Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Käsittämätöntä että MyDieselin käytöstä myös rangaistaan. Taidan lopettaa sen käytön ja ruveta taas saastuttamaan ilmastoa. Ei tässä ole ilmastosta kyse vaan rahasta kuten olen aikaisemmin sanonut.
     
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Ihmiset ajavat vähemmin-> vähemmin verotuloja polttoaineesta-> polttoaineverot nousevat.

    Näinhän siinä ympäristön pelastamisessa näyttäisi käyvän, puhtaasti ohjataan varoja uusiin taskuihin ja ympäristö jää pelastamatta.

    Muutenkin on käsittämätöntä, että biopohjaisten polttoaineiden verotusta ei kevennetä, jotta kannustettaisiin ihmiset käyttämään näitä.
     
  3. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 356
    Muutenkin ympäristöystävällisten autojen verotus on ihan käsittämätöntä, kuten esimerkiksi jos haluaisi suht puhtaan vaihtoehdon eli kaasuauton, niin saa maksaa käyttövoimaveroa heti lähes dieselin verta. Ei isommin kyllä kisuta ostamaan moista veroloukkua.
    Asiasta liipaten, onko nuo dieselhybridien käyttövoimavero muuttunut, kun trafin laskuri näyttäisi moiselle alta 200 euron veroja? tässähän alkaa ihan oikeasti kohta kiinnostaa mersun c hybridi dieselinä :)
     
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564

    Jokin veromuutos lie tapahtunut vuodenvaihteessa. Toki, eiköhän tuo oteta takaisin syksyllä polttoaineveron korotuksina...

    Jos tuollaiset verot on dieselhybridissä niin heräsi kyllä kiinnostus.
     
  5. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    Kilometrivero ja tietullit tulossa:

    "Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää.

    Käytännössä tavoitteeseen pääseminen tulee vaatimaan kovia toimia, joita Kymäläinen ei kuitenkaan halua jutussa juuri yksityiskohtaisesti kommentoida. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja perää sen sijaan vaikeiden päätösten tekemistä pakettina.

    Niistä liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.

    Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen.

    Auki olevien yksityiskohtien ohella yksi päätöksistä on jo kuitenkin varma ja myös budjettikirjan tulopuolelle kirjattu:

    Nimittäin se, että ensimmäinen Sanna Marinin (sd) hallituksen polttoaineita koskeva veronkorotus astuu voimaan ensi elokuussa. Silloin bensiinin hinta nousee noin 6,3 ja dieselin noin 6,9 senttiä litralta."

    https://www.is.fi/autot/art-2000006379608.html
     
  6. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564

    Ja tovi sitten uutisoitiin, että sähköautoilla ajetaan enemmän kilometrejä kuin polttiksilla, joten jollain tavalla heidän turhat ajot pitää saada suitsittua...
     
  7. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Saahan sitä ajaa, mutta "mahtaako sulla saldo riittää"?
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Diesel hybridi on kallei hybridi verotuksellisesti.

    Käyttövoima / snt (kokonaismassan alkava 100kg)
    Diesel 5,5 <-- PELKKÄ TIISSELI
    Sähkö 1,5
    Sähkö ja moottoribensiini 0,5 <-- EDUKAS
    Sähkö ja diesel 4,9 <-- VÄHÄN TIISSELIÄ HALVEMPI
    Metaanipolttoaine 3,1 <-- kaasu-sähkö ei kuulu veron piiriin. Jos on bensa-sähkö ja kaasutat se menee bensa-sähkönä mikä on erittäin edullinen optio. Bensa-sähkö plugaria vaan kaasukonversioon niin on edulliset verot ja polttoaineet sekä sähköä voi latailla.

    miksi bensa-autolla ei ole käyttövoimaveroa ja jos sähköä voi ladata vero nousee mutta dieselin kanssa laskee jos sähköä saa ladattua... eikös tuossa ole ristiriita? Mielestäni dieselin kanssa veron olisi myös noustava.

    Lähde
    https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara

    Ajoneuvovero voi muodostua seuraavasti:

    • perusvero (esim. bensiinikäyttöinen henkilöauto) <-- koskee kyllä myös pakuja muttei kuorma/linja-autoja.
    • käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen kuorma-auto) <-- Kuorma-autossa vain dieselinä linja-autona ei.
    • perusvero + käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen henkilöauto)
    Verotuksellisesti 1+9 paikkanen paku / tila-auto bussiksi rekisteröity on kaikista veroista vapaa käyttövoimasta riippumatta.
    Kuorma-autona verot jäävät dieselinäkin kymppeihin eli sinällään ei isoa eroa.

    Kuorma-autoja on alkanutkin tulla markkinoille pienempään kokoluokkaan myös lähiaikoina.

    Toyota
    https://www.is.fi/autot/art-2000005463074.html

    Fordin pikku Euro pikkari
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-edition/9306bc4d-e74e-397d-9388-ad13f0200e82

    Etuna pakuun verrattuna on hytti missä penkit viidelle ja veroetu myös. Jos siis perhettä niin voi ottaa vaikka ykkösautoksi.
    Nuo ovat alunperin henkilöautoja mutta taka-akselia vahvistettu niin että kantavuus kasvanut ei niinkään omamassa.
    Tais muutaman kymmenen kg tuoda lisäpainoa Hiluxin muutos eli ei mitään. Kasvanut kantavuus nostaa kokonaispainoa että mennään yli kuorma-auton vaadittavan rajan.
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2020
  9. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    Poliittinen virkanimitys tiedossa:

    "Suomen liikennepolitiikan mahtimieheksi ja tulossa olevan liikenteen massiivisen verouudistusten ykkösmoottoriksikin usein nimetyn LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiaisen viisivuotiskausi umpeutuu vuoden 2021 toukokuun lopussa.

    Pitkään liikenne- ja viestintäministeriön johtopaikoilla pysynyt Pursiainen sai viimeksi runsaasti julkisuutta Ylen Ykkösaamussa, jossa hän vahvisti liikenteen päästövähennysten pääasialliseksi maksajaksi autoilevan kuluttajan.

    Siitä, kuka seuraava LVM:n seuraava kansliapäällikkö on, ei ole vielä varmuutta. Selvää kuitenkin lienee, että Pursiainen lienee pelissä vahvoilla.

    Hallituspuolueet ovat joka tapauksessa jo hyväksyneet sen, että liikenne- ja viestintäministeriöön nousee ensi vuonna sosialidemokraattinen ykkösvirkamies, kertoo Iltalehti."

    https://www.is.fi/autot/art-2000006380027.html
     
  10. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 356
    toisaalta jos katsoo dieselhybridin verotusta verolaskurilla, niin dieselhybridin vero olisikin vähemmän jopa mitä sähköauton. tilanteen tekee varsin mielenkiintoiseksi se, että laskuri on veron valvojan tarjoama palvelu, eli voisi kuvitella että on oikein.
    edit: laitoin kyselyä trafille tuosta laskurista, saa katsoa viitsivätkö edes vastata...
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2020
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Autovero on taas aivan eri asia. Se menee Co2 päästön mukaan ja siinä kyllä sähköautot on pienimmällä verolla tosin ei pienimmällä autoverolla välttämättä koska pienipäästöinen hybridi voi olla ostohinnaltaan niin pieni verrattuna kalliimpaan sähköautoon että autoveron osuuskin on suurempi sähköautolla.

    Vuotuisissa maksuissa sähköauto on kyllä ROIMASTI halvempi.

    Ensinnäkin diesel-sähkö hybriidi. Käyttövoimavero 4,9 snt / alkava 100 kg. Jos auton omapaino vaikka 1500kg ja 1900kg kokonaispaino niin alkava satanen taitaa olla se kohti 2000kg eli 20 satasia.. 4,9 snt x 20 = 98 snt / päivä eli luokkaa 357 euroa vuosi.

    Sähköautossa 1,5 snt / alkava 100 kg.
    Jos sähköauto painaa 1600kg ja kokonaispaino vaikka 2000kg niin se on 21x eli 31.5 snt / päivä eli 115 euroa about vuodessa eli säästää 242 euroa / vuosi.

    Sitten on vielä se Co2 perusvero.

    Sähköautossa 0g eli 53,29 euroa / vuosi. Verot siis yhteensä 295.29 € / vuosi.
    Diesel sähkö
    jos Co2 päästö vaikka 30g tekee se perusveroa 63,51 euroa / vuosi eli käyttövoimaveron kanssa 420.51 euroa / vuosi eli samaa luokkaa kaasuautojen kanssa kaikkineensa mutta vähemmän kuin diesel autoilla.

    Ylivoimaisesti halvin on bensa-sähkö hybridi jota voi latailla koska tällöin käyttövoimavero jää aivan olemattomaksi ja jos Co2 perusvero on vielä erittäin alhainen voi selvitä alle 100 euron vuotuisilla veroilla eli paljon pelkkää bensaa halvemmalla.
     
  12. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 356
    Viimeksi muokattu: 22.01.2020
  13. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 356
    jahas ja yllättäen trafin aspa vastasi, muttei käsittänyt lainkaan mistä kyse. Haluaisi vbain rekisterinumeroa ja muuta juuri ei osaa sanoa kuin että vuodfenvaihteessa on tullut muutoksia jotka ei laskurissa näy... Olkoot. Kai tuo jossain vaiheessa selviää...
     
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Tuo laittamani linkki kuitenkin kertoo ajankohtaisen lainsäädännön veroista (Co2 perusvero ja käyttövoimavero).
    Sieltä katsoo käyttövoimaa ja snt per alkava 100kg (kokonaispaino)

    Autoveroon tuo ei liity.
    Vuoden alussa nyt 2020 tuli muutoksia perusveroon EI käyttövoimaveroon.
    Perusvero laski alimmissa Co2 arvoissa... about 0-50g luokissa 50% tai ylikin putosi! Korkeammissa vähempi ja kun menee jonnekkin yli 100 niin ei tainnut enää olla vaikutusta.

    Tuohon kannattaisi tehdä 1.1.2021 niin että nostettaisiin se siitä 50g ylittävistä nykyisestä ja tehdä sellainen nouseva käppyrä siitä että kaikki mitkä päästää 150g ovat huomattavasti suuremmalla verolla ja 250-300g on pilvissä esim 1000+ euroa vuosi. Käyttövoimavero toki päälle dieselillä :rolleyes:

    Omassa 1 autossa ~ 90€ vuosi perus+käyttövoimavero ja kakkosautossa 0€
    Se on aikalailla sama mitä se bensa maksaa kun saa ajaa tuhansittain kilometrejä pelkällä isomman diesel auton veroilla. Käytännössä about kaikki vuotuiset ajot sillä.. Perus bensa-autonkin veroilla ajelee jotain 1500km tai enempi jos isommat Co2 arvot :rolleyes:

    Eli V8 tulille vaan ilman huolta verottajasta :smoke:
    Näemmä Volvokin käyttää samaa mosaa venemoottoreissaan.


    Diesel ja verot :p
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2020
  15. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827

    Kauppa tyrmää esityksen autojen latauspisteistä


     
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    No niitähän on jo monissa kaupoissa. Antaa kauppojen Lidl K-ryhmä S-Ryhmä rauhassa laittaa niitä latausasemia.
    Myös monissa kauppakeskuksissa on esim. Ideapark on siitä oiva merkki miten uusi kauppakeskittymä tehdään että laitetaan parkkipaikalle iso keskittymä latureita.

    Vanhoihin kauppoihin ei ole ainakaan vielä pakko sellaiseen mennä ja voi tehdä kuten Ikea esim. type2 latauspistoke mutta pienellä teholla. Ei ole pakko 22 kW per auto saada ei nyt eikä tulevaisuudessa joka marketista isosta määrästä autopaikkoja.

    Pienikin teho riittää kun ne autot seisoo kokoajan... Sitten pidempiä matkoja varten isompitehoisia mutta ne onkin DC. AC laturit pääasiassa 22 kW joka ei riitä useimmille pitkämatkalaisille eli ei edes kosketa tätä asiaa.
     
    Jeppe111_ tykkää tästä.
  17. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Viraston mukaan kampanja tuli maksamaan yhteensä 344 000 euroa. Summaan sisältyvät kampanjan tuotantokustannukset, ostettu mediatila ja kampanjamittaus. Traficomin mukaan nyt tuotettua aineistoa hyödynnetään myös tulevissa kampanjajaksoissa vuosina 2020–2021."

    https://www.is.fi/autot/art-2000006381945.html
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005837360.html
    Ministeriö maksaa 50 000 euroa Kaarina Hazardin kännykkävideoista – ”Ei missään nimessä maksettu ylihintaa”

    [​IMG]
     
  19. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2020
  20. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
  21. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Turha itkeä ellei bensan / dieselin hinta ylitä 2,26€ / litra.

    Ite ajan edelliseen tapaan V8 maasturilla maksoi bensa 1,5 2,5 tai vaikka 4€ litra. Ei merkitse yhtään mitään. Sähköllä tosin tulee suurin osa ajoista mentyä.

    https://www.is.fi/autot/art-2000005091740.html
    Trafin tutkimus: Polttoaineen kohdalla vasta yli 2,26 euron litrahinta vähentäisi autoilua

    Turha itkeä ellei ajoneuvovero ole PALJON yli 1000€ / vuosi.
    V8 maasturissa se tosin on 0€ :rolleyes: ja sähkökulkineessa 90€ (ajoneuvovero+käyttövoimavero). Ei autoilu Suomessa ainakaan vielä ole kovinkaan verotettua.

    https://www.is.fi/autot/art-2000005327669.html
    Trafin tutkimus: Suomalaismiehet valmiita maksamaan ajoneuvoveroa jopa yli tuhat euroa vuodessa
     
  22. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Ei minulta ole mitään kysytty...
     
  23. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Eikös tuo, että on valmis maksamaan ajamisestaan reilusti nykyistä enemmän, kerro vain siitä, että kyseessä on arjen mahdollistaja, työkalu eikä mikään huvitteluväline? Muistan kyllä ihmisten ahdingon kun auton joutui jättämään huoltoon pidemmäksi aikaa ja siinä selviteltiin, kuinka asiakas sijaisautolla mahdollistaa arkensa pyörittämisen.

    Ne talothan eivät yhtään saastuta lahotessaan maaseudulle tai miten on kaupunkeiihn uudisrakentamisen laita, sillä sitä on pakko tehdä, jotta tulija saadaan asutettua. Kysynnän kasvaessa myös neliöhinnat nousevat, joten piakkoin ollaan tilanteessa, jossa asumistukimenot kasvavat.

    Hesarissa oli jo mielipidekirjoitus, miten kasvatustieteiden maisteri, opettaja&päiväkodin johtaja joutui turvautumaan asumistukiin työskennellessään kotikaupungissaan Helsingissä. Samoin hän kertoi, miten palkallaan ei ole mahdollista ostaa omaa asuntoa kotikaupungistaan.

    Joten autoilun verojen ja maksujen nostamisella voi olla melko pitkälle ulottuvat seuraukset. Kenties näemme ensi kertaa modernina aikana, että suomalaisen mitta täyttyy ja ihmiset nousevat barrikadeille?

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/kaupunkilaisen-päästöt-isommat-kuin-maalaisen-1.12786
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Kukapa sitä kaupunkialueella nyt haluaisi edes asua. Paras vaihtoehto 10-20km päässä keskustasta eli 20-40min pyöräilymatkan päässä. Julkisilla pääsee myös noin 30min ajassa keskustaan ja autolla 15-20min.

    Omakotitalossa voi autoasiat päättää miten tahtoo ja kaupungissa voi ajaa suoraan keskustan parkkihalliin ja jos tulee sähköautolla lataa ilmaiset sähköt sieltä.

    Työpaikalla toki lataa jos tarvetta. 10-20km työmatkan taittaa useamman päivän talvisinkin ihan pieniakkuisilla sähköautoilla.

    Suomalaisten autoilu...

    Keskimäärin henkilöautoilla ajettiin 13 794 kilometriä (38 km päivässä... oma työmatka ylittää suomalaisten ajomäärän. Kevät-syksy pyörällä muuten ja sadekelillä sähköllä). Määrä on hieman suurempi kuin muissa Pohjoismaissa – Ruotsissa ja Norjassa henkilöautoilla ajetaan keskimäärin 12 000 kilometriä vuodessa.

    Dieselautoilla ajettiin 41 prosenttia ja bensiiniautoilla 58 prosenttia kilometreistä, vaikka dieselautojen osuus henkilöautokannasta on hieman alle 30 prosenttia. Dieselautoille matkaa kertyi keskimäärin 20 327 kilometriä vuodessa, kun taas bensiiniautoille kertyi 11 205 kilometriä. Ero johtuu siitä, että dieselautot ovat keskimäärin bensiiniautoja nuorempia sekä siitä, että dieselauton käyttö on yleensä taloudellista vasta, kun vuosittaisten ajokilometrien määrä on yli 20 000 kilometriä vuodessa.


    Sähköauton mittariin tuli vuodelle alle 30tkm ja fillarilla jotain 6000 km. Nyt myös maasturiin tulee varmaan samaa luokkaa extraa kuin fillarilla. Ollaan sitten kokonaiskilsoissa 40,000km vuosi.

    Autojen verot 90€ vuosi joten ihan hyvä tää Suomen systeemi on.
     
  25. Uivelo

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2008
    Viestejä:
    186
    Veronkierto kuorkeiksi rekisteröidyt autot pitäisi saada verolle myös ja miks ei myös ihan kaikki kuorkit , enemmänhän ne saastuttaa kuin mitkään farkkuavensikset :rolleyes:
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti