Mikä ärsyttää liikenteessä?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjx, 13.08.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ekaksi oli hyvin välimatkaa että "ehtii moponkin kiihdyttää tavoitenopeuteen" ja sitten vilkutteli valoja ja yhtäkkiä se paskatti sitten jarruttikin niin äkisti että meinasi ajaa sen perseeseen.

    Joku tuossa ei nyt täsmää. :kahvi:
     
  2. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    Sä yleistät nyt vähän liikaa, varmasti tuommoisiakin ääliöitä on olemassa, mutta tuossa tilanteessa valojen vilkuttelu tapahtui arviolta monen autonmitan päästä ja hölläsin kaasua jo heti kun näin hänen tulevan tielle. Jarrutin kyllä, mutta missään vaiheessa se ei ollut äkkinäistä koska tiedostin takana tulevat muutamat autot, hiljensin vain sen verran ettei auto lähde lapasesta kun kaistaa vaihdan. Annan myös ylikohteliaasti tietä jalankulkijoille eikä kiire ole koskaan ollut syy mun tekemiin arviointivirheisiin, niihin löytyy jokaisella vika aina sieltä ratin ja penkin välistä.

    Ohitustilanteessakin kattelen että vasenta kaistaa on tarpeeksi pitkästi ettei tarvitse ihan siittä nokan edestä vetää ohitettavan eteen, vaan voipi painella pari kolme auton mittaa ohitte turvallisesti. Tällaisille ohittelijoille vilkautan aina sen yhden kerran valoja, ja jos kiviä/tms ropisee peltiin/tuulilasiin niin valo/äänishow on armoton :) Varsinkin rapaisilla keleillä tommosista ohituksista saadaan hyvät vaaratilanteet aikaiseksi kun ohitettavan tuulilasi onkin täynnä paskaa ja hänen kaistalle vaihdettua ruvetaan jarruttelemaan...

    Jatketaan tätä keskustelua sitten kun ajat muutakin kuin pyörää :think:

    Nii-in, välimatkaa oli aluksi hyvästi, mutta koska paskattikuski ei saanutkaan autoaan tavoitenopeuteen tämä välimatka lyheni lyhenemistään vaikka hiljensin vauhtiani heti ensihavainnosta lähtien. Annoin tarkoituksella välimatkan lyhentyä vielä entisestään jotta paskattikuski huomaisi että hidasti selvästi matkantekoani. En ottanut kuitenkaan tässä tilanteessa huomioon hänen tekemäänsä äkkijarrutusta, neljästäkympistä nollaan tai sen lähelle niin nopeasti kuin olosuhteet ja nopeus mahdollisti. Mikäli olisin ajanut liian lähelle olisi ainoat kaksi tulosta olleet joko A: että ajan häneen peräänsä, mikä olisi tietenkin ollut törkeä virhearviointi minun osaltani, tai B: teen rivakan väistöliikkeen välttääkseni kolarin.

    B-tapauksen sattuessa olisi taas ollut riski vetäistä vastaantulevan keulaan, mutta olin jo kaukaa havainnoinut että vastaantulevalla kaistalla ei ollut autoja kilometrien päässäkään, joten tein tuon väistöliikkeen harkitusti ja vähemmän rivakasti heti kun siihen tarjoutui risteyksessä olleen liikenteenjakajan jälkeen tilaisuus :)
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2014
  3. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Tuo tarina on yksi esimerkki siitä miksi "kouluttamista" ei pitäisi tehdä. Noinhan siinä käy että kun alat kikkailemaan niin se toinen kuski pelästyy/hermostuu/hätääntyy ja seuraa vain lisää ongelmia. Eikä oikeasti kukaan noissa "koulutuksissa" mitään opi.

    Ei se koulutettava edes tajua mitä varten siellä niitä valoja vilkuttelet jos ei hän itse tiedosta tehneensä virhettä. Jos taas tiedostaa itsekkin virheensä toi "kouluttaminen" on sillonkin ihan turhaa.
     
  4. AirMan

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2001
    Viestejä:
    1 616
    Ja joillakin on tyylinä ratkaista tuo ongelma lisäämällä watteja. Alkaa olemaan sitä hajavaloa, kun maitolasin alle isketään tuplamäärä tehoa. Tai jotain xenonviritelmiä.
     
  5. Manakuski

    Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    2 345
    Kyllä noita tollasia Seriesin kuvailemia paskattikuskeja pitäisi käydä läpsimässä pitkin korvia. Just tollaset idiootit niitä onnettomuuksia aiheuttaa kun ei perkele katsota mihinkään kun ei se pää käänny ja sitten reaktio johonkin poikkeavaan ("yllättävään") liikenteessä on mallia paniikkijarrutus välittömästi. Ei tuollaiset kuulu liikenteeseen. Toivottavasti säikähti niin paljon, ettei uskalla enää ajaa sillä saatanan autollansa, koska tollasia ei kaivata liikenteeseen.
     
  6. Pepo

    Rekisteröitynyt:
    17.12.2012
    Viestejä:
    729
    https://maps.google.fi/maps/myplace...=RAyntyCx3L5XjxMp4u3_Mw&cbp=12,204.18,,0,4.04

    Tässä on usein jono odottamassa noiden valojen vaihtumista joten autoja on pysähdyksissä suojatien edessa ja takana (ja päällä :o).
    Jos silloin tulee tuolta vasta-suunnasta, pitäisikö pysähtyä ennen suojatietä? Ei siinä kukaan pysähdy.

    Pysähdyin kerran kokeeksi ja odotin että kunnes kurkkiva naisjalankulkija sai kerätyksi rohkeutta, juosten sitten hädissään suojatien yli. Takana oleva kuski meinasi jo hermostua ja ohitti myöhemmin äkaisesti tuiran silloilla.

    Joissakin paikoissa ei vaan voi käytännössä pysähtyä vaikka sääntöjen mukaan pitäisi.
     
  7. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    Miten se on muka turhaa jos valojen vilkuttelua ja ohittamista säikähtää niin paljon, että pitää kuudenkympin suoralla pätkällä vetää liinat kiinni ja tien varteen? Olen melko varma että tommosen reaktion jälkeen syyllinen miettiipi tilannetta kerran jos toisenkin viimeistään seuraavan kerran päätä tyynyyn painaessaan.

    Myönnä sinä, että mieluummin kouluttaa ja asia EHKÄ menee perille ehkäisten onnettomuuksia, kuin että jättää kouluttamatta ja sama hemmo vie joltain liikenteessä hengen niin minä myönnän että vaaratilanteen aiheuttaminen minun osaltani olisi tuommoisessa tilanteessa äärimmäisen typerää ja päinvastoin pahentaisi tilannetta :)

    Tästä pitikin sanoa, tuli samalla reissulla vastaan kourallinen 90-luvun paskapirssejä (parin sadan euron rutkuja) joihin oli normiumpioon laitettu xenonipolttimot. Tulos oli, että heidän lähivalot olivat kirkkaammat kuin mun pitkät, ja osottivat suoraan vastaantulijan silmiin :rolleyes: Olen katkera siittä ettei omaan ruoskaani saa xenoneita laillisesti katsastettua, mutta sehän vain johtuu siittä ettei autooni saa umpioita joilla se xenonien valokuvio olisi jotain muuta kuin juurikin tommonen kaikki vastaantulijat täysin sokaiseva.

    Suhtautuisin valojen vilkutteluun tilanteessa kuin tilanteessa vakavemmin elleivät nuo omat hiekkapuhalletut valaisimet olisi niin heiveröiset valoteholtaan :o tööttääminen on sitten agressiivisempi keino, herättää turhaan kaikkien muidenkin huomion ja vie sen pois liikenteen kulusta, eikä edellä-ajava välttämättä sitä edes kuule tai hoksaa että se oli hänelle tarkoitettu
    :smoke:
     
  8. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    Mikäs mursu sulla sitten on? Parin minuutin googlailulla projektoreita löytyi ainakin W124, W126 ja W201.
     
  9. Olorin

    Rekisteröitynyt:
    23.02.2002
    Viestejä:
    2 074
    Ehkä se kaveri ajattelee, että sinä tajusit nyt olla väläyttämättä valoja edessäsi ajavalle, kun hän niin hyvin opetti sinua virheestäsi.

    Näihin liikenne-eleillä tehtäviin opetuksiin pätee erityisen hyvin Wiion laki viestinnän epäonnistumisesta.
     
  10. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    W124, muttakun pitäs olla ne pesimet, pelkät hyväksytyt umpiot ei riitä :)
    Toki tässä päästään siihen asentamistyön määrään ja osien hintaankin, jos satasen polttimoilla hommasta selviäisi niin se vielä kannattaisi...

    Eihän näin tyhmiä ihmisiä ole oikeasti liikenteessä, eihän? :(
     
  11. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    Mä oletin että ne olisivat olleet vakiovarusteena jo tuon ikäisessä Mersussa :eek:
     
  12. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Joo, se toinen voi miettiä että mitä helvettiä se mulkku mersusssa halusi, ilmeisesti sillä oli niin perkeleen kiire että olisi suorastaan pitänyt ajaa ojaan, alta pois. Se päätti sitten kouluttaa sua tekemällä jarrutestin. Toivottavasti nyt opit tästä että valoja ei kannata vilkutella.

    Opitko omasta mielestäsi? Jos et oppinut tästä mitään, niin voidaan päätellä että ei se toinenkaan.

    Onhan se jaloa yrittää kouluttaa muita ja perustella asiaa sillä että ehkä voi pelastaa jonkun toisen hengen. Totuus on kuitenkin se että tuo koulutus ei toimi. Siinä on ihan sellainen perusteellinen vika se, että ei se koulutettava ymmärrä miksi vilkuttelet niitä valoja, jos ymmärtäisi niin se ei olisi tehnyt sitä liikettään tai sitten se olisi tajunnut mokanneensa muutenkin. Sillä toisella kaverilla ei ole suoraa yhteyttä sun päähän ja se ei voi tietää mitä haluat viestittää vaikka sun omasta mielestä asia tuntuisi selkeältä. Lisäksi mahdollisesti aiheutat tuon tarinan kaltaisen vastareaktion ja vaaratilanteet vain lisääntyvät verrattuna siihen että olisit pitänyt pään kylmänä ja antanut asian olla.
     
  13. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    Ei vakiovarusteena, ei vuonna 1990. Sai niitä nuihin kuitenkin ja sen verran halvalla ilmeisesti että niitä kuitenkin säännöllisesti näkee, ovat vain yleensä irtirevittyinä koska leimamiehet tykkää hylätä jos eivät toimi :rolleyes:

    Voi jeesus, vain murossa voi tämmöstä "logiikkaa" ääneen lausua :D

    Pidän yhä todennäköisempänä kouluttamisellani (kautta aikain) olleen enempi positiivistä vaikutusta liikenteenkäyttäjiin kuin sillä, että olisin antanut idioottien kääntyä eteen, tai esim. pikkulasten ajaa pyörillä suojatielle.

    Ja kyllä, opin sen verran että jos vatipäällä on sen verran vajausta yläkerrassa että kääntyy tuommosessa tilanteessa eteen, niin sen jälkeen siltä voi olettaa ihan mitä vain peliliikkeitä. Ensikerralla vilkutan valoja kauempaa, ja kauemmin :)
     
  14. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Voihan se siltä tuntua omassa päässä. Tosin ilmeisesti ainakin kerran olet aiheuttanut juuri päinvastaisen tilanteen.

    Lisäksi pikkulasten hengen kanssa leikkiminen kouluttamistarkoituksella kuulostaa vielä aika hurjalta myös.
     
  15. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    Nimenomaan, kun statistiikkaa on vain omassa päässään. Sinä et voi tietää, enkä minä voi tietää, siksi sanoinkin pitäväni toimintatapaani todennäköisesti parempana :)

    Ja kun kerta taas väännellään ja käännellään, kummassa tilanteessa käy sun mielestä todennäköisemmin jollekkin huonosti:

    A: ainakun näen pikkulapsen pyöräilevän suojatielle molempiin suuntiin katsomatta hiljennän vauhtia tai pysähdyn jotta hän pääsee ongelmitta tien yli,

    vai B: sovitan ajoni (vaaraa aiheuttamatta) niin, että MIKÄLI em. lapsi päättää ajaa tielleni vastoin liikennesääntöjä, sääntöjä joita kaikki MUUT liikenteen käyttäjät olettavat hänen noudattavan, koulutan häntä asiasta niin että varmasti jää mieleen, eikä niin että hän toistaa virheensä ja ajaa jonkun sellaisen eteen joka ei ota muiden virheitä huomioon?

    Lapsen henki vaarantuu tasan silloin kun hänen annetaan rikkoa liikennesääntöjä ilman että tämä saa asiasta tietää, mitenkään et tommoista vaarantamista saa mun harteille väännettyä. Vähän sama kun ajais stoppiristeykseen/kolmion takaa katsomatta toiseen suuntaan "kun ei sieltä eilenkään ketään tullut", aivan hölmöläisten hommaa :)
     
  16. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Minä taas pidän sitä huonompana, ilman edes että tarvii miettiä statistiikkaa. Ihan sillä perusteella kun ajattelee miten se toinen kuski voi toimia. Paras skenaariohan on se, että se ei tee vilkuttelun takia mitään kun tajuaa itsekkin tehneensä virheen. Tosin jotta tajuaisi että haluat vilkuttelulla kertoa virheestä on sen henkilön pitänyt tajuta tehneensä virhe ilmankin vilkuttelua eli tilanne on plus miinus nolla, ei hyötyä eikä haittaa.

    Tuo sinäänsä olisi ihan ok, koska ei se vilkuttelu mitään haittaisi. Mutta mikä tekee vilkuttelusta huonon on, että se toinen voi reagoida muutenkin. Se mm. voi pelästyä, hätääntyä tai hermostua. Näiden seurauksena tehdään sitten enemmän virheitä. Pahimmillaan (kuten ilmeisesti tässäkin kävi) yritetään kostaa ja kouluttaa takaisin.

    Eli parhaimmillaan sun koulutus ei tee mitään ja huonoimmillaan vaarantaa enemmän liikennettä. Siitä voi päätellä kannattaako sitä tehdä.

    Tossa lapsi esimerkissä vissiin hyppäät autosta ulos ja käyt sanomassa lapselle että ei aja polkupyörällä suojatien yli? Ei se lapsikaan muuten siitä mitään opi. Eli et oikeasti kouluta lapsellekkaan mitään jos vilkuttelet autosta tai tööttäilet. Pahimmillaan pelottelet ja lapsi jää toisen auton alle. Lapsetkaan ei ole suorassa yhteydessä sun aivoihin.
     
  17. Migel-

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    1 680
    Olen minäkin ylivertainen kuski, mutten silti kouluta ketään, koska se nyt on vaan typerää. Tuossa Seriesin casessa tilanne nyt piti olla sille eteen kääntyneellä kuskille niin selvä, ettei mitään kouluttamista edes tarvi ja jos tarvii, niin ei siitä ole mitään apua, koska sillä ei ole silloin kylliksi aivoja kurssillesi, oikeasti hei.

    Todella uuno temppu toki oli siltä autoilijalta. Mutta varmasti jokainen muistaa ainakin juuri kortin saaneena tilanteita, joissa on liikenteessä törttöillyt ilman tarkoitusta aiheuttaen suoranaista vaaraa. Jos tuollaisia tilanteita ei tule mieleen, niin aika varmasti et ole vain tajunnut asiaa / pohtinut ajamistasi tarpeeksi.

    Nyt voitkin miettiä, että olisiko noissa tilanteissa ollut mukavaa, jos kärsivänä osapuolena olisi ollut joku törttöilijä joka olisi aiheuttamasi vaaran lisäksi aiheuttanut vielä lisää vaaraa?

    En nyt tarkoita, että tekemäsi olisi ollut mikään superrikos, mutta näin yleisesti.
     
  18. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    Paras skenaario on se, ettei passattikuski tee virhettä.

    Meinaatko että hän varmasti näki minut, ja tiesi tehneensä virheen? Näinhän ei voi missään tapauksessa koskaan olettaa täysin varmasti.

    Tähän liittyen väitän, että ihmiset tiedostavat virheensä todennäköisemmin niin, että joku heille asiasta protestoi tavalla tai toisella.

    Huonoin skenaario on se, että kouluttamiseni johdosta tapahtuu onnettomuus, oli se kenen syy tahansa.

    En ole samaa mieltä kanssasi tästä.

    Ikinä en ole lapselle töötännyt enkä vilkutellut, erittäin monesti olen pysähtynyt suojatielle tai tulosuunnastani katsoen suojatien eteen ja sanonut hänelle ajoneuvosta (mahdollisimman vähän uhkaavaan tilanteeseen pyrkien, tietenkin) miten hänen tulisi toimia pyörän kanssa suojatielle saapuessaan.

    Toinenkin kääntöpuoli tähän liittyy, nimittäin se olettamus muiden toimivan sääntöjen mukaan kun esimerkiksi jalankulkijana kävelee suojatielle tai ajaa pyörällä niin, että autoilija on väistämisvelvollinen. Pienemmän on useimmiten helpompi väistää, mutta seisomalla suojatien reunalla päästäen ajoneuvoja vain menemään ohitseen kun näiden pitäisi pysähtyä ja antaa tietä viestittää kuskeille ettei jalankulkijaa tarvitse väistää.

    Missään nimessä ei, mutta tässä pitääkin taas tehdä selvä ero sille, että provosoituu liikenteessä muiden virheistä niin että sortuu niihin räikeästi itse, ja se, että antaa virheistä suoran palautteen aiheuttamatta kellekkään muulle mitään muuta.

    En pidä itseäni ylivertaisena kuskina enkä tapojani ainoana oikeana toimintatapana, mutta jos mitään ei tehdä niin eihän tilanne voi parantua. Olen kuitenkin itse jatkuvasti ajan tasalla vähintään omista peliliikkeistäni liikenteen seassa sen verran, että virheen sattuessa on aina ollut lapa pystyssä anteeksipyynnön merkiksi ja tilannetta pohdittu usein myöhemmin uudestaankin.
     
  19. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Jos oikeasti haluaisi kouluttaa muita autoilijoita niin silloin pitäisi käydä jututtamassa sitä toista kuskia. Tosin silloinkin ihminen, joka ei tajua tehneensä virhettä, on harvoin kovin vastaanottavainen neuvoille.
     
  20. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    Varmasti tuo olisi tulosten keskiarvoltaan paras tapa, joskaan ei aina toimiva.

    Itse tyydyn metodeihin jotka ovat oikeassa elämässä mahdollisia..
     
  21. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Tässä vaan vaaditaan aika suuri askel sen välillä että tajuaa sun vilkuttelun tarkoittavan juuri sitä mitä haluat viestittää. Minusta on todennäköisempää että virheen tekijä tajuaa virheensä itsestään kuin että tajuaisi sinun viestisi.

    Tuo onkin ehkä se suurin virhe minkä nämä kouluttajat tekee. He aina olettavat että heidän aivoistaan siirtyy telepaattisesti viesti sen toisen kuskin päähän vilkuttelun tai tööttäilyn seurauksena.
     
  22. Series^

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    1 408
    Varmastikaan vilkuttelu ei suoraan viestitä "KÄÄNNYIT ETEENI TOLLO", mutta jos sen tarkoitettu viestimä "TEIT JOTAIN VÄÄRIN MIETIPPÄ ITE" saa kuskin ajattelemaan, niin eikö ennemmin hän mieti tehneensä jotakin väärin ja saavu oikeaan lopputulokseen kuin että jos sai kääntyä eteeni ilman seuraamuksia vaikka oli itse väistämisvelvollinen?

    Tämän kyseisen kuskin reaktion vilkutteluuni huomioonottaen väitätkö, että hän olisi ennemmin ajatellut virheitään jos en olisi tehnyt asialle mitään?
     
  23. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Ei se vilkuttelu edes kerro tuota. Edelleenki, vaikka sun omassa päässä tuo tuntuu ihan selkeältä viestiltä, niin sitä se ei kuitenkaan toisille ole. Kaikille muille se on vain valojen vilkuttelua.

    Veikkaan että tuo kyseinen kuski piti sua jonain idioottina ja vilkuttelua "alta pois, täällä tulee nousukausi" ilmoituksena. Sen takia varmaan sitten päätti kouluttaa sua. Tuskin edes tuli mieleen hänelle että teki virheen vaikka kuinka vilkuttelit, tai mahdollisesti tajusi virheen ilmankin.
     
  24. Manakuski

    Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    2 345
    Ei tämä tuoppi voi olla tosissaan. Ei kukaan pienintäkään määrää älyä omaava voi edes noin ajatella. Jos vähänkään on järkeä päässä, niin tajuaa kyllä valojen vilkauttamisen olevan merkki siitä, että nyt tuli mokattua.

    Jos sen takia oikeasti vetää välittömästi liinat kiinni ja tien laitaan kostomentaliteettina, niin pitää kyllä melkoinen mielisairas olla. Eikä varmasti kukaan voi ajatella mistään nousukaudesta, seriesin auto kuitenkin on yli kaksi vuosikymmentä vanha...
     
    Viimeksi muokattu: 06.11.2014
  25. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Itse en voi ymmärtää miten joku voi luulla että valojen vilkutus on jotenkin selkeä viesti mistään. Se nimenomaan vaatii älyä että asettuu sen toisen osapuolen asemaan ja miettii että ymmärtäisitkö itse sen viestin ilman yhteyttä lähettäjän päähän. Suorastaan typerää ajatella että kun minä ymmärrän asian jollain tavalla, kaikki muutkin ymmärtävät asiat samalla tavalla.
    Just noiden mielisairaiden takia ei pitäisi kouluttaa. Ei koskaan voi tietää miten se toinen reagoi. Onhan täällä murossakin moni uhonnut tekevänsä jarrutestejä jos joku tulee taakse valoja vilkuttelemaan (ironisesti tämäkin on heidän mielestään sitä koulutusta). Ei todellakaan kannata luottaa siihen että se edessä oleva reagoisi ystävällisesti ja omat virheet myöntäen.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti