Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. thuttu77

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    471
    Noinhan se on, Omassa esim on 3 eri paikassa kilometrit ja niiden täytyy synkata 60km sisään tai syttyy pallura matkamittarin viereen no on noita komponentteja joskus tullut vaihdettua ja kaikki niistä on saanut kilsat koodattua saman pistokkeen kautta.

    Suurimpana toi kyllähän vikakoodit on pakko saada itse lukea ja autonsa huoltaa (Näin minäkin olen tehnyt viimevuodet koska on huolloista vaan paskoja ja erittäin paskoja kokemuksia) pl, ökykallis merkkihuolto jossa vaan vanhan auton arvoon nähden ei voi kaikkea teetättää.
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2016
  2. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090

    Vähän riippuu millainen palikka tuo sitten olisi toteutuessaan. Firman autossa saisi paikantimen pois päältä ihan nyppäämällä sen sulakkeen pois :D

    Lisäksi oma lukunsa olisi tuon palikan tietoturva. Jos se kerta lähettää tietoja johonkin niin sen on oltava jotenkin yhdistettävissä tietokoneeseen. Vaihtaa paikantimen lähettämään tiedot johonkin muualle kuin mihin pitäisi niin senkus on päällä eikä jammeria tarvita
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Villi arvaus on että jotain "pikkaisen" kehittyneempää ja enemmän "tamper prooffia" olisi tulossa kun kyse on veroista.

    Tosin fiksuin varmaan, autoihin joista kilsat voi lukea OBD:stä, olisi laite joka lukee niitä päivittäin ja lähettää verottajalle langattomasti matkapuhelinverkon kautta. Harvempi haluaa disabloida autonsa mittaria tai ruuvata sitä joka päivä... :D
     
  5. thuttu77

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    471
    saati sit x kertaa päivässä tapahtuva siirto tai random aikaan josta ei voi päätellä onko tehty ja koska on seuraava ja jos lukema pienempi kuin edellinen = iso sakko
     
  6. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Minusta on vain turhaa monimutkaisuutta tuollainen GPS-seuranta. Miksei vaan laiteta polttoaineen hintaan kaikki autoilun verot? Se olisi kaikkein yksinkertaisin systeemi, jossa maksetaan juuri sen verran miten paljon kukakin ajaa ja miten paljon se auto kuluttaa. Eikä tarvitse edes miettiä hankalia yksityisyyskysymyksiä kuten GPS-seurannassa.

    Joo, ainahan voi tankata jossain Venäjällä, mutta niinhän jengi tekee jo nytkin. Eikä sellaista systeemiä olekkaan mitä ei voisi kiertää.
     
  7. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Jos halutaan kasvattaa sähköautojen määrää kymmenillä - sadoilla tuhansilla (EU:ssa), ilman että samalla verotetaan esim. kodin ja yritysten sähkön käyttöä, niin pakko siellä on joku kilometriseuranta olla.

    Samoin myös kaasuautot, jne jäisivät ulos verotuksesta ainakin osittain (tarpeeksi veroa kaasulle niin helpompi ottaa grillin vierestä pullo autoon :D ).

    Ei siinä GPS:ää tarvita jos kilsoja seurataan lähes reaaliajassa, tms. Samalla saadaan sitten jotain vertailua esim. kilometrikorvauksiin kun autolla ajetut kilsat ovat jo valmiiksi tiedossa verottajalla ja käyttäjä vain varmistaa ne, tai mikä osa on korvattavaa ajoa...
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Tuo vain tekee mahdottomaksi erilaisten vyöhykkeiden käytön. Kuten pysäköinnissäkin on keskustassa kalliimpia alueita niin eiköhän tuollakin pyritä siihen, että voidaan tietyt tiet laittaa kalliimmaksi ja ohjata porukkaa välttämään vaikkapa keskustassa ajelua?

    Miten olisi Faradayn häkki siihen gps-kikkulan ympärille?
     
  9. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Eiköhän nuo laitteet ole jo suunniteltu valmiiksi ja jotkut poliitikot mukana taustalla yrityksessä joka noita valmistaisi ja sormet syyhyten odotellaan tilintekoa. Laitteilla voi olla myös joku lisenssi-tyylinen ratkaisu ja helpottaa lampaille parin sadan euron laitteen myyntiä 9€/kk sopimuksella pariksi vuodeksi ja laitteen saa omaksi sen jälkeen tai suomen tapauksessa joutuu hankkimaan uuden "paremman".

    Laitteet tulee varmasti olemaan realiajassa toimivia. Koska ei lisää juurikaan kustannuksia lähettääkö kerran päivässä datan vai realiaikaisesti. Onhan siinä se kyttäysaspekti myös mukana, niin näkee missä liikkuu, milloin ja missä auto milloinkin parkissa. Lisäksi ehkä se tärkein, eli kuinka kovaa olet ajanut, jolloin siitä tulee sakkoautomaatti samalla.


    Reaaliaikaisen laitteen häirintä jammerilla tai pois kytkentä näkyy tietenkin vastapäässä johon data lähetetään. Toki on tilanteita jossa signaali luonnostaan katkeaa, esim talli/parkkihalli, tunneli yms.

    Mutta jos ajatellaan että nyt on käytössä rekkareita lukevat kamerat ja näillä paljastuu liikenteen seasta haku hakupäällä olevat henkilöt ja katsastamattomat tai veroja perässä olevat autot. Niin ei kovin kummoista koodin pätkää tarvia jotta kamerat vertaa rekkaria sijaintiin joka kyseisen auton gps mokkula antaa ja jos eis täsmää niin ruudulle tulee häly ja poliisin helppo poimia nämä. En tiedä kuinka toimisi yhteen kamera tolppien kanssa, tai muiden kameroiden.

    Omasta mielestä ehdoton ei gps systeemille. Jos pitää valita niin autovero pois ja käyttömaksuksi 300€ euroa per auto, oli sitten sähkö, kaasu tai 300g päästävä v8. Polttoaineen hintaa ylöspäin jolloin enemmän päästävien autojen kulut on suuremmat ja esim sähköautolla olis halvempi/ekologisempi ajella, tai muilla melkein päästöttömillä.
     
  10. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 364
    eiköhän tuohon tulis joku automaatti että mokkula haistelee että koska liikutaan ja jos liikutaan suomen alueella yli x -minuuttia ilman että dataa siirtyy, niin mokkula katkaisee autosta virrat ja soittaa poliisille, joka käy takavarikoimassa auton valtiolle veropetoksesta, tai jos signaali on kokonaan poikki, niin tulee arvioitu veroseuraamus kymmenkertaisena ja joutuu itse järjestämään ajoneuvon uudelleenkäyttöönoton.
     
  11. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    No, eikös toi olisi juuri hyvä kannuste sähköauton hommaamiseen? Sitten kun sähköautoja on +50% jengistä niin sittenhän verotusta voitaisiin miettiä taas uudestaan. Helpompihan tuollaista verotusta olisi muuttaa verrattuna siihen että autoihin asennettaan GPS-laitteet ja muutaman vuoden päästä koko systeemi muuttuu.

    Kaasuautot onkin sitten hankalampi. Mutta eiköhän niiden kohdalle toimisi sama kuin dieselin ja polttoöljyn kanssa eli kyllä suurin osa ostaa tunnollisesti samaa ainetta eri tuutista kovempaan hintaan. Muutenkin kaasuautot on pieni vähemmistö ja tuskin se siitä tulee muuttumaan.
     
  12. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 900
    Uusissa autoissahan alkaa melkeen kaikissa joku GPS olemaan? Ja kun automaattiohjautuvat autot yleistyvät niin sitten viimeistään. Voisi siihen asti ainakin lykätä tuota gps pohjaista veroa, että sen saisi hoidettua ilman mitään lisäpalikoita suoraan auton tiedoista.

    Tosin voi olla hankala saada järjestelmää joka ymmärtää kaikkien autojen lähettämää dataa, kun kumminkin kaikilla automerkeillä on omat systeeminsä?

    Helpoinhan tuo vero olisi polttoaineeseen laittaa, mutta tosiaan sitten tankataan ulkomailla ja maalaiset itkee kuinka kallista kun on kumminkin pakko ajaa jne.

    Aluejaonhan voisi kumminkin toteuttaa niinkuin Tukholmassa on, eli kamera systeemi johonkin sisääntuloväylille kaupungeissa. Loppujen lopuksi kumminkin aika vähän alueita joissa autoliikennettä on liikaa. Pienempien kaupunkien keskustat tuskin mahdottomasti koskaan ruuhkautuvat?
     
  13. TheThh Banned

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Viestejä:
    7 266
    Helvetin hienoa. Kiinnosta vittuakaan maksella muiden autoilua. Kaikki vähennykset pois
     
  14. 5ohjo

    Rekisteröitynyt:
    15.04.2003
    Viestejä:
    378
    Oikeaan suuntaan ollaan menossa. Pitkällä aikavälillä tällä olisi hyviä seurauksia.
    Ei yhteiskunnan tarvitse tukea 100 km työmatkoja. Väestöä pyritään kasaamaan kasvukeskuksiin ja tällä saadaan hyvin kannustusta myös siihen suuntaan.
    Sitten on näitä kavereita, jotka tienaa 100 euroa päivässä pelkästään kilometrikorvauksilla.:D
     
  15. ts.

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2011
    Viestejä:
    1 360
    Toisaalta, autoilun kulujen suuruus on sekin täysin keinotekoinen, joten kuka tosiaan makselee mitäkin... (minulla ei ole tässä omaa lehmää ojassa, sillä en saa näitä vähennyksiä, enkä käytä omaa autoani työntekoon).
     
  16. Puha Jarhiala

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2015
    Viestejä:
    261
  17. taxman

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Viestejä:
    3 149
    Eikö valtio juuri todennut, että ihmisen tulee ottaa töitä vastaan jopa 100 km päästä, kunhan edestakainen matka kestää alle 3 tuntia. Täten valtion on syytä myös osallistua matkakustannuksiin. (Vaihtoehtoisesti valtio voisi jättää työehdoista sopimisen työntekijän ja yrityksen välille, ja maksaa työttömyyskorvausta, mikäli ihminen ei löydä sellaista työtä, jota on valmis ottamaan vastaan [tai yksinkertaisemmin: valtio voisi vain maksaa perustuloa {"menneiden sukupolvien teknologienkehityksen osinkoa"} ilman ehtoja]).
     
  18. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Näinhän se menee. 6 miljardia suunnilleen autoilijat maksavat näiden viherhippien unelmaa.
     
  19. konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    4 165
    Polttoaineveron korotus on kyllä aivan järjetöntä, jo nykytasolla se vaikuttaa ihmisten matkusteluun ja on pois muusta kulutuksesta. Useat pienituloiset vanhemmatkin on kusessa, kun joutuvat lapsia kuskailemaan harrastuksiin ja ties minne ja polttoainetta kuluu.
     
  20. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Lisäksi autottomat eivät ymmärrä että myös heidän kustannukset nousevat kun autoilu kallistuu. Tavaraa ei toimiteta kauppoihin ym. jalkapelillä
     
  21. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 778
    Kuinka makselet muiden autoilua? Autoilijat maksavat sinun junailusi, bussiuluisi, kävelysi, pyöräilysisi.
     
  22. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Bernerin mukaan poistuvia menoja vastaavasti voitaisiin laskea autoveroa, ajoneuvoveroa tai polttoaineveroa.

    – On tarkoitus käydä asiasta keskustelua alkuvuonna ja tehdä mahdollisesti päätöksiä kehysriihessä maaliskuussa
    ."

    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001933358.html
     
  23. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Noniin, eli siinä myönnetään että asiakasmaksut tulevat nykyisten verojen ja maksujen päälle. On tämä hieno valtio yrittää elää
     
  24. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Yhtiö rahoittaisi toimintansa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, jolloin osaa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista voitaisiin alentaa tai ne voitaisiin poistaa kokonaan.

    Autovero ja ajoneuvovero ovat kuitenkin todennäköisiä kohteita, sillä juuri muita vaihtoehtoja liikenneverojen puolella ei ole.
    "

    http://www.hs.fi/kotimaa/a1476765722401
     
  25. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
  26. itarumaa

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2013
    Viestejä:
    918
    Laskinko oikein kun 10cnt km ja keskimääräinen ajosuorite olis 1800e / vuosi?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti