Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Eiköhän se ole ihan oma vika, jos täysin suoralla tiellä missä liittymiä ei ole mailla halmeilla jonkun vaihtaessa eteesi päivänselvästi takaa tulevaa väistäen menet ja hidastat omaa vauhtiasi, kun voit kaikesta tästä päätellä että se väistäjä jatkaa takaisin vasemmalle kaistalle about heti.

En minä kenenkään nokkaa lähde viistämään tai silmämääräisesti liian pieneen väliin väistämään, ja tuo 100 metriä oli sellainen arvio joka ei välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa koska kuten sanoin, voin ihan hyvin olla arvioinut etäisyyden päin persettä kun olen väistänyt takaa tulevaa.

Liian pieneen väliin väistäminen aiheuttaa nimenomaan tuota kuvailemaasi pumppailua kun ihmiset nostavat jalkaa vaistomaisesti tai tarkoituksella kaasulta ja ei sellaisen aiheuttaminen ole tietenkään tarkoitus. :)

2. AION

Rekisteröitynyt:
    29.04.2004
    Mielenkiintoista ja silmiä avaavaa on kyllä ollut tuolla Saksan ihmeellä ajella, joka tuon turvavälin pitää automaattisesti. Siinä on 5-pykäläinen säätö ja keskellä, eli kolme pykälää on default. Olen tuota laskeskellut ja se on aika tarkkaan kaksi sekuntia. Tuolla Lahden tiellä kun painan menemään on valehtelematta isoin väli minkä näen itseni edessä. Ja sitten kun sieltä simosamu tulee ja koukkaa siihen väliin liinat kiinni kun joku toinen Muro vetää sen "lainsalliman" 150-160Km/h siellä puskurissa kiinni niin arvatkaa mitä siinä vaiheessa tapahtuu?

Totta kai osaan jo ennakoida sen, ja painan oikeanpuolen lappua, jotta ei tulisi jarrutusta mutta jos nyt kuitenkin ajateltaisiin, että se koodi on tehty niin, että se turvavälin pitää pitää koko ajan tilanteesta riippumatta niin eikö ole väärin käyttää tuota over-ride toimintoa tuossa vaiheessa? Tietoisesti saatan itseni vaaralliseen tilanteeseen ohittamalla tuon turvalaitoksen. Mitäs sitten kun simosamu edessä huomaakin, että oikea kaista pysähtyy ja niitä 150-160 jätkiä tuleekin takaa 100kpl? Mulla on siinä vaiheessa enää puolet tarvittavasta turvavälistä? No onneksi tuon front assistia ei tarvitse sekuntia reagoidakseen mutta anyways, ei kauhean hyvä?

100m on käytännössä minimi turvavälin 120Km/h vauhdissa. Jos siihen joku änkeää niin se rikkoo lakia ja aiheuttaa separoinnillaan vaan pumppausta koska vastuullinen kuski siinä vaiheessa nostaa jalankaasulta tai jopa koskee jarrua koska se on sen vastuulla pitää tarvittava turvaväli.

3. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Enpä muuten tullut ajatelleeksi tuota. Ihan totta: kaksi sekuntia 120 km/h nopeudella on noin 65 metriä, eli vaikka tulisin esimerkiksi 40m etäisyyden päästä oikealle kaistalle, niin se saksalaisesi vissiin jarruttelee jo silloin? Voisi uudempien autojen kohdalla siis venyttää tuota matkaa, mutta menee sellaiseksi kikkailuksi että ehkä rupean kiinnittämään enempi huomiota tuohon väliin ja heitän stetsonista suosiolla jonkun +80m välin ennenkun väistän oikealle. Toki vaatii sitten pidempää rakoakin että väistöstä on mitään hyötyä.

4. AION

Rekisteröitynyt:
    29.04.2004
    Okei joo arvion itse tuossa väärin siis se 100m about on default. Minimi on jotain just 60m mutta se varottaa että alle defaultin ei kannata ajaa. Usein tulee kyllä ajettua tuolla kakkos pykälällä liikenteessä koska suomalaiseen kulttuuriin tuo default on vähän iso välillä.

Mutta liikenne on tosiaan yhteispeliä ja pointti oli lähinnä se, että tuollaisella autolla joka näyttää nuo turvavälit koko ajan ja myös pitää ne automaattisesti niin olen huomannut omassakin käytöksessä jotain kohtia joissa lipsun niistä tai en ota niitä riittävän nopeasti. Sitten taas huomaa ihmisiä kenellä on smoja ongelmia kuin itsellä niin he eivät ehkä edes tajua niitä. Varsinkin kun vasen kaista hidastuu niin siellä tupataan vetämään aika tiheäksi välit ja toinen on sitten se kun joku "tulee eteen" vasemmalle niin vedetään tappituntumalle. Välillä itsekin vähän suutuspöissäni tein sellaista mutta nyt auto kertoo mulle, että olen kusipää ja oisko aika rauhoittua niin kaikilla on parempi mieli.

5. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Eli siis jos toi 100m on default väli, niin silloin autosi alkaa hidastaa kun väli kutistuu 60 metriin? Eli pitäisi tulla oikealle kaistalle vasta 60m päästä ettei autosi reagoi? Ja sitten tolla "kakkospykälällä" tietysti vähän laskee nuo kummatkin arvot?

Edit: jaa vai niin että 60m on pienin asetus. Missä kohtaa se about alkaa jarruttelemaan noilla säädöillä?

6. naukki

Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Ihan liikenteen sujuvuudesta riippuvista syistä tulee vähän ruuhkaisemmalla hetkellä pidettyä motarilla tuota väliä yhdessä palkissa (oisko 1 sekunti). Koska no, jos se olisi esim 2 palkkia, niin joku kuitenkin tunkee siihen väliin ja sitten auto jarruttelee ja taas joku taas ja auto jarruttelee lisää ja ... niinpäinpois.

Sinänsä homma tuntuu "turvalliselta" juuri sen takia kun oma auto kuitenkin reagoi välittömästi edessä olevan nopeuden muutoksiin, mutta eihän se takaa että takana olevalla on hoksottimet mukana. Lisäksi näissä isoissa saksan ihmeissä on aika paljon tehokkaammat jarrut kuin monessa perusautossa tai pommissa, joita tuolla kuitenkin sen samat 150kmh ohituskaistalla paahtaa menemään sekunnin turvavälillä.

edit: bemarissa noi tosiaan että 1 palkki on 1 sekunti ja siitä sitten 4 palkkiin asti, oisko sekunnin tai puolen ero aina.

Viimeksi muokattu: 27.07.2016
  7. David ":DA" Imodium

Rekisteröitynyt:
    16.01.2013
    Kannattaa aina pitää sama väli kuin mitä se keskimäärin on. Jos on itse se häröpallo joka poikkeaa valtavirrasta, koko ryppään ennakoitavuus ja välillisesti sujuvuus laskee.

Arvioini turvavälistäsi: vähän liian pieni, mutta perusidealtaan hyvä!

Ps. Jarrujen teho ei tositiltanteessa määrittele pysähtymiskykyä, vaan renkaiden pito. Riippumatta ajoneuvosta.

8. naukki

Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Korjataan sitten että ei jarrut vaan pysähtymiskyky :)

Pitääpä vielä kompata @AION huomiota, että kun maantiellä aktiivivakkari ajaa 2-sekunnin turvavälillä, niin eipä siellä edessä jonossa niin isoa toista rakoa näe. Toki ei haittaa mua mitenkään. Ja jos kura lentää niin turvaväli on maksimit, jolloin pärjää lasia pyyhkimättä.

Ihan hauska ominaisuus muuten myös, että jos turvaväli on jotain alle sekunti niin hudissa on keltainen varoituslätkä ja sitten tarpeeksi lähellä punaista. Hyvin voi miettiä sitä omaa ajamista tuossa valossa.

9. David ":DA" Imodium

Rekisteröitynyt:
    16.01.2013
    Ja siihenhän ei juuri auton valmistusmaa vaikuta vaan rengasmerkki, -kunto ja tieolosuhteet. Aggressiivisemmat jarrut muodostavat helposti virheellisen käsityksen auton äärirajoista, jolla lienee vaikutusta monen saksalaismerkin edustajan ajotapaan.

Mutta se on kyllä totta, että responsiivisemmalla autolla on helpompi reagoida ja ajaa intuitiivisesti, ja se on mielestäni yksi tärkeimmistä ja aliarvostetuimmista turvallisuustekijöistä. Merkitys vieläpä korostuu erityisesti ääritilanteissa.

10. Aldor

Rekisteröitynyt:
    15.06.2007
    Itse pidän 4 sekunnin turvaväliä, harvoin siihen väliin kukaan koukkaa.

Tämä muuten nyt korjattu, ja 100kmh vaihtunut takaisin 120kmh rajoitukseen.

11. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Piti tulla kirjoittamaan sama, mutta en muistanut missä ketjussa siitä puhuttiin. Tosiaan eilen ajoin ton pätkän ja oli oikein tasainen. Oli se monttu siinä ehtinyt jo useamman vuoden ollakin.

Sitten kun ne hki-porvoo välin töyssyt täytettäisiin... :rolleyes:

12. Antti Alien

Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Niin, kuinkas lähelle se nyt sieltä tuleekaan? Tämän pitäisi olla niin yksinkertainen laskutoimitus, ettei tarvitse edes laskea. Jos sinulla on nopeuseroa oikeaan kaistaan nähden 10 km/h ja kaistalla on 100 metrin rako, niin 10 km/h nopeuserolla sinuun nähden 100 metrin päästä takaa tuleva törmää perääsi täsmälleen samalla hetkellä kun olet ohittamassa raon etummaista autoa. Vaihtoehtoisesti ei törmää, vaan jää hieman ennen raon loppumista perääsi vilkuttelemaan valoja ja kiroamaan kun kotipoliisi estää rehellistä ylinopeutta ajavien kansalaisten sujuvaa liikkumista, mutta silloin on jo liian myöhäistä sinulle vaihtaa kaistaa.

13. Torspo the Jesus

Rekisteröitynyt:
    16.02.2000
    Itse olen joskus ihmetellyt keskustelua autojen jarrutehoista. Itse en ole ajanut autoa, jossa ei renkaat menisi kaikki lukkoon kunnolla polkaistaessa. ABS tietty juttu erikseen mutta kyllä niissäkin on kuullut että renkaat käyvät lukossa hetkittäin. Riippumatta kuormasta, nopeudesta tai tien pidosta.

14. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Mistä sä nyt olet kaivanut esiin tuon faktana esittämäsi 100 metrin eron takanani tulevaan nopeaan autoon nähden? Pyydän anteeksi jos olen jossain vaiheessa sanonut että jokainen tilanne on sellainen.

Tietysti jos keksit tuon skenaarion itse niin voin vastata siihenkin. Tuossa tilanteessa väistän sitten kun olen ohittanut sen etummaisen auton, jos sen edessä on tilaa. Daa.

15. Antti Alien

Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Minähän sen 100 metrin välin takanasi tulevaan heitin esimerkkinä ihan vain siksi, että satuit itse valitsemaan sen väistökelpoisen raon pituudeksi. Sinä olit kuitenkin sitä mieltä, että et todellakaan väistä kun on niiiiiiin kaukana takana. Ei ole, vaan se on kiinni perseessäsi jo 10 km/h nopeuserolla.

Tietenkin ohitat. Niin muutkin, niin minäkin. Sitä on katsos aivan mahdotonta peilistä arvioida, kuinka nopeasti takaa tuleva ehtii roikkumaan kiinni perälautaan. Sinä nyt vain olet useamman sivun verran ja aiemminkin useaan otteeseen ollut sitä mieltä, että siihen 100 metrin väliin olisi pitänyt osata ennustajan kyvyillä livahtaa juuri sopivasti, jotta jotenkin maagisesti oikealla kaistalla oleva liikenne ei häiriinny, itse ei joudu alentamaan nopeuttaan ja takaa tuleva sujuvan ajon mestari pääsee jatkamaan matkaansa. Ei olisi, vaan takana tuleva ajaa liikennevirran mukaan silloin kun liikennettä on, ja vasta sitten kun baana aukeaa, sopii taas päästellä itselleen sopivaksi näkemäänsä nopeutta.

16. David ":DA" Imodium

Rekisteröitynyt:
    16.01.2013
    Kyllä mä voin helposti kuvitella miten Antti jokaisen ajoneuvon kohdalla repii ruutupaperivihkostaan uuden sivun ja laskee todennäköisen törmäysajankohdan. Sen jälkeen ojentaa kolarikumppanille paperin: "Katso, olin oikeassa".

17. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Mistä sä nyt oikein puhut? Jos joku on 100m raon avautuessa minun takanani 10 km/h nopeuserolla 100m päässä, totean että olkoot siellä koska ei tohon rakoon ole mitään järkeä sukeltaa, vaan menen seuraavaan sopivaan rakoon. Ei se ole sen vaikeampaa. Jos se tulee perseeseen kiinni niin sitten tulee, ei sillä nyt oikein voi mitään. Isompaan rakoon saattaisin vaihtaa kaistaa muutenvaan ja katsoa miten lähelle se kaveri takaa ehtii tulla, josko vaikka nyppään vakkarin pois ja "pussitan itseni" ja vaihdan vasta sitten takaa tulleen perään vasemmalle kaistalle. Sen sijaan jos se hermanni olisi sen 100m raon avautuessa vaikka 30 metrin päässä takanani, menisin ja väistäisin sitä. Tämä 100 metriä on ja pysyy nyt teoreettisena välimatkana, koska en ole nyt ollenkaan varma tulkitsenko 100 metrin matkaa riittäväksi raoksi kun en tiedä miten hyvin osaan arvioida pituuksia tuossa nopeudessa. :)

En minä ole yhtään missään väittänyt että ennustajan kyvyillä pitää osata ennakoida 100 metrin väli, siirtyä sinne ja pysytellä siellä sujuvasti sen aikaa että takana oleva ehkä tulee ohi. Vai olenko? Boldaa toki niin katsotaan sitten. Minä olen sen sijaan sanonut, että itse väistän muita autoja fiksusti niin hyvin kuin pystyn, eli jos takana tuleva sattuu sopivasti tulemaan perseeseen kiinni 100m raon alussa niin väistän sitten sinne. Ei ole sekään kauhean vaikea toimenpide eikä vaatinut yhtään ennustajan kykyjä.

Se mikä minua vituttaa yli kaiken, on se vasemman kaistan varaaminen aivan turhaan, ohituksen aloittaminen kilometri (kärjistetty) ennen sitä 1 km/h erolla ohitettavaa bussia tai viime tingassa reippaasti alemmalla nopeudella ohitukseen lähteminen, jolloin ohituskaistalla poljetaan jarrua. Ja toki eniten vituttaa sitten se kotipoliisiasenne, että kun jo valmiiksi on takana roikkumassa joku, niin ei pystytä menemään sinne 100m rakoon jotta se ohittaja pääsee ohi, vaan pysytellään sitkeästi siinä vasemmalla vaikka nopeusero oikeaan kaistaan olisi mallia mitätön. Aika moni pystyy sen tekemään mutta sinä et näköjään pysty.

Kysy vaan lisää kysymyksiä jos mieltä askarruttaa noin paljon.

18. naukki

Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Kiitos että oikaisit mun päättömät kuvitelmat. Niinhän se tosiaan on, että massiiviset levyt ja palat ei jarruta mun autoa käytännössä yhtään sen paremmin kuin pikkuauton pienet söpöt levyt pikkuautoa. Eli about ainoana erona, iso pinta-ala kestää enemmän lämpöä ja käyttöä (?). En ymmärrä miksi mulla oli aivan harhainen käsitys ennen kuin pistit miettimään.

No onneksi on 245 leveet high-performance gummit laatumerkiltä.:kahvi:

19. jormamies

Rekisteröitynyt:
    26.07.2016
    Ärsyttää nuo 30 "tietyömaa" lätkät taajamissa. Tuossakin lähellä on yksi noin puolentoista-kahden kilometrin 30 alue jossa on muka tietyö, tosin se "tietyö" on ollut siinä jo huhtikuusta asti ja sitten kesäkuun en ole nähnyt siinä yhtään mitään toimintaa yhtä parkeerattua kaivuria lukuunottamatta. Asfaltttikin on jo ihan valmis.

Siinä sitten porukka ajelee oman riskinsietokyvyn mukaan mitä tahansa 25 ja 60 väliltä...

20. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Itsekin öisin tossa ykköstien Turun päässä tulee kyrpiinnyttyä 30 km/h alueeseen. Päivisin se rajoitus tosin on varmasti siinä ihan paikallaan. Eipä toi sinänsä olisi ongelma, lähinnä ne töyssyt siinä vituttaa. Muuten voisi päästellä vakkarilla koko pätkän.

21. seebra

Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Huvittavaa kuinka auto, jolla itse ajaa, vaikuttaa toisten kuskien ajotyyliin. Muutaman viikon ajan olen pyöritellyt parikymmentä vuotta vanhaa pientä kauppakassia, ja todella moni kanssa-autoilija hyökkää risteyksessä eteen tai tulee hiillostamaan takakonttiin. Ajotyylini ja -nopeuteni on kuitenkin täysin samanlainen kuin talouden ykkösautolla ajaessani. Hiillostajiiin liittyy vielä sellainen havainto, että hekään eivät ajele millään kaikkein uusimmilla autoilla. Mahtaakohan se tuoda jotain lohdutusta elämään, että pääsee kiusaamaan jotain vielä pienempää ja halvempaa :D

22. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Valittelin ihan samasta asiasta jokunen sivu sitten, kun pääsi nautiskelemaan tyttöystävän rotjakkeella ajelusta. Aina ennen luullut että se on vaan paska kuski, mutta saattaa niissä sen ulinoissa jotain perääkin olla. :think:

23. Hareworth

Rekisteröitynyt:
    31.07.2001
    Eniten vituttaa se, että monesti työmaan jälkeen ei löydy kumoavaa nopeusrajoitusmerkkiä, jonka jälkeen saisi ajaa taas normaalia vauhtia. Mieti siinä sitten lähteekö kortti, jos poliisi sattuu tutkaamaan.

24. damu

Rekisteröitynyt:
    20.12.2003
    Mua kans huvittaa toi työmaa, tai lähinnä tuo rajoitus ja ne 2x hidastetöyssyt. Itse työmaa on erotettu aidoilla ajokaistoista niin eikö tossa voisi ainakin 50km/h päästellä ilman töyssyjä? Tuo on muutenkin aamuisin yksi Turun ruuhkaisimpia kohtia Ratapihankadun jälkeen niin nuo pelkät töyssyt aiheuttaa aika suuret jonot moottoritielle.

25. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    No, jostain syystä siihen on tarvittu se 30 km/h rajoitus -- en tiedä miksi -- ja koska voi arvata miten paskasti sitä noudatetaan niin on lyöty ne töyssyt siihen sitten. Aluksihan siinä ei niitä töyssyjä ollut. :)

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen