tappiin. Väität, että sua ei haittaa vaikka mersu vilkuttais, mutta silti jaksoit ihan muroon asti raahauta itkemään, kun toiset tyhmyyttään vilkuttaa :rofl:

14. ________

Rekisteröitynyt:
    31.08.2011
    Jaahas, pikavilkaisulla näyttää siltä, että nyt seuraavat sivut väitellään vilkun turhasta käytöstä ja turhasta käyttämättömyydestä yms. Kukaan ei suostu myöntämään omassa mielipiteessään olevan puutteita. Ajatelkaa jos joku käyttäytyisi liikenteessä yhtä sitkeän itsepäisesti ja olisi valmis osoittamaan muiden olevan väärässä! ;)

15. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Ei turhuudesta tarvitse väitellä, kun laki sanoo, että vilkkua pitää käyttää vaikka olisi korvessa 100 km säteellä muista autoista. Ja mitä itsepintaiseen käytökseen ja muiden vääräksi osoittamiseen tulee, niin et ole tainnut olla pk-seudun ruuhkissa vaikka em. paikoissa :D

16. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Mä saatan olla niinkin kusipää, että kolmelta yöllä tyhjässä risteyksessä en näytä vilkkua ollenkaan.

17. arthur2.0

Rekisteröitynyt:
    22.01.2010
    Usein vilkunkäytön optimoijat tuntuvat vielä jotenkin hahmottavan, onko vilkun käytöstä hyötyä muille autoilijoille, mutta kävelijöitä ja pyöräilijöitä (jotka huonommin osaavat autokaistojen kääntymissääntöjä) he eivtä osaa ottaa huomioon. Usein samat veijarit "optimoivat" myös väistämisvelvollisuutta.

18. Vectrex_

Rekisteröitynyt:
    25.02.2001
    Miksi? Pelkäätkö polttimoiden kuluvan tai bensankulutuksen lisääntyvän?

Ei sillä, että tuolla nyt itselleni mitään väliä olisi. Itsellä tulee vilkuttaminen täysin refleksinomaisesti, joten vilkutan perähikiässä kello 3 yöllä, vaikka lähin auto olisi 50 kilometrin päässä. Itse asiaan: mielummin indikoi aikeistaan liikaa kuin liian vähän. Sillä nyt ole kenellekään mitään väliä, vaikka joku vilkuttaisi muutamissa edellisten sivujen esimerkkitilanteissa "turhaan".

19. ________

Rekisteröitynyt:
    31.08.2011

Kaikenlaisen perseilyn taustalta voi löytyä syyksi sairaskohtaus.

20. ReliQ

Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Kaveri todisti vastaavaa parisen kuukautta sitten. Ajoi muutaman minuutin motarilla perässä puhuen samalla kytille, kun ajatteli tyypin olevan kännissä. Kyseessä oli kuitenkin jonkinlainen sairaskohtaus. Ihmetyttää kyllä vähän, että miten tuossa voi mennä niin pihalle, ettei tajua jonkin olevan vialla, mutta kai sitä sitten jokin automatiikka ottaa vallan, kun taju menee tuolla tavalla.

21. tuoppi`

Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Aivohalvaus on ainakin tuollainen ettei sitä itse välttämättä tajua. Työkaverilla kävi hiljattain tuollainen (ei onneksi auton ratissa kuitenkaan) niin itse ei kuulemma huomannut mitään, mutta vaimo ja lapset ihmetteli kun puhui ihan outoja ja käveli hassusti.

22. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Taas kerran 1 ärsytyksen aihe lisää.. Ihmiset jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Esimerkkinä tänään nainen noin 35v ajeli konepelti haan varassa auki voi olla aika yllättävä tilanne kun pelti napsahtaa motarilla auki, kuinka tuokin voi mennä vituiksi? Toinen vähän vastaava, nämä saatanan iglut :/

Viimeksi muokattu: 15.12.2016
  23. Joo nämä lumi- ja jääkinokset jaksaa aina ihmetyttää. Olisi varmaan autoliiton syytä järjestää jonkinlainen lumiharjan ja jääskrapan käyttökurssi halukkaille. Tulee aina mieleen se kerta vuosien takaa kun näin yhden tällaisen iglun liikenteessä ja vastaan tuli poliisi. Partio heitti samantien ympäri ja pysäytysvalon päälle. Ajoin juuri pyörällä ohi, kun konstaapeli tempaisin repsikan oven auki ja totesi kuuluvalla äänellä "PÄIVÄÄ". En jäänyt seuraamaan tilannetta, mutta toivottavasti ko. autoilija sai sakot.

24. OrgaNik

Rekisteröitynyt:
    19.01.2015
    "No mutta kun mä vaan tosta äkkiä ajan lähikauppaan ja takaisin niin ei jaksa..."

25. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Noihin saisi mun puolesta tulla joku sääntö että iglulla ajaminen lasketaan suoraan törkeäksi liikenteen vaarantamiseksi.. Parhaimmillaan nähnyt autoja joissa on 20cm aukko tuulilasissa ja loppu jäässä.. Varmaan näkee helvetin hyvin jos joku kakara vaikka juoksee eteen.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen