Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Jos ohjataan alempaan Co2 päästöön on nosto tehtävä fossiilikuskien selkänahasta eli sellaisella progressiolla.

    Auton omistamiseen tuskin kannattaa sellaista tehdä että sähkö tai bensa-sähkö tai bensa/kaasu-sähkö tai diesel-sähkö olisi jotenkin kalliimpaa omistaa kuin bensa tai diesel vaan toisinpäin koska se on fiksumpaa.

    Ja vain sähköä sekä kaasua voi kotona autoon laittaa. Kaasu kotona noin 1/4 bensasta.

    Eu:n ja hallituksen linjaus kyllä kertoo sitä että bensa/diesel polttoaineiden vero nousee ja perusveroja voidaan myös säätää ja itseasiassa uusin ja TOIVOTTU muutos perusveroon tulee 1.1.2020 alkaen. Aivan alimpien Co2 päästöarvojen verotus puolittuu. Tuskin tekevät liikettä niin että perään se nostetaan ja saasteautojen verot romautetaan :rolleyes:

    Perusvero on sähkön kanssa enää kymppejä kohta. Ruoskaa vaan korkeapäästöisille!:psmoke:
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2019
  2. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 743

    Nykyauto seuraa ajotapaasi: Pitäisikö tallennettu data jakaa esimerkiksi vakuutusyhtiöille?


    Nytkö se reaaliaikainen seuranta tulee?

    [​IMG]
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Kohdallasi voi olla vaikeaa, mutta noin yleisellä tasolla työssäkäynti kilometreissä mahdollisuus vähentää paljon.
    Ohjausta se vaatii, mutta se onkin sitten eri konsti miten sitä kanttaa tehdä, jotta olisi myös tehokasta.
     
  5. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Konstit on, mutta vapaan tavaroiden liikkuvuuden/kaupan kanssa ne konstit ovat rajoittuneet.
    Ajattelit varmaan sitä että verotus kohdistettaisiin kokonaisuudessaan käytön verotukseen, mutta tuodaan noita matalastiverotettujakin käytettyjä.

    Ja kyllä tuota rajojenyli menevää kauppaa länsimaissa käydään.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2019
  6. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Nyt pitää ymmärtää että liikenteen ns haittaverot ei ole sellaisia veroja joita käytettäisiin haitan poistamiseen ja haitan poistuttua olisivat tarpeettomia.
    Liikenteen verotus on pitkälti muiden menojen rahoittamiseen, joten näin raju vähäpäästöisten tukeminen on vain lyhyaikainen tilapäinen ilmiö. Eli vähäpäästöiset liikkumismuodot tulevat samaan nykistä rankemman verokohtelun.
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Totta mutta ei vähäpäästöisten verotus nousee samalla tavalla sitten eli niihin ei taida sitten köyhillä enää olla varaa lainkaan joko omistaa (jos käyttöä verotetaan) tai ajaa jos polttoaineita.

    En usko että siihen menee --> ekoautoilta verot tappiin ja muilla alemmat verot tai samanlaiset.

    Ne joilla varaa harrastaa harrastakoot sitten. :)

    Ei ne vakuutukset sähköautoilussa pahoja ole. Just tuli lasku ja liikennevakuutus hurjat 107 euroa / vuosi.
     
  8. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Voi nousta jopa suuremmaksi, jos vertaat nykyiseen, mutta paljonpäästävien verotusta voidaan nostaa lisää.
    Hankinnan osalta voidaan myös päästäviä rajoittaa, jolloin käytönnässä hankinan verokirtymä kertään vähäpäästöisistä.

    Omiastamista voidaan verottaa, ja jos sillä tavalla halutaan rahaa, niin tulee kohdistuun myös vähäpäästöisiin.

    Käyttöä jokatapauksessa verotetaan, joten jos rahaa halutaan niin se tullaan keräämään vahvasti vähäpäästöististä.

    Jos autokanta vähenee, niin ajoneuvokohti paineet nousee, jos ajomäärät vähenee, niin myös kilometriä kohti paineet nousee. -> vähäpäästöisellä vieläkin kallimpaa ajella kuin tämänpäivän saastuttajalla.

    Jos, markkinoille tuodaan akkuja tai muita enrgianvarastoitni tapoja jotka kustannuksitaan vastaa bensatankkia, niin tilanne helpottuu (toki veron suhteellisen osuus kasvaa).

    Ennenkuin voi unelmoida tilannetta missä sähköautoja verotettaisiin vähemmän kuin tämän päivän polttiksia, ei voi perustua päästöihin, vaan aivan johonkin muuhun.
     
  9. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 876
    Paljonkin päästävällä saa nykyään verot suht alas. Esim. kun menee murolihaksilla työmatkat kevät-syksy + lomat (noin 6kk) niin siinä säästää 50% sen päästävän räppänän vuotuisista maksuista.
    Tätä tuli itse harrastettua aikaisemmalla autolla kun painon mukaan meni perusvero joka sitten jäikin hyvin pieneksi. Oli siinä kaasun takia käyttövoimaverokin tosin n. 55 eur / vuosi koska pakettiautoksi rekattu mutta tuo myös kutistui entisestään.

    Tuolta voi laskeskella.
    https://laskurit.trafi.fi/liikennekaytostapoiston_kannattavuuslaskuri

    Vanhalle autolleni 6kk antaa seuraavanlaisen tiedon.

    Ilmoittamillanne tiedoilla kokonaishyöty olisi 217.73 €
    Antamillasi tiedoilla liikennekäytöstäpoisto on kannattavaa.

    Jos 1kk kerrallaan (tätä tein pääasiassa) tekee 32.94 € hyödyn / kk. x 6 = 197.64 €

    Auton erot 326.67 € vuodessa (pääasiassa Co2 vero).
    Eli makselin ~ 200 eur vähemmän joka vuosi.

    Kansanterveydellinen vaikutus suuri kun pyörällä taittaa ~ 40km päivässä ja ajansäästökin suuri koska työmatkaan käytetty aika about 1:1 auton kanssa eikä tarvitse treenaamaan mennä töiden jälkeen tai viikonloppuisin vaan käyttää sekin aika vaikka naisiin :psmoke:

    Jos verotus alkaa joskus vuosien päästä muuttua niin aina on vaihtoehtoja. Epäilen ettei ihan heti muutu kun katsoo Suomen autokannan suuruutta ja uusiutumisnopeutta. Sähköautoja ei tule olemaan lähelläkään miljoonaa vielä pitkiin aikoihin ja ennen sitä verotus ei täysipainoisesti voi muuttua kun suurin osa on muuta jota verotellaan yhä rankemmin (saadaan lypsettyä rahat).
     
  10. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 488
    Voi olla jokin erikoistapaus jossa autoa kannattaa pitää, vaikka 6kk vuodesta ei sitä tarvitse lainkaan.

    Tietenkin jos saa jotain lisäarvoa että tallissa on isopäästöinen auto ja siitä itsessään on valmis maksamaan, niin eihän sillä varmaan hintakattoa ole. Sopivilla rahoitusjärjestelyillä voi euromääräiset säästöt olla tuhansia euroja, mutta joo oma lukunsa.

    Jos auto tarpeeseen, ja tarve vähäistä, niin auton omistaminen ja varastoiminen ei ehkä se taloudellisin juttu.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti