Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 496
    Sinänsä koomista tuo biokaasuautojen suosiminen, sillä ei tästä montaa vuotta ole kun kaasuautot saivat riesakseen käyttövoimaveron...Nopeasti tuulen suunta kääntyy tuolla hallituksessamme, joten odottettavissa voi olla nykyisten uudistusten jälkeen muutaman vuoden päästä jälleen veivausta maksuissa ja veroissa..
     
  2. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
    Etanolin käyttöön kans veroale niin alkaa bensa autot muuttumaan vihreiks :D toki samalla saa tukea suomalaista työtä :)
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 235
    . Jotenkin en jaksa uskoa että näin tapahtuisi. Tämähän aiheuttaisi sen että isoa bemaria ja Audia olisi rahtilaivat täynnä. Ei välttämättä ihan paras muutos päästöjä ja autokannna ikää ajatellen.
     
  5. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    Mutta tuon jälkeen saa kerätä ah niin ihanan korkeat vuosittaiset käyttömaksut näiltä ympäristönpilaajilta. Win/win.

    Ei suomen verotus koskaan ole luontoa säästämään tai teiden kuntoa ylläpitämään tehty; pönkittämään sossujärjestelmää niin kuin muukin verotus.
     
  6. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    408
    "Samaisten lähteiden mukaan hallitus on nostanut ilmasto- ja energiastrategiapaketin vaihtoehdoksi myös autoverouudistuksen.

    Tämä olisi sidottu paljon puhuttuun valtion liikenneverkkoyhtiösuunnitelmaan, eli ns. Live -osakeyhtiöön. Jos ”asiakasmaksuilla” rahoitettava liikenneverkkoyhtiö toteutuu, jää 100 miljoonan euron hankintatukipaketti pöydälle – ja jos Live Oy puolestaan kaatuu, nostaa hallitus esiin tukipakettiehdotuksensa.

    Asiasta ei olla kuitenkaan yksimielisiä valtionhallinnossa, ja eri hallinnonaloilla viritellään useita eri kilpailevia ehdotuksia.

    IS:n saamien tietojen mukaan valtiovarainministeriö (vm) vastustaa tiukasti liikenneverkkoyhtiötä, vaikka kaikkien työryhmien tulokset eivät ole vielä edes selvillä. Liikenne- ja viestintäministeriön (lvm) ja vm:n virkamiesten huhutaan olevan tukkanuottasilla liikenteen tulevasta rahoituksesta.

    Viime viikolla uutisoitu romutuspalkkion karille ajaminen olisi samojen lähteiden mukaan tapahtunut vm:n toimesta, vaikka lvm olisi romutuspalkkiojärjestelmälle jatkoa halunnutkin."


    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004032380.html
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 496
    Hehe, eri hallinnot tappelevat vuosia keskenään ja lopulta päätyvät johonkin laittomaan ratkaisuun, josta EU määrää sakot ja jälleen autoilijat maksavat tuon sakon ja eri tahojen kinastelun... Reilu meininki:D
     
  8. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    406
    Ei noissa verot ole enää niin merkittäviä että tuonti sen takia villiintyisi jos saisi ilman autoveroa tuoda yli 10 vuotiaan.
     
  9. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    Kyllä suomessa myytävässä 20 tonnin autossa mielestäni on vielä "merkittävä" veron osuus. Näitä kymppivuotiaita sakemanneja osuu tuohon 20-30 hintaväliin aika reippaasti, ML ja isommat maasturimersut, 500 sarjasta esim. M:t, audilta S6:t, Q7:t, jne...
     
  10. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 235
    Niinno mitä erikoisemman auton tuo niin sen isompi säästö. Esimerkiksi c63 amg mersun hinta puolittuu.
    Perus audien ja bemujen hinnoistakin tippuu monta tonnia.
     
    Viimeksi muokattu: 22.11.2016
  11. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    408
    "Hallitus haluaa nopeuttaa selvästi autokannan uusiutumista. Hallituksen tavoitteena on saada Suomeen vähintään 250 000 täyssähkö- ja vetyautoa sekä ladattavaa hybridiä vuoteen 2030 mennessä. Kaasukäyttöisten autojen tavoite on 50 000 kappaletta.

    Hallitus ei ole Ylen tietojen mukaan vielä päättänyt tarkkoja keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Päävaihtoehdot ovat autoverotuksen merkittävä uudistaminen pienipäästöisiä autoja suosivaksi.

    Esillä on ollut myös hankintatuki. Yhden mallin mukaan sitä voitaisiin maksaa 4 000 euroa per auto, kuitenkin vain ensimmäisten 25 000 auton osalta. Hallitus pyrkii tekemään päätöksiä pienipäästöisten autojen edistämisestä ensi keväänä."


    http://yle.fi/uutiset/3-9311871
     
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 496
    30% bioainesta polttoaineisiin vuoteen 2030 mennessä. Suomen autokannan keski-ikä on muistaakseni 12 vuotta ja romutusikä lähellä 20 vuotta, joten tuo sitten ainakin vauhdittaa autokannan uusiutumista kun vanhan kärryt eivät välttämättä nikottelematta niele biopolttoaineita.

    Toivottavasti valtio myös vauhdittaa käytettyjen kaasuautojen maahantuontia verohelpotuksin. Tällä hetkellä nettiautossa myynnissä alle 60 kaasuautoa, joten valinnanvaraa ei paljoa ole jos tavoitteena on saada 50 000 kaasuautoa liikenteeseen...

    Noista linjauksista on tulkittavissa, että hybridit yms alle 100gr päästelevät ovat tulevaisuuden arkiautoja ja verotuksella tullaan rankomaan yli 100 gr päästäviä autoja, jotta saadaan katettua ekoautojen verohelpotukset

    EDIT:"Jos suunnitelmat toteutuvat, suomalaisista tulee "aivan oma lajinsa" muiden maailman autoilijoiden joukossa, lehti huomauttaa. Suuret autovalmistajat nimittäin panostavat sähköautoihin"

    Tämähän ei taida koskaan luvata hyvää, että Suomi sooloilee. Sitten käydään taas 20v väsytystaistelua EU:n kanssa kun huomataan Suomen toimineen säädöksien vastaisesti ja taas artisti lopulta maksaa oikeustaistelut ja uusien systeemien käyttöönoton.

    http://www.iltalehti.fi/autot/201611242200031639_au.shtml
     
    Viimeksi muokattu: 24.11.2016
  13. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    Ollaanhan me suomalaiset aina olleet "aivan oma lajinsa" mitä autoiluun tulee; missään muualla ei ajeta näin kalliilla hinnoilla, näin vanhalla kalustolla.

    Ei vain tunnu menevän verottajalle näin 50+ vuoden kokemuksella perille että se *keppi* ei toimi, vaan se porkkana. Naapurissa on hyvä esimerkki miten halvemmilla autojen hinnoilla saadaan ihan luonnollisesti ne uudemmat autot kaduille.

    Suomessa vain nostetaan vanhojen iso-päästöisten autojen vuosikustannuksia eikä tajuta että ne rahat ovat kaikki pois uudemman auton ostamisesta tai ettei sillä tonnin pommilla ajavalla ole varaa uuteen alle 3v (joka tuntuu olevan se maksimi aika minkä auto- ja päästöverotus saa olla rauhassa jos *hyvä* tuuri käy) autoon...
     
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 496

    Täyttä asiaa. Kummallisesti naapurissamme myös liikenneonnettomuuksista aiheutuvat henkilövahingot ovat vähäisempiä, koska uudemmat ja turvallisemmat autot.

    Eipä tuota verottaja ymmärrä, aivan kuten ei ymmärtänyt niitä kamelinkuljetuskoppeja 80-90-luvuilla kun farkuista rakennettiin pakettiautoja.

    Meillä on keksitty ikiliikkuja: vähävaraiset etsivät keinoja kiertää verotusta ta. porsaanreikiä ja verottaja torppaa ne. Seuraus on se, että edelleen ajellaan ja muokataan vanhoja surmanloukkuja kun ei kenelläkään rahat riitä uudempiin.

    Omakin auto saavutti juuri maamme autojen keski-iän eli 12 v. Näillä näkymin tuolla ajellaan vielä vuosia ja rumennetaan tilastoja sekä leikitään oman hengen kustannuksella. Kyseinen primera on kuitenkin 90-luvun lopun suunnittelun tulos, joten turvavarusteet eivät enää ole ajan tasalla.
     
  15. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090

    Oma auto täyttää tammikuussa 19v enkä aio siitä luopua ennenkuin sitä ei ole enää järkevää korjata. Eli voi olla ensi vuonna tai 10v päästä.
     
  16. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    408
    Viimeksi muokattu: 24.11.2016
  17. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    408
    ""Suomessa vaihtoehtoina ovat joko verotusjärjestelmän uudistaminen tai käytäntö, jossa päästöjä aiheuttava maksaa siitä. Ilman merkittäviä rakenteellisia uudistuksia tavoitteisiin ei päästä", Berner arvioi.

    Vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistyminen edellyttää kehitysvaiheessa oleville teknologioille riskitukea. Hallituksen arvion mukaan tuen tarve on vuosittain noin 25 miljoonaa euroa vuodessa vuosina 2018-2021. Tuesta päätetään ensi keväänä."


    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-lisaa-rajusti-kaasu--ja-sahkoautoilua---reilu-tuki/UfMLcGY2
     
  18. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 910
    Eli käytännössä siis toteutuu tuo että päästöjä aiheuttava maksaa siitä. No itse ajelen omalla nyt 12v vanhalla autollani todennäköisesti vielä 2030 kun uudet on niin kalliita.
     
  19. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 496
  20. Laquel

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2009
    Viestejä:
    5 696
    Muuttukohan myös painon mukaan verotettavien verotus? Taino se on varmaa että nousee mutta kuinka paljon...
     
  21. Dotzki

    Rekisteröitynyt:
    24.06.2011
    Viestejä:
    446
    Pitääpäs laittaa vanha saabbi kuntoon. (Ei kattia tms) nii voi alkaa päästelemään kunnolla. Käyttömaksuahan tuosta kiskotaan vähemmän kuin 19v uudemmasta volvosta joka on nyt ajossa
     
  22. Patovaht

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2005
    Viestejä:
    266
    Itsekkin tuli ajettua vuosia ja vuosia autoliikkeestä ostetulla uudella autolla jonka vaihdoin aina 2-3 vuoden välein seuraavaan uuteen. Sitten aloin miettiä että perkelettäkö minä maksan joka kerta sen isoimman arvonpudotuksen ja lisäksi jo valmiiksi sikamaisen verotuksen päälle valtiolle autoveroa joka vaihtokerralla tuhansia euroja.

    Päätin että nyt riitti ja nykyisin alla on vm. -90 oleva Opel ja vm. -96 Chrysler. Kummastakaan ei valtio saanut minulta senttiäkään autoveroa. Ja niin kauan kuin järjetön autoveron kanto jatkuu, niin jos vaihtaa tarttee, niin vaihtuu johonkin toiseen vanhaan kottoseen. Molemmat tosin niin hyväkuntoisia että noilla ajaa seuraavan 10-15 vuotta helposti ja halvalla. Miinus Tsyslerin bensankulutus.

    Olisihan se kiva ajaa uudella ja turvallisella autolla, mutta penniäkään en autoveroa enää maksa, ennenkuin saadaan uusien hankintaan jotain järkeä. Jos ikinä saadaan.

    Vielä kun vuotuisen käyttöveron saisi jotenkin toistaiseksi vältettyä...
     
  23. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 235
    Tämähän olisi hieno uudistus! Laittasivat nyt vaikka 1000€ veron noille mörkömoottorisille autoille :) Itse maksaisin erittäin mielelläni sen ja ajelisin Porcheilla yms koska niiden hinnat romahtaisivat käsiin.
     
  24. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Eikös alkuvuodesta nyt muutu se ulkomaisten autojen verotus? Liisarihommat mielessä ja mistään ei oikein tunnu löytyvän mitään käytännön esimerkkejä mitä esim. perus liisariskeidailija säästäisi.
     
  25. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 496
    Itse olen samaa mieltä, joka ajaa paljon kuluttavalla niin saisi maksaa roimasti enemmän. Nythän tuo haarukka on aika kapea priuksen 100€/vuosi johonkin grand cherokeen 600€/vuosi maksuihin.

    En tiedä tuntuuko se liisarissa niin paljoa kun autovero ei sinällään ole kovin suuri.

    Jos se on 4000€ ja se olis tarkoitus jyvittää 11v käyttöiälle, kuten jossain oli maininta niin tekee tuon veron poisjäänti ainoastaan 30€/kk tai 363€/vuosi säästöä.

    Ihan eriasia sitten ovat nuo luksusautot joissa oikeasti sitä autoveroa on kymmeniä tai satoja tuhansia
     
  26. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Niin no ei sitä nyt ihan noin voi laskea. Jos jyvität esimerkkisi mukaan 4000 euroa 132 kuukaudelle se tekee 30,33 euroa. Sitten menet ja teet 2v liisarisopimuksen niin maksat vain tuon 24x30,33 euroa veroa.

    Nykyisellään vero maksetaan kokonaan. Toki osan saa "takaisin" jäännösarvossa.

    Mutta tosiaan en tiedä miten tuo tulee menemään niin fiksummat saa kertoa...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti