Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    ”Liikennepäästöjen osalta nykyhallitus valmisteleekin jo täydellä höyryllä liikenteen suurta kokonaisverouudistusta, jolla turvataan verotulot ja samalla rokotetaan rahallisesti entistä enemmän niin sanotusti saastuttavaksi katsottavaa liikkumista kuten esimerkiksi yksityisautoilun suhteessa isopäästöisintä osuutta.”



    https://www.is.fi/autot/art-2000006250446.html
     
  2. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Korotetaan reilusti verotusta, niin ehkä...ehkä liikenneväylienkin ylläpitoon jää jotain?
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Aina sopii toivoa... vähän pessimistimen olen sen suhteen, että korotuksien ansiosta liikenisi rahaa yhtään enempää ylläpitoon.
     
  5. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    [​IMG]

    Kyllä tästä on vielä varaa nostaa reilusti.
     
    tth78 tykkää tästä.
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Onneks noista voi väistellä lähes kaiken. Henkilöauton vuotuiset verot päältä 80€ Sähkö pääasiassa ilmaista. Uuden autovero ollut olematon (vero pääasiassa alv).

    Kakkosautoa katellut. Paljon istuinpaikkoja ja tavaratilaa sekä vetokykyä. Siinä iso polttomoottori. Autovero ollut 0€ eli vain alv.
    Vuotuiset verot 0€
    Polttoaine: kaasua saa julkisilta asemilta -50% bensasta ja jos tankkaa kotoo suoraan kaasuputkesta saa siitäki vielä lähes -50% pois ja ne polttoainekulut saisi vielä verovähennyksiin:psmoke:
     
    Viimeksi muokattu: 28.09.2019
  7. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Nythän on se tilanne että päästöt on tulossa alas tavalla tai toisella liikenteenkin osalta. Mutta mikä keinoista olisi kuluttajillekin se lompakkoystävällisin mutta silti tehokas keino?

    Polttoaineiden myyntikiintiöt olisivat tehokkain keino Suomen liikenteen päästöjen puolittamiseen, tutkijat sanovat.
    Näin homma toimisi:

    • Valtio asettaa vuosittain pienenevän kiintiön polttoaineiden hiilisisällölle.
    • Valtio myy päästöluvat polttoainejakelijoille huutokaupalla. Valtio saa huutokauppatulot.
    • Polttoainekauppiaat, kuten ABC, Neste ja Teboil, joutuvat ostamaan yhden päästöluvan jokaista myytävää litraa kohden.
    • Autoilija maksaa verojen päälle tulevan uuden päästöluvan tankatessaan, eli polttoaine kallistuu. Tämä kannustaa vähentämään päästöjä kullekin sopivalla tavalla.
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Juu, eipä se autoveron poisto sähkö- tai hybrideissä kovin suurta osaa näyttele, joten se tai hankintatuet ovat yhteiskunnalle kallis ratkaisu.

    Jos polttoaine laitetaan kortille niin mistähän sitten revitään polttoaineveron osuus valtion budjettiin...

    Muutoin harvinaisen älyvapaa ehdotus, tuohan lisää vain rajan takaa tuovien ”freelancereiden” myyntiä...
     
  9. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 707
    Siis pitkässä juoksussa? liikenteen verotuksen siirtymisestä käytön/suoritteen verotukseen, silloin ei niin väliä millä ja miten myytävällä voimalla liikkuu.

    No en ihan varma mistä nykäsit polttoaine kortille ajatuksen, mutta sillä kortilla saa toki verojakerättyä.


    Ei nyt oikein selvinnyt mitä pidät älyvapaana ehdotuksena.

    Pitkästä aikaa ehkä tolkullisin ehdotus tavoitteisiin on tuo Liskin työtyhmän runoilema.

    Ens ilti usko siihen, ja jos se otetaan käyttöön, niin se hämmennetään niin että sen perusajatus katoaa, eli plussat pois ja miinukset jää.
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2019
  10. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Jos raakaöljyä on eri vuosina tuotu 5-7 miljardin euron edestä eli hukattu senverran rahaa pois maasta ja myyty Suomessa 2,5 miljardia litraa bensiiniä ja dieseliä lähimain sama määrä.
    Jos tuo raakaöljyn energia olisi itse tuotettua lähienergiaa jäisi sekin raha maahan eli olisi paljon parempi asia. Muutoinkin Suomessa tuotettu energia on AINA puhtaampaa vaikka hiilellä tehtynä kuin Venäjältä tullut raakaöljy vaikka sen jalostaisi tuuli/aurinkoenergialla nykyisen hiilivoiman sijaan sekä titenkin massiivinen määrä dieseliä joka jalostettu siitä likaisesta venäläisestä öljystä keittää sitä raakaöljyä tuottaen valtavat Co2 päästöt.

    Palataas aiheeseen. Tänään ajelin aamun viileydessä töihin hurjalla 8,4 kWh / 100 km kulutuksella ai että :rolleyes:
     
  11. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Tuossahan ylempänä splice laittoi uutisen polttoaineen myyntikiintiöistä. Vanha kansa puhunee niistä kiintiöistä ”kortille” laittamisena kun kiintiöitä varten jaettiin kortteja.

    en usko tuollaisen menevän läpi, muttei sitä lopulta koskaan tiedä
     
  12. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Juu idea oli hyvä tuossa linkatussa jutussa - täytyy siis pitää mielessä että liikenteen päästöt on todellakin saatava alas tavalla tai toisella. Ja näin tulee käymään siis, vaikkei elelläolevan lauseen kanssa olisikaan samaa mieltä. Keinot vain mietityttävät.

    Ja totta sekin, täysin riippumatta kuka tai mikä taho onkaan pääministerinä ja mitkä puolueet siellä hallituksessa istuvat, tämä asia ryssitään aivan täysin ja pahimmillaan vielä käytetään seuraava vuosikymmen asioiden korjaamiseen.

    Facepalmia jo etukäteen :facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2019
  13. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Viimeksi muokattu: 22.10.2019
  14. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 707
    Ok
    Vuosien saatossa on jotain tuonkintapaista esitetty, poliittisesti kohtuu korkealtakin.
    Jos tuo oli sinusta älytöntä syystä tai toisesta, niin Liskin esityksessä ei ollut tuollaista ajatusta, päinvastoin.

    Liskin ajatuksen sijaan en ylläty jos joku tuon sinun kaivamasi idean nostaisi jälleen esille., se voisi olla oiva keino ujuttautua kohti kansalaispalkkaa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2019
  15. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 707
    En tiedä tarkoitatko hyvää, vai tarkoituksella vertailet mitä satuu.

    Asiaan liittyen ja vähän vierestä.
    Raakaöljyn tuonnin arvo on muuten samaa suuruus luokkaa kuin öljytuotteiden viennin arvo.

    Vaikka unohdetaan tuo postauksen alun harhaajohtavuus, niin ei se ihan noin yksinkertaista siltikään olisi.
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2019
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Suomen energiatuotteiden kauppa on aina ollut selvästi alijäämäistä. Alijäämä pienentyi hiukan 2012–2013 öljytuotteiden viennin arvon kasvun myötä, ja vuonna 2014 alijäämä supistui selvästi 5,9 miljardiin euroon tuontihintojen laskun vuoksi. Vuonna 2015 vajetta energiakaupassa tuli vain 3,8 miljardia euroa, mikä oli vähiten vuosikymmeneen. Alijäämä väheni myös kuluvan vuoden tammi-helmikuussa vuodentakaisesta. Energiatuotteiden kaupan suuri vaje näkyy selvästi kokonaiskauppataseessa. Kauppatase oli viime vuonna noin 550 miljoonaa euroa alijäämäinen, mutta ilman energiatuotteita laskettuna se olisi ollut noin 3,3 miljardia euroa ylijäämäinen.

    Lähde: Tulli
     
  17. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
  18. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Mitenkä ruuhkamaksu perittäisiin ja todettaisiin missä ja milloin kukakin ajaa. GPS seuranta on kertaalleen jo tyrmätty.
     
  19. Tlapio

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2010
    Viestejä:
    1 593
    Kaikille auton omistaville "ylemaksu" verotukseen. Kuukaudessa menee tuloista veroa
     
  20. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 763
    Silloin se ei voi olla ruuhkamaksu vaan maksulle pitää keksiä jokin toinen nimi.
     
  21. Tlapio

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2010
    Viestejä:
    1 593
    Eihän tossa ole kuin mielikuvitus rajana. Eikös muissa maissa ole jotenkin tietulleja tai rekkari perusteisia maksuja. Tukholmassa taitaa olla joku rekkarin tunnistus systeemi.
     
  22. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 707
    Tlapio jotain ehdottelekin.
    Riippuen millaista ruuhkamaksua mietit, se perinteinen kuvio perustuu maksu tiehen tai alueeseen, jossa voi olla ajankohtaa perustuvia eroja. Ne perinteiset puomilla maksetaan on Suomen liikenne määrillä ja kohteilalla joissa moisia haluttu, olisi vähän kalliita ja kankeita toteuttaa. Siitä kevyempi versio on lätkä, vertaa joukkoliikenteen matkakortit. Ja jostava olisi tuo Tlapion mainitsema rekkarritunnistus, mitä esim Tukholmassa käytetään.

    Jos tuolla viittaa autonpaikantamiseen , eli sellaista mallia missä itse autossa olisi tiedonkeruu jonka keräämällä datalla ruuhkamaksut. Teknisesti toki mahdollista, siinä mietittä kumpi halvempi, kaikkiin maksuteitä/aluita liikkuville kallis laite, vai alueiden rajoille vielä kalliimpi laite ja autoihin halpa lätkä.

    Nyt on uutisoitu mahdollisuutta että kunta voisi peria tiemaksuja, jos kunta joutuu yksin rakentamaan järjestelmä, niin hinta edellä (toivottavasti). Mutta poliittista ohjausta voi tehdä myös niin että annetaan speksejä. Jos autoissa olisi se logitus, niin se helpottaisi alueiden ja aikojen muokkaamista, eli sen alentaisi kynnystä laajentaa maksujen käyttöä. Mutta vasta sitten kun yleistynyt, ja yleistyminen vaatiisi niin suuren edun laitteesta että autoilijat sellaisen autoonsa hankkisivat, -- jonka jälkeen sitten veloituksissa taivas auki.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2019
  23. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
  24. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Pistetään yleinen moottoritiemaksu kuten monissa Euroopan maissa. Kamerat kuvaa tuulilasissa olevaa lätkää/tarraa ja sakot tulee postissa jos rekkari ja tarran tiedot ei täsmää tai jälkimmäinen puuttuu kokonaan. Sama se mistä syystä raha kerätään jos se kerran on kerättävä.
     
  25. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 707
    Tiemaksut on vähän eri juttu kun ruuhkamaksut, tiemaksuilla on perinteisesti kerätty rahaa tien/sillan rahoittamiseen ja kunnossapitoon, vähän käänteinen ajatus kuin ns ruuhkamaksuajatuksilla.
    Tekninen ideasi vähän kankea, jos maksu on ajoneuvokohtainen, niin simppelein on rekkaritunnistus (jos se riittää), jos maksu ei ole ajoneuvokohtainen, niin sitten RF tagi, jos siis halutaan tielle/alueelle joustava pääsynvalvonta.
    Jos halutaan jälkikäteen laskutus tiemaksuun, niin tarvitaan pykälä muutoksia, muuteen menee parkkipate sopimusosapuoli kinasteluun

    Jo valmiiden moottoriteiden yksioikisesti maksulliseksi muuttaminen ei oikein muutenkaan vaikuta ihan optimiajatukselta ja seuraukset olisivat ruuhkamaksu ajatukseen nähden vähän nurinkuriset.

    Tässä siis oletin että tuossa pohdit ruuhkamaksujen tilalle tuollaista, saatoit toki ajatella ihan jotain muuta.
     
  26. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Tuntien suomalaisten innokkuuden jonottaa ämpäreitä, tämähän ei sitten lisää ajoa maaseudulle tankkaamaan...

    "Autoiluun liittyvien verojen mahdollinen alueellinen porrastaminen on Ylen A-Studiossa keskustelemassa olleen kansanedustajan mukaan jo perustuslaillisessa selvityksessä."

    https://www.is.fi/autot/art-2000006292652.html?ref=rss

     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti