Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. vlad_89 Banned

Rekisteröitynyt:
    15.01.2008
    a

Viimeksi muokattu: 17.10.2016
  2. Olorin

Rekisteröitynyt:
    23.02.2002
    Valojen vilkuttelu viestittää kiistattoman selvästi edessä ajavalle, että
    - mokasit nyt pahasti, älä toista
    - mulla on kiire, pois alta
    - sun autossa on jotain vialla, tiedoksi
    - sori, vahingossa käsi osui valoviikseen
    - varoitin vastaantulijaa, ei sulle mitään

3. Manakuski

Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    ^

Juuri näin. En ole itse provosoitunut valojen vilkuttelusta, tosin mulle nyt ei ole pitkiä vilautettu pitkään aikaan ja viimeksi taidettiin vilauttaa siksi, kun olin unohtanut parkit päälle.

Ei ole kukaan soittanut torveakaan. En provosoituisi moisesta, lähinnä alkaisin miettimään, että mitä mokasin. Niinkuin tervejärkinen ihminen muutenkin, mutta tosiaan olen tuopin kanssa siitä samaa mieltä, että kaikki ei ole tervejärkisiä.

4. Migel-

Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Itse vielä saatan monestikin näillä syyspimeillä vilkauttaa pitkiä ennen suojatietä, jotta varmasti näen ettei sieltä ole ketään tulossa tummissa vaatteissa ilman kunnon heijastimia.

En sitten tiedä tekeekö Suomessa kukaan muu noin.

5. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Ajat liian kovaa, jos tarvitsee tehdä noin. Tai sitten sulla on perkeleen huonot lähivalot.

6. Migel-

Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Valot ei ole varmaan ole parhaasta päästä. Lähivaloilla ei näe pari metriä tien sivuun 60 metrin päähän kovin hyvin, eli sinne missä se jalankulkija on silloin kun ollaan samaan aikaan suojatiellä. Kyllä lähivaloillakin näkisi, mutta kaukovaloja räpäyttämällä näkee paljon vaivattomammin ja nopeammin. Mukavuuskysymys.

7. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Siis onko valojen vilkuttelu "herää, pahvi"-tilanteessa jonkun mielestä urpoa ja väärin? Morjens.

Oli suola-autot vauhdissa ykköskehällä, varma kesän merkki. :kippis:

8. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Sen kun vilkuttaa jos se omaa oloa helpottaa mutta luulo että se saa oman käsityksen vaikkapa hetki sitten sattuneesta projisoitua edessä ajavan mieleen on aika urpoa ja väärin. Itse olen väläyttänyt kun joku ajaa hämärässä tai pimeässä ilman valoja, itselleni on väläytetty kun edessä oli tutka kytiksellä. Aika vaikea arvailla mistä on kyse ellei tiedä hetkeä aiemmin mokanneensa jolloin sitä väläyttelyä taas ei tarvitse.

9. jinx1980

Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Ei morjens, takaa tulevako sulle noista valoista ja tutkasta vilkautti? Ei kyllä tartte mikään ruudinkeksijä olla etteikö pystyisi eliminoimaan suurimman osan järkevistä mahdollisuuksista pois

Jos vastaantuleva vilauttaa niin se poikkeuksetta
    - elukoita / jotain muuta edessä
    - poliisi edessä pitämässä ratsiaa
    - sulla ei oo valoja
    - auto ajoi töyssyyn / kuski muuten vain härväsi viiksen kanssa

Jos taas takaa tuleva vilkauttaa niin se ei 99,99% varmasti tarkoita 3 ensimmäistä yllä olevasta listasta - viimeinen on hyvinkin mahdollista (pystyy päättelemään "vilkuttelun pituudesta", muita mahdollisuuksia (riippuen tilanteesta)
    - suksi vittuun siitä hidastelemasta
    - teit jotain takaa tulevan mielestä väärin (minullekin joskus vilkutellaan kun ohittelen, enkä tiedä mitä teen väärin eli sinänsä turhaa puuhaa joo, saapahan takaisin peukkua tai keskaria)

10. Series^

Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Tyhmäähän se on olettaa että samalla sekunnilla vilkuttelun aloittamisesta on törttöilijällä selvä käsitys tilanteesta, mutta yhtä tyhmää on jättää ilmoittamatta törttöilijälle potentiaalisesti erittäin vaarallisista virheistä sen nojalla ettei se kuitenkaan tajua.

11. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    No tutkasta tietysti edestä tuleva mutta valoista väläytän itse myös takaa. Vai onko perä pimeänä yöllä ihan ok sulle? Mutta mites meinaat että sen tutkasta tai valoista väläyttävän edellä ajava arvaa keneen vilkuttelu kohdistui? Kaikki ei niitäkään noteeraa tai vilkuttelukäytäntöjä tunne.

12. Antti Alien

Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Tämä nyt on ihan puhdasta spekulaatiota, mutta olen lähes sataprosenttisen varma, että ensimmäinen kolmio ramppiin on aikanaan isketty "selventämään" sitä tosiasiaa, että rampista tuleva on kaistaa vaihtaessaan väistämisvelvollinen. Sen jälkeen joku muu on saanut aivohalvauksen ja kuvitellut, että kaistanvaihdon sijaan kolmio olisi nimenomaan se asia, joka väistämisvelvollisuuden aiheuttaa, ja siitä tämä harhakäsitys on sitten lähtenyt leviämään. :think:

13. T0mi

Rekisteröitynyt:
    30.07.2002
    Minkä takia varoittaisin vastaan ajavaa kaahaajaa tutkasta? Oikeasti? :confused: Jos joku tulee satasen rajoituksella vastaan lujaa 180 km/h ja tiedän, että mutkan takana on maija parkissa, niin en todellakaan vailauta mitään, ja nauran paskaisesti, kun siniset valot välähtävät taustapeilissä. Ei tulisi pieneen mieleenkään varoittaa kaahaajaa tutkasta. Sama kuin sanoisi rattijuopolle, että "hei ajapas tuota toista reittiä, kun tuolla on puhallusratsia..." :facepalm:

14. jinx1980

Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Valitettavasti se TM oli asiaa kysynyt joltain "lainvalmistelu toimikunnalta" ja minun mielestäni siinä vahvasti implikoitiin että kyseessä on risteys, itse en ainakaan tuossa KehäII tapauksessa uskaltaisi ottaa peltiä tahallaan/tahattomasti kolmion takaa tullessani (siis siten että ajaisin päin vasemmalta tulevan kaistanvaihtajan kanssa, epäilen nimittäin että maksajaksi joutuu)...

Tämän takia itse just listasin tämän yhdeksi olennaiseksi osaksi mitä pitäisi tehdä uutta lainsäädäntöä sorvattaessa. Eli käytännössä määritellä risteys ainakin noiden ramppien/liityntäkaistojen osalta ja tämän jälkeen "liikennemerkkiasetuksessa" kieltää turhien kolmioiden käyttö ko. paikoissa (sekä mahdollisesti vaatia joku muunlainen kyltti että talvellakin on selvää (mahdollinen piiitkä sulkuviiva) että kuka väistää ja ketä. Toki asia on ilman kylttejä selkeä jos laissa sanotaan että mikään ramppi/liittymiskaista tms ei koskaan ole risteys, tällöin ei tartte kuin raapia pari tuhatta kolmiota tien laidoilta pois.

Sen sijaan tuollaisiin (kehäII) kohtiin voitaisiin speksata ja laittaa jotkut uudet näppärät opastetaulut tyyliin "etuajo-oikeutettukaista" joilla voitaisiin priorisoida selkeästi ja ymmärrettävästi joku suunta toisen edelle ts. sallia kaistanvaihto samaan tyyliin kuin bussille on etuajo-oikeus pysäkiltä lähdettäessä. Tuossahan sille olisi ihan selvä syy (ei tosin enää niin selkeästi kun kehäI & kehäII välissä on 3 kaistaa) eli ei haluta että moottoritie tukkeentuisi sen takia että jostakin Kilosta joku haluaa kehäII:lle...

15. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008

Mistä tuon 180 km/h keksit? Tai oikeastaan miksi edes mainitset koko asiasta? Sinä et välkyttele, mutta muut välkyttelee ja tämä on yksi mahdollinen syy välkyttelylle.

Aika normaalia toimintaa 80 km/h maanteillä tuo välkyttely vastaantulijalle -- ei se kaveri sinun nopeuttasi tiedä mutta hyvää hyvyyttään herättelee. Keskellä yötä tuo tosin voi mennä vähän ohi kun alat miettimään mikä valoissasi on muka vikana.

16. Juffex

Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Räbässä käytetty ilmaisu. En kyllä muista käytettiinkö T0min aikaan jo joten alan epäilemään, että T0mi altteroi räbässä. Busted.

Ja muutenkin eikö nyt pitäisi T0mille tulla bannia kun Kinslayer niin innokkaasti soveltaa "räbä räbässä" sääntöä :think:

/ot

17. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Aa, kappas. Luin suu vaahdossa niin meni ohi tuo "lujaa 180 km/h" :kippis:

Mutta joo, eipä se vastaantulija tiedä mitä vauhtia toinen sieltä tulee niin sikäli se ja sama.

18. T0mi

Rekisteröitynyt:
    30.07.2002
    Koska halusin tuoda esiin ihmetykseni siitä, miksi joku haluaisi pelastaa ylinopeutta ajavan persnahan. Jos vauhti on erityisen kova, kyseessä on todennäköisesti joku tapakaahari, joka vitut välittää muista autoilijoista ja tulee jossakin vaiheessa mälläämään pahasti. Näissä tapauksissa kun ei henkilövahingoilta aina vältytä, joten sen takia on typerää antaa kaahaajan pitää ajokorttinsa.

Ja toi 180 km/h tulee tästä. :comp2: http://www.demi.fi/keskustelut/oma-...llä-180-kmh-tyttö-hidasta-mua-pelottaa-poika#

19. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Ihmettelen ihmetystäsi.

Varmaan sellainen samanlainen hurjaa 10 km/h ylinopeutta ajava tapakaahari?

20. Migel-

Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    toi tarina on kyl bueno! 180 km/h likkakaveri kyydissä ilman kypärää :smoke:

21. T0mi

Rekisteröitynyt:
    30.07.2002
    Jos näkisit sinisen blobeye-Subarun ajavan 50 rajoituksella vastaan arviosi mukaan 120 km/h ja tietäisit, että mutkan takana on poliisit, varoittaisitko Subaru-kuskia?

22. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008

En minä varoittaisi ketään.

23. AirMan

Rekisteröitynyt:
    26.02.2001
    Tänään hämmästytti rekkakuski, joka körötteli liikenteen tukkona keskimäärin 60km/h satasen alueella. Jos autossa tai ajotaidossa on jotain niin pahasti vialla, että pitää kerätä rekkajonoa taakseen, kannattaisi ottaa tien sivuun. Itse koukkasin huoltoasemalle kahvittelemaan, kun kuorma-autolla useamman rekan ohittaminen olisi ollut liian pitkä ja riskialtis operaatio.

24. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Millainen keli oli? Ei varmaan liene tavatonta että tässä vaiheessa syksyä ei ole liukkaan kelin tuntuma vielä niin kohdallaan että uskaltaa lasketella joka paikassa rajoituksen mukaan.

25. JiiVee92

Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Xenon amikset, tänäänkin joku amis ajeli pimeällä xenoneineen takanani, ja vittu kun häikäisi.

Ja autonahan amiksella oli e34 bmw, jossa ainakin lähivaloilla xenonit.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen