Microsoftilta kova markkinointikampanja: Tarjoaa MacBookista $650 jos vaihdat Surfaceen

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Muropaketin toimitus, 29.10.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    LOL! Missä olen ollut väärässä? En ole missään välissä väittänyt että yksi määritelmä on oikein ja toinen väärin. Äijän luetunymmärtäminen on jostain ihan tiedätkö mistä.

2. orkaani

Rekisteröitynyt:
    09.05.2007
    Kyllä. Koska vaihtokaupassa tuotteille on määriteltävä jokin arvo. Eikä tässä yhteydessä käytetä termiä väliraha. Kun vaihtokaupan kohteille on saatu määriteltyä arvo, katsotaan kuka maksaa kenelle, jos maksaa, sitä välirahaa.

3. QnixGamer Banned

Rekisteröitynyt:
    03.03.2014
    Lueppas tuo orkaanin uusin viesti niin käsität koko asian.

4. Juzt

Rekisteröitynyt:
    28.09.2001
    Yhtä hienolla logiikalla voisi väirahan sanoa olevan 401$ koska se on Macbookin hinnan ja Macbookilla hyvitetyn Surfacen hinnan erotus.

Et varmaan ole tosissasi enää? Siis ihan vakavissani kysyn, että onko tämä nyt joku huumorilla heitetty juttu itsestäänselvän asian pitkittämiseksi? (aka. trollaus).

Kun aikaisemmin itsekin puhuit että "valiraha MacBookin ja Surfacen välillä on tuo max 650$" ja nyt puhut väliraha on kuvitellun alennetun Surfacen ja Surfacen oikean hintaero, jota varten olet luonut matemaattisen kehäpäätelmän jossa toteat että hyvitys = alkuperäinen hinta - alkuperäinen hinta + hyvitys.

Kyllä väliraha vaihtokaupassa on nimenomaan se rahasumma joka maksetaan suuntaan tai toiseen tuotteiden vaihdon lisäksi. Ei mikä tahansa summa, joka voidaan muodostaa mistä tahansa hatusta revitystä laskutoimituksesta, kunhan viimeisenä lasketaan vähennyslasku.

Viimeksi muokattu: 29.10.2016
  5. Virheilmoitus: Editing the posts before 3 days are not allowed.

6. Hardstyle

Rekisteröitynyt:
    15.11.2007
    vompatti

7. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Tarkotat vissiin viestiä #23 johon jo vastasin viestissä #24? Sun kanssa on kyllä aivan turha vääntää tästä asiasta, et huomaa mitä kirjoitan, ja jos huomaat niin tulkitset aivan väärin.

8. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Hienoa, tajusit oikein. Eli välirahalla voidaan mun mielestä tarkottaa yksinkertaisesti kahden summan erotusta. Ei että se välttämättä tarkoittaa sitä, eikä että se ei voisi samalla tarkoittaa jotain muuta, vaan että se voi tarkoittaa kahden summan erotusta. Kontekstista sitten riippuu onko sanan "väliraha" käyttö järkevää, vai tuleeko väärinkäsityksiä.

Et varmaan itse ole tosissasi enää? Oikeasti voisitte lopettaa tuon trolli-inkvisition tähän paikkaan ja yrittää ymmärtää mitä kirjoitan ja käydä normaalia keskustelua. En suostu olemaan sinun tai kenenkään muunkaan kuulusteltavana, ja jos tällainen shaiba jatkuu niin poistun keskustelusta.

:smoke:

Näinhän se sanakirjassa määritellään. Ymmärrät varmaan että on täysin normaalia käyttää sanaa eri merkityksessä tai ymmärtää se eri merkityksessä kuin jokin kirjassa esitetty määritelmä? Ja että sama sana voi tarkoittaa useita eri asioita?

9. QnixGamer Banned

Rekisteröitynyt:
    03.03.2014
    Et vain ymmärrä sanan oikeaa merkitystä, koska trollaat tarkouksellisesti.

10. Juzt

Rekisteröitynyt:
    28.09.2001
    Siis trollihan tarkoittaa muroBBS:n käyttäjää, joka on rekisteröitynyt heinäkuussa 2008. Ymmärrät varmaan, että on täysin normaalia käyttää sanaa erei merkityksessä?
    Onhan se nykyään muodikasta, että jokainen saa määritellä joka sanan niinkuin itsestään tuntuu, mutta yleensä tälläinen luo vain hämmennystä.

Mutta jos nyt puhutaan siitä ikävien sanakirjaihmisten määritelmästä sanalle trolli, niin tuo ei ollut tarkoitettu miksikään inkvisitioksi tai hyökkäykseksi, vaan ihan oikeasti jouduin pohtimaan, että oliko tämä nyt joku läppä jolla hämmentää keskustelua, kun omien viestisi mukaan olet itsekin muuttanut kantasi siitä minkä kahden asian välistä summaa väliraha nyt tässä yhteydessä tarkoitti. Eli nähtävästi ymmärsit itsekin uutisen väärin, koska siinä käytetään sanaa väliraha vastoin sen yleisesti hyväksyttyä merkitystä, joka on kielitoimiston mukaan:
    "väliraha vaihtokaupan kohteiden arvoeroa vastaava rahallinen korvaus."

Ja sen takia asian alunperin toin esiin, että nykyisin jutusta voi saada kuvan että tarjous olisi jotain huomattavasti parempaa kuin se on. Jos tarjous olisi se mitä siellä nyt lukee, niin olisin jo varaamassa lentolippua vaihtaakseni jonkun vanhan Macromun uuteen Surface Bookkiin ja saisin vielä osan lippurahoista takaisin. Mutta ei siitä sen enempää.

Joskin toivoisin että toimitus korjaisi tuon virheen, vaikka joidenkin käyttäjien mielestä olisikin helpompaa korjata suomen kieli vastaamaan artikkelia. Enpä nyt oikein usko, että koko virhe oli edes mikään kannanotto suomen kielen uudistamisesta, vaan ihan vaan ajatusvirhe juttua kirjoitettaessa.

11. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Mitään ei ole määritelty "niinkuin itsestä tuntuu". Yrität implikoida että määritelmiä sanoille keksittäisiin mutupohjalla ja huonoin perustein. Selitin viestissäni aika selkeästi ja loogisesti mistä tuo oma sanan "väliraha" käsitys tulee.

Jep, olin jo tuostakin samaa mieltä. Luitko tämän: "Kontekstista sitten riippuu onko sanan "väliraha" käyttö järkevää, vai tuleeko väärinkäsityksiä." Eli ymmärrän jo että eri määritelmän käyttö voi aiheuttaa hämmennystä. Sitä ei minulle tarvitse kertoa kun olen sen jo itse sanonut.

"Ikävien sanakirjaihmisten". Yritätkö väittää että pitäisin muita kommentoijia ikävinä sanakirjaihmisinä? Ei pidä paikkaansa enkä ymmärrä miksi tuollaista retoriikkaa pitää viljellä. Minulla ei ole mitään sinua tai muita vastaan vaan yritän käydä normaalia keskustelua samalla kun minua vastaan hyökätään trollina.

En ole muuttanut kantaani yhtään mihinkään, itse olet virheellisesti tulkinnut viestejäni. Kanta on kokoajan ollut, että väliraha-sanalla voi tarkottaa useita eri asioita, eikä se ole siitä mihinkään muuttunut. En ymmärrä miksi tästä pitää jauhaa. Kaikki tietävät jo että sanoilla voi tarkoittaa useita asioita, mutta jostain syystä sinulle on vaikea omaksua että sama ajatus pätee myös sanaan "väliraha".

Millä perusteella ymmärsin uutisen väärin? Ymmärsin uutisen merkityksen aivan oikein ilman mitään tarvetta valittaa sanan "väliraha" semantiikasta. Olennaistahan on että ihmiset ymmärtävät mitä tarkoitetaan, eikä että kaikki mitä kirjoitetaan noudattaa orjallisesti kielitoimiston ohjeita. Kieli muuttuu sitä mukaa kun sitä käytetään. Omalla kohdalla ollut mitään ongelmia ymmärtää mitä uutisessa tarkoitettiin.

12. ChickenLegs

Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Yleensä toimittajilla kuitenkin on sen verran ammattiylpeyttä, että he haluavat käyttää kieltä oikein. Paitsi jos kyse on tehonkulutuksesta. Ja nyt ilmeisesti välirahasta.

13. Juu näin on.

Niin kyllähän uutisen voi ymmärtää täysin oikein vaikka se onkin kirjoitettu väärin :) Kyllä minäkin sen luin ihan oikein enkä edes huomannut mitään virhettä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen