Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Täytyy muistaa, että palvelusta joutuu aina maksamaan enemmän. Silloin ulkoistaa autoilusta koituvat riskit yritykselle ja harvempi yritys ei olisi varautunut tähän laittamalla hintaan sen verran ekstraa, että kulut katetaan. Unohtaa ei myöskään sovi yrityksen tavoittelemaa voittoa.
     
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
  3. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Paljon on ollut puhetta siitä, miten liikenteen päästöt tulee puolittaa 2030 mennessä. Jos julkisten kulkuvälineiden kanssa meno on tällaista, niin mielenkiinnolla(=kauhulla) jään odottamaan tulevaisuutta, jossa autoillaan vähemmin:

    Timo Kettusen kokemus ja palaute VR-Yhtymän FB-sivulta poimittuna:

    Arvoisa Rolf Janssonin johtama VR-Yhtymä Oy.
    Vierailin eilen verkkokaupassanne tarkoituksenani ostaa junalippu Kuopiosta Leville ja takaisin. Tutustuttuani tarjontaan, löysin mieleiseni versiot tarjoamistanne logistisista palveluista, joten valitsin matkat ostoskoriini tietäen, että pian olen raiteiden päällä matkalla pohjoiseen kohti orastavaa ruskaa. Tai niin ainakin luulin.

    Yrittäessäni valita paikkoja, verkkokauppanne ilmoitti että matkoja ei ole saatavilla. Kun olin yrittänyt muutaman kerran muutamilla eri selaimilla uudestaan, totesin että nyt ei Kettunen saa matkaansa ihan helposti. Eipä kuitenkaan hätää, sillä sivuiltanne löytyi asiakaspalvelun numero, johon reilun kahden euron hinnalla pystyi soittamaan ja avautumaan ongelmistaan.
    Palveluitanne kohtaan, siis. Ongelmiahan meillä kaikilla riittää, sehän nyt on selvä ja itseäni tällä hetkellä työllistää henkisesti eräs koiranpentu, joka tahtoo syödä vähän joka paikan keskiluokkaisessa omakotitalossani. Tätä nyt en luonnollisesti alkanut projisoimaan asiakaspalvelijan kanssa, joten ongelman ruotimisen taso jäi logistiseen, mutta yhteiseen ongelmaamme.
    Asiakaspalvelija ilmoitti, että haluamilleni päiville on toki matkoja saatavilla ja junaan on vielä paikkojakin reilusti saatavilla. No tuumasin toki, että tämähän on oikein ilon ja onnen päivä, että voisimmeko suorittaa saman tien valuutallisen transaktion, jossa rahaa siirtyisi yhtymällenne vastikkeeksi hyödykkeestä joka oikeuttaa matkustamaan tiettyyn aikaan kahden pisteen välillä.
    No eihän se käynyt, kun puhelimessa ei voinut maksaa matkoja, mikä oli sikäli mielenkiintoista, että aikaisemmin olen onnistunut luottokorttitietoni verbaalisesti puhelinlankoja pitkin välittämällä muun muassa vaihtamaan junan toiseen. Ei, vaan asiakaspalvelija kehotti siirtymään läheiselle R-kioskille ja ostamaan liput sitä kautta.

    No, kai tämä vuonna 2017 toimii näinkin. Olin siis luonnollisesti edelleen halukas siirtämään rahaa sinne päin, mikä tietysti johtuu osittain siitä, että minulla ei ole tällä hetkellä paljon muita vaihtoehtoja kuin raideliikenne.

    Hyppäsin siis vuoden 2007 Opel Astraani, joka nykii hieman sateella, ja kurvasin läheiselle kioskille, jonka omistustekniset yksityiskohdat moni keski-ikäinen muistaa vielä Rautakirja-lähtöisiksi. Astuin sisään melko tyhjään kioskiin rennoin askelin, koska kohta yksi asia olisi hoidettu ja pääsisin pohtimaan muita elämän askareita. Tai niin ainakin luulin.

    Myyjä tervehti iloisesti ja kysyi asiani. Ilmaisin haluni hankkia matkalipun junavetoiselle matkalle ja sehän sopi. Kone ilmoitti iloisesti, että matkoja löytyy haluamilleni päiville. Hienoa, ehkäpä tästä vielä yhdistetty työ- ja huvimatka saadaan aikaiseksi! Mutta eihän se tietenkään niin helppoa ollut, sillä kioskin kone ilmoitti ettei myytäviä tuotteita ole.

    No kappas eli mitäs nyt? Kuulemma lippu pitäisi ostaa junasta.
    Mutta hei, joku tässä ehkä muistaa eräästä lähimenneisyydestä tehdystä nerokkaasta ratkaisusta olla myymättä lippuja junassa, eh? Palvelua sieltä kyllä saa, mutta lippuja ei. Ei sitä kaikkea palvelua olisi sinne junaan tarvinnut siirtää, olisi vähän voinut jättää verkkokauppaan ja sen ylläpitoonkin.
    Tässä vaiheessa oli jo klassisesti hieman huokaistava ja pohdittava seuraavaa siirtoa. Mietin, että jos vaikka Berner ja pojat ovatkin ostaneet jo virkistysmatkan Leville firman piikkiin, mutta unohtaneet kirjata oston järjestelmään. Sitten tajusin, että oli vielä yksi vaihtoehto: lippuautomaatti!
    Tuijotimme myyjän kanssa hetken toisiamme silmiin, hymyilimme vienosti toisillemme ja aika pysähtyi hetkeksi. En kuitenkaan tunnuslauseenne mukaisesti aloittanut yhteistä matkaa hänen kanssaan, koska vaimoni olisi saattanut olla tästä ratkaisusta eri mieltä.

    Siispä hyppäsin vuoden 2007 Opel Astraani, joka nykii hieman sateella, aloittaen matkani kohti 10 kilometrin päässä sijaitsevaa asemarakennusta. Matkalla pohdin vakavasti, että mitä aktuaalista David Hasselhoffin musiikkivideota tekisin jos lippu jäisi oikeasti saamatta? Tarkistusmaksua nimittäin pukkaisi nopeammin kuin konnari ehtisi juosta yli järven, siitä olin varma.

    Asemarakennuksessa oli kuin olikin kaksi lippuautomaattia. Myös paikallisia puliukkoja löytyi kaksi kappaletta nukkumasta rakennuksen penkeiltä. Sattumaa? En tiedä. Hetken aikaa pähkäilin kuinka automaatti toimii, mutta puliukkojen kryptisestä örinästä huolimatta pääsin pian jyvälle laitteen teknisistä ominaisuuksista.

    Nyt alkoikin jännittävä hetki. Saisinko palkintoni vai toistuisiko 80-luvun traumaattinen tilanne, jolloin televisiokanavan kuuluttaja kertoi pienelle television ääreen liimaantuneelle pojalle Ihmemiehen olleen peruttu, koska materiaali ei ollut saapunut ajoissa maahan. Väkisinkin tuli mieleen, että oliko VR aikanaan vastuussa tuon jännääkin jännemmän jakson sisältävän kasetin kuljetuksesta?

    Aikani napsuteltuani totesin, että olo oli kuin kasinolle olisi tullut. JACKPOT! Kone imaisi pankkikortiltani sopivan summan rahaa ja alkoi sylkeä matkalippuja tilalle. Katsoin sivuilleni olisiko siellä ollut ketään jolle olisin voinut jakaa tämän onnen hetken, mutta eihän siellä ollut.

    Paitsi toki ne kaksi puliukkoa, mutta tuskin he olisivat arvostaneet matkani kohokohtaa.
    Hyppäsin siis taas vuoden 2007 Opel Astraani, joka nykii hieman sateella, ja aloitin matkan kotiini. Matkalla olin sen verran iloinen tapahtumaketjun tuloksesta, että kuuntelin laulu- ja soitinyhtye Megadethin vuoden 1990 rallin, Tornado of Souls soolon kahteen kertaan. Sitten tajusin, että automaatti oli suoltanut minulle viisi (5) erilaista lipettiä todisteeksi siitä että olen oikeutettu matkustamaan
    Entäs jos yksi näistä häviää? Kun ei ole tekstiviestillä tai sähköpostiin saapunutta todistusta, niin siinäpähän selittäisin minkälaisen kohtalon koin lippuja hankkiessani. Nyt ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lainata Skeletorin aikakammio, johon liput saa viikoksi talteen, ettei joku paikallinen klonkku käännä niitä.
    Tässä tapauksessa kävi lopulta hyvin, mutta jäin väkisinkin miettimään jonkun johtajanne lausuntoa, jossa annettiin ymmärtää, että kyllä jokaiselta joku laite löytyy jolla sen lipun saa ostettua, eli tarkastusmaksu peritään aina.

    Minulla on kolme pädiä, saman verran puhelimia, useampi läppäri ja tehokkaita työkoneita, mutta se oli vuoden 2007 Opel Astra, joka nykii hieman sateella, jonka ansiosta sain liput haluamalleni matkalle.
    Kysynkin nyt teiltä VR-Yhtymä Oy, miten tämä on mahdollista vuonna 2017? Samana vuonna, kun pystyn tilaamaan kotoani lähtemättä Kiinasta muutamassa päivässä sellaisia surisevia esineitä, joiden olemassa oloa puhdas mieli ei voi kuvitella, samaan aikaan kun muutama miljardööri maailmassa tekee kokeellisia avaruuslentoja, minun täytyy käyttää puoli päivää ja ajaa vuoden 2007 Opel Astralla, joka nykii hieman sateella, lähes 30 kilometriä, että saan kasan matkalippuja joista ei jää minkäänlaista digitaalista jälkeä maailmaan?

    Miten tämä meni noin niin kuin omasta mielestänne?
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 20.08.2017
  4. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Ooppeli kantsis vaihtaa parempaan.. (no heh).

    Ei vaan, totta tuo on että lippuja pitäisi saada ostettua junasta. Ihan älytöntä ettei muka ole varaa maksaa palkkaa sille yhdelle myyjälle per juna, vai mistä se homma nyt kiikastaa...
     
  5. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Pointtini kai oli, että jos pyrkimys on saada ihmiset liikkumaan julkisilla, niin silloin niiden palveluiden pitäisi myös toimia. Tuossakaan esimerkissä kaveri ei saanut lippua ilman autolla ajoa...

    Mikähän tilanne sitten on jos väki siirtyy kulkemaan julkisilla kun ei ole varaa autoilla ja vastassa on tuollainen rumba?
     
  6. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Kaikkien pitäisi liikkua julkisilla, mutta hinnat on taivaissa, tekniset ratkaisut lippujen, ym. kannalta täysin lapsen kengissä ja sitten joku sankari haluaa myydä VR:n jollekin firmalle tai parille.

    Tuo rautateiden yksityistäminen muuten tekisi tuosta yllä olevasta esimerkistä vieläkin mielenkiintoisemman; mitä sitten tehdään kun homma toimii noin hyvin, mutta esim. Hesasta Lappiin mennessä joutuu ostamaan kolmet liput kolmelta eri firmalta jotka operoi eri osia rautateistä? Menisi varmaan homma pian sellaiseksi ettei kukaan noi pitkiä matkoja edes yrittäisi...
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Salaliittoteoreetikko varmaan ajattelisi, että tuosta hommasta tehdään tahallaan noin hankalaa, jotta porukka ajaa autoilla, maksoi mitä maksoi?
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
  9. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    On tuo kyllä surkuhupaisaa touhua tuo suomen päästöpolitiikka ja autoverotus. Väitän että jo huomenna suomen päästöt putoaisivat "merkittävästi" tai ainkain sen verran että sen huomaisi jos autoilun verotuksesta tehtäisiin oikeasti päivä- tai jopa tuntikohtaista niin että verot saisi poikki samantien. Uskoisin että aika monta autoa jäisi aamulla kotiin jos päivän verojen hinnalla saisi sen bussilipun. Tämä olisi uudistus joka onnistuisi vaikka huomenna, mutta maksaisi valtiolle verotuloina kun autoilijat eivät enää olisi "panttivankeina" koko ajan vaikka haluaisivat käyttää autoa vain ajoittain. Viivyttelyssä on tietenkinn taustalla se että halutaan välttää verotappio siirtymällä kilometripohjaiseen verotukseen tai reaaliaikaiseen verotukseen lähitulevaisuudessa.
     
  10. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
    Ei varmasti voi olla että koko moottoria vaihdettaisiin, uskaltaisin väittää että tässä on käynyt joku virhe ja tarkoitettaisiin moottorinmuuttamista ympäristöystävällisempään eli kaasu tai etanoli, mistäs sitä vanhaan autoon euro6-7 luokituksia omaavia moottoreita hommataan? :D
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2017
  11. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Ei kansa ole kovin innostunut heidän reaaliaikaisesta seurannasta.
     
  12. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Linkin uutinen leikkaa-liimattuna.

     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2017
  13. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Samaa mietin itsekin, että todennäköisesti tarkoitettiin juuri noita konversioita. Menee aika arvokkaaksi touhuksi ryhtyä taloudellisempaa moottoria nostelemaan jonkun primeran nokalle...Yhteensopivuus varmaan taattu...

    Kovaa vääntöä on työryhmällä kun viikko sitten piti väliraportti tulla ja mitään ei olla hiiskuttu. Toisaalta parempi, että kerralla tulee sitten valmis esitys ja toimenpiteet ja niiden aikataulu niin kuluttajat voivat sen pohjalta sitten luottaa tulevaan ja tehdä ostopäätöksiä. Ihmisluonteelle tyypillistä on täyttää tyhjät aukot informaatiossa oman mielikuvituksen turvin, joten tipoittain tuleva tieto vain halvaannuttaa autokaupan.

    En oikein tiedä myöskään tuosta romutuspalkkiosta autokaupan vauhdittajana. Jos viime kokeilussa saatiin 8000 uutta autoa liikenteeseen niin se on ihan hyvä alku, muttei se riitä uudistamaan autokantaa. Muistan lukeneeni, että autokannan uusiutumiseen tarvittaisiin alkaen 150 000 uuden auton vuosittaista myyntiä ja nyt myynnit ovat laahanneet vähän yli sadassa tuhannessa autossa. Kuvittelisin, että ne joilla on varaa ostaa uusi auto, eivät alunperinkään aja sellaisilla autoilla, jotka voi viedä romiksille palkkion toivossa...

    http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...aatava-vanhat-saastuttavat-autot-pois-6670983

    KL: Romutuspalkkiolla päästötavoitteisiin? - "On saatava vanhat saastuttavat autot pois"
    [​IMG]Shutterstock
    JAA ARTIKKELI
    ”Päästötavoitteisiin pääsemiseen on vain yksi tie. On saatava vanhat saastuttavat autot pois. Meillä on Euroopan vanhin autokanta. Kannassa bensa-autot ovat yhtä suuria roistoja kuin dieselautot. Kanta on siis saatava tuoreemmaksi.”

    Veho-konsernin toimitusjohtaja Kenneth Strömsholmin sanoissa on painokkuutta. Päästövähennystavoitteisiin pääsemistä pui ministeri Anne Bernerin (kesk) johtama liikenneverkkotyöryhmä, jonka oli määrä julkaista ensimmäinen väliraporttinsa viime perjantaina, mutta keskustelut venyvät kuun loppupuolelle.

    Sisällöstä ei ole hiiskuttu, mutta erityisesti romutuspalkkioiden on katsottu olevan yksi mahdollisista keinoista autokannan uudistamiseen ja siten päästötavoitteisiin pääsemiseen. Esimerkiksi perussuomalaisista eronnut Sininen tulevaisuus -ryhmä olisi valmis palauttamaan romutuspalkkiokokeilun.



    Romutuspalkkiosta puhumisen pelätään kuitenkin aiheuttavan hetkellisiä markkinahäiriöitä autokauppaan.

    ”Huoli ei ole suuri, toki se on teoriassa olemassa”, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio näkee.

    Yksittäinen kuluttaja voisi toki siirtää auton hankintaa odottaessaan romutuspalkkiopäätöstä.

    ”Etukäteen kertominen ei aiheuta markkinahäiriöitä lähellekään samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi hallitsemattomasti liian varhain julkisuuteen päästetty autoveron alentamistoimi tai poisto”, Kallio korostaa.


    Romutuspalkkiosta on Suomessa hyvät kokemukset vuodelta 2015. Silloin autokanta uusiutui 8000 uudella autolla. Kokeilu maksoi valtiolle kahdeksan miljoonaa euroa. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin selvityksen mukaan romutuspalkkiokokeilu toi valtion kassaan nettomääräisesti noin 17 miljoonan euron tuotot, sillä 60 prosenttia kokeilun aikana ostetuista autoista olisi jäänyt muuten hankkimatta.

    Lue koko juttu Kauppalehdestä.
     
  14. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Mielenkiintoista. Suomessa siis saastuttavat vain autot. Ja faktojen valossa (päästötavoitteet 39% vs 7%) esim. Itä-Euroopan maat omaavat huomattavasti vähemmän autoja joka ovat huomattavasti uudempia.

    Tosin kaikki ketkä ovat käyneet noissa maissa jotka saivat >30% vähemmän tavoitteita kyllä voivat todistaa täysin päinvastaista.

    Olisikohan totuus ennemminkin "Päästötavoitteisiin pääseminen vaatii poliitikkojen vaihdon sekä uudet neuvottelut"? :P
     
  15. Lauri Luppa

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2011
    Viestejä:
    112
  16. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 364
    eihän tuo tainnut juuri muuta oikeasti tehdä, muutakuin paalauskuntoisten autojen hinnan raketoimisen. Ihmiset osti ongelmajätteen autokaupasta/naapurista 500-1000 eurolla ja sai siittä sitten muutaman latin alennusta uudesta. Vanha auto toki pistettiin nettiauton kautta myyntiin...
     
  17. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 364
    mielenkiintoista että tapetaan koko aika maataloutta kiihtyvällä tahdilla, mutta maatalouden pitäisi alkaa mitä suurimmissa määrin tuottamaan biopolttoainetta, ei ole ihan järkiperäistä tuokaan. Muutenkin suomi eu:n mallimaana alkaa vaikuttaa aivan absurdille toiminnalle.
    Sähköautoistaminen ei ole millään tasolla realistista ennenkuin akkukapasiteetti on ennemminkin useampi tuhat kilometriä, kuin pari sataa kilometriä. Kukaan matkaa tekevä ei halua käyttää parin tunnin välein paria tuntia latailuun, puhumattakaan että jos sähköautot yleistyy, niin latauspisteille alkaa olla jonoa. Muutenkin vielä kohtuu korkeat hankinta ja korjaushinnat rajoittavat ostohalukkuutta.
     
  18. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Jep.

    Ja eikä se välttmättä uusi moottori sovi paikalle ja eikä ole mitään järkeä siihen 500-1000€ uutta moottoria. Menee todennäköisesti boksia/johtosarjoja myöden uusiksi.

    Eikä sen auton hinta nouse moottorin asentamisen jälkeen yhtään
     
  19. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Puhumattakaan siitä että parin viimeisen hallituksen aikana Suomelta on tuhottu kyky ruokkia omaa kansaa olemassa olevin resurssein. Eli jokin hieman pidempikestoinen ja suurempi katastrofi niin joko ruoka alkaa maksamaan aivan maltaita ja/tai kansa näkee nälkää...
     
  20. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Kyllä se moottori on vaihdettava siihen vanhaan Primeraan, maksoi mitä maksoi.

    Muuten tulee ajokieltoa!
     
  21. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Olenko mä nyt käsittänyt jotain pahasti väärin?

    XC60 T8 AWD Momentum CO2-päästöt g/km: 49. Hinta euroa: 69 925 veron osuus n 5000€.
    Eri lähteiden mukaan tuon T8 hinta ruotsissa pyörii 56-57 000€ välissä.
    Vuoden vanhana noita rupeaa saamaan ruotisissa 4 x xxx€ hintaan. Onko nyt niin että suomeen tuotaessa nykyverotuksella vero tuosta olisi jtn 4000€-5000€ välillä vuoden vanhana. Ja muita "vero" kuluja ei tule?
     
  22. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Saa tulla vapaasti vaihtamaan minkä tahansa hattiwatti moottorin mullekin kunhan pysytään rekisteriotteessa mainituissa teholukemissa (187kW) ja toimintamatkana pysyy sama 700km maantiellä. Voin jopa hiukan tästä operaatiosta rahoittaa omasta pussista. Jos näillä toimenpiteillä pysyy byrokraatit tyytyväisenä ja ihmiset saa ajaa sillä millä haluaa, niin mikä jottei.
     
  23. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Eiköhän tuo pidä paikkaansa. Tuo kun hybridi niin vero on aika paljon pienempi kuin vastaavassa pelkällä polttomoottorisessa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2017
  24. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Pienemmän bensakoneisen T6 vero tulee olemaan 23 000€..
    Jos tuo tosiaan menee noin niin aika hauskasti sotkee hintatasoa kun saman auton saa 10-20000€ halvemmalla haettua muutaman sadan km päästä.

    Alkaa olla muutenkin aika kova haastaja vuoden parin sisällä melkein mille vaan. 407 heppainen volvo täynnä uutta tekniikkaa ja hinnoiltaan uuden bensa Avensiksen hinnoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2017
  25. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti