Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 738
    Eipä sitä muuten voi jonkun 7-8 miljardin veroja autoilijoilta saada jos sähköautoilu yleistyisi. Pikkasen on ärsyttänyt bensa-autoilijaakin kun tietää että pakko maksaa ja reilusti suurin osa veroista menee ihan muuhun kun autoilijoille. Ehkä tämä kuitenkin on ihan reilua.

    Raha on mikä ratkaisee. Voi olla että yhä useampi unohtaa ilmastohöpinät kun alkaa kirpaisemaan.

    Tärkeintä olisi kuitenkin lopettaa joukkoliikenteen subventointi ja alkaa ihmisiä kannustamaan vaikka pyöräilyyn vaikka se onkin vittumaista.
     
    Viimeksi muokattu: 26.12.2018
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Tuo ongelma valtiolla on edessään verouudistusta suunnitellessa. Ihmiset pitää saada liikkumaan ympäristöystävällisesti, jotta ilmastosopimuksesta ei tule sakkoja. Samaan aikaan täytyy ihmisten kuitenkin autoilla, jotta tuo 8mrd saadaan valtion pohjattomaan kassaan.

    Jos mentäisiin ympäristöohjautuvuus edellä, niin yhdyskuntarakenteita tiivistettäisiin niin, että asunnot, palvelut ja työpaikat olisivat kävelymatkan sisällä, eikä autoa/joukkoliikennettä edes tarvittaisi lainkaan.

    Sähköautoihin asennettava virrankulutusta seuraava boksi, joka katsastuksessa luettaisiin ja tämän myötä verotettaisiin, kuulostaa aivan liian yksinkertaiselta.

    Siksi pelkään, että jonkin sortin gps-seuranta saattaa sieltä tulla seuraamaan kilometrejä j maksut menevät ajettujen kilometrien mukaan. Tähän tietysti lisänä ajoneuvo-&käyttövoimaverot niin saadaan moninkertainen ja hankala systeemi luotua, jotta edullisimman liikkumistavan laskeminen hankaloituu.
     
  3. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    368
    Pariisin ilmastosopimus ei ole millään tavalla sitova, eikä sen noudattamatta jättämisestä ole mitään sanktioita. Isot maat, kuten Venäjä, Kiina ja Intia päinvastoin lisäävät päästöjä jatkuvasti. Maailmassa on yli 300 valtiota ja vain noin kolmekymmentä on pienentänyt hiilidioksidipäästöjä, Suomi yrittää ihan turhaan olla jonkinlainen mallioppilas tässä asiassa.

    Liikenteen verot saadaan helposti kasaan kun nostavat vuosimaksuja eli ajoneuvoveroa ja käyttövoimaveroa. Niitähän on tasaisesti jo nostettu ja tullaa nostamaan jatkossa. Tuohon kahdeksaan miljardiin lasketaan lisäksi kaikki välilliset verot, kuten huoltopalvelujen arvonlisävero jne.
     
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Eli kaupunkiasumisen kalleuden vuoksi taajamiin ja maaseudulle asumaan ohjatut ihmiset maksaisivat pakkoautoilullaan vielä kaupunkilaisten joukkoliikenteen? In Finland we kool tis "reilu meininki":D

    "Logiikkana olisi, että tiemaksuilla rahoitettaisiin liikenneinvestointeja ja muun muassa joukkoliikenteen lipunhintojen alentaminen.

    Palvelutaso on maksuttomuutta tärkeämpää.

    Puntasen mukaan lipunhintojen mahdollinen lasku voisi olla 15–30 prosenttia."

    https://www.lansivayla.fi/artikkeli...tojen-alentamiseen-ja-liikenneinvestointeihin
     
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 687
    Mitä tulee työpaikoilla lataamiseen. Kannattaa vain laittaa energiankulutusmittari vaikka töpseliin ja maksaa käytetty sähkö niin ei tule turhaa 30€ verotusta koska ei tule etuutta johtuen siitä että maksetaan sähkö.
    Etuus kannattaa ottaa jos yli 30€ edestä käyttää sähköä eli lataa enempi koska on isompiakkuinen auto.
     
    Viimeksi muokattu: 02.01.2019
  6. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    368
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Kyllä nuo maksut saattavat helpostikin mennä läpi. Jos aluepolitiikka tukisi kylien pitämistä elinvoimaisina, ei ongelmia liiasta pendelöinnistä edes tulisi.
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
  9. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    Olisihan se omalla tavalla "hyvä sauma" siirtyä sähköautojen kanssa autoverottomaan aikakauteen.

    Tosin helvetinmoiinen "fuck you" kaikille jo sellaisen ostaneelle, ja kaikille köyhille (josta Kokkelit nyt paskaa muutenkaan välittää :P ) jotka ajaa saasteautoilla, eli fossiilisilla.

    Tietty jos vanhalla bensa/diesel -autolla ajavat eivät joutuisi maksamaan käytöstä niin paljon, olisi reilua ja homma voisi toimia ilman että talikoiden ja soihtujen kanssa lähdetään eduskuntatalolle. Toki tämäkin on helppo tehdä kun "ei nosta" polttoaineiden verotusta (minkä taas piti olla se tulevaisuuden porkkana: ajetaan köyhät joilla ei ole varaa osta sähköautoa konkurssiin nostamalla koko ajan fossiilisten verotusta että ilmasto pelastuu ja köyhät siirtyy sikakalliisiin ja sikahitaisiin julkisiin)...
     
  10. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
  11. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    368
    SDP:ltä aivan järjettömiä linjauksia:

    "Ainoa Sdp:n ilmasto-ohjelmassa erikseen mainittu varsinainen suoraan autoiluun liittyvä vero on auton maahantuonnin yhteydessä perittävä autovero, jota tulee sosiaalidemokraattien mukaan suhteessa kiristää yläpäästä, jotta kansalaisten kulutuskäyttäytymistä saadaan ohjattua toivottuun suuntaan".

    https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html
     
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Taisi sdp juuri torpedoida oman vaalituloksensa... Aika järjettömältä tuollaiset linjaukset kuulostavat.
     
  13. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 740
    Joo, autovero pois sähköautoista täysin. Ja kansan siirtyessä pikkuhiljaa sähköautoihin, valtion tulojen pienentyessä pitää jostain säästää. Voisi laittaa vaikka päivähoitomaksut kohdilleen, esim 1000-1500 euroa kuussa. Samoin asumistuet pois, kaikki sossupummien elätykset voi myös lopettaa jne. Kyllä säästökohteita löytyy...
     
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Jos vähäpäästöisiä halutaan suosia, niin autovero pitäisi poistaa vain vähäpäästöisiltä. Jossain Leaf:n hinnassa 900€ autoveroa ei tunnu missään. Sen sijaan jos autovero poistetaan kaikista niin jo xc60 bensamallissa sitä on 14 000€, niin saattaisi monia alkaa kiinnostamaan tuollaiset autot ja autokannan päästöt eivät laskisi.
     
  15. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    No ehkä sun prioriteetissa lapset ja köyhät suomalaiset on ekana leikkuulistalla, mutta jos ihan pakko niin esim...

    Autoverosta kerätty raha 2017: 977 miljoonaa
    Suomen apu kehitysyhteistyöhön vuonna 2016: 956 miljoonaa

    ... eli jos lukee kuin piru raamattua, niin joka kerta kun ostat uuden auton sen vero lähetetään ulkomaille... :D
     
  16. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    • 2. Sähköautojen edistäminen ajoneuvoveron rakenteen muutoksella, säilyttäen perusosassa päästöperustaisuus.
    Ymmärränkö oikein tuon kohdan, että tuosta voi tulkita, että vanhojen vuosittaista veroa korotetaan, jotta saadaan kerättyä varat uusien sähköautojen hankintatuelle?


    Tämähän tarkoittaisi siten suoraa tulonsiirtoa köyhiltä varakkaille?


    https://www.is.fi/autot/art-2000005999019.html
     
  17. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Onhan tuo aika skitsoa menoa. Jos tänään kaikki suomalaiset päättäisivät ostaa sähköauton, olisi julkisia menoja välittömästi sopeutettava aika rankalla kädellä. Ei suomessa tai suomella ole mitään järjellisiä perusteita luopua polttomoottoreista ja polttonesteistä, pikemminkin päin vastoin.
     
  18. Jaque

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    425
    Oletko joku ilmastoa vihaava persu? Meillä on varaa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2019
  19. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    368
    tth78 ja TeknoR tykkäävät tästä.
  20. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    404
    Sinisien linja tuntuu olevan että luvataan kuu taivaalta. Joka asiassa. Missään ei mainita millä se maksetaan... :D Eipä noilla lupauksilla ole mitään väliä, kun mahdollisuudet vain kahden läpimenoon ja lupauksia ei tarvitse koskaan olla toteuttamassa.

    Onneks enää pari kk, niin tuota roskasakkia ei tarvii enää nähdä mediassa, tms. Ainoat läpi menevät Niinistö ja Terho loikkaa kokoomukseen seuraavan vaalikauden aikana. Ehkä jo hallitusneuvottelujen aikana, ei yllättäisi noilta loikkareilta.
     
    Viimeksi muokattu: 19.02.2019
  21. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Eikö kokoomus ole tavalla tai toisella ollut hallituksessa liki 30v, vaan eivätpä ole kiirehtineet tuon autoveron poiston kanssa...

    Todennäköisintä on jos autovero poistetaan, että ajoneuvoveroa korotetaan kattamaan veronmenetykset...
     
  22. KuhaJuha

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Viestejä:
    44
    Keskusta, joka ei ole autoveron poiston kannalla sanoo: "Keskustan laskelmien mukaan autoveron poisto tarkoittaisi 300 euron korotusta ajoneuvoveroon tai polttoaineen litrahintaan lisää veroa 20–35 senttiä."

    https://www.is.fi/politiikka/art-2000006006919.html
     
  23. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Samoin se vaikuttaisi vähän kannustavuuteen ostaa sähköauto tms. ekoauto. Voisin kuvitella, ettei se tunnu säästöltä, jos autoveron poistuessa sähköauton saa 900€ halvemmalle jos sitä vertaa johonkin maasturiin, jonka saisi 20 000€ halvemmalla....

    Vaalilupaukset ovat mitä ovat, jo Katainen lupasi käyttövoimaveron poistumista, vaan eipä poistunut.

    Sitten jälleen tuo tieyhtiön perustaminen hallinnoimaan tieverkkoa. Pahimmillaan se voi tarkoittaa km-hinnan vapaata hinnoittelua ja hinnan kasvua vuosittain, vähän samaan malliin miten kävi sähköverkkojen myynnin kanssa Carunalle. Pian ruokakaupassa ja kirkossa käyvä seniorikansalainen maksaa kourallisista ajokilometreistään kymppejä ja sitten jotain "liittymä"- tai "perus"maksua satasten edestä kuukaudessa ja raha valuu ulkomaille ja edelleen tarvitaan löytää uudet keinot rahoittaa ulkomaan osakkeiden omistajat ja rapistuvat tiet...
     
  24. Zalasha

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Viestejä:
    1 291
    Itselläni on kutkutus että kaasuauto tulee olemaan suositumpi kuin sähköauto. Ja tosiaan kaasuautojen rekisteröintimäärän tavoite, olikohan 2020 mennessä, on melkein saavutettu jo. Veikkaan että antavat jossain vaiheessa keppiä kaasuautoilulle (onhan siinä jo käyttövoimavero), koska sähköautojen rekisteröinti ei lisäännykään toivotulla tahdilla.

    Ja nimenomaan tuo auton itsensä hinta, kuka hitto ostaa 20 k€ kalliimman sähköauton jos saa samoilla varusteilla olevan kaasuauton melkein sen bensa/diiselkoneen hinnalla? Aika taitavia ovat jos saavat myytyä paskaa koko kansalle.
     
  25. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 351
    Tehdaskaasuauto onkin vielä järkevä, sillä siinä päästöjen mukaan määräytyvä ajoneuvovero on valmiiksi katsottu kaasun mukaan kun konvertoidut menee alkuperäisen polttoaineen tuomien päästöjen mukaan, joten silläkään saralla kannustavuutta konversioon ei ole.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti