Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    "Suomi ei devalvoi" :psmoke:
     
  2. Photiou

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Viestejä:
    916
    Joopa joo, taidan odotella ainakin huhtikuuhun vai milloinka ne päätökset piti tehdä.. ellei sitten tule hyviä tarjouksia, että saa jotain muutakin kaupanpäälle kuin kangasmatot :rolleyes:
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    " Ei koske Suomea"- taisi olla Kataisen kuolematon heitto...

    Nykyinen autoveron portaittainen vähentäminenhän on voimassa 2016-2019, joten teoriassa tuo Orpon lausuma voi pitää paikkansa?
     
  5. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
  6. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701212200057545_uu.shtml


    Pisteet persuille jos saavat tämän selvityksen etenemisen pysäytettyä. Vaikka persut ennen vaaleja sanoi että autovero on poistettava, kyllä näin pitäisi tehdä. Mutta siihen ei tarvita liikenneverkon yhtiöittämistä tai tonnin vuosittaisia lisämaksuja suurimmalle osalle autoilijoista.
    Autoveron voi poistaa vaikka 1.2.2017 alkaen ja ajoneuvoveroon 50€ lisää ja polttoaineveroon se 0,15€/l lisää veroa. Sähköautoille KW/h mittarit ja asia on poissa päiväjärjestyksestä.

    Veikkaan ettei Anne B ole enää kesällä ministerin pallilla. Kevään aikana tulee joku terveydellinen juttu ja pitää siirtyä syrjään. Samaan tapaan kuin Vanhanen yms., hoidettiin sivuun (oliko sillä joku polvileikkaus, tms. lautakasajupakan jälkeen)
     
  7. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 833
    Ääni tälle vaihtoehdolle. Tosin se taisi olla se Bernerin Finavia rötöstelyn selvitys tulossa keväällä ulos eduskunnan valiokunnasta jo jolloin mono heilahtaa.
     
  8. rävän tuuhein STI

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    3 641
    Vastahan 1.1.2017 tuli jokaiselle autolle päästöluokasta viis vuosimaksua lisää jotain 30-40e. Koska uusien autojen vähäpäästöisyys vähentää vuotuista ajoneuvoverokertymää.

    5/5p.
     
  9. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Tarkoittaanko näillä vähäpäästöisemmillä nyt sellaisia mitä volkkari on viim vuodet tehnyt?

    Normaalien bensiinihenkilöutojen päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet viimeisten n. 24 vuoden aikana. Se mitä ollaan voitettu moottoritekniikan kehityksessä on hävitty siihen että uudemmat autot ovat paljon 90-luvun autoja painavampia ja tarvitsevat enemmän energiaa kiihtyäkseen samaan vauhtiin.
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  10. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 973
    Autokannan uusiminen on helppo juttu. Porrastetaan kilometrimaksu tms mikä se lie onkaan auton iän mukaan. Alle vuoden ikäinen auto on maksuton ja sen jälkeen maksu alkaa nousta vuoden portailla eksponentiaalisesti, kunnes 10v ikäisenä maksu on niin suuri, että on pakko ostaa uusi auto.

    Käytetyillä ei toki ole mitään arvoa ja menevät paaliin, mutta muuten idea on täydellinen.

    edit: eikun voihan ne käytetyt viedä ulkomaille, joten nou hätä.
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  11. gemini

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2000
    Viestejä:
    118
    Lähde tähän tietoon?
     
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
  13. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Miksi autokantaa pitäisi uusia rankaisemalla esim. alle kymmenen vuotta vanhoja?

    Turvallisuuteen ei voi alle kymmenen vuotiaissa vedota, jotkut 90-luvun japsit on sitten aivan eri asia. Turvallisuus on parantunut viimeisen kymmenkin vuoden aikana merkittävästi joissain malleissa, mutta ei voida sanoa että vuoden 2006 auto olisi turvallisuusriski, ei edes merkittävästi turvattomampi kuin tämän vuoden malli.


    Jos kyseessä oli päästöt, niin rupeaa vaan naurattamaaan enemmän päästöjen sotkeminen, että niiden takia pitäisi autokantaa nuorentaa.

    Olisi mielenkiintoinen nähdä laskelma kuinka paljon keskimäärin uuden auton valmistus ja sen tuonti tänne härmään tuottaa näitä päästöjä kaikenkaikkiaan. Laskuissa pitäisi huomioida vielä vanhan kaluston jälleenkäsittelyn tuottamat päästö. Kyllä, laskelmia löytyy netistä, mutta niissä lähinnä tarkastellaan auton valmituksen kustannuksia, yms. loppupäätä.

    Jos lähdetään alusta asti, kun sitä rautamalmia ja muita raaka-aineita louhitaan/porataan/erotetaan/jalostetaan, kuljetetaan lukemattomia kertoja paikasta toiseen. Komponenttien valmistus, kuljetus. Lisäksi eri vaiheissa ihmiset jotka työskentee, näiden siirtyminen työpaikalle, yms.
    Autotehtaat (rakennus/uudistus/ylläpito/käyttö).
    Autossa voisi olla vaikkapa 30000 osa/komponettia.

    Ei nuo osat valmistu pyhällä hengellä päästöttömästi. Kuinka monta vuotta pitää ajaa sama matka täysin päästöttömällä sähköautolla, käyttäen uusiutuvaa energiaa, että ero esim. kymmenen vuotta vanhan keskipäästöiseen bensa-auton käytönaikaisiin päästöihin kuittaantuu? Kun huomioidaan kaikki sähköauton valmistus/logistiikka vaiheista aiheutuneet päästöt ja vanhan auton romutus/kierrätys?
    Veikkaan että pari vuotta ei riitä, riittääkö edes yhden akkupatteriston elinkaari, ettei jouduta akkuja vaihtamaan ennen sitä. :D

    Itseä oikeestaan vituttaa, kun sähköautoista puhutaan "päästöttöminä" ja niillä voi CO2 lukema olla nolla. Joo-o, kyllä kai se nollakin on mahdollinen, mutta silloin pitäisi siihen autoon ladata aurinkopaneelilla tai ropelilla se sähkö. Tyhjästäkö se sähkö sinne pistorasiaan ilmestyy? Vaikka olisi kuinka ympäristöystävällistä puusähköä, vesivoimaa, tms. niin kyllä ne koneet/voimalat yms. niitä päästöjä tuottaa jossain määrin. Niin ei se sähköautoon verkkovirrasta ladattu sähkö voi olla täysin päästämätöntä.

    Pitäis lopettaa tämä päästöistä vouhkaaminen. Autotehtaat haluaa myydä uusia autoja, tietenkin mitä enemmän uusia vähäpäästöisempiä myydään, sitä puhtaampi/parempi ilmasto meillä on yleisen uskon mukaan.
    Kaikki kenen eurot on pelissä autoihin liittyvissä bisneksissä/veroissa/maksuissa yms., niin totta helvetissä ne haluaa että yksilöitä tuotetaan enemmän ja vanhoista koitetaan saada vielä jotain liiviin.
    Kaikki mikä liikkuu kuluttaa energiaa(päästöjä). Jos ei jotain valmisteta/tuoteta, silloin ne päästöt on vasta nollassa. Mutta piru vie, kun lehmätkin vielä pieree, ei se maailma pelastunutkaan suomen autokantaa verottamalla kuoliaaksi ja tukemalla näennästi vähäpäästöisempiä autoja vanhojen maksuja korottammalla. :smoke:


    Edit. Tästäkin Berneri Sipilöineen selviää helpommalla kun laittaa hiilidioksiidiveron(=hengitysvero)
    jokaiselle suomalaiselle. Tällä se maailma pelastuisi...
    Mitä, ihminen tuottaa 280litraa CO2:sta vuorokaudessa. Eli 0.28 kuutiometriä, kuutio CO2 painaa 1.8kg, joten ihminen hönkii päivässä 504g. Nelihenkinen perhe tuottaa vuodessa saman verran hiilidioksidia kuin uudehko henkilöauto(110co2) ajettuaan 6690km.
    Taitaa olla kärpäsen paska vesilasissa henkilöautojen CO2-päästöt, kun suhteuttaa esim. pelkästään suomessa olevien keuhkoilla varustetun eliön tuotoksiin.


    Nytpä onkin hyvä aika lähteä tallille pelastamaan maailmaa ja rassaamaan noita vanhoja kotteroita...
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  14. gemini

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2000
    Viestejä:
    118
    Joo, se on totta, mutta esimerkiksi autoedulla ajaville päästöt ovat juuri ne, mitkä on otteeseen kirjattu ja ne voivat olla merkitseviä auton valinnassa. Ja ne numerot olivat 24 vuotta sitten vähän erilaisia. Olivat totta tai ei.

    Ja hyvä postaus ---33--- siinä ylempänä.
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  15. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Jaa-a. Mulla on ja on ollut saman valmistajan saman kokoinen bensamoottori tämän ja viime vuosikymmenen puolivälistä. Uudempi vie 1,5l-2l/100km vähemmän bensaa sekalaisessa ajossa. Pelkässä maantieajossa ero kapenee, mutta on silti olemassa.

    Paperilla ero on toki vielä suurempi.
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  16. mustajoki

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2010
    Viestejä:
    1 174
    Bensakoneillakin kulutuksen pudottaminen johtaa hyvin helposti siihen, että muut päästöt kasvavat. Ehkä tuo ADACin uusi testi olisi hyvä referenssi nykytilanteeseen - poimintana Smart Fortwo 0.9 Turbossa (bensakoneessa) oli koko testin suurimmat hiukkaspäästöt, mikä on ikävää kaupunkiautolle.

    Linkatun artikkelin lopussa olevat linkit siihen varsinaiseen adac.de testidataan ovat valitettavasti rikki...
    http://www.moottori.fi/liikenne/jut...-paljasti-valtavia-eroja-pakokaasupaastoissa/
     
  17. rottah

    Rekisteröitynyt:
    02.10.2015
    Viestejä:
    675
    [​IMG]
    Poliittista satiiria
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  18. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Nyt alkaa jo tuntumaan ettei tule toteutumaan nämä Bernerin unelmat. Sen verran tullut vastustusta että harva poliitikko uskaltaa tätä enää tukea.
    Mutta eiköhän tätäkin yritetä parin vuoden päästä taas uudestaan.
     
  19. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Autoveron poistamisen ehdotuksesta syntyneitä autokaupan ongelmia voitaisiin lieventää sadan miljoonan euron hankintatuella, ehdottaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sunnuntaina julkaistussa blogikirjoituksessaan.

    Berner sanoo, että tällainen hankintatuki, joka suunnattaisiin vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaan vuonna 2017, lieventäisi autokaupan häiriöitä."

    http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005056413.html
     
  20. James5

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2011
    Viestejä:
    1 591
    Heh.
    "Älkää ny hei lopettako autojen ostamista. Me hyvitetään muutamalla satasella arvon tippumista. Ostakaa ny uusia autoja.
    Autovero ei tule poistumaan tällä hallituskaudella."
     
  21. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    En enää tiedä onko tässä kyse uskomattomasta ylimielisyydestä ja kansalaisten aliarvioimisesta vai pelkästään tyhmyydestä.
     
  22. oolaspalmas

    Rekisteröitynyt:
    26.10.2008
    Viestejä:
    1 991
    Berneri ei ole kyllä ajan tasalla yhtään kun ehdottelee tuollaisia. Ai sitä nautinnon määrää kun autokauppiaat alkavat vaatimaan tuon noita-akan päätä vadille. :)
     
  23. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    Paitsi että autokauppiaat ovat hyväksyneet selvityksen julkaisun:

    "Ministeri sanoo saaneensa autoalan hyväksynnän toiminnalleen.

    - Pyysin varmistamaan vielä tiistaina, että onhan autokaupan puolella varmasti ymmärretty mitä ollaan tekemässä, ja viesti oli, että kyllä on.
    Berner toteaa yhteistyön toimineen autoalan kanssa muutenkin hyvin. Selvitystä varten on kuultu muun muassa autojen maahantuovia yrityksiä.
    Jotta autokauppa kävisi entiseen malliin eivätkä ihmiset jäisi odottelemaan autoveron mahdollista poistumista tai alenemista, Bernerillä on mielessä parikin vaihtoehtoa joilla kannustettaisiin ostamaan uusi auto jo nyt.

    Yksi on vähäpäästöisiin autoihin suunnattava hankintatuki, johon varattaisiin valtion rahaa sata miljoonaa euroa. Toinen olisi alennukset ehdotettuihin käyttömaksuihin, jos niihin lopulta päädytään."

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701222200057805_uu.shtml
     
  24. Marshal

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    2 389
    Tiemaksuista / päästömaksusita :
    Pitäisi tietää paljonko autolla ajetaan jotta verotus on oikeudenmukainen kaikille. Ei ole oikedenmukaista että kaikki maksavat kiinteästi saman verran veroa vaikka toinen auto seisoo tallissa vuoden ja toisella ajetaan se vuosi vaikkapa 50,000km.

    Miksei näitä asioita sidota suoraan polttoaineen hintaan? Nyt polttoaineevero on noin 90senttiä/litra, vuodessa noin 4.5miljardia. Autoveroilla kerätään vuodessa noin 900miljoonaa. Autovero on siis noin 20% siitä mitä pollttoaineveroilla kerätään, eli noin 18senttiä tulisi hintaa lisää nykyiseen polttoaineeseen per litra. Ei paha.
     
  25. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 469
    Mikä siinä on vaikea ymmärtää että polttoaineen hintakaan ei saa loputtomasti nousta JA se on muutenkin ehtyvä tulonlähde koska hybridit ja sähköautot tekee tuloaan tasaisen varmasti.
     
  26. 599gtb

    Rekisteröitynyt:
    01.09.2008
    Viestejä:
    617
    Aina joku nirisee että ei voi sähkö autojen takia nostaa poltoainetta kyllä voi
    Sähköautoihin käyttövoimavero tai mittari kiinni tai sähkön hinta ylös
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti