Metsäkoneenkuljettajaksi

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Bronto Skylift, 05.09.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Bronto Skylift

Rekisteröitynyt:
    15.10.2006
    Eli motokuskiksi. Onko muroilla kokemusta työstä? Palkkaus kai on suht. kohdallaan? Tykkäisin suht. omatoimisesta työstä ja tuollainen tuli silmiinni. Varmasti ihan mukavaa hommaa kaataa metsää ja mönkiä koneella menemään vaikeassa maastossa. Kokemuksia, työtilanne yms. ajatuksia peliin.
    [signature]Hyvä triidi / Hyvä triidi II / Virallinen tsättithread[/signature]

2. Dimmu

Rekisteröitynyt:
    20.09.2002
    Kokemusta työstä ei oo mutta sen voin sanoa että työttömyyttä ei varmasti tarvi pelätä, ainakin kotipuolessa näkyy jatkuvasti kuskin paikkoja olevan avoinna. Itseäkin kyllä hieman kiinnostaisi ala mutta ei viitsi monen vuoden koulutusta nyt heti heittää roskiin vaihtamalla ammattia. Lisäksi koneet maksavat niin tolkuttomasti että pitäisi renkinä aloittaa ja mieluummin olisin itse yrittäjänä. Mutta uudet koneet ovat hemmetin mukavia sisältä ettei huonoja työskentelyolosuhteita varmaan tarvitse pelätä.
    [signature]Koneen kaatuessa pidä kiinni näppäimistöstä. Älä hyppää.[/signature]

3. Buubi

Rekisteröitynyt:
    08.05.2005
    Kyllä siellä käsittääkseni saa rämpiä ihan tarpeeksi pihallakin huoltamassa konetta tai jotain muuta säätämässä. Työmatkakin on yleensä ihan kiitettävän pituinen kun harvemmin sitä puuta taajamasta kaadetaan ja työajat venähtää helposti. Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kaveri on ollut motokuskina pari vuotta sitten kunnes kyllästyi totaalisesti ja vaihtoi alaa.
    [signature]http://www.last.fm/user/Buubi/[/signature]

4. rascal

Rekisteröitynyt:
    14.06.2003
    Työajat voi tosiaan venähtää pitkiksi ja yötyötä on paljon. Jotenkin tuntuu siltä että harva jaksaa koko ikäänsä metsäkonetta ajaa.

5. Fartos

Rekisteröitynyt:
    19.03.2004
    Pari lähisukulaista on juurikin tuossa ammatissa, ja aika tiheään kuuluu alanvaihtoajatuksia.

Voit varautua huonolla tuurilla asuntovaunuelämään, koska tosiaan palstat usein on kaukana.
    [signature]Lapin läänin itärajalla asustelen.
    Huuto.net-palautteeni[/signature]

6. Dimmu

Rekisteröitynyt:
    20.09.2002
    Juu tokihan sitä konetta pitää ulkonakin huoltaa ja yhdellekkään leimikolle ei asvalttia mene koneen viereen. Mutta nämä ovatkin niitä pointteja mitkä pitää ottaa huomioon, itseäni metsässä kävely ei haittaisi mutta tokihan se jotakuta voi hajottaa. Sen verran ainakin itse pidän luonnossa liikkumisesta että autolta koneelle pääsen helposti. Ja tuohon asuntovaunuelämään en oikein usko, tosin en tiedä miten pitkiä matkoja jossain lapissa joutuu kulkea mutta pohjanmaan alueella ei ole semmosia tarvinnut.
    [signature]Koneen kaatuessa pidä kiinni näppäimistöstä. Älä hyppää.[/signature]

7. Altavastaaja

Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Veli ajanut muutamana kesänä Äestyskonetta joka nyt hieman poikkeaa motosta. Toimen kuvaan kuului koneen siirrot,huollot ja isommissa korjauksissa oli huoltomiehen apuna sekä touhuili firman asioita muutenkin. Työajat ja olosuhteet riippuvat paljon työnantajasta. Tilienkin pitäisi olla kohtuulliset.
    [signature]Q6600 + Scythe Ninja| Asus P5K Deluxe | OCZ 7200 SLI 2gb | C3D 8800GTS 320 | HDD Seagate & Samsung |
    Sijainti: Rovaniemi[/signature]

8. Punamuro

Rekisteröitynyt:
    18.07.2007
    Mutta kyllä se on näin ettei koneenhuoltajan hommia tehdä samalla palkkaluokalla kuin leimikkoa parturoida.
    Niiltä tunneilta kuin olen vaseliinia nippaan työntänyt olen aina vaatinut ylempää palkkaluokkaa suhteessa koneenkäyttöön.

Jos ei ole porvari maksanut, niin en ole huoltanut konetta. Hyvin on menty omat tunnit loppuun samoilla huoltotoimenpiteilläkin.

9. kkuula

Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    mielenkinitoist puuhaa itsellä jonkin verran kokemusta puunajosta metsäkoneella, aika yksinäistä hommaa ja lähes kaiken huollon mitä itse osaa joutuu myös tekemään. mikässiinä jos tykkää ittekseen työskennellä ja tekee mielellään pitkää päivää monesti hakkuut on lähes tiettömien taipaleiden päässä ja neliveto maasturi melkein pakkohankinta työmatkoja varten. Metsäkoneyrittäjäksi on turha haaveilla ellei ole rahaa, omaisuutta takuiksi tai joku lahjoita koneita. Yrittäjänä pitää vielä osata myydä oma työnsä riittävän hyvin ja muutenkin pysytellä alueensa bisneksissä mukana aktiivisesti. Uudet koneet maksaa luokkaa yli 200 000e siihen sitten kuskit kahteen-kolmeen vuoroon ja huollot+korjaukset niin voi laskea paljonko urakoista on tienattava jotta saa edes koneen maksettua siinä ajassa missä kone on ajettu loppuun... saatikka siitä jäisi itellekin jotain käteen kun valtiolle menee tienatuista roposista suunnilleen samanverran mitä sulle itelle ja tyontekijöille jää käteen. Loppuunajetuistakin saa pulitta 15 000->
    [signature]Super ZX Hyper 8Ghz RISC 2000Gb raid-x20[/signature]

10. Punamuro

Rekisteröitynyt:
    18.07.2007
    AIka kännissä olen siellä kopissa, on vain sammalleet seuranain joten kyllä kelpaa itse työkuntonsa tulkita. Harvassa työpaikassa voi olla yhtä kännissä kaikki päivät kuin maatalousyrittäjäna tahi metsäkoneenkuljettajana.

11. faior

Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    Ihan hienoa hommaa tuo motolla ajelu on, juurikin itse siinä työssä olen. Mielenkiintoista ja mukavaa hommaa.. saa radiota kuunnella päivät. Tokihan nuo työajat vaihtelevat ja välillä on pitkääkin päivää(riippuen työmatkoista). Mutta mielenkiintoista todellakin, yksikään savotta ei ole samanlainen kuin muut, aina riittää mielenkiintoa ja saa pohdiskella sekä tehdä itse valintoja(ajourat, puiden harventaminen..ym), mukavaa minusta ainakin.

Ja ei tuo palkkakaan nyt mikään huono ole, parempi kuin monella muulla. Ja eipä kovinkaan raskasta edes ole istua kopissa, jos letku räjähtää tms, se vaihdetaan tietenkin, mutta muuten ei kummoisia juttuja ole. Kouluja en ole tuohon hommaan käynyt, justiinsa valmistuin elektroniikka-asentajaksi, lähinnä työkokemuksen kautta pääsin hommiin.
    [signature]Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.

-joensuu-[/signature]

12. Tulkku.

Rekisteröitynyt:
    17.11.2003
    Hei

Miten siihen työhön haetaan ja minkälainen koulu siihen käydään? Kestääkö kauan ja onko pääkaupunkiseudullakin niitä töitä? Paljonko siinä ansaitsee kuukaudessa? Minkälainen ihminen on syytä olla? Tarkoitan pitääkö olla tekninen?

T:Tulkku
    [signature]On mukavaa kun on ruokaa riittävästi kaapissa, lämmin koti jossa katto pään päällä.[/signature]

13. Punamuro

Rekisteröitynyt:
    18.07.2007
    Teetkö itse letkut?

Minulla niitä on aina valmiina koska ovat juurikin määrämittaisia pikaliittimillä.

14. sammakko

Rekisteröitynyt:
    17.02.2001
    Isäntä ajannut metsäkonetta ja motoa about 40 vuotta. Palkasta se jaksaa valittaa aina kun sitä näkee. Kuulemma jos tekis 8 tunnin päivää niin käteen jäis huimat 1600e kuussa verojen jäkeen, mutta se tekeeki 12 tunnin päiviä. Erittäin heikko liitto noilla, koska helppohan noiden olisi kiristää lakolla palkka samaan kuin paperimiehilläkin on, kun kerran samassa tuotantoketjussa ovat.
    [signature]Älä hätäile, ei Seetikään hätäile vaikka on seitsemän lapsen äiti[/signature]

15. faior

Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    Thäh? Letkut teetätetään valmiiksi, sitten jos pitää vaihtaa niin otetaan vaan luukun alta uutta ja vaihdetaan se.
    [signature]Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.

-joensuu-[/signature]

16. faior

Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    Kannattais isäntäs olla jo yrittäjä.. vinkvink, iha hyvi tulee toimeen sillä tavalla.

-joensuu-[/signature]

17. Deityh

Rekisteröitynyt:
    13.12.2006
    Koneyrittäjäksi kannustamisessa on kyllä jotain perverssiä.
    [signature]Hän sai ammatikseen trollauksen, mutta ei tee sitä työksi[/signature]

18. faior

Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    40 vuotta ilman omaa yritystä..?

-joensuu-[/signature]

19. Deityh

Rekisteröitynyt:
    13.12.2006
    Mitä ihmeellistä siinä on?
    [signature]Hän sai ammatikseen trollauksen, mutta ei tee sitä työksi[/signature]

20. faior

Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    En ainakaan itse voisi kuvitella olevani pelkkä työntekijä metsäkonealalla 40 vuotta, sillä kokemuksella olis helppoa perustaa yritys ym, yhdellä motollakin tulee hyvin toimeen ja tulot nousee rajusti. Rankkaahan se voi olla joissain vaiheissa tietysti.

-joensuu-[/signature]

21. jyrki

Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Joo aika outoa että jaksaa 40v tehdä renkinä töitä, palkat on hieman toista luokkaa yrittäjänä, tietysti riskit ja stressikin :)
    [signature]http://jyka.sytes.net[/signature]

22. XanaX

Rekisteröitynyt:
    14.03.2003
    Tunnen useita ammattitaitoisia vanhoja konekuskeja (kaivinkone), jotka ovat renkeinä. Suurin osa heistä ovat vielä velattomia, ettei sen pitäisi siitäkään olla kiinni. Se on vain paljon leppoisampaa tehdä toiselle töitä kuin omasta puljusta stressata. Rikastumaan toisen leivissä ei tosin pääse.

itse olen ajellut toisten leivissä kaivinkonetta n. 10v

Siitä metsäkone hommasta.... Jos jossain etelässä asustelet niin luulisin että se ei välttämättä ole sitä aivan parasta hommaa. Routa-ajat ovat lyhyitä. Monet metsät ovat sellaisia ettei sinne saa jälkiä jättää tai ne eivät kanna konetta. Homma menee sellaiseksi hyppimiseksi paikasta toiseen.

Viikot asut asuntovaunussa keskellä ei mitään. Heräät aamulla helvetimmoiseen pakkaseen ja huomaat että kosaani on loppu. Sisälämpötila jo pakkasen puolella. No kiroillen päätät kumminkin lähteä töisin 25 asteen pakkasella. Voihan sen kosaanin hakea sitten päivälläkin kaupungista. Kävelet koneelle ja huomaat, että webasto on hajonnut, niinpä alat kosaanilla lämmittämään konetta. Tunnin ajan jäädyttyäsi saat koneen käymään. Annat sen lämmetä ja ryhdyt töihin. No mutta prkl... et sitten lämmittänyt tarpeeksi ja voimistellut varovasti öljyjä liikkeelle. Letku poikki ja joku 100l öljyä maastoon. Onneksi autosi vain 10km päässä lähimmällä tieltä......

Itse en lähtisi siihen hommaan... Viikot kännissä yksin metsässä.....

23. Jukka Lehtomaki

Rekisteröitynyt:
    25.10.1999
    Jep :D

trolli
    [signature]www.mystudios.com/art/impress/renoir/renoir-two-sisters.jpg <3
    Alexandra, Aleksandria, Alexandria +++ kaurapuuroa :|
    Dmitri Hvorostovsky Nro7, Heed me not, dear :([/signature]

24. Muuttomies

Rekisteröitynyt:
    19.01.2004
    No jotain numeroita kehiin. Ei täällä kaikki ole metsässä asuvia toppahousuja.

edit: moukuttaako kukaan kuski? Luulis kesäl olevan lepposampaa hommaa ku jatkuva dokailu.

25. Punamuro

Rekisteröitynyt:
    18.07.2007
    Mutta toisaalta on aina aplarikiljua tarjolla niin paljon kuin napa vetää.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen