Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 043
    Jos ohjataan alempaan Co2 päästöön on nosto tehtävä fossiilikuskien selkänahasta eli sellaisella progressiolla.

    Auton omistamiseen tuskin kannattaa sellaista tehdä että sähkö tai bensa-sähkö tai bensa/kaasu-sähkö tai diesel-sähkö olisi jotenkin kalliimpaa omistaa kuin bensa tai diesel vaan toisinpäin koska se on fiksumpaa.

    Ja vain sähköä sekä kaasua voi kotona autoon laittaa. Kaasu kotona noin 1/4 bensasta.

    Eu:n ja hallituksen linjaus kyllä kertoo sitä että bensa/diesel polttoaineiden vero nousee ja perusveroja voidaan myös säätää ja itseasiassa uusin ja TOIVOTTU muutos perusveroon tulee 1.1.2020 alkaen. Aivan alimpien Co2 päästöarvojen verotus puolittuu. Tuskin tekevät liikettä niin että perään se nostetaan ja saasteautojen verot romautetaan :rolleyes:

    Perusvero on sähkön kanssa enää kymppejä kohta. Ruoskaa vaan korkeapäästöisille!:psmoke:
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2019
  2. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 823

    Nykyauto seuraa ajotapaasi: Pitäisikö tallennettu data jakaa esimerkiksi vakuutusyhtiöille?


    Nytkö se reaaliaikainen seuranta tulee?

    [​IMG]
     
  3. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 659
    Kohdallasi voi olla vaikeaa, mutta noin yleisellä tasolla työssäkäynti kilometreissä mahdollisuus vähentää paljon.
    Ohjausta se vaatii, mutta se onkin sitten eri konsti miten sitä kanttaa tehdä, jotta olisi myös tehokasta.
     
  4. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 659
    Konstit on, mutta vapaan tavaroiden liikkuvuuden/kaupan kanssa ne konstit ovat rajoittuneet.
    Ajattelit varmaan sitä että verotus kohdistettaisiin kokonaisuudessaan käytön verotukseen, mutta tuodaan noita matalastiverotettujakin käytettyjä.

    Ja kyllä tuota rajojenyli menevää kauppaa länsimaissa käydään.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2019
  5. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 659
    Nyt pitää ymmärtää että liikenteen ns haittaverot ei ole sellaisia veroja joita käytettäisiin haitan poistamiseen ja haitan poistuttua olisivat tarpeettomia.
    Liikenteen verotus on pitkälti muiden menojen rahoittamiseen, joten näin raju vähäpäästöisten tukeminen on vain lyhyaikainen tilapäinen ilmiö. Eli vähäpäästöiset liikkumismuodot tulevat samaan nykistä rankemman verokohtelun.
     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 043
    Totta mutta ei vähäpäästöisten verotus nousee samalla tavalla sitten eli niihin ei taida sitten köyhillä enää olla varaa lainkaan joko omistaa (jos käyttöä verotetaan) tai ajaa jos polttoaineita.

    En usko että siihen menee --> ekoautoilta verot tappiin ja muilla alemmat verot tai samanlaiset.

    Ne joilla varaa harrastaa harrastakoot sitten. :)

    Ei ne vakuutukset sähköautoilussa pahoja ole. Just tuli lasku ja liikennevakuutus hurjat 107 euroa / vuosi.
     
  7. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 659
    Voi nousta jopa suuremmaksi, jos vertaat nykyiseen, mutta paljonpäästävien verotusta voidaan nostaa lisää.
    Hankinnan osalta voidaan myös päästäviä rajoittaa, jolloin käytönnässä hankinan verokirtymä kertään vähäpäästöisistä.

    Omiastamista voidaan verottaa, ja jos sillä tavalla halutaan rahaa, niin tulee kohdistuun myös vähäpäästöisiin.

    Käyttöä jokatapauksessa verotetaan, joten jos rahaa halutaan niin se tullaan keräämään vahvasti vähäpäästöististä.

    Jos autokanta vähenee, niin ajoneuvokohti paineet nousee, jos ajomäärät vähenee, niin myös kilometriä kohti paineet nousee. -> vähäpäästöisellä vieläkin kallimpaa ajella kuin tämänpäivän saastuttajalla.

    Jos, markkinoille tuodaan akkuja tai muita enrgianvarastoitni tapoja jotka kustannuksitaan vastaa bensatankkia, niin tilanne helpottuu (toki veron suhteellisen osuus kasvaa).

    Ennenkuin voi unelmoida tilannetta missä sähköautoja verotettaisiin vähemmän kuin tämän päivän polttiksia, ei voi perustua päästöihin, vaan aivan johonkin muuhun.
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 043
    Paljonkin päästävällä saa nykyään verot suht alas. Esim. kun menee murolihaksilla työmatkat kevät-syksy + lomat (noin 6kk) niin siinä säästää 50% sen päästävän räppänän vuotuisista maksuista.
    Tätä tuli itse harrastettua aikaisemmalla autolla kun painon mukaan meni perusvero joka sitten jäikin hyvin pieneksi. Oli siinä kaasun takia käyttövoimaverokin tosin n. 55 eur / vuosi koska pakettiautoksi rekattu mutta tuo myös kutistui entisestään.

    Tuolta voi laskeskella.
    https://laskurit.trafi.fi/liikennekaytostapoiston_kannattavuuslaskuri

    Vanhalle autolleni 6kk antaa seuraavanlaisen tiedon.

    Ilmoittamillanne tiedoilla kokonaishyöty olisi 217.73 €
    Antamillasi tiedoilla liikennekäytöstäpoisto on kannattavaa.

    Jos 1kk kerrallaan (tätä tein pääasiassa) tekee 32.94 € hyödyn / kk. x 6 = 197.64 €

    Auton erot 326.67 € vuodessa (pääasiassa Co2 vero).
    Eli makselin ~ 200 eur vähemmän joka vuosi.

    Kansanterveydellinen vaikutus suuri kun pyörällä taittaa ~ 40km päivässä ja ajansäästökin suuri koska työmatkaan käytetty aika about 1:1 auton kanssa eikä tarvitse treenaamaan mennä töiden jälkeen tai viikonloppuisin vaan käyttää sekin aika vaikka naisiin :psmoke:

    Jos verotus alkaa joskus vuosien päästä muuttua niin aina on vaihtoehtoja. Epäilen ettei ihan heti muutu kun katsoo Suomen autokannan suuruutta ja uusiutumisnopeutta. Sähköautoja ei tule olemaan lähelläkään miljoonaa vielä pitkiin aikoihin ja ennen sitä verotus ei täysipainoisesti voi muuttua kun suurin osa on muuta jota verotellaan yhä rankemmin (saadaan lypsettyä rahat).
     
  9. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 659
    Voi olla jokin erikoistapaus jossa autoa kannattaa pitää, vaikka 6kk vuodesta ei sitä tarvitse lainkaan.

    Tietenkin jos saa jotain lisäarvoa että tallissa on isopäästöinen auto ja siitä itsessään on valmis maksamaan, niin eihän sillä varmaan hintakattoa ole. Sopivilla rahoitusjärjestelyillä voi euromääräiset säästöt olla tuhansia euroja, mutta joo oma lukunsa.

    Jos auto tarpeeseen, ja tarve vähäistä, niin auton omistaminen ja varastoiminen ei ehkä se taloudellisin juttu.
     
  10. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    413
  11. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 354
    onhan se hienoa julistaa että käyttäkää julkisia. Ite asun tampereen laitakaupungeilla, tällä hetkellä uudelleenkouluttaudun 5 kilsan päässä ja jos haluan, niin pääsen tosiaan sinne bussilla, eikä kestä kuin tunti ja vartti per suunta. Pyörällä pääsee, kesällä. Talvella ei kyllä uskalla noille teille fillarin kanssa lähteä ja matka pitenee talvi aikaan sinne likemmäs 10 kilometriin, koska joka saatanan kevyenliikenteenväylä täytyy jyrätä laduiksi. Omalla autolla matka kestää 8 minuuttia ja on samaa hintatasoa siirtymisen suhteen mitä bussi, joka on myös täysin tuskaa, koska on täydempi mennen tullen kuin turusen pyssy, plus kulkee loppumatkan vain kerran tunnissa, joten mitään joustoa ei siirtymisissä ole. Kun julkiset toimii edes lähelle oman auton vaivattomuutta ja hintaa, niin alan käyttämään samantien.
     
  12. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 043
    Onneksi ei kaikille.
    1.1.2020 ykkösauton perusvero (Co2 perustainen) puolittuu. Kakkosautossa ei mitään veroja ole. Katsastus ja 200€ vakuutus vain ja polttoaine. 8.1L V8 vaan tulille ja ajaa sillä tarpeelliset ajot.

    No kyseisen auton huollot yms. Maksut sekä auton ostohinnan voi vähentää verotuksessa :smoke:

    Ei ole näköpiirissä pelkoa maksamisesta. Niin ja pyörällä pääsee kevät-kesä-syksy töihin ja jos hommaa fatbiken niin talvisinkin mutta menen nyt paskat kelit ja talven sähköllä ja imaisen ilmaiset sähköt samalla kun asioilla ja harrastuksissa käy :rolleyes:

    Kyllä se on teidän murojen aika siirtyä ekoautoiluun tai no eikai MuroPalkoilla ole väliä? Itse ainakin siirryin jo että jää enempi lompakon pohjalle.
     
  13. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 104
    Oletko taksiautoilija vai millä perusteella? Ja eikö sitten jos firma maksaa kulut tai muuten vähennetään verotuksessa niin yksityisajoista tule veroseuraamuksia (käyttöetu tms)?
     
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 555
    Miten tuo mahdetaan määritellä? Ihmiset asuvat kuitenkin eri puolilla Suomea ja yhtä standardin mallista mahdollisuutta liikkumisen vähentämiseen tai julkisiin siirtymisiin tuskin löytyy?

    ”Liikenneministeriön mahtimies, kansliapäällikkö Harri Pursiainen on myös maininnut asiaan liityen periaatteet ”mitä enemmän laskennallisia päästöjä, sitä enemmän maksettavaa” sekä ”isompi lasku hänelle, joka ei halua vähentää päästöjään vaikka voisi”.


    Pääministeri Marin IL:lle: Liikenteen päästöjen leikkauksista päätökset ensi syksynä – bensan ja dieselin hinnankorotukset yhä mukana
    [​IMG]
    Kuvassa Marinin hallituksen voimakaksikko eli pääministeri Sanna Marin (sd., oikealla) ja valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk).

    Kuva: Markku Ulander

    Julkaistu: 11:47
    Pääministeri Sanna Marin (sd) kertoo Iltalehdelle kiistellyn polttoaineiden myyntilupajärjestelmän olevan yhä vahvasti mukana hallituksen suunnitelmissa.

    Marinin mukaan hallitus aikoo päättää liikenteen massiivisista päästöleikkauksista vuoden 2020 syksyllä, kertoo nyt pääministeriä haastatellut Iltalehti.

    – Liikenteessä, kuten yhteiskunnassa muutenkin, fossiilisista polttoaineista luopuminen on kaikkein keskeisin toimi. Päästöt pääosin syntyvät niiden käytöstä. Päätöksiä tehdään varmasti syksyllä 2020, kun työryhmä on työnsä luovuttanut. Toivon, että sieltä tulee konkreettisia ja kunnianhimoisia esityksiä, joista hallitus sitten tekee linjauksia, Marin sanoo”Aatteen nainen” -otsikolla varustetussa jutussa.

    Massiivisten päästövähennysten valmistelussa ei tulla sivuuttamaan myöskään runsaasti kritiikkiä kerännyttä fossiilisten polttoaineiden myyntilupajärjestelmää, jossa polttoaineen jakelijan olisi ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten polttoaineen hiilisisältöön sidottu myyntilupa.

    – Raporttia ei sivuutettu, vaikka niin uutisoitiin. Raportti on osana työtä ja sitä hyödynnetään, kun tehdään fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, Marin vahvistaa IL:lle.

    Bensan ja dieselin hinta voi nousta rajustikin
    Käytännössä uudet polttoaineiden litrapohjaiset päästölupamaksut tulisivat tankattaessa maksettavaksi muiden verojen ja maksujen päälle, mukaan lukien jo sovittu ensi vuoden elokuussa voimaan astuva 250 miljoonan euron verokorotus.

    Perinteisten liikennepolttoaineiden hinnat tulisivat siis raportin kuvaaman järjestelmän toteutuessa nousemaan, mahdollisesti jopa rajustikin.

    Liikenteen suuressa verouudistuksessa ei kuitenkaan ole kyse pelkästään polttoaineiden hinnoista ja kokonaisuudesta tultaneenkin päättämään sen poliittisen hankaluuden vuoksi pakettina.

    Fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella päätöspöydälle on siis tulossa koko joukko muitakin toimia. Käytännössä kyse voi olla esimerkiksi kilometriverosta sekä erilaisista muista, enemmän tai vähemmän uusista yhteiskunnallisista maksuista kuten vaikkapa työnantajan tarjoaman parkkipaikan verottamisesta.

    Selvää tässä vaiheessa on jo se, että esimerkiksi bruttokansantuotekäyrää perinteisesti noudattanut liikenteen kilometrisuorite pyritään todennäköisesti saamaan laskuun, periaatteella saastuttaja maksaa. Liikenneministeriön mahtimies, kansliapäällikkö Harri Pursiainen on myös maininnut asiaan liityen periaatteet ”mitä enemmän laskennallisia päästöjä, sitä enemmän maksettavaa” sekä ”isompi lasku hänelle, joka ei halua vähentää päästöjään vaikka voisi”.

    Samaan aikaan valtio pyrkinee kuitenkin pitämään kiinni liikenteestä saamistaan verotuloista, jotka ovat tällä hetkellä noin kahdeksan miljardia euroa

    https://www.is.fi/autot/art-2000006352850.html
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 043
    https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Luontoisedut/autoetu-2019

    Autoetu 2019
    Jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, verovelvollisen saama etu katsotaan autoeduksi.

    Ei kannata käyttää henkilö tai pakettiautoa vaan vaikka kuorma-autoa.
    Noh kuorma-auto nyt on autoveroton osti sen firma tai yksityinen joten so what. Myös vuotuiset verot (co2) 0€ ja käyttövoimavero 0€ (jos ei diesel). Dieselinä olis oma kulkine jotain 88€ vuosi (käyttövoimavero).


    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/ansiotulot/tyosuhdeedu/
    Autoetu
    Jos sinä tai perheesi olette käyttäneet yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, siitä syntyy autoetua.

    Tottakai firman autoa käytetään firman ajoihin. Saattaa sillä joskus omiakin ajoja ajella. Firmalla on peräkärry myös ja materiaaleja työkoneita tulee kuskattua niin ajattelin hommata vetoauton sen sijaan että vuokraisi sitä pakua aina.
    Näppärää kun ei tarvitse turhia maksua autosta maksella ja kerralla hommasi mieluisan.
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2019
  16. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 104
    Joo, ei näistä sinun vastauksista taas saa mitään selvää. Ilmeisesti siis kakkosautosi on kuorma-auto (joskin tuntuu vähän huvittavalta tuo paasauksesi ettei pitäisi polttiksia käytellä jos kakkosautona on polttis-ka).
     
  17. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 043
    Polttis maasturi (rek kuorma-autoksi). 9 paikkainen 8.1L kasilla. Juuei tohon sähköautoon kaikki mahdu. Nyt Jouluna saattaa joutuu kuskaa 7 henkilöä tavaroineen. Maasturissa paikat 9:lle ja vielä tavaratilaakin. Diesel tila-auton verot olis jo vuoden bensat ja siihenki pitäs polttoaine ostaa. Vakuutuskin mahdollisesti kovempi uudemmassa kiisseli maasturissa ku 200 eur.

    Neliveto lukot eessä ja takana. Vapari bensa riittää tuohon. Jos joskus tulee ajoo enempi laitan kaasulaitteet.
    Nyt n. 30tkm sähköllä ja kuorkilla varmaan 5000-7000km vuosi.

    Jos joku ajaa 20tkm polttilsella (vaikka ecoboost 1L fiestalla) niin omat päästöt paljon pienemmät.
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2019
  18. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 823
    Alkaa maaseudulta ja syrjäkyliltä löytymään lisää arvonsa menettäneitä kiinteistöjä sekä autiotaloja.

    Köyhän on pakko myydä autonsa ja talonsa ja muuttaa johonkin lähiö helvettiin. :(
     
  19. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 555
    Tämä vaikuttaisi olevan suuntauksena. Ongelmia tulee vastaan siinä vaiheessa kun kukaan ei halua sitä vahvaa bensasyöppöä (1.6l corolla), saati taloa syrjäseudulta...
     
  20. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    413
  21. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 354
    ihan niinkuin nykyinen 8-9 miljardin verotulo ei piisaisi nykyisen 600M liikennejärjestelmän ylläpitoon... Ja mitä vähempi autoja, sen enempi pitää kerätä veroja, ettei verotulot pienene.
     
    Viimeksi muokattu: 30.12.2019
  22. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 555
    Noni, vajaan kuukauden päästä tihkuu lisää tietoa... On se mielenkiintoinen yhtälö saada verotulot pidettyä vähintään nykyisellä tasolla ja samaan aikaan vähentää yksityisihmisten liikkumista, jotta liikenteen päästöt puolittuvat kymmenessä vuodessa...
     
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 043
    1.1.2020 muuttui perusvero. Laski itseasiassa :p

    Nyt koko vuoden maksut ykkösautolle perus+käyttövoimavero 91.92 eur. Energiamuotona 99.x% sähkö eli ei sen suhteen paljoa tarvitse veroa maksella etenkään kun ilmaisia asiointilatauksia on paljon saatavilla eikä yösähkö maksa kotona kuin ~ 9 snt/kWh.

    Kakkosautolla vuoden verolappuset perinteiset 0 eur joka onkin se "ekoauto" 8.1 litran kasilla. Sen verot muodostuukin sitten polttoaineesta tosin ei siihen kilometrejä niin paljoa tule että merkitsisi ja työajojen osuudesta saa ne vähennykseen verotukseen.

    Ei autoilu Suomessa tavattoman kallista ole vaan ihmiset kuvittelevat että olisi.
     
    Viimeksi muokattu: 31.12.2019
  24. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 823
    Sähköautoilijoiden halvat kilometrit loppuvat hyvin pian, jos verokertymä aiotaan pitää entisellään ja
    polttisen määrä lähtee samalla rajuun laskuun.
     
  25. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    413
    "Liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandin (TMFG) uunituoreessa strategiassa visiona on luoda ”yhdessä muiden liikennealan toimijoiden kanssa” Suomeen ”maailman turvallisin, sujuvin ja ympäristöystävällisin liikenne”.

    Mutta mahdollistaako TMFG:n visio myös tiemaksujen perimisen?

    Aihetta pohditaan parhaillaan muun muassa kokoomuksessa, jonka kansanedustaja Mia Laiho on jättänyt hallitukselle tiemaksuvalmisteluun liittyvän kirjallisen kysymyksen."

    https://www.is.fi/autot/art-2000006359747.html
     
    tth78 tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti