Matkailu

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja katajama, 15.11.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 882
  2. helppo92

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    437
    -
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  3. KKK-mies

    Rekisteröitynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    134
    Pakko kirjoittaa tähän ketjuun, koska kävin tässä kuussa ekaa kertaa ulkomaan matkalla aikuisena; ikää on 27. Samalla olin myös ensimmäistä kertaa lentokoneessa.
    Lontoossa kävin viikon vierailulla, koska halusin kokea millaista on suurkaupungissa.

    Kokemuksia lyhyesti täysin kokemattomalta matkaajalta: Sekä kaduilla että metrossa on suhteellisen kova meteli verrattuna suomalaisiin kaupunkeihin, kuten arvata saattaa. Ihmisiä on todella paljon. Yöaikaan joillain kaduilla näkyy komeankirjavia mainosvaloja vanhanaikaisia tiiliseiniä vasten; nättiä. Rakennuksissa ja kaupunkimaisemassa jännä sekoitus vanhaa ja modernia arkkutehtuuria. Kolme hajua jotka täyttää kadut on pakokaasu, tupakka ja viemäri. Kaikenlaisia ihmisiä tulee vastaan, onhan se melkoinen monikulttuurisuuden pesäke. Pikkukaduilla ja -kujilla on kaikenlaisia niche-kauppoja; ihmetyttää että miten osa niistä voi olla kannattavia, kun ne erikoistuu niin marginaalisiin asioihin. Mielenkiintoisia oli ne pienet myymälät joissa ei ole sisäänkäyntiovea, vaan jotka on rakennusten syvennyksissä, ja osa myytävistä tuotteista on kojuissa ulkopuolella; ilmeisesti siellä luotetaan vahvasti siihen ettei kukaan varasta niistä, vaikka helppoa olisi.

    Vinkkinä voin antaa että Oyster-kortilla matkustaminen kaupungin sisällä eri vyöhykkeiden välillä on turistille halvin vaihtoehto, ja se on todella helppo ostaa sellaisista automaateista joita on jokaisella metro-asemalla. Toinen vinkki: Lontoo on kallis paikka.
     
  4. SimonSaidSHHH

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2015
    Viestejä:
    234
    Lontoossa on ilma saastaista. Suurkaupungin "etuja"
     
  5. PornReindeer

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2000
    Viestejä:
    5 095
    Pienenä mietintänä: Jos kasaat koko Suomen väestön yhteen kaupunkiin ja sen jälkeen otat mukaan samankokoisen joukon ihmisiä muista maista, niin alat olla Lontoon väkimäärässä. Alkaa olla porukkaa sen verran, että ei kummoista osaa väestöstä tarvitse asiakkaaksi...
     
  6. absolut1

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2008
    Viestejä:
    461
    Berliinin tietäjät hoi,
    mitään hajuu meiningistä klo. 04--..maanantaina,
    Klubei luukkuja auki?
     
  7. True

    Rekisteröitynyt:
    17.06.2002
    Viestejä:
    289
    Berghain menee kiinni maanantaina puolenpäivän maissa. Sinne vaan - suosittelen.
     
  8. Receiver

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2001
    Viestejä:
    24
    Ostin Finnmatkoilta lomamatkan Thaimaahan helmikuulle 2016. Pitkänä henkilönä koin, että lisätila lentokoneessa ei olisi pahitteeksi. Näin ollen maksoin Finnmatkoille 60 euroa Blue Comfort-lentoluokasta, joka oikeuttaa isompiin jalkatiloihin sekä omaan viihdejärjestelmään. Matkan jo maksettuani Finnmatkat ilmoitti, että lomamatkani lentokone vaihtuu Boeing 767:sta Boeing 787:ään. Uudessa koneessa ei enää olekaan tätä kyseistä Blue Comfort-luokkaa vaan aiemmin Blue Comfort-luokan lisämaksusta lunastaneet sekä normaalissa Economy-luokassa matkustavat matkustajat matkustavat kaikki samassa Dreamliner-luokassa. Dreamliner-luokassa kaikilla on isommat jalkatilat ja oma viihdejärjestelmä. 60 euron lisämaksua ei palauteta, vaikka se nyt kohdaltani meneekin hukkaan. Mieleen tuli, että Finnmatkat on jo alunperin tietänyt lentävänsä eri koneella, mutta ovat vain halunneet rahastaa 60 euron lisämaksun pois lisätilaa haluavilta. Näin asiakkaasta pidetään hyvää huolta jo ennen lomaa...
     
  9. Juhamies

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2013
    Viestejä:
    953
    ^^kuluttaja-asiamieheen yhteyttä? ;) :P
     
  10. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830
    Käyntikohteena Gibraltar - lupasin laittaa muutaman vinkin ja varsinkin sen vinkin mitä ei oikein löydä mistään kunnolla kerrottuna: Mistä pääsee Apinavuorelta "Välimeren portaiden" eli Mediterranean stepsin alkuun.

    Ensin nyt vähän yleistä neuvoa:

    Gibikseen ei kannata välttämättä auton kanssa suhata (voi olla kiellettykin espanjalaisen vuokra-auton ehdoissa)

    Ensinnäkin se tuntikausia kestävä jonotus auton kanssa rajalla. Toisekseen parkkipaikkojen kanssa veivaus itse Gibiksessä.

    Kandee pistää auto rajan lähelle parkkiin ja kävellä rajasta yli niiden pikku työläisten kanssa jotka kiiruhtaa Gibikseen passaamaan herrakansaa. Bussiyhteydet Gibiksen sisällä on ihan hyvät ja jalkaisinkin tavoittaa mestat, eihän se iso paikka ole.

    Ihan metka se lentokentän kiitoradan ylittäminen poikki kävelemällä. Se on yksi osa kokemusta. Etpä pääsekkään juuri missään muualla tekemään samaa. Juuri ennen sinua laskeutuu joku liikennelentokone - ja sitten eikun köpötellään kiitoradalle. heh..

    Ylhäällä vuorella kun on niin kannattaa tulla pois kävelemällä eikä sillä kaapelihissillä. Sieltä tulee jotkut ikivanhat rappuset alas pohjoisrinnettä pitkin, joka on sikajyrkkä. Portaiden alku on hieman haastava löytää mutta sen jälkeen ei ole muuta kuin steppailla alas ja ihailla maisemia https://en.wikipedia.org/wiki/Mediterranean_Steps

    Tai siis noi ite raput on brittien WW2 aikana tekemiä kun siellä pohjoisrinteelläkin oli asemia ja päivystystä - ne muuten näkee polkua alas tullessa ja oli siellä jotain infotaulujakin niistä

    Mutta itse se reitti on kait alunperin joku vuohipaimenten ikivanha linjaus nousta vuorelle "väärää" puolta - on se seinämä niin v_tun jyrkän näköinen ettei sitä uskois että sieltä voi nousta käyttämättä vuorikiipeilytekniikoita. Mutta kyllä se onnistuu eikä tartte edes nelinkonttia mennä. Hyvät kengät kannattaa olla, siis ihan lenkkarit riittää.

    Vinkkejä Gibikseen ja noi jutut autoista ym myös lontooksi: http://www.tripadvisor.co.uk/Travel-g187510-s602/Gibraltar:Crossing.The.Border.html

    Välimeren portaat lontooksi: https://en.wikipedia.org/wiki/Mediterranean_Steps

    Sitten osa Gibiksen kävijöistä sanoo tätä: "Kokonaisuudessaan melko ylihehkutettu paikka."

    Sanoisin tohon, että väärin käyty. Yleensä syynä noihin kommentteihin on se että on missattu Vuori, kuinka vitun HIENO paikka se on. Jos haluaa ettei vuoresta saa juuri mitään irti niin sit resepti on tää: Mee köysiradan ala-asemalle: Löydät sen kyllä ilman mun neuvoja, se on turistirysä osuutta Gibiksestä. Mee ylös. Ihaile maisemia terrassitalosta 5 minuuttia. Ihmettele apinoita. Aja köysiradalla alas 15 minuutin päästä. Mission Completed ja juuri mitään ei jäänyt käteen. Onnittelut.

    Mutta jos vähänkään brittien lurkit sotasuunnitelmat ym. kiinnostavat, niin siinä vuoressa on sisäänkaiverruttuna juomavesisäiliöistä ammusvarastoihin vaikka mitä. Vanhimmat luolat meren kuluttamia ja britit on nakertaneet sinne omiaan 200 vuotta, kovin periodi WW1 ja WW2. Pohjoisosassa on mm. Stay Behind-operaation lymypaikat. En ole itse käynyt, jäi seuraavaan reissuun.

    Mut mennän nyt takas sinne Apinaterassille ja köysiradan yläasemalle. Kun olet aikas tarpeeksi katellut maisemia ja apinoita, niin lähde köpöttelemään kohti O'Haran tykkipatteria. Kattele maisemia samalla, kävelyä on ehkä kilometri tai jotain,en muista ihan tarkkaan. Kun olet O'Haran patterin ulkopuolella, niin kattele paikkaa josta laitan valokuvan. Printtaa toi kuva ittelles mukaan tai ota siitä kännykuva. Ilman apuja haet niitä portaiden alkuja PITKÄÄN - ja voi olla että edes löydä. Niitä kun ei ole viitoitettu mitenkään! Tourists mostly unwelcome? Eipä ainakaan ole "beaten track" kun ne löydät.

    Siitä vaan steppailemaan portaita ja polkua alas - muista astua tarkasti! Muista ihailla myös maisemia, ne ovat päätähuimaavat. Afrikka siintää hyvällä säällä etelässä ja Taurus vuoristo näkyy (huonolla säällä polulle ei ole asiaakaan). Samoin kuin monet strategisesta salmesta läpi ahtautuneet tankkerit ja muut laivat matkalla kohti Välimeren tai kenties Mustanmeren satamia. Varaa polun kävelemiseen ainakin noin 2h aikaa. Matkan varrella on myös sotahistoriallisia nähtävyyksiä ja opastetauluja niistä. Eläydy brittisotilaan elämään WW2:n aikaan, nazzien hyökkäystä odotellen...

    Polku loppuu Jews Gate - Juutalaisen portti nimiseen paikkaan. Eikös olekkin hauska nimi. Siitä on luontevaa käppäillä alas kohti Euroopan eteläisintä kohtaa, joka on niemennokka. Samalla matkan varrella voi ihastella Gibiksen militääripainotteista historiaa ja arkkitehtuuria. Euroopan eteläisimmässä kohdassa palkitse itsesi bissellä. Sieltä pääsee joko kävellen tai bussillakin pois.

    Pro tip: Klikkaa kuvaa niin näet sen täysikokoisena. Kuvat ovat isolla resolla ja niistä näkee yksityiskohtiakin.




    [​IMG]
    Gibis ilta-auringossa Espanjan puolelta hotellin parvekkeelta kuvattuna, bisse kourassa ahh....seuraavan päivän käyntiä odotellessa. Huomaa autojono alhaalla kadulla. Kyllä. Jonottavat raja-asemalle. Jonoa noin puoli kilometriä.


    [​IMG]
    Kone laskeutuu, sitten on mun vuoro sudittaa monoa kiitoradalla. Tosta kävellään jalkaisinkin yli.

    [​IMG]
    Köysiradan yläasema, terassitalo, normituristin maisemat ja apinat. Tehtävä: Löydä apina kuvasta.


    [​IMG]
    Mediterranean steps, välimeren portaat reitti alkaa tästä. Juu juu alkaa se vaikket usko tätä väittämää kun olet paikanpäällä. Lue Isä meidän ja hyppää ton kalliopaltteen yli oikealle pudotukseen...koita osua portaisiin. Ne alkaa siitä. Tätä ei oo kerrottu missään eikä kyltin kylttiä ole kuten kuvas näät. Tarjoo bisset tästä vinkistä, käveltyäsi reitin ymmärrät kyllä miksi.

    Vink: kannattaa pudota portaisiin/pysyä niillä. Jos missaat, niin putoat jonku 400 metriä ja molskahdat Välimereen.

    Tää kohta on just vähän ennen O'Haran patterin porttia. Ei tien varressa vaan siitä taakse ylös pikku haara joka näyttää päättyvän tohon piikkilanka-aita hässäkkään. Täysin epäkiinnostavan näköinen umpikuja. Tai niin ainakin useimmat luulee kun katsoo paikkaa patterille menevältä tieltä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2016
  11. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830
    Jälleen: klikkaa kuvaa täysikokoiseksi

    [​IMG]
    Jos pohjoisessa on Nordkap niin tää on kait sitte se Sydkap? Virallisesti tän nimi on kuiten European Point. Tankkereiden takana näkyy Ahrikka ja Taurus vuoret.

    [​IMG]
    Täs näkyy se vuori ja huipulla on O'Haran tykkipatteri WW2. Tota oikeaa reunaa alas sä tuut jos Välimeren portaat reitille lähet :) Paskattaako? Kuva otettu European Pointista käsin kohti vuorta eli pohjoiseen päin.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2016
  12. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    The Rock on kylla ihan hieno paikka. Tuli viime kesana tuolla vuorelle joku 10 tuntia haahuiltua ympariinsa, kuvailemassa ja tutkimassa joka sopukan jonne uskalsi menna.

    Kandee ottaa omat evaat ja erityisesti oluet mukaan. Siella on vain yks ihan vitun kallis rafla (St Michaels, samannimisen tippukiviluolan yhteydessa).

    Hyva picnic paikka on suht tuntematon Spur Battery, saman nimisen tien paassa (alkaa tosta St Michaelsista). Ei viittoja ole sinne eika turistit juuri kay siella. Joitain autoja kay aina kaantymassa siina pihassa, mutta lahtevat samantien pois, koska siita ei nay minnekaan. Vitsi piileekin siina etta kandee kiiveta sen bunkkerin katolle, josta loytyy mukava paikka istahtaa ja katsella mualiman menoa (lahinna laivoja jotka sinkoilee edes takaisin). Ei voi ehka suositella korkeanpaikan kammosta karsiville, ei ole kaiteita ottamassa vastaan jos pyorryttaa. :) Katto on aavistuksen kalteva (ja kallistuu enemman kun reunaa kohti menee), joten evaista ja tavaroista kandee pitaa huoli ettei ne loydy 500m alempata hetken paasta. Apinoita tuolla ei nakynyt, eli uskaltaa evaita syodakin (tosin apinoita on St Michaelin luona, joten ei ole mahottomuus jos ne joskus tonne eksyis).

    Jos tuolla pidempaan aikaa viettaa, niin kandee ehdottomasti rajan takana Espanjan puolella, La Linea de la Conception:ssa yopya. Taksat on murto-osa Gibraltarin hinnoista. Esmes yhden hengen huone La Lineassa irtos 15e yolta, kun rajan takana halvimmat hinnat alkoi 80 eurosta (siella on yksi hostel, josta voi tuurilla saada dormitoriosta saada paika ~40e/yo). La Linea on muutenkin paljon mukavampi kaupunki, ja tietty ruoka aika ylivoimaisesti parempaa britti sapuskat (no on tietty Gibraltarillakin espanjalaisia rafloja, mutta hinnatkin on sitten tuplaten rajan takaisiin).


    Ei ole maantiedon tunnilla taaskaan kuunneltu ?

    Kylla se on Tarifa:n edustalla oleva saareke (Isla de Tarifa) Espanjassa se manner Euroopan etelaisin karki :
    https://www.google.com/maps/@35.9912732,-5.6133492,10908m/data=!3m1!1e3?hl=en

    Johan sen sielta Gibraltariltakin nakee, etta Eurooppa jatkuu viela etelammaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2016
  13. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830

    Saariahan ei yleensä lasketa enää noihin "etäisin piste" juttuihin - muutenhan hommasta ei tuu enää mitään. Juu ja tiedän kyllä että Tarifa ei ole enää oikeastaan saari koska ihminen. Mutta mutta....ja mussuti mussuti.

    Enkä minä sanonut pisteen olevan eteläisin. Kuhan ideoin markkinointihenkistä nimeä. Eihän Nuurtkappikaan vissiin ole oikeasti se pohjoisin piste....
     
  14. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    No vaikka sita (entista) saarta ei laskettasi, niin Tarifa olisi silti etelaisin karki.
     
  15. -MJay-

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2012
    Viestejä:
    318
    Onkos täällä porukalla kokemuksia Euroopan Road Tripistä? Ajatuksissa on ensi kesänä (kesäkuu) vaimon kanssa lähteä ja matkan suunnittelu on vielä alkuvaiheessa. Tarkoituksena olisi vuokrata auto Kroatiasta ja palauttaa se matkan lopuksi samaan paikkaan. Suosituksia ja vinkkejä varsinkin auton vuokraamiseen liittyen otetaan vastaan, koska kokemuksia touhusta ei suuremmin ole. Tällä hetkellä reittimme olemme suunnitelleet kulkevan seuraavien maiden kautta: Kroatia-Slovenia-Itävalta-Italia-Ranska-Italia-Kroatia, mutta reitin suunnittelu on vasta alkuvaiheessa ja muutoksia siihen on helpostikin mahdollista tehdä.
     
  16. GJ

    Rekisteröitynyt:
    17.12.2000
    Viestejä:
    612
    Aika erikoista touhua, meillä myös sinne matka, hieman myöhemmin tosin. Meille tuli joulukuussa tieto että konetyyppi ja päivä vaihtuu, tämän johdosta olisi saanut perua matkan veloituksetta, tässä kohtaa olisi varmaan ollut hyvä sauma saada rahansa takaisin? Meillä paikat varattu premiumiin, joka onneksi pysyi samanlaisena. Ei taida vieläkään toimia Finnmatkojen "kurkista koneeseen" osio uuden Dreamlinerin kohdalla..
     
  17. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317
    No eipä toi oikeen mitään erikoista vaadi, vuokraatte auton etukäteen, riittävän suuren ja ette tee liian tiukkaa aikataulua. Autoa vuokrattaessa kerrotte mihin kaikkiin maihin meinaatte ajaa että vakuutukset on kunnossa. Parasta se on kun ei ole kiire mihinkään!
     
  18. -MJay-

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2012
    Viestejä:
    318
    Eipä nyt oletuksena olekaan, että ihmeitä vaatii, mutta vinkit ovat aina tervetulleita, koska tällaisesta matkustuksesta ei kokemusta ole. Otan mielelläni vastaan tietoa esimerkiksi hyväksi koetuista vuokrausfirmoista, tällä hetkellä olemme katsoneet autoa Auto-Europen kautta, josta saa myös tuon omavastuun korvauksen mitä ei kannata kuulemma vuokrausfirmojen kautta suoraan ottaa hintojen ollessa todella korkea? Reissuun lähdemme tosiaan kahdestaan, joten pienempikin auto riittää meille hyvin, esim. VW Golf tai vastaava. Tuon suhteen tulee varmaan olla suoraan yhteydessä vuokrausfirmaan, kun tarkoituksena on reissata useassa maassa, koska se tuottaa ymmärtääkseni lisähintaa vuokraukselle?

    Aikataulun suhteen on sovittu, että 4 viikkoa ollaan reissussa, josta viimeinen viikko Kroatiassa Splitissä eli kolme viikkoa tien päällä. Noista kohteista Ranska tippuu ensimmäisenä pois, jos ajan suhteen meinaa tulla tiukkaa. Saa kertoa myös hyviä kohdevinkkejä aiemmin listatuista maista, koska aiempaa kokemusta meillä kummallakaan ei näistä suuremmin ole.
     
  19. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317

    Itse jos tuosta lähtisin niin ajaisin ehdottomasti ensimmäisenä Venetsiaan, mantereen puolelta saa halvalla hotelleja joista pääsee paikallisbussilla puoli-ilmaiseksi "keskustaan". Itse Saksasta tai Itävallasta autoa vuokranneena lisämaat eivät aiheuttaneet lisäkuluja, mutta tarkasti matkasuunnitelma kirjattiin vuokrasopimukseen, ordnung muss sein...
    Muita kohdevinkkejä en osaa oikein antaa, KAIKKI tuollapäin on potentiaalia kohteita, mihin tahansa kylänpahaseen pysähtyy niin löytyy uskomattomia maisemia, keskiaikaista linnaa ja roomalaista akveduktia. Jos jotain pitäisi suositella niin tietä Italiasta Itävaltaan (Villachista kohti Venetsiaa, tai toiseen suuntaan), siinä on semmoset maisemat että pohjoisen poika menee hiljaseksi.
    Tuon tien jos ajaa niin siitä menee suora tie Salzburgiin, ehkä itävallan kaunein kaupunki, Hitlerin kotkanpesä kaupungin laitamilla jne...
     
  20. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Omavastuun nollaus joltain kolmannelta osapuolelta on joskus aika paljon halvempi. Huonoja puolia siinä on, että jos sitä tarvitaan, joutuu käymään paperisotaa ylimääräisen tahon kanssa saadakseen omavastuun osuuden takaisin. Lisäksi kun vuokraamon papereissa olet ilman lisävakuutusta, sattavat jotkut vuokraamot syynätä kaikki mahdolliset naarmut erityisen tarkkaan, jolloin tuohon paperisotaan joutuu helpommin. Ja sen lisävakuutuksen ehdot kannattaa lukea. Ei niissä mitään esikoisia tarvitse vakuutusyhtiölle luvata, mutta kaikenlaisia rajoituksia kyllä voi olla.

    Maiden suhteen kannattaa tosiaan tarkastaa vuokraamolta. Voi tosiaan vaatia kalliimpia vakuutuksia tai jotkut maat voivat olla kokonaan kiellettyjä. Usein kalliimpien autojen kanssa ollaan tarkempia mihin maihin saa viedä, mutta jollain Golffilla tuskin rajoituksia noissa maissa on, varsinkin kun vuokraa maasta joka ennemmin on vientirajoitusten kohteena. Epäilisin tosin, että Kroatiassakaan eivät halua autojaan eteläisemmän Balkanin maihin.

    Sen mitä Etelä-Euroopassa olen autoillut, voisin sanoa että vaikka liikennekulttuuri on temperamenttista, ei ihan muutamia hullumyllyjä lukuunottamatta ajaminen ole mitenkään erityisen hankalaa. Parkkeeraaminen ja lähinnä paikan etsintä sen sijaan monissa kaupungeissa voi olla hankalaa ja kallista. Lisäksi ainakin Italiassa kannattaa varoa ZTL alueita esimerkiksi kaupunkien historiallisissa keskustoissa. Niihin saa ajaa vain erityisluvalla, joka matkailijan kannalta saattaa olla sen sisällä sijaitsevan hotellin kautta, mutta ei oikein muuten. Niitä ei ole kuitenkaan mitenkään eristetty muuten kuin liikennemerkillä ja kameralla, jonka avulla sakkolappu lähtee vuokraamoon. Joitain vuosia sitten monet olivat sitä mieltä, että kieltomerkitkin oli tehty mahdollisimman huomaamattomiksi, että kaupunki saisi lisätuloja, mutta ymmärtääkseni niiden suhteen on ryhdistäydytty. Vähänkin isommissa kaupungeissa siis järkevä liikkumistapa on että auto parkkiin ja julkisilla tai kävellen. Ja samoista syistä hotellihuoneen hintaan sisältyvä parkkipaikka on ihan rahanarvoinen etu kun tekee vertailuja.
     
  21. yero

    Rekisteröitynyt:
    24.09.2008
    Viestejä:
    1 556
    Olen ajanut Italiassa, Kroatiassa, Ranskassa, Kreikassa ja Espanjassa, minusta missään näissä ei ollut erikoisen vaikea autoilla. En ole mikään erikoisen hyvä kuski.
     
  22. Paula Lalmer

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2008
    Viestejä:
    83
    Pari kesää sitten olin Kroatissa road tripillä muutaman viikon. 2 viikkoa oli aivan liian lyhyt aika pelkästään kroatin näkemiseen ja jos nyt lähtisin uudestaan varaisin pelkään Kroatian road trippiin vähintään kuukauden. Matkareitti oli reitillä zagreb-opatija-trogir-porec-zagreb. Auton vuokrasin Budget nimisestä autovuokraamosta ja nouto sekä palautus Zagrebin lentokentältä. Kaikki toimi moitteettomasti.

    Kroatiassa must see kohteita ovat ainakin Krka:n sekä Plitvicen luonnonpuistot. Rannikkoa pitkin kun ajaa niin kannattaa pysähtyä tien viereen ihan satunnaisissa paikoissa ja hypätä mereen snorklaamaan, näistä stopeista jäi oman reissun ehdottomat kohokohdat mieleen. Meren rannalla, ei ketään näkyvissä ja kristallin kirkasta vettä..

    Kannattaa varata minimissään pari kuukautta tuollaiseen reissuun jos ei halua olla ratin takana jatkuvasti.
     
  23. -MJay-

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2012
    Viestejä:
    318
    Olisi toki hienoa olla kaksi kuukautta reissussa, mutta lomaa on mahdollista pitää tuo kuukausi, joten se rajoittaa. Ajatuksissa on kiertää kohteita suurempien kaupunkien ulkopuolelta, koska näihin kaupunkeihin on mahdollista helposti myöhemmin matkustaa esim. pidennetylle viikonloppureissulle. Toki aika aiheuttaa rajoituksia paikkojen suhteen mitä ehdimme nähdä ja kiertää, mutta tarkoituksena onkin nyt kerätä listaa kohteista, katsoa miten ne sijoittuvat kartalle ja tämän jälkeen miettiä aikataulua ja karsia tarvittaessa kohteista. Alustavaa listaa olemme jo maittain joistakin kohteista keränneet eri blogien kautta (etenkin Kaukokaipuu-blogin Euroopan roadtripillä vaikuttaa olevan monia potentiaalisia kohteita myös meille).

    Tällä hetkellä listallamme olevia kohteita on maittain (näille ei ole vielä siis tehty minkäänlaista karsintaa, listattu vaan kaikki vähänkään mielenkiintoisemmat kohteet):
    Kroatia: Hvarin saari (todennäköisesti tuon viimeisen Splitissä vietettävän viikon aikana), Plitvice, Krka
    Slovenia: Bled, Maribor, Triglavin kansallispuisto, Postojnan tippukiviluolat, Skocjan luolat
    Itävalta: Salzburg (ehkä vähän sivussa reitiltä), Innsbruck, Grossglockner, Eisriesenwelt, Kaprunin padot
    Italia: Como-järvi, Riomaggioren kylä, Cinque Terre, La Spezia, Chiavenna, Brisighella, Venetsia

    Listaa on tästä siis tarkoitus täydentää ja alkaa pohtia tarkempaa reittiä. Myös autosta tulee pyytää tarjous jossain kohtaa ja lennot tulee hankkia.
     
  24. katchu

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2005
    Viestejä:
    1 374
    Kannattaako enää kesäkuussa lähteä Barceloonaan? Meneekö keli liian kuumaksi Suomalaiselle kesäkuun puolenvälin kieppeillä?

    Suunnitteilla oli myös roadtrip Nordkappiin. Matkaa Lahdesta tulee noin 1400 km joten ajamiseen pitää melkein varata 2 pv suunta jolloin päivä matka olisi 700 km. Lieneekö pohjoisessa ja Norjan puolella tiet hyvässä kunnossa helatorstain aikoihin? Google ehdottaa reitiksi Suomen länsirajaa käsivarteen asti ja siitä Hettan ja Mazen kautta Nordkappiin. Vaihtoehtoinen reitti olisi Simon ja Sodankylän kautta. Matka olisi näemmä aika liki samoissa.
     
  25. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Makuasioita, mutta minun mielestäni kesäkuu on suunnilleen koko Välimeren rannalla lämmin, mutta todennäköisesti ei ihan tukahduttavan kuuma. Itse kyllä tykkään, mutta ehkä pahimpien helteessä tuskailijoiden kannattaa tähdätä toukokuuhun. Tuurillakin on tietenkin osuutensa kuten melkain kaikissa säähän liittyvissä asioissa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti