Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    Tampereen ohitustie, 26.10.2016 n. klo 7:05 aamulla. Harmaa Peugeot 406 tulee aivan takapuskurissani kiinni kun ajan ohituskaistaa kohti Jyväskylää ja ohitan samalla muutamia autoja. Vauhtia minulla on aika tarkkaan 110kmh todellista, rajoituksen ollessa 100. Sen puolesta siis tarvetta painostamiselle ei ole. Vakionopeussäädin käytössä.

    Totean pösö-kuskilla olevan ilmeinen kiire joten vaihdan oikealle kaistalle about Messukeskuksen kohdalla. Ajatuksenani on päästää hänet ohi ja vaihtaa sitten takaisin vasemmalle hänen taakseen, koska olemme saamassa kiinni edellä menevää jonoa. Peugeotin ajokäytöksestä ja vauhdista päättelen hänen matkansa jatkuvan myös kohti Jyväskylää.

    Tässä vaiheessa takanani on jo lähemmäs sata metriä tyhjää tilaa. Edellä menevät kytkevät vilkun päälle poistuakseen moottoritieltä kohti Helsinkiä. Peugeot on juuri päässyt ohitseni ja alan vaihtamaan kaistaa vasemmalle, kun tämä päättääkin vaihtaa kaistaa suoraan eteeni, painaa jarrua ja jatkaa edelleen Helsinkiin poistuvalle rampille.

    Peliliike on melko yllättävä ja autojemme välimatka on hetkellisesti hyvin lyhyt, jonka vuoksi osoitan tyytymättömyyteni ranskalaisen V6-moottorilla varustetun ajopelin kuljettajalle vilauttamalla pitkiä.

    Kauniiksi kiitokseksi saan rampilla jo olevan pösön kuskilta keskisormea sivuikkunan kautta näytettynä.

    Ihan oikeasti. Takanani oli tyhjää vaikka miten paljon mutta pakko oli etukautta päästä koukkaamaan hyvin ahtaasta välistä. En ymmärrä.
     
  2. David ":DA" Imodium

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2013
    Viestejä:
    1 814
    Tummanvihreä fiesta. Creepy!
     
  3. Välihessu

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2016
    Viestejä:
    222
    Käytössä on tällä hetkellä (ei omistuksessa ala zinzino) yhden litran nuhapumppu, millä täytyy pikkaisen jo ennakoida esim. kiihdytyksiä ettei tule vaaratilanteita. Sitä en ymmärrä, että miksi kunnon moottoreilla ajavat ei tajua kiihdyttää sillä hemmetin kiihdytyskaistalla? Sama juttu kun lähdetään vaikka valoista, hipsutellaan kilometrin verran, ennen kuin saavutetaan tavoitenopeus :mad:
     
  4. Maddog77

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2013
    Viestejä:
    90
    Nyt kun aamun ovat pimentyneet ja välillä vähän kosteata niin liittyminen esimerkiksi turunväylälle on joillekin muuttunut erittäin haastavaksi.

    Tänäkin aamuna edessä menevä toyota rauhallisesti kiihdytti 60kmt vauhtiin ja sitten vain vilkkua päälle ja sekaan. Miksi ei voi kiihdyttää siihen sataseen, jotta kaikille olisi turvallisempaa??? Onneksi kiihdytyskaista jatkui vielä pidempään niin sai oikean vauhdin päälle ja pääsi luikkaamaan oikealta ohitse sujuvasti liikennevirtaan.

    Samaa olen myös huomannut noista tielle liittyjistä. Edessäni ja takaa on tilaa vaikka kuinka paljon, mutta halutaan tunkea juuri siihen missä minä liikun. Onkohan liittyjillä sellainen kuva että heidän ei tarvitse väistää?
     
  5. Virheilmoitus: Editing the posts before 3 days are not allowed.
     
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Olipa nautinnollinen näky katsoa; stadissa helsinginkatu muuttuu tietyömään johdosta yksikaistaiseksi oopperan kohdalla. Vasen kaista on täynnä autoja, mutta kaistan päättymismerkeistä huolimatta joku vetää oikeaa kaistaa sinne asti, missä kaista päättyy. Jää sinne vilkuttamaan, mutta kukaan ei anna tilaa (mistä kiitos näille). Lopulta kiilaaja vittuuntuu ja älkää väkisin tunkemaan vasemmalle kaistalle, mutta kun tilaa ei anneta, niin kolarihan siitä tulee. Eli vasempaa kaistaa ajava A7 vetäisi eteen tunkevaa kiilaria kylkeen. Aivan v*tun oikein tehty!
     
  7. Ei varmaan A7 kuskin mielestä oikein tehty :D
     
  8. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Asenne oli selkeästi, että kiilaajalle ei anneta tilaa ja piste. Ite oisin kuitenkin munattomana lopulta varmaan antanut tilaa, koska vaivaahan kolaroinnista aina tulee. Mutta hienoa, että munakas audi-mies oli valmis vetämään loppuun asti. Tätä ei kiilari varmaan odottanut ja sen syyksihän tuo menee.
     
  9. Kvarkki

    Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Viestejä:
    4 705
    Siellähän on sitten vajakkia ollut liikkeellä jonoksi asti. Urpot seisoo jonossa ja valoista pääsee murto-osa siitä mitä muuten menisi läpi. Oman kokemuksen mukaan tuollaisissa tilanteissa normaalisti pk-seudulla homma toimii (kahdessa jonossa vetoketjulla), mutta ei näköjään aina. Urpo toki se kaistalle liittyjäkin oli, jos väkisin meinas tunkea. Tosin päällekään ei saa ajaa. Ko. alueella lienee sen verran hyvä kameravalvonta, että saattaapi A7:kin päästä maksumieheksi, jos tulkitaan ajaneen tahallaan päälle.

    e: Furesille pohdittavaksi: Mihin asti sen auton olisi sitten pitänyt ajaa, jos ei kaistan päähään? 3/4 matkan, 1/2 matkan vai mitä? Sehän se fiksuinta on, että jää vilkuttamaan kaistanvaihtotilaa tyhjän kaistan alkuun ja pistää 2 kaistaa seis :rofl: Mut hei, ei etuile :) Taas menee autoja niin perkuleesti valoista läpi :facepalm:
     
  10. David ":DA" Imodium

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2013
    Viestejä:
    1 814
    Aivan vitun varmasti missä tahansa Helsinkiä vedetään molemmat kaistat vitun tasaisesti täyteen ja vitun vetoketjulla sitten yhteen. Saatanan vasenkäsirunkkarit tukkii aina muutkin risteykset ihan turhaan. Voisi teille jonolampaille tehdä ihan oman jonon vaikka stadikan parkkikselle niin ei tarvitse muuta liikennettä sotkea.
     
  11. juhat1000

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    1 696
    Onkohan mitään oikeussalilla ratkaistuja tapauksia pysäkiltä lähtevän bussin väistämisvelvollisuus keissejä? Ikuinen kysymys kyllä mutta tänään kotimatkalla tuli taas todistettua linja-auton näkemys siitä, että pysäkiltä saisi tulla ajoradalle heti kun vilkut päällä. Edessä oleva ha.kuski onneksi osasi väistää tämä l-a.kuskin...
     
  12. 4ntti

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2010
    Viestejä:
    613
    Näitä kyllä tasaisen useasti näkee. Yksi mielenkiintoinen paikka on Kumpulassa (https://www.google.fi/maps/@60.2035...0801T000000!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i37?hl=fi).

    Tuossa kun satut olemaan itse liikennevaloissa vasemmalta katsottuna toisella kaistalla (keskimmäinen) ja bussi tulee pysäkiltä vilkku päällä tuohon oikealle kaistalle ja tunkee väkisin eteen ennenkö valot vaihtuvat edes vihreäksi. (Tämä ilmeisesti siksi että bussi on kääntymässä Kumpulanmäelle vähän matkan päästä vasemmalle). Siinä sitten ihmetellään kun bussin kylki viiltää omaa oikeaa etunurkkaa pitkin ja bussin torvi soi..

    Tämä kun ei edes varsinaisesti ole mikään "pysäkiltä tulevalle bussille annettava tilaa" -tilanne mutta monelle bussikuskille tuntuu olevan itsestäänselvyys että bussille ei pelkästään anneta tilaa liittyä liikenteeseen, vaan myös kaikki samaan suuntaan menevät kaistat väistävät jos bussi sattumalta haluaakin hypätä heti kerralla muutaman kaistan yli vasemmalle..
     
  13. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317
    Ainahan siinä bussin vieressä on kylmä rinki perseen ympärillä, jotkut kuskit vetäsevät vilkun päälle ja surutta vasemmalle. Toi ooppera-audi-vetoketjukeissi on toisaalta ihan oikein, kiilarit on perseestä, mutta ei edes Helsingissä tuolla mentaliteetilla pitkälle pötkitä. Kivempaa siellä on kun tietä annetaan vaikka kaiken maailman Espoolaiset siellä ajaakin päin vittua.
     
  14. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Vasemmalla kaistalla oli autoja ehkä 150m. Itse ajoin tästä noin puoleen väliin ja laitoin vilkun päälle. Sain tilaa heti. En minäkään yleensä jää aivan jonon hännille jos toinen kaista on täysin tyhjä. ehkä 1/2-3/4 voisi olla hyvä väli laittaa vilkku päälle. Yleensä liutan hitaasti vielä jolloin pääsee vetskarilla mukaan.

    Se ois voinu tehdä saman kuin minäkin. Kyseinen kiilari oli meinaan takanani, mutta minun kaistanvaihdon jälkeen se kiihdytti kaasu pohjassa sinne missä kaista päättyi. En suosittele ainakaan ajamaan sinne asti, koska siellä tilan saaminen on jo vaikeampaa. Tai sitten jää sinne stondaamaan vilkku päällä kunnes joku lopulta antaa tilaa. Väkisin ei näemmä kannata tunkea jos ei kukaan tilaa anna. Voi tulla joku toinen mulkku kylkeen.
     
  15. V10 Moderoija

    Rekisteröitynyt:
    28.12.2012
    Viestejä:
    344
    Jos nopeusrajoitus on 60 km/h tai alle, niin lain mukaan pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P22
     
  16. Fact0ry

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2005
    Viestejä:
    2 289
    Alla boldattuna olennainen. Pysäkin kohdalla oleva ei ole enää velvollinen vetämään liinoja kiinni, jotta bussi pääsee liittymään liikennevirtaan. Tässä myös jotain poliisin lätinää aiheesta: http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1073998016/Pysakilta+lahteva+bussi+pelottaa+ja+arveluttaa


    "Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)"
     
  17. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Toisaalta: "Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään". Eli ei saa bussi silti tulla sokkona pysäkiltä kylkeen.

    Itse aina annan tietä ennemmin kuin olen kyljet vastakkain bussin kanssa. Läheltäpiti-tilanteita näkee joskus.
     
  18. V10 Moderoija

    Rekisteröitynyt:
    28.12.2012
    Viestejä:
    344
    Kyllä. Juuri tuli mieleeni, että koskikohan kysymys ennemmin tapauksia, joissa bussi on tullut kylkeen, kun vierellä oleva auto ei ole pystynyt näkemään bussin olevan lähdössä? En ole lakimies, mutta veikkaan, että bussikuski on silloin syyllinen.
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    On noita puitu oikeudessakin mm. Arvioimalla missä kohtaa bussin kylkeä osuma on. Kyseessä ei tosiaan ole mikään bussin päälleajo-oikeus, vaan senkin on noudatettava varovaisuutta. Autoilijan on siis takaa tulleessan annettava bussin mennä jos se seisoo vilkku päällä.
     
  20. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Hauskoja veijareita noi yhdellä kaistalla jonottajat. Joka aamu esim. Porvoosta päin Helsinkiin ajaessa oikea kaista jonoutuu ja pysähtyy. Siinä sitten ohitan (muutama muukin ohittaa) vasenta kaistaa pitkin ja liittyy siinä lentokenttää sivuavassa kaarteessa sujuvasti liikkuvaan jonoon vetoketjulla ja kenenkään matkanteko ei hidastu. Valo- ja torvishow on silti taattu.

    Täsmälleen sama efekti kehä kakkosella Helsinkiin päin suunnatessa, kun tie haarautuu kaksikaistaiseksi ja oikea kaista jumittaa.
     
  21. Preemiumi

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2007
    Viestejä:
    395
    Minä meinasin päästä busssin kylkeen kun se ensin vilkutti menevänsä pysäille ja kun minä ävaihdoin tyhjäksi jääneelle kaistalle kuski vetäisi pysähtimättä takaisin. Ei mielestäni ole tuossa kyse pysäkiltä lähtemisestä. Nyrkki ikkunassaheilui. Ei minun.
     
  22. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 993
    Ja jos kaikki olisi parilla kaistalla, niin sitten kummatkin liikkuisi yhtä huonosti ja joidenkin poistumisramppien kohdalle muodostuisi sumppu, jossa jumittelisi pidemmällekin ajavat.
     
  23. JM220

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2013
    Viestejä:
    567
    Mikää muu ei oikeestaan ärsytä muutakuin selkeä alinopeus.

    Tänään joku hiero 10-20km/h 40:n rajotuksella ja suunnilleen pysähty joka risteyksessä vaikka etuajo-oikeus, kerty melkonen jono taakse kun ei mitään ohitus tai kierto mahdollisuuttakaan ollut.
     
  24. adhocz

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    165
    Ei, ei, ei. Kaistaa ajetaan normaalia vauhtia ja kaistan lähetessä loppuaan laitetaan vilkku ja kohdennetaan vauhti oikeaan väliin, johon hiljalleen hivutetaan. Tällä menetelmällä vain jonkun yksittäisen taksarin kanssa on ollut ongelmaa ja se saikin torvea. Nyt indeksitapauksessa kuulostaa olleen kaikissa vikaa (ml Furesis, ohittaja ja A7-kuski).
     
  25. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    No sen mä oon oppinut, että mitä pidemmälle päättyvää kaistaa menee, sitä nihkeämmäksi tilan antaminen muuttuu. Ne muut "lampaat" ovat jonottaneet siinä kiltisti pitkään, ja näkevät kärkeen ajavan pelkkänä kiilavana kyrpänä eivätkä anna tilaa. Vetoketjukaan ei noissa tilanteissa ruuhka-aikana toimi.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti