Mazda 6 - Kokemuksia?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja kautium, 25.07.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Auton vaihtaminen sedanista farmariksi alkaa olemaan perheenlisäyksen myötä hiljalleen ajankohtaista ja Mazda 6 miellyttää ainakin ulkoisesti, mutta onko se silkkoa sisältä, eli löytyykö murottajilta kokemuksia Mazda 6 Sport Wagonin face lift-versiosta (ilmeisesti vuosimallista 2006 eteenpäin)? Täysin uutta autoa en ole ostamassa, eli lähinnä nuo 2006-2007 mallit kiinnostavat.

Koeajot ovat olleet aika vähissä kun ei ole ollut sopivaa tarjolla paikallisissa liikkeissä, joten itse en osaa vielä sanoa alustan toiminnasta yms. juuri mitään. Yhtä vuoden 2005 1.8 litraista automaattifarkkua kävin koeajamassa ihan mielenkiinnon vuoksi, mutta se oli melkoisen äänekäs, eikä laatuvaikutelma muutenkaan ollut mikään erityisen hienostunut. Automaattilaatikkokin oli siinä jotenkin, hmmm, miten sen nyt sanoisi... rimpula. Toivottavasti uudemmissa versioissa on tapahtunut edistystä (ainakin silmämääräisesti onkin).

Nykyinen kärry on kohtuullisen rivakka, hiljainen ja muutenkin laadukas Volvo S40 2.0T automaatti (vm. 2002, phase 2) ja luonnollisesti uutta menopeliä tulee verrattua siihen, joten vähintään samantasoista, mutta tilavampaa kulkinetta pitäisi saada tilalle.

Meinasin ensin vaihtaa uudempaan V40:een, mutta se on kyllä niin pieni auto farkkunakin, että kaipa se on katseltava hieman isompaa muilta merkeiltä. Tosin lieneekö tämä Mazdakaan hirveästi Volvoa tilavampi?

Nykyisessä autossa on siis automaattiloota, josta on - jos ei nyt mahdoton - niin aika vaikea luopua, mutta kaipa sitä manuaalinkin kanssa oppisi elämään taas uudestaan.

Moottorin pitäisi olla vähintään 1.8 litraa ja mielellään 2.0. Dieselitraktoriakin olen harkinnut, mutta kilometrejä tulee sen verran vähän vuodessa (alle 20tkm) että bensakone on tällä hetkellä ykkössijalla vaikka piiperöt dieselistä trendikkäästi vöyhkäävätkin.

Mazda 6:n GT-versiossa olisi 2.3 litrainen 166hv bensakone ja vakiona pirun hyvät varusteet (mm. sadetutka, bosen poppilaitteet, xenonit yms), mutta onko tuossa isossa moottoriversiossa muita huonoja puolia kuin aavistuksen suurempi kulutus ja vähän kalliimmat vakuutukset?

Onko äänieristys ja alustan toiminta yms. parantunut uudemmissa (2006-->) versioissa?

Entä se surullisenkuuluisa ruostesuojaus? Näissähän on ainakin jossakin vaiheessa ollut ruostesuojaus ihan hanurista, onko siihen tullut parannusta missään vaiheessa?

Näköjään vuoden 2008 Mazda 6 on valittu vuoden autoksi 2008 jossakin äänestyksessä. Eihän tämä ihan sama auto ole kuin edellinen vuosimalli, mutta kuitenkin -->
    http://www.mazda.fi/?page=107&p=949ebd1b1a113acbe2ee16ac97837088

Kaikki kommentit puolesta ja vastaan ovat tervetulleita. Pitää varmaan jossakin vaiheessa rekisteröityä viralliselle Mazda-foorumille kyselemään samoja, mutta en nyt vielä tässä vaiheessa jaksanut alkaa siihen hommaan.

Kiitos kaikille vastaajille.

2. Boerje

Rekisteröitynyt:
    03.01.2001
    Mazdan ruostesuojaus on, kuten sanoit, olematon. Olisin erittäin tarkkana ostaessani käytettyä yksilöä, sillä jo kolmevuotiaassa saattaa olla pahoja ongelmia (Tuulilasin Kuukauden käytetyssä takalokasuojat kukkivat, pohjassa kynnyskoteloiden takapäät ruosteessa).
    [signature]Yhtäkään tietokonetta ei vahingoitettu tätä viestiä kirjoitettaessa.[/signature]

3. Tiepero

Rekisteröitynyt:
    25.04.2007
    Itelläni on Mazda6 2,0 farkku. Ostin uutena 7/05 eli juuri facelift malli. Käytin pari kuukautta sitten ensimmäistä kertaa katsastuksessa ja läpi meni mitään sanomatta. Pohjan kävin yhdessä insinöörin kanssa kattomassa ja pientä ruostetta oli havaittavissa, mutta ei sitä missään nimessä paljoa ollut. Kuitenkin kuukausi sitten massautin pohjan, kun ei tuo 270? enempää maksanut. Saapahan joku vuoden päästä sitten hyvän auton kaikin puolin, eikä ruosteesta tule ongelmaa olemaan ihan heti. Massaus jo kannattaa senkin takia tehdä, että rengasäänet pieneni huomattavan paljon. Entinen autoni oli Volvo s40 2,0T 6/03 mallia. Moottori siinä oli hyvä, mutta muuten mazda vie 10-0 volvoa. Kolmee vuoteen Mazdaani ei ole tehty muuta kuin perushuollot, joten huolettomia kilometrejä olen saanut ajella (70000km tällä hetkellä mittarissa). Kyllä minä ainakin Mazdaa suosittelen!

4. Zimas

Rekisteröitynyt:
    03.04.2003
    Meillä on firmassa Mazda 6:sia, joku 5 kpl:tta (2005-2006 hankittuja). Kaikki ovat käyneet maahantuojan takuussa korjattavana koteloiden ruostumisen takia ja yksi ko. autoista on todella karussa kunnossa -> ajettu hiekkatiellä ja kotelot ei ole tykännyt hirveäst kyttyrää.

Kuulema tuota ruostesuojausta on parannettu nyt, mutta tiedä sitä todellisuutta. Kävin itsekin koeajamassa uuden matsalaatikko 6:sen farkkuna, mutta ei säväyttänyt. Parin muun koeajaon jälkeen päädyin sitten uuteen Mondeon farkkuun, johon poikamiehen tavarat hyvin mahtuu.

5. JL79

Rekisteröitynyt:
    11.01.2003
    En tiedä onko siihen ruostesuojaukseen uudemmissa satsattu. Vanhemmathan on kuuluisia nopeasta ruostumisestaan.
    Tekniikka varmasti pirun kestävää ja taitaa olla suht yksinkertaistakin.
    Itse jos hakisin nyt luotettavaa käyttöautoa ja olisin valmis tyytymään vähän vaatimattomampaan kulkineeseen, niin japanilaisista varmaan Mazdan joutuisi ostamaan.

6. Bishop

Rekisteröitynyt:
    01.04.2004
    Vanhemmillani on yksi 06 vuosimallin mazda 6 ja pari vanhempaa 626 mazdaa. Aikaisempiakin mazdoja oli muutama. Eräästä 626:sta hajosi 300tkm aikana ainoastaan lämpörele ylimääräisenä osana, että tekniikka pelaa kyllä noissa. Toi kutonen kaikilta muilta osin erittäin hyvä auto, mutta niin meluisa. Mä en voi käsittää miten joku noin uusi auto voi olla niin meluisa. Toinen vikahan on se ruostuminen, sitä ne kaikki mazdat tekevät. Muuten tolla kutosella on vakaa ja hyvä ajaa.
    [signature]$_GET['a life']
    Jyväskylä
    bishop1981(at)gmail.com[/signature]

7. Justin Credible

Rekisteröitynyt:
    15.02.2003
    Miksi Mazda, oi miksi? Nämä ruostuu käsiin eikä nyt ole mitään nautinnollisimpia ajaakkaan. Paljon parempiakin autoja löytyy.
    [signature]Pain is weakness leaving the body[/signature]

8. Forhero Banned

Rekisteröitynyt:
    06.05.2006
    Vanhemmilla on vissiin 2005 vuoden malli. Ja täytyy myös mainita tuo äänekkyys.
    Erikoista oli se, että tuo pitää kesärenkailla kovempaa ääntä kuin nastoilla. Faija sanoi, että johtuu mukana tulleista kovista renkaista, mutta tiedä sitten.. :D Ja sen voin sanoa, että tuo 1.8 litranen ei ole kauhean vikkelä peli.
    [signature]I don't care if you weight 150lbs, if you've got a big neck, everyone will think you're cool.[/signature]

9. Justin Credible

Rekisteröitynyt:
    15.02.2003
    Myös renkaan leveys vaikuttaa rengasmeluun. Varsinkin jos on PingPong-merkkiset renkaat, tuo korostuu.[signature]Pain is weakness leaving the body[/signature]

10. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Kovasti näitä face liftattuja Mazda kutosia on kehuttu ympäri maailmaa, joten ruostesuojausta lukuun ottamatta kyseessä pitäisi olla hinta-laatusuhteeltaan melkoisen hyvä kulkine. Varusteitakin niistä löytyy melko kattava lista, sillä käytetyissä ei tunnu löytyvän ainuttakaan autoa jossa ei olisi automaatti-ilmastointia, vähintään yksiä aluvanteita (useimmiten 2 sarjaa), 4x sähkölaseja jne. Vakionopeussäädinkin löytyy useimmista.

Jos ei katsota hintaa, niin henkilökohtaisesti mun ostolistan kärjessä olisivat Audi A4/A6, uusi farkku-Golf, VW Passat, BMW 5xx, Volvo V50, eli pääasiassa näitä ns. premium-merkkejä, mutta kun niissä ei vain yksinkertaisesti oikein hinta kohtaa laatua.

Auto on muutenkin niin huono sijoitus että ei siihen kannata hirveästi yli 20 kiloeuroa laittaa kiinni kun puolet hinnasta haihtuu kuitenkin ilmaan muutamassa vuodessa.

Pointti on että Mazda 6 siis vaikuttaa järkevältä autolta ja siksi minäkin olen siitä kiinnostunut. Ai niin, ja se myös miellyttää silmää eniten tässä hajuton mauton ja väritön -kategoriassa.

Muita pari vuotta vanhoja kohtuullisen ripeitä farkkuja samassa hintaluokassa (20 000e)? Älä panttaa tietojasi, kerro ihmeessä.

Ethän kuitenkaan tunge sitä murossa niin kovasti tunteita herättävää 90-luvun alun 500-sarjan bemaria tähän soppaan vaikka se aikoinaan varmasti ihan hyvä auto on ollutkin. ;-)

11. Saint Henry

Rekisteröitynyt:
    05.08.2003
    Tykkäsitkö Volvosta? Ajattelin itse ostaa V40 tai S40.

Mahtuuko muuten lastenrattaat normaalikokoisen sedanin (kuten S40, Corolla, Mondeo, jne..) takaluukkuun? Ei ole vielä ajankohtaista itselle, mutta kunhan kysyn.
    [signature]Musta Toshiba.[/signature]

12. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Joo, kyllä mä aika selkeästi olen itsekin 2.0-litraisen kannalla ja tokihan myös 2.3-litrainen GT kiinnostaa.

En itse asiassa ole täysin varma oliko siinä mun koeajamassa vanhemmassa automaattilaatikollisessa Mazdassa koneena 1.8 vaiko 2.0, mutta se tosiaan jäi siitä mieleen aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi että ei se mikään raketti ollut verrattuna esim. juuri mun nykyiseen Volvoon. Tämänkin vuoksi se GT kiinnostaisi, siinä on sentään saman verran hevosvoimia kuin nykyisessä kulkineessa.

13. Justin Credible

Rekisteröitynyt:
    15.02.2003
    Luin ilmeisesti huonosti aloituspostauksen kun en huomannut, että auton pitää olla juuri tässä 20k? hintaluokassa..

14. Isosceles

Rekisteröitynyt:
    16.04.2005
    No mites joku tämmönen? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2011675
    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1912922
    [signature]Yo-Yo-Ma[/signature]

15. Pastis51

Rekisteröitynyt:
    03.11.2004
    Vollen sedaniin ei sovi kyytiin mitään. S60 peräkonttiin ei sopinu edes 2 matkalaukkua, (Taksi ja lomalle piti lähtee niin piti toinen laukku ottaa viereen takapenkill :( )
    S40 ja V50 on pieniä autoja, ei niitä voi verrata corollaan tai varsinkaan mondeoon. Uusi mondeo on jo aika ison kokonen.

Kannattaa miettiä itsensä kannalta ne tärkeimmät kriteerit ja sitten katella vaikka kavereitten autoista missä ne toteutuu parhaiten ja sitten käydä tutkimassa liikkeissä lisää.

16. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Kyllä kai näistä mun kommenteista on rivien välistä luettavissa että kyllä, pidin ja kovasti. Tämä 2.0T (eli matalapaineturbo) on yksi parhaista moottoreista joita tiedän ja Volvon "oppiva" automaattilaatikko on perkeleen hyvä. Ja vaimo on ihan samaa mieltä vaikka ei muuten autoista hirveästi perustakaan.

Edit.
    Tuosta "oppivasta" laatikosta sen verran että jos autolla ajaa vakituiseen useampi kuin yksi henkilö, niin se laatikko tuntuu oppivan jonkinlaisen välimuodon eri ajotyyleistä. Tämä ei ole aina hyvä asia, mutta aika harva sitä edes huomaa. Olisi hienoa jos käytettävä vaihto-ohjelma olisi sidottu käyttäjien omiin avaimiin, mutta kun ei ole.

Tuskin olet kovin vanhaa ostamassa, mutta tarkista kuitenkin että kyseessä on vähintään kasvojenkohotuksen saanut "phase 2-malli", eli käytännössä siis mallit vuodesta 2002 eteenpäin, sillä niissä on korjattu about miljoona ensimmäistä versiota vaivannutta vikaa. 2004 classicissa on vielä jotain lisäparannuksia ja olikohan siinä pari uutta hevosvoimaakin.

En mä edelleenkään ole täysin haudannut ajatusta vaihtaa nykyistä kärryä samanlaiseen (toki pari vuotta uudempaan) farkkuun, muta kuten oli jo puhetta, V40:nen tavaratila ei todellakaan ole erityisen iso ja turvakaukalon kanssa apukuskin penkki pitää siirtää melko eteen kuten S40:ssäkin (alustahan näissä on täsmälleen sama).

Siinäpä se onkin, ei ne oikein mahdu jos ei pura kärryjä tuhannen palasiksi.

S40:ssa on kohtuullinen tavaratila, mutta nykytyyliin luukku on melkoisen pieni ja rengaskotelot tekevät luukun sisämuodoista sellaisen että ei sinne mitään hirveän isoja esineitä saa piilotettua. Mainittakoon kuitenkin että S40:n luukkuun mahtuu 4 kpl 16-tuumaisia kesärenkaita kun vähän sovittelee.

17. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Ei sen pidä olla, mutta tarkoitus olisi tehdä järkevä ostos, enkä mä oikein pidä sellaisena jonkin 30 kiloeuron käytetyn ostamista.

18. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Itse asiassa uudempi farkku-Mondeo on mullakin yhtenä vaihtoehtona ja siinä kyllä on Accordin tapaan todella iso tavaratila. Näissä tosin hinta pompsahtaa muutamalla tonnilla verrattuna esim. juuri Mazda 6:een, eikä kulutetulle summalle taida saada edes hirveästi enempää vastinetta.

Sitä paitsi Mondeon arvonalennus näyttäisi olevan sieltä listan pahimmasta päästä.

Ja kun Accord kerran tuli mainittua, niin todetakoon että kyllä mä niitäkin olen katsellut. Farmarin perä vaan näyttää niin saatanan rumalta että sitä on vähän vaikea sulattaa. Sedan on ihan tyylikäs, mutta sitten vastaan tulee tutut ongelmat peräkontin luukun kanssa, eli siitä ei saa sisään kuin yhden käden kerrallaan.

19. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Isoja V70-Volvojakin olen katsellut, mutta niissä on muutama sellainen seikka joista en oikein jaksa hengästyä -- >

- Isoja, painavia ja muutenkin vähän kankeita
    - Vanhemmissa lastentauteja ja about 15 metrin kääntösäde
    - Vaatii ison moottorin --> kuluttaa paljon ja vakuutusyhtiö repii kovat rahat
    - Jos hinta alkaa tuntumaan järkevältä, on mittarissakin yleensä aika paljon kertyneitä kilometrejä (melko varmasti ostan max. 80tkm ajetun kulkineen).

Plussaa on tietenkin jäähallin kokoinen tavaratila ja Volvon "yleinen laatu". Pitää nyt vielä tutkia niitäkin.

Joka tapauksessa mun pitää ostaa uusi auto liikkeestä, koska en jaksa alkaa kaupittelemaan vanhaa kaiken maailman renkaanpotkijoille, joten nettiauton yksityisten hintoihin saa lätkäistä tonnin lisää.

20. John Troll

Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Kyllä Fordin vaikutus näkyy nyky-Mazdoissa siten, että ajettavuus on kunnossa.

Ostaisin silti tämän. Tälläinen olisi parempi mutta ei saatavissa farkkuna.

21. Justin Credible

Rekisteröitynyt:
    15.02.2003
    Mä oon kans ajatellu tollasta 90-luvun alkupuolen Saabbia :)

22. JiiAa

Rekisteröitynyt:
    29.10.2002
    Itse ajelin Mazda kutosella reilun vuoden ja äidillä ollut samanlainen 4 vuotta. Täysin huolettomia pelejä molemmat, perushuolloilla pärjätty. Oman laitoin markkinoille siksi että piti hommata talouteen lisää kulkupelejä... Uudella omistajalla toiminut myös moitteitta.

Jos uusi auto pitää joskus ostaa niin kyllä se on Mazda 6 , varsinkin uusin korimalli on todella maukas.

23. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Heh, eipä tullu 90-luvun alun bemaria tähän threadiin, mutta saappi tuli. ;-)

Ei vaan, voisihan noihin uudempiin Saabeihinkin tutustua, mutta jotenkin ne ovat vähän luotaantyöntäviä. Varsinkin se "Saabistinen, lentokonemainen & vanhanaikainen" ohjaamo meinaa etoa, mutta ehkäpä siihenkin tottuisi ajan kanssa. Tai jotain.

24. kautium

Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Kappas, tällainen olisi tarjolla -->
    Mazda 6 2.3 Sport Wagon GT W50

Mitäs raati sanoo tästä? Jotenkin tässä tuntuisi olevan lähes kaikki kohdallaan (paitsi että se on manuaali), joten missä on koira haudattuna?

Eikös GT:ssä pitänyt olla sellaiset uhmakkaat tuplaputket ja jos piti, niin miksiköhän ne ovat tässä kyseisessä autossa kokonaan piilossa? Ei tämä haittaa, mutta kunhan tässä ihmettelen.

Edit.
    Mikäs se palvelu oli josta sai halvimmalla selvitettyä auton edellisen omistajan yhteystiedot?

25. Justin Credible

Rekisteröitynyt:
    15.02.2003
    ^
    Aika laiskalta vaikuttaa ton kiihtyvyyslukeman perusteella. Muutenkin karun näkönen sisältä. Tämä on vain omamielipiteeni, ei herneitä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi