Mehustin - Mehunpuristin

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja jarith70, 23.11.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jarith70

Rekisteröitynyt:
    16.09.2012
  2. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
  3. jarith70

Rekisteröitynyt:
    16.09.2012
    No ei...
    Enpä vain jaksanut lukea kymmeniä sivuja lukea siitä sun tästä, kun riittäis aiheen mukaiset laitteet (haku antoi kyllä tuon ketjun mutta ei muuta).

4. Hetukkam

Rekisteröitynyt:
    11.11.2002
  5. jarith70

Rekisteröitynyt:
    16.09.2012

Mieluusti halvemmalla pyrkisin itsekkin selviämään...
    Pitääkö kuinka hirveää meteliä ?

6. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Huomattavasti halvemmalla ja itse ehdotat n. 2x kalliimpaa :D

Eiköhän yksi tärkein kysymys ole, että mitä hedelmiä haluat käyttää. Omenat yms. näkisin varmaan ns. hankalimmaksi hedelmäksi noiden osalta. Appelsiinit varmaan siitä helpoimmasta päästä.

Jos appelsiinit on hyviä ja mehukkaita niin pärjää ihan käsikäyttöiselläkin todella helposti (toki ehkä hukkaa voi jäädä), mutta 4e hintalappu on aikas huokea. Mitää muita hedelmiä en kyllä sitten lähtisikään niiden kanssa kokeilemaan. Greipit on ainakin liian isoja ja Applesiinien kohdalla se riippuu vähän koosta.

Kannattaa myös panostaa paljon siihen pestävyyteen. Eli mallia osa irti ja suoraan astianpesukoneeseen. Jos tuosta tulee sen enempää vaivaa niin tuppaa aika monella jäämään käyttö vähemmälle.

7. jarith70

Rekisteröitynyt:
    16.09.2012
    Aivan puuta heinää... Paitsi tuo pesu osuus - ja mitään "ehdota", yritän kokemuksia kaivaa luettavaksi.
    Tokko kukaan pelkille appelsiineille ostaa mitään kummempia värkkejä. Mielessä juurikin omenat, tomaatit, melonit, porkkanatkin... Vihreitäkin.

Viimeksi muokattu: 26.11.2012
  8. kansaIainen

Rekisteröitynyt:
    11.05.2003
    Mehulingot, joita olen käyttänyt (Bosch ja Moulinex) jättävät suurimman osan esim. omenan mehusta siihen moskaan, kilosta omenia tulee ehkä vajaa juomalasillinen mehua.

Nykyisin, jos haluan "mehua", heitän hedelmälohkot kannuun ja lisään ehkä lirauksen vettä, ja survaisen Braunin 500W sauvasekoittimen sinne muutamaksi sekunniksi: se tekee mehua vaikka pähkinöistä, eikä mene mitään hukkaan.

Esim. Omena-banaani, appelsiini-banaani, appelsiini-omena, ja tomaatti-basilika ja tomaatti-sipuli sekoitukset ovat herkullisia. (sipuliksi kannattaa valita niitä isoja mietoja sipuleita). Kesällä voi tehdä esim. nokkosenlehti-basilika-salaatinlehti-smoothieita.

Sauvasekoitin pesee itse itsensä vesiastiassa, sekunnin pyöräytys ja se on puhdas.

Jos taloudessa on sekä sauvasekoitin että mehulinko, kannattaa kokeilla tehdä sauvasekoittimella tehdystä smoothiesta mehua mehulingolla. (en ole kokeillut, kertokaa toimiiko)

9. Crestor

Rekisteröitynyt:
    24.01.2013
    Puristavat mehustimet on hitaampia, mutta niillä saa laadukkaampaa mehua varsinkin tietyillä vihanneksilla. Lisäksi esim. lehtikasviksilla puristavat toimii paljon paremmin. Puristavissakin on toki eroja mallien kesken.

Paremmuus riippuu paljon siitä, mitä mehustaa. Esim. porkkanoihin tuollainen linko toimii vissiin aika hyvin, ja tulee nopeasti hyvää mehua.

Tuolla youtube-kanavalla on kaikki tieto, mitä mehustimista voi olla: :)

#1 Juicer Expert Shares his Secrets - YouTube

10. parkkis

Rekisteröitynyt:
    01.12.2012
    Vähänkö törmäsin hienoon tutkimukseen by Michael Donaldson. Referoitu monessa artikkelissa mitä googlailin. Eli http://www.hacres.com/pdf/documents/other-juice-extractor-comparison-2007.pdf
    vertailee juicereita sen perusteella mitä määriä niillä puristui mehua. Voittajaksi selviytyy erikoinen yhdistelmä nimittäin klassikko mehustin Champion (muussaajana) jonka jälkeen koko mössö halpaan hydrauliseen prässiin jolla tiristetään massasta irti viimeinenkin tippa.

Samoten käy ilmi että luomuporkkanoista irtoaa tuplasti amylaasi entryymiä verrattuna tehotuotettuun porkkanaan. Monesti noussutkin mieleen että onkohan luomussa mitään eroa.

11. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Sitten voi miettiä, kuinka luomua se porkkana on kun 2m päässä tuotetaan taas tehotuotettua :)

12. vilzu

Rekisteröitynyt:
    24.06.2001
    Nostetaanpa vanha threadi ylös

Kun ei tosiaan tule noita kasviksia ihan hirveästi muuten syötyä niin ajattelin että mehustamalla saisi ruokavaliota terveellisemmäksi. Olisi siis hakusessa hyvä mehustin joka olisi mahdollisimman helppo myös puhdistaa. Onko suosituksia (myös laadukkaat käytetyt huomioidaan)?

13. lucas34

Rekisteröitynyt:
    26.02.2007
    Mulla olisi yksi mehustin myytävänä, tosin ei käy induktioliedelle.

14. vilzu

Rekisteröitynyt:
    24.06.2001
    vähän erilainen mehustin on nyt hakusessa.

jotain tällaista olin siis hakemassa: http://www.raakapuoti.fi/category/2/mehustimet

15. Liinda Banned

Rekisteröitynyt:
    22.02.2016
    Tilasin briteistä oman mehupuristimeni.
    Se on joku Hurom slow juicer... makso sillon kaiken kaikkiaan lähemmäs 500€
    Olis pitänyt tutkia asiaa vähän tarkemmin. Parempiakin löytyy suht samaan hintaan.
    Mehupuristimet on kuulemma parempia mehulinkoihin nähden... vitskut ja hivenaineet säilyy kuulemma paremmin... emt...
    Sellanen vempain olis ollu parempi, jossa on hieman parempi puristusteho ja joka tekee "wheatgrassistakin" helposti mehua...

16. jarith70

Rekisteröitynyt:
    16.09.2012
    Itse sain vihdoinkin aikaiseksi tilauksen... Philips HR1871/70 mehulinko.
    Kuluttaja lehden testivoittaja ja ihan kohtuulliseksi arvosteltu muuallakin + "edullinen".

Eikä mennyt kuin 3.5 vuotta tähän hankintaan...

Mutta nyt... pari omenaa, appelsiini + inkivääriä pätkä... Hyvä tuli...

Viimeksi muokattu: 07.04.2016
  17. yoko

Rekisteröitynyt:
    12.10.2000
    70 luvun Fiskarsin mehulingon hankin tsatsikin tekoa varten ,kuivaa kurkun sekunneissa ja jauhaa myös valkosipulin :)

18. magnuken

Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Itse olen muutaman kymmenen vuotta käyttänyt mehustimena Oy Alu Ab:n alumiinista mehumaijaa. Sillä olen mehustanut viinimarjat, karviaiset, boysenit, tavalliset vatut, raparberit ja pihlajanmarjojakin. Hyvin on palvellut kun mehun on pullottanut uunissa desinfioituihin lasipulloihin. Hyvin on mehut läpi talven säilynyt, tosin joihinkin ei happamista marjoista höyrystetyistä mehuihin olen säilöntäaineeksi lisännyt Atamonia.

Toki, nyt tulee varmaan eteen uuden teräksisen mehumaijan osto koska liesikin vaihtui induktiosellaiseen:(

Viimeksi muokattu: 16.05.2016
  19. Pasi0

Rekisteröitynyt:
    18.03.2013
    Nyt olisi tarkoitus ostaa joku mehulinko tai mehuprässi. Mehuprässiä hehkutetaan joka paikassa paremmaksi kuin mehulinkoa. Ongelma vaan on se että mehuprässeissä näyttää oleva paljon pienempi suuaukko. Itselläni mehustin tulisi etusijassa syksyn omenasatoa mehustaessa. Aika hidasta ja sotkuista, jos monta ämpärillistä omenoita pitää erikseen pilkkoa. Siksi ehkä olen kallistumassa Philiphsin malliin, johon ainakin oman pihan omenat menee vaikka kokonaisina. Vai onko joku keksinyt jotain nopeaa tapaa pilkkoa omenoita ennen prässiin laittamista.

20. iNdo

Rekisteröitynyt:
    09.07.2005

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari