Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 833
    Laskin eilen sen hinnan millä polttoaineen hintamuutoksella saataisiin korvattua autoveron tuotto ja saataisiin haudattua diesel-autojen vuosittainen käyttövoimavero.

    Alla laskelma. Korjatkoon joku jos löytää jotain virhettä:

     
  2. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Kyllä. Siis tämän hetkisen esityksen mukaan.

    Se on käyttövoimavero, nää Bernerin jutut on vaan maksuja...
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Tege Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    34 934
    Joo, tottunut vain tuollein puhumaan mutta tämähän on kiva. Sitten pitää varmaan miettiä miten sitä ajelee ja millä. En tiedä tuoko tuokaan helpotusta jos vaihtaa bensaa tai vastaavaan tai sähkö jne.
     
  5. rävän tuuhein STI

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    3 641
    Oliko tämä jo täällä?

    http://www.talouselama.fi/uutiset/trafin-live-laskuri-valehtelee-harskisti-6616500

    Lisäksi kaiken koohotuksen keskellä pitää muistaa, että nämä lukemat ja tämä laskuri ovat varmasti kaunisteltu äärimmilleen. Kuka muistaa länsimetron hinta-arvion ja sen ylittymisen sadoilla miljoonilla (?) euroilla. Entä kehäradan? Tai lukuisat muut niin kovin menestyksekkäät hankkeet joille on alkuun kaunisteltu naurettava hintalappu ja kun paperit on allekirjoitettu ja hommat aloitettu niin on huomattu että alkuperäisen esityksen budjetti ylittyy 20-30%:lla.

    Aivan sama tulee käymään tämänkin touhun kanssa. Pelkästään valtion tiestön ns. "korjausvelka" on miljardiluokkaa. Siihen päälle kaikki muut samaan kakkuun sekoitettu eli rautatiet sekä jossain visioissa jopa merenkulun "infra"? Menee 2-4 vuotta niin kaikkia näitä tässä nykyisessä Bernerin esityksessä olevia lukuja on korjattu kymmeniä prosentteja ylöspäin että saadaan kaikki maksettua. Ja arvatkaa kuka muukaan on maksumiehenä kuin autoilija. Kukaan ei voi enää sanoa ei kun niin sanottu luonnollinen monopoli on annettu yhden yrityksen hoidettavaksi ja kaikki maksukorotukset perustellaan samalla mantralla kuin jo mainitun Carunan hinnankorotukset:

    http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/suomen-suurimmalta-sähkönsiirtoyhtiöltä-härski-hinnankorotus-1.137548

    http://yle.fi/uutiset/3-8638094
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2017
  6. Tonto-

    Rekisteröitynyt:
    30.03.2008
    Viestejä:
    4 310
    Tässä on tasan tarkkaan sama kuvio meneillään, kuin sähköverkon yhtiöittämisessä. Kuluttajan näkökulmasta syntyi markkinat sähkönsiirrolla rahastajille ja tällä hetkellä 60e sähkölaskusta 40e on sähkönsiirrosta. Kuluttaja maksaa, että poliitikot ja virkamiehet pääsevät helpommalla.
     
  7. Tege Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    34 934
    Piruuttani tuolla laskimella mitä trafi tarjoaa niin laskeskelen juttuja niin miten nuo kaasuautot? Käyttövoima vain tyhjä kohta?
     
  8. A_I_

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2004
    Viestejä:
    352
    Harmi, että Berner ei valitettavasti päässyt A-studioon. Ei tuo Kurvinen nyt hirveästi saa vakuutettua tän puolesta. :cool:
     
  9. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 833
    Miten tämä Bernerin kepuvero kyttäyslaitteineen sopii yhteen tämän KISS-periaatteen kanssa:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/KISS-periaate

    "KISS-periaate (engl. Keep it simple, Stupid!) on ajatusmalli, joka pyrkii yksinkertaisuuteen"​

    Autoilun verotuksesta kirjoittanut vero-oikeuden professori Esko Linnakangas on viime vuosina kritisoinut noita erilaisia höpöveroja:

    http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...n-ylellisyysveroa-pelkkaa-puuhastelua/748081/

    "KOTIMAA 8.1.2017 6:00 SARI MIETTUNEN

    Uudet vene- ja moottoripyöräverot muistuttavat ylellisyysveroja, joita Suomessa perittiin satoja vuosia sitten. Tätä mieltä on kulutusverotuksen asiantuntija Esko Linnakangas.

    – Pönkkähameen omistaja maksoi pönkkähameveroa. Ylellisyysvero lankesi myös peruukin käyttämisestä ja liian monen palvelijan pitämisestä, kertoo Linnakangas, joka eläköityi hiljattain Helsingin yliopiston finanssioikeuden professorin virasta.

    Hänen mukaansa verotuksessa ei pitäisi lisätä niin sanottuja pisteveroja, joiden perusteena on tietyn tavaran omistaminen.

    – Pisteverot aiheuttavat monenlaisia EU-oikeudellisia ongelmia esimerkiksi tavaroiden vapaalle liikkuvuudelle. Suomen ei pitäisi sooloilla liikaa kansainvälisessä maailmassa, Linnakangas sanoo.

    Pisteverojen tuotot jäävät vaatimattomaksi, ja usein veron osumatarkkuus on huono.

    – Kyseessä on pelkkä puuhastelu. Suomessa verojen keräämiseen riittävät pitkälti arvonlisävero, tulovero ja kolme suurta: alkoholi-, tupakka- ja energiaverotus."
     
  10. IDKF

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2010
    Viestejä:
    494
    Eipä tuolla Kurvisella keskusteluun oikeastaan mitään annettavaa ollut, ei tosin kyllä tuolla opposition politikollakaan. Autoliiton kaveri ja tämä yrityksen tj oli ihan mielenkiintoisia. Yllättävän yhtenäinen henki oli, että sinällään kyllä vois olettaa, että aika suurella varmuudella nyt jokin muutos autoiluun tulee, jos se ei nyt tämän selvityksen mukana heitetty ole.
     
  11. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Miten tämä tehostaa tienkäyttöä? Nähdäkseni tämänkin talouden kannattaa uudella systeemillä hankkia yksi pieni auto lisää kilometriperustaisena ja vaimon ajella töihin sillä julkisen sijaan kehän sisäpuolella, tosin ei ehkä päivättäin koska joka päivä sille ei olisi tarvetta. Nykyään se ei kannata koska jos pientä bensa-autoa haluaa käyttää edes kerran kahdessa viikossa on ihan sama vaikka se olisi koko ajan veroissa ja vakuutuksissa.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2017
  12. IDKF

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2010
    Viestejä:
    494
    No lähinnä äkkiseltään tulee mieleen tuo aikaperusteiseen veloitukseen sisäänrakennettuna tulevat ruuhkamaksut, eli jos aika rullaa vaan kun autolla on tienpäällä niin lisää liikenteen sujuvuutta ja antaa kannustimen miettiä ajoja koska maksat siitä mitä ajat, et tuollaista vuosittaista könttäsummaa. Toisena sitten antaa auton omistajallekkin realistisen mahdollisuuden käyttää myös julkisia, itse en ainakaan julkisia käytä vaikka siihen olisi mahdollisuus koska tietää maksavansa joka tapauksessa ajoneuvoverona sen 50€/kk niin usein on sama ajaa omalla autolla.

    Eli kun ihmiset pyrkivät luonnollisesti optimoimaan sujuvuuden/kustannustason niin joustavammalla systeemillä se onnistuu paremmin.
     
  13. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 882
    Ei se ole mihinkään lähdössä, pikemminkin tuolla ehdotetulla uudistuksella tehdään sun saksan caarakin himoverotuksen piiriin, kymmenessä vuodessa maksat mahdollisesti 14ke berner veroa, plus polttoaine verot päälle, 20 vuotiaana auto mahdollisesti on maksanut jo 28ke bernerveroa, vaihtamalla uuteen maksat silti bernerveroa tai poliisi tulee pamputtamaan, kun kaavaillut taksikuskit ja rekkapenat käräyttää sut uudella neuvostoliitosta opitulla käräytä naapurisi järjestelmällä :psmoke:
     
  14. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Tämä on aivan totta. Mutta miksi tähän tarvittaisiin tieverkon yksityistäminen (sitäpaitsi ruuhkamaksut koskisivat käytännössä kuntien katuja) ja sateliittiseuranta? Tähän riittäisi se että trafi poistaisi nykyisen 6e maksun liikennekäytöstä poistosta sekä 10e minimiverosumman. Itsellä ainakin ajojen määrä romahtaisi välittömästi jos näin tekisivät ja suurin osa niistä on kehän sisällä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2017
  15. IDKF

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2010
    Viestejä:
    494
    Seurannalla nyt voisi periaatteessa olla jotain hyötyä, jos paikannus olisi esim. vaikka gsm laite, ja paikka sen mukaan mihin tukiasemaan on yhdistäneenä jos nyt täytyy eri alueille saada erisuuruisia maksuja. Tai sitten jos tulevaisuudessa autoja olisi noiden operaattorin omistuksessa, niin autossa olisi paikannus valmiina ja auton halutessaan operaattorin softa näyttäisi esim. kännykässä lähimmän vapaana olevan auton. Tämä tosin olisi täysin toteutettavissa jo nyt ilman itse teiden yhtiöittämistä niin paha sanoa mikä tuossa on visiona.
     
  16. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701192200056578_uu.shtml

    En ymmärrä miksi berner tuommoisa puhelee, ihan kuin asia olisi hänen päätettävissään. Suomi on kohta konkurssissa ja velkojat kyllä sen pistävät myyntiin, kiittävät vielä kovasti kun berner ne yhtiöitti jolloin homma käy käden käänteessä.
     
  17. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 833
    Nuo kilometrihinnatkaan eivät voi pitää mitenkään paikkaansa joten Trafin laskurissa kerrotaan Bernerin kepukyttäysverolle.

    17 prosenttia tiestöstä on Suomessa valtion omistamia ja loput sitten kaupunkien, kuntien ja yksityisten omistamia teitä ja katuja.

    Keskimääräinen ajosuorite per henkilöauto on sellainen, että tuolla kilometritaksalla saisi ne rahat kasaan vain sillä edellytyksellä että 100 prosenttia ajosta on valtion teillä. Varmaan puolet ajosuoritteesta ajetaan sen vuoksi muualla kuin valtion kilometritaksaisilla teillä. Eli se kilometrimaksu pitäisi olla vähintäänkin tuplat kerrottuun nähden. Siihen päälle sitten se urkintalaitefirman kustannukset ja katteet ja kyttäyslaitteesta aiheutuvat kustannukset.

    Tuollainen veronkantotapa johtaisi myös "hauskoihin" muutoksiin liikennevirroissa. Esimerkiksi itsellä tulee ajettua lähes päivittäin vajaa 10 kilometriä moottoritietä edestakaisin. Jos moottoritielle tulisi se kilometrimaksu kun on valtion tietä niin siirtyisin itse ajamaan pienempää katuverkostoa pitkin sen reitin. Voisi kuvitella etten olisi ainut vaan lukuisat muutkin tekisivät samoin. Varmaan ne ihmiset siellä asutusalueilla ja katujen varsilla hyppisivät suorastaan riemusta kun kolmannes moottoritien liikenteestä siirtyisi niiden pihakaduille. :D

    Melkein käy sääliksi ne maaseudulla asuvat kun tiestö millä ajavat on lähes täysin valtion kilometritaksaista tiestöä ja siellä auto on usein pakollinen aivan kaikkeen julkista liikennettä ei ole ja lähikauppakin saattaa olla kymmenien kilometrien päässä ja samoin kaikki omat ja lasten harrastukset. Toisaalta itseähän ovat Maalaisliitto-Keskustapuoluetta äänestäneet ja halunneet puolueen riveistä vielä Anne Bernerin (kesk.) ministeriksi.

    :D

    Edellisen kerran Anne Berner veti hönöjä suomalaisia kuivalla kakkoseen lastensairaalahankkeella. Siitä Anne Bernerin yritys saa nyt 3,5 miljoonaa vuokratuloa joka vuosi. Voisi kuvitella että jos joku muro on mennyt lahjoittamaan rahaa Bernerin sairaalalle niin vitutus on jotain käsinkosketeltavan suurta.

    Toki tuohon väliin mahtui myös se Anne Bernerin (kesk.) Finavia kusetuskin josta tuli veronmaksajille tappiota perkeleellisesti.

    Sellainen fiilis tuli tänään siitä ettei yksikään edes oman puolueen kansanedustaja ilmoittanut kannattavansa Bernerin liikenverkkopuhallusta, että pian kuullaan että ministeri Berner on ex-ministeri ja saa akka ruveta luutaansa kaivamaan kaapista ja lentää takaisin Kyöpelinvuorelle Sveitsiin. :D Itse olin tähän päivään saakka siinä uskossa että kyllä se akka sinne saakka sinnittelee ministerinä kun saa syytteet valtakunnanoikeuteen Finavia-puhelluksesta, mutta kyllä se näyttäisi siltä että lähdön aika on tullut jo nyt. Samaan viittaisi se, että Bernerille kävi käsky pysyä pois A-studiosta. :rofl:
     
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Sama tuli mieleen.

    Sitä ruuhkan määrää, sitä ruuhkan määrää, kun Lahti -> Pk-seutu -työmatkaliikenne kulkeekin lahdenväylän/nelostien (valition moottoritien) sijaan VANHAA LAHDENTIETÄ :D

    https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:National_road_140_(Finland)
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2017
  19. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 833
    Eipä nyt liioitella. 10 kiloeurolla saa Saksasta jonkun "Audi A8 4.2 TDI DPF quattro" auton jolla on ikää 10 vuotta ja kulutus on "kohtuullinen" 9,4 l / 100 km ja CO2-päästöt≈ 249 g / km.

    Suomen nykyhinnasta siinä säästää sen 10 kiloeuroa hankinnassa autoveroa.

    Bernerveroa saakin maksaa sitten senkin edestä. Tuo 14 k€ bernerveroa kymmenessä vuodessa on vain avajaistarjous tai oikeastaan pelkkä mainos. Kunhan siihen tulee se yksityinen "operaattori" myymään tuulipuvuille niitä ajo-oikeuslupia niin eiköhän se hinta samantien vähintään tuplaannu. Se mainostettu palvelu on siinä että saa ajaa tiellä entiseen tapaan. Ehkä siinä saa kaupan päälle kahvikupposen juoda muovimukista kun käy "operaattorin" toimistolla allekirjoittamassa jonkun vuosisopimuksen.

    Minä en ainakaan kaipaa siihen autoiluun mitään maksullisia lisäpalveluita tyyliin autopesu max. 4 kertaa kuussa vain 50 euroa kuussa ja ajotaparaportointi sähköpostiin kerran viikossa vain 10 euron kk-hintaan tai mitään himskatin bussilippua 50 euron kuukaudessa lisähintaan tai sitä ministeriön mainitsemaa palvelupakettia johon kuului myös rajattomat videopuhelut ympäri maailmaa. Tuskin niitä kukaan muukaan kaipaa, mutta minkäs siinä tekee kun "palveluoperaattori" päättää paketoida ne siihen halvimpaan monopolipakettiin jolla saa oikeuden ajaa maantiellä. :smoke: Varmaan jossain vaiheessa paketoivat siihen "palvelupakettiin" vielä kaasuttajan omaan koneeseen jonkun Zinzino-massipäällikkö-öljyn kuukausitilauksen ja OneCoin-leikkirahat.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2017
  20. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    "Korjausvelka" saataisiin melko sujuvasti kuitattua vuosikymmenessä vastaavalla panostuksella kuin mitä nykyhallitus teihin laittaa, n. mrd € vaalilkauden aikana. Ongelma onkin siinä, mitä kaikkea muuta LVM haluaisi investoida.

    Kokonaisuudessaan ehdotuksen ehkä jäätävin pointti on siinä, kuinka päätösvalta toteutettavilta liikennehankkeilta siirrettäisiin pois eduskunnan suorasta päätösvallasta yrityksen sisäiseksi asiaksi. Väliin jäisi vielä LVM erityisyhtiön omistajaohjauksesta vastaavaksi ministeriöksi. Kansanedustajat päättäisivät enää vain hyvin yleisellä tasolla liikenneinfrainvestoinneissa noudatettavista periaatteista. Jos firma sattuisi tulkitsemaan ohjeita omapäisesti, ei siitä mitään juridista vastuuta voisi seurata?

    Nykyisestä ehdotuksesta on tuo rata- ja meriaspekti piilotettu huolellisesti, mutta kappaleesta 12.7 löytyy seuraavaa:
    Rata- ja vesiväyläverkon osalta valmistelua jatketaan erillisenä hankkeena. Tavoitteena on, että ne tulevat liikenneverkkoyhtiöön mukaan vuoden 2019 alussa. Tämä mahdollistaisi sen, että liikenneverkon kehittäminen lentoasemia lukuun ottamatta yhden yhtiön vastuulla, mikä edesauttaisi liikennejärjestelmän tehostamista kokonaisuutena. Rata- ja vesiväyläverkon osalta selvitetään mahdollisuutta ottaa käyttöön esimerkiksi Iso-Britanniassa käytössä oleva tilaaja-tuottaja -malli siten, että rata- ja vesiväyläverkko olisivat tieverkoista vastaavan yhtiön kanssa samaa konsernia.
    Koko ehdotusta kuvastaa hyvin em. kappale, jossa radat ja vesiväylät oltaisiin tuomassa sekä samaan yhtiöön että samaan konserniin... Joka tapauksessa tarkoituksena siis on polkaista autoilijoiden rahastus käyntiin ja tuoda sitten rautatiet mukaan saman katon alle. Sitten otetaan kasapäin lainaa, tehdään kivoja junaratoja pitkin ja poikin - ja maksatetaan lainanhoito autoilijoilla kun junien käyttäjiä ei haluta kiusata?
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2017
  21. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Valtio, taas, aliarvioi suomalaisten tahdon kun on kyse rahasta.

    Itsekin ajan vaihtoehtoisesti muutaman kilsan motaria välillä - jos se muuttuu niin ettei sinne mennä kuin maksaen niin siirrän ajon vanhalle "ykköstielle". Veikkaan että suurin osa muistakin tekee niin - samoin myös kauempaa tulevat... :facepalm:
     
  22. novoiperkele

    Rekisteröitynyt:
    21.09.2001
    Viestejä:
    1 715
    Berberihän käytti Soneraa verrokkina tuossa yhtiöittämisessä, eikös sonera kaivanut maaseudun kuparit veks? Nykymallilla voitaisiin siis syrjäseuduille menevät tiet kaivaa pois ja tehdä tilalle pyöräteitä, ne kun on halvempia ylläpitää.
     
  23. Lauri Luppa

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2011
    Viestejä:
    112
    Pitää, ja ihan syystä.

    Aamulehtikin otti laskurin tulokset sellaisenaan etusivulleen. Kaksi esimerkkiä, ja molemmissa tapauksissa Bernerin malli näytetään autoilijalle edullisemmaksi kuin nyt.
     
  24. rottah

    Rekisteröitynyt:
    02.10.2015
    Viestejä:
    675
    Bernerin ansiosta uusien ja käytettyjen autojen kauppa on pysähtynyt kuin seinään... Lisää tätä
     
  25. Tragos

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2014
    Viestejä:
    42
    Eikös nuo seututiet 140 ja 110 ole myös Liikenneviraston hallinnoimia? Tällöin nekin olisivat siirtymässä Liikenneverkkoyhtiölle.
     
  26. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    No voi tuolla "puikkelehtia" muutakin kautta - ihmiset kiittää kun liikenne asuinaluieiden läpi kasvaa. Ei tarte mennä ykköstietä tai motaria jos keskustan suuntaan haluaa.

    Toki jossain vaiheessa varmaan kaikki taajaman tiet muuttuu maksullisiksi, erikseen - tyyliin "Tukholma"...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti