Mainostulojen verotus (Google, Tradetracker...)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Jaakob, 28.12.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jaakob

Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Hakua en löytänyt murosta eikä oikein googlekaan anna selvää vastausta.

Eli tietääkö joku, kuinka kannattaa verotus hoitaa, jos blogista/nettisivusta joskus alkaa tulemaan vaikka satasia kuussa Googlen Adsense- tai Tradetracker-tuloista.

Tässä vero.fi:stä bongattu: http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat...ogikirjoituksista_saatujen_korvausten_(32554)

Esimerkki 3. Eri yritysten nettisivuilla on linkki bloggaajan omille nettisivuille. Bloggaaja saa yrityksiltä kuukausittain korvausta linkin klikkauskertojen perusteella. Bloggaaminen on täysipäiväistä omilla työvälineillä, bloggaaja tekee kirjoituksensa itsenäisesti ja myy eri yrityksille mainostilaa omilla kotisivuillaan. Korvaus on bloggaajan saamaa elinkeinotoiminnan tuloa. Yrityksen bloggaajalle maksama korvaus on työkorvausta, josta yrityksen on toimitettava ennakonpidätys, jos bloggaaja ei ole ennakkoperintärekisterissä.

Tuo on vähän omituisesti kirjoitettu, en täysin ymmärrä. Eli jos saan vaikka vuoden aikana 1000e tilille Googlelta, ilmoitan sen summan veroilmoitukseen seuraavana vuonna kohtaan "muut tulot" tms. ja laitan verovähennyksiin serverimaksut ym. muut kulut ja thats it?

Tietääkö joku, onko tuloille ylärajaa, eli pitääkö perustaa firma jossakin vaiheessa?
    Toinen vähän sekoittava asia on Ukko.fi:n mainonta: http://www.ukko.fi/bloggaajille/

Mitä järkeä olisi laskuttaa blogituloja Ukon kautta, sillä välistä lähtee tietty prosentti Ukolle? Eikö olisi helpompi vaan ottaa rahat tilille ja pistää veroilmoitukseen?

2. juhat1000

Rekisteröitynyt:
    16.08.2014
    Tässä taas yksi esimerkki kiltti suomalaisesta, joka on valmis ilmoittamaan verottajalle panttipullo rahoistakin

3. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Mielestäni verotuksen kannalta et voi yksityishenkilönä saada tuollaisia mainostuloja. Yksityishenkilöthän saavat palkkaa, josta maksaja sitten suorittaa ennakonperinnän ja sivukulut. Verotuksen kannalta tuollainen on elinkeinotoimintaa, eli pitäisi rekisteröity elinkeinon harjoittajaksi tai käyttää sitten jotain Ukko.fi:n kaltaista palvelua.

(En tosin usko että tästä mitään ongelmia tulee, jos vuositasolla muutamista satasista).

4. Jaakob

Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Tuota pointtia juuri mietin, sillä esim. Googlen Adsense ei tee ennakonpidätyksiä itse vaan tilittää summat sellaisenaan tilille. Muutama satanen kuussa on varmaan ihan sama, mutta isompien saittien ylläpitäjillä summat voi olla esim. 1000e/kk. En tiedä kuinka nämä pitäisi oikeaoppisesti verotuttaa. Pistäkää viestiä jos joku tietää. Jos ei vastauksia tule, niin taidan pistää viestiä verohallintoon.

5. Draz

Rekisteröitynyt:
    18.02.2014
    Ulkomaiselle tilille vaan. :smoke:

6. Jaakob

Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
  7. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Oikeaoppinen tapa on "yrityksen perustaminen". Rekisteröityy esim elinkeinonharjoittajaksi. Sitten ei ole mitään ongelmaa. Tulot merkataan yrityksen/toiminimen/whatever tuloiksi ja niistä vähennetään menot ja verot maksellaan erotuksesta. Kun yritys on ennakonperintärekisterissä, muut saavat maksaa sille rahaa ilman että pidättävät ennakoita.

http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yeh/perustaminen.html

8. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    e. turha.

9. Pasi Viheraho

Rekisteröitynyt:
    02.02.2008
    Mä oon saanut paljon erilaista SER kamaa.Suurin osa viallista.mitenköhän mun pitäisi nyt nää verottajalle ilmotella?
    Varmasti on vaikeaa miettiä verotuksellista hintaa esim noista viallisista tuulettimista ja monista komponenteista ja erityisesti noista joululahjoista .
    Kait niistä tarttis joku ilmoitus tehdä.
    Vai missä se raja menee?

10. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Jos olet saanut romut vastikkeetta niin eiköhän kyseessä ole lahja. Jos yhdeltä taholta saatujen lahjojen määrä jää alle 4000€ 3v aikana niin ei tarvitse ilmoittaa verottajalle.

11. Jaakob

Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Ok, kiitos tiedosta! Toiminimeä pitää harkita, jos nyt jostain syystä tulot aikanaan kasvaa isommaksi.

12. Zepi

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Rajaa ei ole, kunhan saat yhdeltä henkilöltä alle 4000€ arvosta rojua kolmen vuoden aikana.

Veroja pitäisi maksaa sitten myyntituloista jos kunnostus ja myyntitoiminta on ammattimaista.

13. astronautti

Rekisteröitynyt:
    28.02.2005
    Toiminimen vaikutus työttömyysturvaan ja ansiosidonnaiseen kannattaa selvittää etukäteen?

14. Jaakob

Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Joo, tämän seikan takia ei toiminimi kyllä houkuta. Ei ole kyllä aikomusta jäädä työttömäksi, mutta toiminimellä taitaa automaattisesti olla yrittäjä valtion edessä.

15. smee

Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Yritystoiminta voidaan katsoa sivutoimiseksi, jolloin se ei vaikuta palkansaajan työttömyysturvaan muuten kuin että siitä tulevatansiot tietenkin lasketaan, mutta siinä arvioinnissa on aika pitkälle TE-keskuksen virkailijan armoilla silloin kun työttömyysturvaa hakee. Luulisin, että jonkun pienen blogin/nettisivun vähäiset mainostulot ovat aika turvallisia, ainakin jos pystyy näyttämään että on pyörittänyt sitä kokopäivätyön ohella pidemmän aikaa. Vähän isompi riski, jos ei ole ehtinyt kauaa toiminimen kanssa pyörittämään. Ennakkopäätöksiä ei taida valitettavasti saada.

16. mossi

Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Otetaan asia kerrallaan.

Tradetrackerin kaltaisilla affiliate-verkoilla on verottajan ennakkopäätös siitä, että tuloista ei tarvitse toimittaa ennakonpidätystä. Teadedoubler hankki tuon muistaakseni 2006 verottajalta.

Affiliate-tuloista pitää alkaa maksaa arvonlisäverot kun niitä tulee vuodessa about 10 k€. Tuossa on sellainen perverssi piirre, että ALV pitää maksaa myös niistä tuloista, mistä et ole laskuttanut ALV:ta (tää on outoa, joo). Tämän outouden vuoksi verottaja antaa vähän siimaa.

Käytännössä miten homma menee:

Voit ottaa tulot vaan pankkitilille ja vähentää niistä itse kulut ja merkata erotuksen veroilmoituksen kohtaan Muut tulot. Saat tehdä näin niin kauan kuin ALV-tuloraja ei ylity verovuonna. Menojen kuitit pitää säästää ja laskelma tehdä lomakkeella olikohan 15 tai 16. Eli niin kauan kuin tulot on about 5000 € vuodessa no problem.

Jos tulot alkaa nousta vuodessa tuon yli pitää olla tarkkana tuon ALV-perverssiyden vuoksi. Jos uskot, että affiliate-tulot ylittää 8500 euroa vuodessa, sun pitää ottaa sitten se y-tunnus ja mennä ALV-rekisteriin ennen sitä vuotta kun tulot on nousemassa tuon rajan yli. Käytännössä siis perustat toiminimen edellisenä vuotena siitä kun tulot uhkaa nousta rajan yli. Tuolloin ilmoitat asian verkoille ja Googlelle ja ne lisää ALV:n tilityksiisi (Google ei välttis koska ne toimii muistaakseni käänteisellä ALV-velvollisuudella).

^ Tuo asia oli noin vuonna 2006, en tiedä onko tuohon tullut järkeä sittemmin.

Mikä on Ukko.fi etu? Maksamalla niille sen komission:
    - Laskuillasi on ALV alusta asti koska laskuttaja on Ukko.fi.
    - Laskut menee osuuskunnalle, et joudu yrittäjäksi. Jos joudut palkkatyöstä työttömäksi, saat ansiosidonnaista.
    - Ukko.fi hoitaa fyrkat sinulle palkkana
    - Koska saat palkkaa, tuloista kertyy eläkettä
    - Ukko.fi hoitaa puolestasi myös perinnän jos teet suoria mainossopimuksia

Ukko.fi kuten kaikki osuuskunnat on siis kiva tapa leikkiä yrittäjää ilman yrittäjyyden leimaa. Jos otat tuon y-tunnuksen, olet sitten aina ja ikuisesti tuomittu yrittäjäksi. (No ei ihan...)

Näiden Ukko.fi puljujen nimi on kuitenkin LASKUTUSosuuskunta. Niiden tärkein etu on siis se, että esim. bloggaajat voi myydä blogijuttuja laskulla ilman y-tunnusta. Googlea ja Tradetrackeria ei kuitenkaan laskuteta, koska homma perustuu käänteiseen laskutukseen, joten laskutusosuuskunnan ykkösetua eli sitä että ne laskuttaa sun puolesta ei silloin sinulle tule. Bloggaajat siis maksaa UKko.fi komission, jotta ne voi myydä blogijuttuja. Ilman Ukko.fi-tyyppistä palvelua tai omaa firmaa ei blogijuttujen myynti onnistu. Ja vaikka bloggaajalla olisi y-tunnus, suurin osa bloggaajista ei osaa kirjoittaa ja lähettää laskuja itse.

En tiedä auttoiko... Toivottavasti. Disclaimerina en ole mikään verolakimies ja osa tiedoista voi olla vanhentuneita. Parasta on marssia verotoimistoon ja kysyä apua. Niin mä aikoinaan tein.

Ps. Henk koht epäilen, että verottaja alkaa katsoa parin vuoden sisään myös "kevytyrittäjät" yrittäjäksi.

17. Jaakob

Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Kiitos vastauksista, nyt olen viisaampi! Tosin eikös ainakin netissä veroilmoitusta tehdessä "muut tulot"-kohtaan ilmoiteta täysi rahasumma, ja vähennykset laitetaan eri kohtaan, jolloin systeemi laskee todellisen verotettavan ansiotulon (jos vähennykset menee läpi). Näin ainakin olen tehnyt itse normaalissa päivätyössäni, johon laittelin kaikenlaista tulonhankkimiskulua ja lähes kaikki taisi mennä läpi.

Ok, tämä pitänee sitten selvittää tarkemmin jos/kun tulot kasvaa isommiksi.

Ukko.fi on tuttu palvelu muista hommista, aika kätevästi olen laskuttanut muutamia tietokoneenkorjaushommia yrityksiltä sen kautta. Mutta nuo affiliate- ja mainostulot jotenkin mieluummin veloittaisin toiminimen kautta jos tulot kasvaa isommaksi. Pienemmillä tuloillahan pelkkä veroilmoitus toimii parhaiten.

18. Pasi Viheraho

Rekisteröitynyt:
    02.02.2008
    Mitenköhän tää vastaaminen on muuttunut.mutta kun tapanani on kiittää videoilla ja sen teen pyytämättä joskus nimellä joskus nimettömänä kun osa sitten toivoo että mainitaan lahjoittaja niin joku tuolla alkoi väittämään että se on mainostuloa ne lahjoitukset.no sama se mutta minusta noissa pykälissä on ihan liikaa tulkinnanvaraa.se tarttis olla selkee miten minkäkin jutun suhteen mennään.toisaalta eipä ole tullut mieleen ilmotella mitään pullo juttuja verottajalle kun kuitenkin summat liikkuu muutamissa kympeissä mitä niisäkin tulee.taitaa mennä valvontaan ja muuhun touhuihin enemmän ku mitä niistä sitten veroja tulis.

19. zeke

Rekisteröitynyt:
    29.01.2002
    Eli jos mainostulot menee yli ALV-ajan, niin noista joutuu maksamaan AVL:n 24% ja sitten vielä lopuista verokortin mukaan? Jos taas kierrättää Ukko.fi kautta, niin verot menee vain verokortin mukaan?

20. mossi

Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Jos mainostulot menee yli ALV-rajan sun pitää laskuttaa ostajalta ALV ja tilittää se myyjänä verottajalle. Jos jää alle ALV-rajan, koko tuota veroa ei ole. Jos mä myyn sulle mainontaa 100 eurolla ja en ole ALV-velvollinen, sä maksat mulle 100 euroa. Jos olen ALV-velvollinen, sä maksat mulle 124 euroa, mä pidän 100 euroa ja mä maksan 24 euroa valtiolle.

21. mossi

Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Joo, ansiotuloissa näin. Nämä affiliate-tulot eivät kuitenkaan ole ansiotuloa vaan tuota "muuta tuloa".

Näissä täytetään tällainen lomake: http://www.vero.fi/download/2013__T...t/{F4E8C9E2-6E87-4C31-8796-087F9147BD65}/7124

Tämän lomakkeen avulla voi pienistä tuloista tehdä verottajalle selvityksen, joka vastaa toiminimen yksinkertaista kirjanpitoa tai osakeyhtiön kaksinkertaista kirjanpitoa ja tilinpäätöstä. Koska tulot on pieniä, riittää koko vuoden menojen ja tulojen selvitykseksi tällainen yksi ainoa lomake.

Mutta tosiaan, en ole veroneuvoja ja verotoimistossa osaavat kyllä neuvoa miten missäkin tilanteessa pitää toimia. Nämä mun tiedot kun voi olla vanhoja ja sulla voi olla tilanteessa jotain, joka tekee sen, että joku toinen tapa on oikeampi tai parempi.

Sitten jos homma laajenee ja toiminimi tulee ajankohtaiseksi, kannattaa käydä Uusyrityskeskuksessa. Se ei maksa mitään ja niiden avulla saa hommat tehtyä särmästi ja välttää turhan stressin.

22. Jaakob

Rekisteröitynyt:
    08.02.2003
    Jes, kiitos kaikille vielä, verotoimistossa/yrityskeskuksissa pyörähdän aikanaan.

23. Rvd

Rekisteröitynyt:
    07.02.2015
    Kiitoksi tästä ketjusta. Eli aika simppeliä on affliate mainostulojen ilmoittaminen.

--------------------------------------------------------------------

Käytännössä miten homma menee:

Voit ottaa tulot vaan pankkitilille ja vähentää niistä itse kulut ja merkata erotuksen veroilmoituksen kohtaan Muut tulot. Saat tehdä näin niin kauan kuin ALV-tuloraja ei ylity verovuonna. Menojen kuitit pitää säästää ja laskelma tehdä lomakkeella olikohan 15 tai 16. Eli niin kauan kuin tulot on about 5000 € vuodessa no problem.

Jos tulot alkaa nousta vuodessa tuon yli pitää olla tarkkana tuon ALV-perverssiyden vuoksi. Jos uskot, että affiliate-tulot ylittää 8500 euroa vuodessa, sun pitää ottaa sitten se y-tunnus ja mennä ALV-rekisteriin ennen sitä vuotta kun tulot on nousemassa tuon rajan yli. Käytännössä siis perustat toiminimen edellisenä vuotena siitä kun tulot uhkaa nousta rajan yli. Tuolloin ilmoitat asian verkoille ja Googlelle ja ne lisää ALV:n tilityksiisi (Google ei välttis koska ne toimii muistaakseni käänteisellä ALV-velvollisuudella).

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen