Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 780
     
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 495
    Kyllä tuo vahvasti siltä haiskahtaa, että Ollilan 2013 ja Bernerin 2017 esittämä idea matkapuhelinoperaattori-tyylisestä liikenteen palvelukonseptista tulee voimaan ja ajettavat kilometrit kallistuvat entisestään.
     
    Jeppe111_ tykkää tästä.
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 942
    Toisille 20-30 vuotta on lyhyt aika toisille ei.
    Niin kauan kun 2.5 miljoonasta autosta sähköautoja on alle puolet verokertymää ei niistä saa kuten polttis autoista.

    Veikkaan että polttisautojen verot lähtee nousuun. Nyt 1.1.2020 astui Co2 perusveron muutos voimaan joka laski erittäin alhaisen Co2 päästön autojen vuotuista veroa (polttikset ei ole eikä tule olemaan erittäisen alhaisella Co2 päästöllä olevia koskaan).

    Perusveroa siis juuri laskettiin 50% eli auton omistamisen / päästön verotus muuttui juuri päättäjien toimesta eli merkittävä suuri muutos tapahtui TÄNÄÄN! :kahvi:
     
    Viimeksi muokattu: 01.01.2020
  5. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    408
  6. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 495
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 495
  8. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 780

    Henkilöautoilijat, varautukaa! LVM:n kansliapäällikkö vahvisti Ylellä:


    Siinä uutisen lopussa on video erittäin edullisesta sähkö Mersusta, hinnat alkaen vain 81 000€.

    [​IMG]
     
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 495
    Onneksi autojen arvo puolittuu viidessä vuodessa niin tuonkin mersun hinta on silloin "enää" kymmenkertainen verrattuna siihen autojen keskimääräiseen arvoon, millä suomalaiset autoilevat...

    Tällä vauhdilla kun noita sähköautoja myydään, saadaan odottaa 500 vuotta, ennenkuin koko 2,7 milj autokanta on vaihtunut sähköllä toimiviin...
     
  10. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    408
  11. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 780
    Ivan Puopolon kolumni: Ilmastohysteria on rasittavaa, turhaa – ja nyt myös vaarallista

    - MTV uutiset
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2020
  12. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    408
  13. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 780
     
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 565
    Hybridi ketjun rönsyjä.
    En ymmärrä miksi tuota toistat, onko nyt jokin väärin käsitys siitä mitä tuo tarkoittaa vai mistä kyse. Ja vielä vähemmän en ymmärää miten tuo hetkauttaa mitenkään hybridi tai täyssähkä käyttöjä.

    Jos halaut tasapäistää ajonevujen hankinnan ja käytön verotusta, niin kaikkii sama.
    Se olisi toki nykyisellään myrkkyä hybridi ja täyssähkä ajoneuvoille.
     
  15. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 780
    Kukaan ei ostaisi sähköautoja ilman tukia ja toisaalta polttomoottoriautoilijan rankaisemista.
     
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 942
    se 2000 eur on yksi ja sama sitä ajoneuvoa ostettaessa...
    Samaten se pienemmän päästön (vaikka sitten hiilivoimalla) eli 0g Co2 aiheuttama kymppien säästö vuosittain.
    Sähkön kulutukseen ja sitäkautta 100km hintaan en ota kantaa koska ei liity siihen.

    2000 eur sähköauton tuen sijaan saa polttikseenkin 1000 eur tuen myös VANHOIHIN autoihin.
    Sähköautoon saa VAIN uusiin 0km ajettuihin!
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2020 klo 09:59
  17. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 780
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1265944f-4bda-4c9f-8d71-83a876a07645
     
  18. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 565
    En tiedä mitä malleja vertasit, haiskahtaa pilkkuvirheeltä ainakin jos vertaa tähän esimerkkiin (ihan hybridiä vastaava ei kai suomessa).

    XC90 B5 AWD MHEV Momentum aut - autovero 20 112,40€
    XC90 T8 AWD Momentum aut - autovero 3 572,37

    Ero olisi toki isompi jos vertailussa olisi verottomana samanhintaiset (hybridi tuossa vertottoman vajaa 20 000 kalliimpi)

    Jaquar
    I-PACE - autovero 2100-2500€
    En tiedä mihin verrata, mutta polttis Jaquarin autoverot lähtee kymppitonnista ylöspäin, mutta jos verottomana samanhintaiseet vertaat, niin vero voi olla useampia kymmeniätuhansia, eli ei enään pilkkuvirheestä.

    Käyttömaksut sitten päälle.
     
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 942
    alle 95 g/km rajan,

    Edelleen tuon alittaa jo useamman vuoden vanhat kaasuautot vaikka maakaasua käyttäen.

    Maakaasu 2666 g Co2 / kg eli n. 3,5 kg / 100 km = 95g / km
    Bensa 2392 g Co2 / L eli n. 4 L / 100km. Diesel 2640 g Co2 / L eli 3,6 litraa / 100km.
    Diesel 2640 g Co2 / L eli n. 3,6 L / 100km dieseliä

    https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/kaasu/audi-a3-g-tron-kaasuauto/371/
    Autoesittelyssä: Audi A3 Sportback g-tron
    Autossa on kaksi kaasusäiliötä, joista molempiin mahtuu 7 kilogrammaa kaasua eli 14 kg.

    Vakuuttavan toimintasäteen tarjoava Audi A3 Sportback g-tron mahdollistaa 1300 kilometrin ajomatkan. Kaasulla pääsee ajamaan 400 kilometriä ja bensiinillä tarpeen mukaan 900 kilometriä. Auton kulutus on noin 3,5 kg kaasua/ 100 km.

    3.5 x 4 = tasan 400km. Pitäisi tuohon päästä kun 90-luvun tekniikalla olevalla vanhallakin autolla pääsee 4.x kg / 100 km tosin maantiellä 80-90 nopeudessa alle 4 kg.

    4,3 kg oli 50,000 km ajalta keskikulutus. 1 kg kaasua = 1,5 L bensaa energiasisällöltään mutta Co2 määrä paljon pienempi koska hiiltä roimasti vähemmän koska metaani on yksinkertaisin hiilivety.

    4,3 x 1.5 = 6,45 L / 100 km. Eli tuollaisella kulutuksella bensaksi käännettynä ajelin 50,000 km.
    4,3 kg kulutuksella Co2 päästö on ollut 114g / 100 km. (maakaasulla siis).
    Pienin kulutus maantiellä oli 3,48 kg / 100 km --> 92g / 100km eli olen myös käytännössä alittanut tuon 95g rajan vanhalla autolla maakaasulla ajaen. :rolleyes:

    Kun ottaa huomioon että maakaasu on monen öljykentän jäte joka vain poltetaan ilmaan niin sen käyttäminen on kierrättämistä :D
    Toisekseen maakaasu ei aiheuta jalostuksesta tulevaa 20% hävikkiä (eli lisäpäästöä suhteessa polttoaineesta saatavaan energiaan)

    Jos bensan tai dieselin raakaöljy on hankalammilta kentiltä (nämä vain lisääntyy tulevaisuudessa) tulee tuon jalostuksen 80% hyötysuhteen eli 20% tappion päälle enimmillään vielä 40% tappio.

    Eli siis joku epäekologinen öljykenttä tarkoittaa että yli 50% suhteessa bensan energiasisältöön vaaditaan energiaa sen saamiseksi huoltsikalle... myös bensan poltosta tuleva Co2 on oikeasti +50% koska polttoaineen valmistus.

    Täytyy yhä muistaa että joku suomalainen fossiilinen voimalaitos on pieru saharassa verrattuna yhteen Porvoon jalostamoon Co2 päästöissä. Niitä voimalaitoksia saa laittaa riviin että päästään samaan Co2 päästöön mitä jalostus tuottaa. Päälle vielä öljykentän päästöt kaasujen polttoineen ja roudaaminen meren yli tankkerilla päästäen mereen osa.
    https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...astoista/ff8016df-3a7b-31cf-8d7b-f89f9da7ceb6
    Porvoon jalostamon Co2 päästö 2 709 561 tonnia

    Naantalin voimalaitos on sähköä, kaukolämpöä ja höyryä tuottava kivihiilivoimalaitos Naantalissa Naantalin satamassa
    Kaukolämpöä voimalaitos tuottaa 180 000 asukkaalle Turkuun, Naantaliin, Raisioon ja Kaarinaan. Voimaitos tuottaa sähkötehoa 256 megawattia, kaukolämpötehoa 350 megawattia ja prosessihöyrytehoa 80 megawattia. Naantalin voimalaitos tuottaa sähköä siirtoverkkon noin 1 000 gigawattituntia, höyryä noin 600 gigawattituntia ja kaukolämpöä lämmönsiirtoverkkoon noin 1 500 gigawattituntia vuodessa.

    Naantalin voimalaitos 812 737 tonnia. Eli enemmän kuin 3 tuollaista hiilivoimalaitosta tupruttaa 1 kälynen jalostamo. Sen päälle tulee sitten autoissa polttoaineeni polton Co2.
    Ihan syystä niitä verotellaan.

    Tuon Naantalin voimalaitoksen kokonaisteho = 686 megawattia
    Tuottaa vuodessa energiaa 3100 gigawattituntia eli sellaset 3,100,000,000 kWh. 3 miljardia 100 miljoonaa kilowattituntia.
    Jos lasken vaikka perus sähkökipon kesä/talvi seka-ajolle 14 kWh / 100 km energiankulutuksen niin tuo laitos tuottaa miljoonalle autolle noin 22,000 km ajomäärän energian vuosittain.

    Toki kaukolämpöö ja höyrytehoa osa mutta lasken ne mukaan koska nehän menee käyttöön. Jos lasken Co2 päästöä sähköteholle niin vähennän nuo muut siitä koska niiden teho ottaa oman osansa Co2 päästöstä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2020 klo 10:57
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 942
    Vertaan ihan jotain Seat Mii. Sähkö Vs Bensa.
    Tai Mii:n kaasumalli. 2,9 kg / 100 km 79 g/km !!! alittaa kepeästi!
    Tai Nissan Leaf ja joku perus 1.2 1.4 1.6 bensa.

    Tehokkaammat autot jätän omaan arvoonsa tai jotka maksaa enemmän kuin 30k€ uutena.
    VW eGolf n. 29,000€ eli on bensa ja diesel golffien kanssa aika samalla viivalla.

    Kannattaa tajuta se että tehokkaampi / suurempi polttis nyt ei ikimaailmassa pääse siihen 95g tai edes 2x lukemaan. Turha sitten inistä miksi ne maksaa veron kanssa.
    Sähköauto on yksi ja sama paljonko kokoa ja tehoa kiitos sähkömoottorin päästöttömyyden.
    Pienempi polttisauto ei sisällä paljoa autoveroa.

    http://www.autokaupat.net/uusi/vaihtoauto.php?/VOLVO/V60&view=4206027
    VOLVO V60 BI-FUEL T5 245 HV
    CO2-päästöt: 116 g/km <-- Tässä ei niin kamalat verot vaikka 245 hv kulkine kiitos maakaasun.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2020 klo 11:02
  21. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 565
    Yllätys että taasen kaivettu jokin rajattu esimerkki.

    Hinnastosta , samantehoista

    Highline 1,5 TSI EVO 96 kW BLUEMOTION DSG-automaatti , autovero 3 400 €
    e-Golf 100 kW , autovero 890€ - 2000€ = -1110 €
    Erotus n. 4500 €

    Myytyjen sähköauto ja hybridien osalta vauhdittimena on ollut varsin suurti verotuki.

    Volvon myynnissä verotuki näkyy hyvin merkittävänä ja sillä hybrid käy hyvin kaupauksi, voi kuvitella mikä olisi tilanne ilman tukea.

    Jos erotus olisi se paritonnia, niin tuskin vaikuttaisi, kuten aiemmin väitit.

    Paritonni vaikuttaa halvoissa autoissa, mutta esim mainitsemasi e-Golfin kohdalla vauhdittimena on 4500 euron verotuki + liki samansuuruinen valmistajan tuki, jonka taustalla taasen on toisenlainen ohjaus, eli valmistajien myynnin päästörajat.

    (hinnastossa eritelty valmistajan tuki, on toki vähän kikkailua, mutta jokatapauksessa valmistaja tukee ko mallin myyntia vahvasti hinnoitelulla)

    Voisi toki kaivaa sen Jaguarin hinnastosta samantehoiset verokit, jos teho on se juttu.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 942
    Ei se teho se juttu ole. Uuden polttisauton kohdalla edelleen kannattaa Co2 päästöä katsella koska sehän se on jos jalostettua paskaa käyttää pääasiallisesti.

    Uuden sukupolven TSI-moottori: 1,5 TSI EVO 96 kW (130 hv) on nelisylinterinen turboahdettu moottori sylinterien lepuutustoiminnolla. NEDC-syklin mukainen polttoaineenkulutus on 4,9/100 km ja CO2-päästöt 113 g/km.

    Onko se nyt väärin että vero menee päästöjen mukaan?? mielestäni ei. Isompitehoinen ja kokoinen polttis oletetusti päästää enemmän joten missä ongelma? Jos ongelmaa ostaa se isomman veron takia ostakaa pienempikulutteinen tai sitten sähköäkin käyttävä hybridi tai täyssähkö.

    Edelleen maakaasuisella fossiilivolvolla CO2-päästöt: 116 g/km eli about sama mutta saat isomman 245 hv auton.
    Jos ja kun fossiilisten polttoaineiden verot nousee niin biokaasu käy aina vain kiinnostavammaksi koska sehän on verotonta.
    Maakaasuun onkin veroa nostettu menneinä vuosina mikä on hieman biokaasuun eroa kaventanutkin.
    Mutta miksi itkeä veroista ja tuista... Katson ennemmin ajoneuvon ostohintaa ja sitten kuukausittaisia / vuotuisia kuluja energian huollon verojen vakuutusten jne osalta.

    Siksihän minulla on kakkosautona 8.1 isolohko bensalla oleva maasturi kun se sopii omaan käyttöönsä ja verottomana jää turhat maksut pois. Henkilöautona + dieselinä muutaman vuoden aikana menee valtaosa auton hinnasta vuotuisiin veroihin missä ei ole mitään järkeä.

    Eli autoveron suhteen ja vuotuisen veron suhteen... polttiksien verot voivat madaltua vain JOS valmistaja saa niistä OIKEASTI vähäkulutteisempia.... WLTP päästönormi on sinällään hyvä. Saisi vain vuotuista Co2 veroa rukata nyt toisinpäin eli sitä yläpäätä jyrkemmäksi kun nyt 1.1.2020 muuttivat alapäätä jyrkemmäksi alas eli valtio juuri teki muutoksen perusveroon eli eipä sitä varmaan tulla hetkeen muuttamaan paitsi sitä toistapäätä varmaan ylös jyrkentämään että pois isokulutteisemmista mikä on aivan oikein. Jos tavoite on tuo 95g niin laittaa siitä alkaen sen jyrkemmän nousun kun nythän se on varmaan jossain 200g paikkeilla tai vaan nakkaa sen bensaan ja dieseliin ja hitusen maakaasuun (vähemmän koska vähentää Co2 päästöö sama energia otettuna) ja jättää biokaasun edelleen verotta.

    Raskaalle kalustolle saa firmoille helpolla kompensaatioita niin halutessaan.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2020 klo 12:21
  23. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 565
    Sähkö ja hybriautojen verotuki syntyy juurikin Co2 verotuksesta (autoverossa).
     
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 942
    Kuten myös vähäpäästöisten polttisautojen.

    Mutta tuodaanhan näitä silti.
    https://www.is.fi/autot/art-2000006372243.html
    Suomeen ilmestyi tuontiauto, josta napsahti veroa yli 172000 euroa – joku toi maahan myös 706 tkm ajetun vanhan Volvon
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2020 klo 13:08
  25. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 780

    Bensiinistä saattaa joutua pulittamaan elokuussa jopa 1,75 euroa litralta – dieseliä taas tullaan rankaisemaan bensaakin suuremmalla lisäverolla


    Se on jokseenkin käsittämätöntä, että biopolttoaineiden veroa nostetaan myös.

    Luonto ja kotimainen biopolttoaineteollisuus työpaikkoinen kiittää.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2020 klo 10:06
  26. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 495

    Kai tuolla annetaan signaalia, että sähköautot ovat ne ainoa oikea vaihtoehto?

    Kuulostaa kyllä järjettömältä vedolta tuollainen. Biopolttoaineiden verotusta olisi pitänyt pikemminkin laskea, niin olisi ohjannut luonnollisemmin käyttämään niitä.

    Markkinatalouden periaatteiden mukaisesti kasvanut kysyntä olisi lisännyt tarjontaa, vaan ei.

    Verotussekoilut eivät näy loppuvan. Odotan sitä kun 10-20v päästä huomataan, ettei akkuja vieläkään saada tehtyä tarpeeksi&riittävän hyviksi ja sitten keksitään vetyautot

    Sähköhän on helpompi säädellä ja verottaa kuin vetyä, jota on melkoisen paljon saatavilla...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti