Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

  1. Calle

    Rekisteröitynyt:
    22.08.2003
    Viestejä:
    1 876
    Luulen kanssa että sähköautojen hankintaa subventoidaan suoraan tai vähintään niistä poistetaan kaikki verot. En tiedä onko järkeä, mutta ainakin tuosta saadaan hirvittävä ulina aikaiseksi, koska eihän mitään Tesloja kuitenkaan osta kuin se ~vaurain prosentti kansasta.
     
  2. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    Kaasuautoa olen jo pari vuotta harkinnut työmatka-autoksi nykyisen dieselin tilalle.esteenä ollut huono valikoima (lähinnä isokoneisia volvoja ja tsi vaggilaisia) . Saishan kaasulaitteiston jälkiasennuksena mutta pitäisi löytyä kohtuukulutteinen bensa-auto joka olisi riittävän mukava n. 120km/päivå motari ajoon.. dieseliinkin kaasun saa asennettua mutta laitteiston hankintahinta on niin korkea ettei ihan heti maksa itseään takaisin..
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 900
    Veikkaisin ennemmin että "porkkana" toteutetaan niin että sähköautojen vero pysyy ennallaan, mutta normi autojen verot nousevat reippaasti. Siinä sitä on sitten porkkanaa kerrakseen hankkia sähköauto.
     
  5. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Minusta tämä kuulostaisi myös todennäköiseltä. Se miten sitten tuo biopolttoaineiden lisäämisen tavoite toteutetaan, onkin mielenkiintoista. Nythän kaasu-/etanoliautoja ei juurikaan ole liikenteessä, joten näiden maahantuontia pitäisi lisätä, myös käytettyinä. Se miten tuohon saadaan porkkana, onkin jännittävää nähdä.
     
  6. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Autoverolain muutos lisää luksusautojen myyntiä Suomessa: Ferrarin hinnasta lähtee yli 100 000 euroa:

    Luxury Collection valitti EU-tuomioistuimeen jo kolme vuotta sitten syrjivästä vuokra-autojen verotuksesta tunnetun autojuristi Petteri Snellin kanssa. Lopputulos oli se, että EU:n vaati Suomea muuttamaan autoverotustaan vuokra- ja leasing ajoneuvojen osalta."

    http://www.iltalehti.fi/autot/201611100123945_au.shtml
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Toivottavasti tuosta seuraa myös ostettavien autojen kohdalla muutos. Mikähän on laskennellinen käyttöikä noille luksusautoille, jotta tuo veron määrä liisariin saadaan oikeanlaiseksi?
     
  8. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    10 vuotta.
     
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Mistähän tuo luku on tempaistu? Taitaa autokannan tänhetkinen keski-ikä olla 20v tienoilla?
     
  10. M3TAL_L0RD

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2007
    Viestejä:
    2 679
  11. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
  12. juhis.t

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    232
    Itsellä kyllä heti vaihtuis nykyinen maasturi kaasu maasturiin, kun kaasua oisvain järkevästi saatavilla. Isoista kaupungeista, kun sais edes kaasua, niin ois ihan käypä vaihtoehto.
     
  13. ddude

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Viestejä:
    1 544
    Toi 10 vuotta voi olla totuus:
    Vientipalautusta saa vain maksimissaan 10 v vanhoista autoista.
    Verotuksen PITÄISI olla peilikuva.
    Silloin 11 vuotiaan auton saisi tuoda 0% verolla.
    Tuon voimaan saattamiseksi pitää taas käydä kaikki oikeusasteet lävitse mutta prosessi on jo käynnissä.

    Iso sotku autoverotus edelleen...
    Toivotaan että tähän tulee joku oikea ratkaisu.
     
  14. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    Mistä isosta kaupungista ei saa kaasua tällä hetkellä? Gasumin karttaa kun katsoi niin kyllä se melko kattavalta näyttää.. ei asemia joka nurkalla ole ja välillä varmasti joutuu turvautumaan bensaan mutta luulisi aika hyvin jo pärjäävän
     
  15. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Tuo ajatus onkin mielenkiintoinen. Näen jo uuden oikeustaistelun tuosta alkavan, sillä totta vieköön tuollaisella liisari-vero-härdellillä tulee olla mahdollista tuoda 10+ vuotias auto ilman veroja tänne.

    Todellakin elämme jännittäviä aikoja tuon veron suhteen. Onneksi ei ilmeisesti tarvitse odottaa kuin tämän kuun loppuun niin saa tietää kuinka käy
     
  16. ddude

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Viestejä:
    1 544
    Niin toi 11 vuotiaan tai vanhemman tuonti ilman veroa pitäis onnistua ilman mitään leasing juttuja.
    Se mitä se vaikuttaisi tuohon leasingiin niin veron laskennallinen aika olis tietty toi max 10v.
    Mut alkaa olla autoverotus sellasta ydinfysiikkaa et uskon et on pakko tulla joku iso muutos joka aloittaa "puhtaalta pöydältä"
     
  17. juhis.t

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    232
    Katsoitko karttaa ollenkaan? Tuossahan on kaikki asemat vain etelässä. Esim. Kuopio, Oulu puuttuu, eikä pohjanmaallakaan oo ollenkaan tankkausta. Sit jos pohjoiseen kulkua, niin ei näytä sinnekkään olevan.
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 050
    Kaasulla ite ajellu jo vuosia. Bensaa tankkaillu 20€ muutaman kuukauden välein (ettei bensa vanhene) eli tankkia ei voi pitää täytenä.
    Varmaan seuraavaksi vaihtuu juuri mukavammaksi autoksi pitkille matkoille eli baanalle. Kuorma-autoksi rekattu tilavampi auto jolla hoituisi juuri siirtymät A-B.
    Kaupunkiin / töihin en juurikaan autolla ajele vaan menen polkupyörällä tai juosten & bussilla jo ihan treenin vuoksi niin jää työpäivän jälkeen aikaa muuhun, kuin turhaan treenaamiseen.

    Eli joku maasturi / paku (kuorma-auto) bensa V8:lla ja siirrän nykyisestä kaasupullot siihen niin ei tarvitse pulloja enää ostaa erikseen ja säästää pitkän pennin.
    Kuorma-auto myös siksi, että pelkästään bensa-autojen korkeilla veroilla säästää kuukausien polttoainekulut tuommosella V8 kuorkilla ja diesel autoihin nähden mennään lähelle sitten vuoden polttoainekuluja pelkkien verojen hinnalla.

    Jotain 10-12 euroa / 100km maksaa sellaisilla ajella riippuen ajaako 80-90km/h maantietä vai vähän kovempaa / eksyykö vähän kaupungin lävitse matkalla.
    Nykyisin tulee jotain 5000-6000 km autoilua vuodessa ja pyörällä poljin kevät-syksy välillä 7000 km.

    Seurailen siis vain mihin autoveromuutos menee kuorma-autojen osalta ja jos vuotuinen verovapaus pysyy niin sitten autoa vaihtoon nykyisestä pakufarkusta. :)
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2016
  19. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 050
    Maakaasu tuottaa poltettaessa noin 25% vähemmän Co2:sta, kuin bensalla ajaen esim. samalla ottomoottorilla samalla autolla ajaen koska sama energia tuotettuna tulee 25% vähemmän Co2 päästöjä.. Co2 taas on myrkytöntä ja ihmisten kannalta tärkeämpää on pienhiukkaset ja muut myrkylliset päästöt pakokaasuissa jotka sitten putoavat aikalailla olemattomiksi metaania poltettaessa, kun verrataan dieseliin ja bensaan. Mielestäni nämä päästöt ovat ne merkityksellisimmät etenkin ruuhkaisilla alueilla ja suurkaupungeissa eli verotusta voisi hyvinkin rukata polttoaineisiin mitkä ovat ns. myrkyllisiä poltettaessa tai ympäristöön joutuessaan.

    Myös öljynpumppaus kuljetus jalostus jne. tuottaa päästöjä valtavasti sekä aiheuttaa luonnonkatastrofeja jotka ei ole ongelma esim. biokasun tuotannossa vaan sitä voidaan tuottaa ympäri maaseutua myös.

    Fiksuimpana näkisin Suomeen hybridin jolla poltetaan biokaasua tuottaen sähköä sen sähkömoottoreille ja myös pistokkeesta ladaten eli ajetaan kaikki lyhemmät ja vaikka 100km suunta matkastakin vaikka 50km sähköllä kunnes 25-30km matkalla kaasua poltetaan sähköä tehden. Kokonaisuudessaan siis 70-75km sähköllä / 100km.

    Ne jotka polttelee yhä saastuttavia & myrkyllisiä polttoaineita kustantavat sitten veronkeruun :)
    Kävi miten kävi niin aikalailla sama itselle, koska autoilun hinta ei itseä ihmeemmin kosketa...
     
  20. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Live Oy:n puitteissa kerätyillä maksuilla voitaisiin myöhemmin rahoittaa maamme liikenneverkon ylläpito. Samalla olisi mahdollista poistaa myös kansalaisia yli 50 vuotta kaihertanut autovero.

    Liikenneverkkoyhtiöön liittyvät suunnitelmat ja lainvalmistelu on vielä pahasti kesken, joten aiheeseen liittyviä suurempia poliittisia ulostuloja ja julkisia suunnitelmia voineekin ennakoida aikaisintaan ensi vuoden keväälle. Liikenne- ja viestintäministeriön aiemmin julkaisemien tietojen mukaan liikenneverkkoyhtiö Live Oy voisi aloittaa toimintansa päivämäärällä 1.1.2018."

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954164.html
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2016
  21. Hemek

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2008
    Viestejä:
    1 480
    Mikä tää helvetin sähköauto hössötys on taas menossa, samanlainen oli vuosituhannen vaihteessa ja yhtäkkiä hautautui vähin äänin. Taloyhtion tolpissa voi edes pitää sisätilalämmitintä (lohkon lisäksi) ilman että pimenee koko paska niin lyödäänkö siihen sitten 10 sähköautoa latautumaan vai uusitaanko kaikki tolpat ja jutut samaan sykkyyn:o
     
  22. Mailbag2

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    349
    Kyllä niihin tolppiin uusitaan tekniikkaa pikkuhiljaa, omassa kerrostaloyhtiössä on jo tulevaisuuden budjettiin varattu tuo tolppapaikkojen muutostyö sähköauton lataukseen sopivaksi.
     
  23. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Varmaan näitäkin pohditaan kolmessa suuressa kaupungissa, mutta siellä missä latausta oikeasti tarvitaan ja välimatkat on pitkät - tuskin. :D

    Kai tässä on taas joku salainen Valtioneuvoston Kairausmuistio jo tehty; ensin hommataan kaikille sähköautot vaikka väkisin ja sitten nostetaan veroja ja kustannuksia. Samoin kuin dieseleiden kanssa... :D
     
  24. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Hallitus haluaa vauhdittaa pienipäästöisten autojen yleistymistä uusilla tukitoimilla. Ylen useasta lähteestä hankkiman tiedon mukaan hallitus pohtii 100 miljoonan euron tukipottia sähkö- ja biokaasuautojen hankintaan vuosille 2017–2020.

    Toisaalta hankintatuki ei ole hallituksen ainoa vaihtoehto tukimuodoksi. Vaihtoehtona kaavaillaan myös laajaa autoverouudistusta. Tätä on pohdittu liikenne- ja viestintäministeriössä, mutta asian valmistelu on vielä kesken."

    http://yle.fi/uutiset/3-9302516
     
  25. j1m2

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 792
    Pahoin pelkään että tulee taas perinteinen keppi ja porkkana,muutama prosentti saa porkkanan ja loput yli 90% saavat keppiä sähköautojen takia.
     
  26. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Jos tuo 100 miljoonaa suunnataan vain muutamalle prosentille niin äkkiä se kasvaisi isommaksi kuin muutama prosentti.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti