Liikenteen verotuksen tulevaisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. ddude

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Viestejä:
    1 544

    Noilta alueilta käydään jo nyt tankkaamassa rajan yli ja jos ero olisi vaikka 40snt litralta voisi henkilöautolla
    säästää 25€ /tankkaus.
    Itse en jaksaisi kovin pitkältä ajaa tuon säästön takia.
    Venäjällä hyöty on suurempi, tosin siellä noi rajamuodollisuudet taitaa edelleen olla sellaiset että käynti ei ole mikään 30 minuutin homma.

    Raja-alueella asuu kuitenkin niin vähän Suomen asukkaista että minusta vaikutus kokonaisuuteen on mitätön.
    Vähän sama homma kuin viinanhaku Tallinnasta: Täältä Pk seudulta hommassa on vähän ideaakin jos on juhlia tms. mutta en mä nyt mistään Tampereen pohjoispuolelta lähtisi Tallinnaan kuin ehkä ihan poikkeustapauksissa.

    Imatralla ja Torniossa molemmissa asluku on noin 20000.
    Jos laskee että kokonaisuudessa 100000 on mahdollisuus käydä tankkaamassa ulkomailla ollaan varmaan aika lähellä.
    Tuo on kaikista Suomalaisista alle 2%, nuokaan varmaan kuitenkaan pysty joka kerta käymään rajojen ulkopuolella.
    Vaikutus siis musta aika mitätön.
     
  2. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Hups, liika on liikaa.

    Mutta kyllähän viimepäivien uutisoinnit voi vähän jarruttaa loppuvuoden autokauppaa. Piti se emännänkin auto vaihtaa uuteen, mutta ehkä parempi odottaa alkuvuoteen ja katsoa sitten uudestaan - ellei tässä nyt mitään ihmeempää tapahdu loppuvuonna...
     
    Viimeksi muokattu: 17.10.2016
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Mitäs jos nyt lukisit (ja ymmärrät) ensin sen tekstin ja sitten vasta kommentoit?

    protip: jos jompikumpi kohtien 1) ja 2) edellytyksistä täyttyy ("ja:lla" puhutaan siis kohdista ei ehdoista, ehto on se jompikumpi)
    protip2: ...kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön tai... (tämä oli siinä mitä lainasit minun tekstistä joka oli siitä pdf:stä)
     
  5. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    Mikäli haluaa varmistua siitä ettei joudu maksamaan ylimääräisiä veroja, niin kannattaa odottaa ainakin 1.1.2018 saakka. Siihen mennessä kun tuon suunnitellun liikenneverkkoyhtiön toiminta on suunniteltu aloitettavaksi.

    "Hankkeen aikana selvitetään voisiko valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtionyhtiö. Tavoite on, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa."

    https://www.lvm.fi/live
     
    Viimeksi muokattu: 17.10.2016
  6. axxu-

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2007
    Viestejä:
    800
    Tarkoitin siis että täytyy olla 6tkm ajettu sekä 6kk vanha että autoa ei laskettaisi uudeksi. 9kk vanha 5800 ajettu -> uusi auto. 4kk vanha 7000 ajettu -> uusi auto.

    Onhan tuolla tuo yksi esimerkkikin:

     
  7. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    Kerrataan vielä:

    "Nykyisistä auto- ja ajoneuvoveroista ollaan tietojen mukaan luopumassa. Ne aiotaan korvata uusilla asiakasmaksuilla.

    Suunnitteilla on erillinen liikenneverkkoyhtiö, jonka rahoitus haalittaisiin kasaan autoilijoilta kerättävinä asiakasmaksuina, jotka ilmeisesti porrastetaan ajoneuvon päästöjen tai käyttövoiman mukaan.

    Autoilijoilta kerättävillä uusilla maksuilla kustannettaisiin tieverkon ylläpidon lisäksi ilmastotoimet ja älykäs liikenne. Liikenteen energiatehokkuutta halutaan parantaa ja liikenteen automaatiota lisätä sekä helpottaa etätyön tekoa ja etäasiointia.

    Autoveron poistolla pyritään uusimaan autokantaa. Tavoitteena on, että uusien henkilöautojen päästöt olisivat lähellä EU:n keskiarvoa ja Suomessa olisi vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030
    ."

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...tyosuhdeautoilijoille-luvassa-keppia/a7gGtcxd
     
  8. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    "Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää parhaillaan auto-, ajoneuvo- ja polttoaineverojen korvaamista ns. asiakasmaksuilla. Päätöksiä on ministerin mukaan luvassa jo keväällä.

    Tarkempaa virallista tietoa maksuista ei ole, mutta Kauppalehden tietojen mukaan ne porrastettaisiin mahdollisesti autojen päästöjen ja käyttövoiman mukaan.

    Liikenneverkon käyttöä valvottaisiin mitä ilmeisimmin digitaalisesti, sillä Bernerin Lapin kansalle antaman lausunnon mukaan ”fyysisiä tietulleja ei olla harkitsemassa
    ."

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001931979.html
     
  9. Jeppe111_

    Rekisteröitynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    414
    Eli taustalla Pariisin ilmastosopimus ja EU-komission Suomelle asettamat tiukat päästötavoitteet:

    "Euroopan komissio on julkaissut ehdotuksen vuoteen 2030 tähtäävästä ilmasto- ja energiapaketista. Paketti sisältää mm. taakanjaon ei-päästökauppasektorille kuuluvista päästövähennyksistä sekä tiedonannon vähäpäästöisestä liikenteestä.

    Taakanjakopäätöksessä Suomen kasvihuonekaasupäästöjen vähennystavoitteeksi on ehdotettu 39 % vuoden 2005 tasosta.

    - Nyt sovimme kansallisella tasolla miten Suomen päästötavoitteisiin on mahdollista päästä kustannustehokkaasti. Jatkovalmistelussa selviää millä sektoreilla ja mihin toimenpiteisiin ryhdymme, arvioi ministeri Anne Berner.
    "

    https://www.lvm.fi/-/komission-tied...valikoima-liikenteen-paastojen-vahentamisek-1
     
  10. Shakal

    Rekisteröitynyt:
    08.07.1999
    Viestejä:
    87
    Kyllä se nyt aika vakio on että kaikki tällainen paska mikä lisää kustannuksia tavan tallaajalle, toteutuu. Kohta on autoissa gps seurannan lisäksi vaaka, ettei vahingossa kierretä maksuja pimeillä kimppakyydeillä.
     
  11. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Ja Suomi pelastaa koko maailman näillä ilmastotoimilla. Kasvihuonepäästöt my ass vrt. muu saastutus muualla maailmalla. Enkä ekohippeile.
     
  12. Galaxy

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Viestejä:
    1 963
    Tapahtui mitä vaan niin käytännössä autoilun kokonaiskulut ei voi aivan älyttömästi muuttua. Siis vähän samaan tapaan kuin jostain 8€ lapsilisän muutoksesta oltiin aivan rikki ja "koko" Suomi oli raivoissaan. Esim. itsellä autoilun kaikki kulut lukuunottamatta arvonalenemaa on pyörinyt about 21€/100km tuntumassa viimevuodet. 15tkm ajosuoritteella vuodessa siis noin 3150€. Pitäisin realistisena asiakasmaksuihin siirryttäessä sellaista 10-15% korotusta eli 315-500€ extraa vuodessa näillä tiedoilla.

    Tämä siis yleisenä korotuksena joka tungetaan sekaan kerran jotain muutoksia tehdään. Jos autovero lisäksi poistetaan niin sehän pitää kattaa auton elinikänä. Jos elinkaareksi sovitaan 15 vuotta ja keskihintaisen auton autovero nyt on about 5k€ niin tästähän päästään 5k€/15= 333€/vuosi.

    Pyöristetään vähän niin nämä yhteen laskettuna oletan että oma autoilu kallistuu noin 700€ vuodessa, 60€/kk. Kehitys kehittyy jne. Tämä siis uuteen malliin siirryttäessä ns. vanhalla autolla josta on jo verot maksettu. Summa tietysti muuttuu jos hankkii uuden auton vasta muutoksen jälkeen koska saa ostaessa etua.
     
  13. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Tässä kohtaa olisi tietenkin mahdollisuus muuttaa sitä "reilummaksi", eli se olisi enemmän kilometripohjainen.
    Eli vähän ajavalla taloudella se muuttuisi pienemmäksi ja taas enemmän ajavat joutuisivat maksamaan sen alennuksen - varsinkin jos kerran kilometrikorvauksiin ei olla koskemassa.

    Tosin odotan samalla että ensimmäinen lehmien lento suoritetaan Malmin kentältä...

    Toiveena tietenkin olisi että veron poisto samalla pudottaisi autojen keski-ikää siitä itä-blokkimaisesta 12 vuodesta vaikka jonnekin 8-vuoteen. Samalla tulee vähemmän paineita pelastaa maailma kasvattamalla suomen kuormaa maailman päästöjen vähentämisestä. Mehän täällä sitä eniten maailmassa päästellään, samalla kun Intiasta ja Kiinasta nousee ilmaan vain ruusun tuoksua ja he viis veisaavat oman kilpailukyvyn tahallisesta rampauttamisesta... :rolleyes:
     
  14. thuttu77

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    471
    Tähän on pakko todeta että melkein kaikissa digitaalimittaristolla varustetuissa autoissa muutoksen voi tehdä alle 5min suoraan diagnostiikka pistokkeesta voi olla pikkasen hankala estää moista.
     
  15. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Eikä ole. Sinetöidään diagnostiikkapistoke.
     
  16. thuttu77

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    471
    1) Pakkohan sinne on vikakoodit päästä lukemaan yms,
    2) Kauanko luulet että menee päästä diagnostiikkaan sisään muualta kun pistokkeesta sehän on vaan liitin? kyllä sinne väylälle pääsee monesta muustakin paikasta kun tietää vähän mitä tekee.
     
  17. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    1) Juu. Valtuutetut korjaamot voi sen tehdä ja sinetöidä uudestaan.
    2) Varmastikin pääsee, mutta hidastaa se ainakin vähän.
     
  18. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Loppuu se turha huolloissa ramppaaminen ja vikakoodien lukeminen. Eiku - SääntöSuomessa (tm) tietenkin jokaisella korjaamolle myydään sinettejä ja vaaditaan SinettiDirektiivit 3 vuoden välein.

    Loppuu vain se oma vikakoodien lukeminen, autosoftien käyttö (android, erilliset palikat, jne)...

    Ainoa millä tuo estetään on katsastuksissa, huolloissa, jne kerättävät kilometritiedot. Vaikka ne on helppo rukata ne mittaristot, niin "paremmissa merkeissä" kilsat on muuallakin kuin mittarissa (tietokoneen eri modulit, avaimet, jne). Toki kilsojen rukkaamisesta tulisi heti maan tapa jos mittaristo alkaisi olemaan verotuksen peruste...
     
  19. Schyss_Dr

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2008
    Viestejä:
    55
    Pdöh..matkamittari ei ole pakollinen varuste eikä sen tartte toimia...lisäksi se saattaa helposti heittää vähintään yhtäpaljon kuin nopeusmittarikin
     
  20. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Äkkiäkö siitä lakimuutoksella sellainen tehdään ja kalibrointipakko päälle.
     
  21. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Kyllä niistä "paremmissakin" merkeissä kilometrit onnistuu muuttamaan ilman, että siitä mitään huomaisi jälkeenpäin... Vaatinee enemmän vaivannäköä kuin pelkkä perinteinen ajomäärän muokkaus.

    En usko että kilometrien tarkistamista muualta kuin mittaista katsomalla on mahdollista lähivuosina tehdä. En osaa arvioida montako katsastusasemaa suomessa on, mutta sanotaan tuhat ja inssejä kolmen-neljän kertainen määrä. Ei noita niin vaan kouluteta jokaisen merkin erilaisiin menetelmiin. Lisäksi laitehankinnat olisi liian suuret hyötyyn nähden. Katsastuksen hinnat nousisi liikaa ja auto kannattaisi lähteä huoltamaan ja samalla katsastamaan viroon, vaikka vähän kauempaakin kuin kehä3 sisältä. Samalla viinat yms, niin reissu vielä kannattavampi. Yleismallin testereillä auton tutkiminen on sama kuin katsoisi sitä lukemaa mittaritaulussa...

    Jos ajettuja kilometrejä ruvetaan verottamaan, niin vaihtoehtoja on kaksi. Katsotaan lukema mittarista vuosittain (tosin tämä vaatii sitten uusien autojen käyttämisen konttorilla ennen kuin katsastus ajankohtainen).
    Tai se todennäköinen vaihtoehto jossa jokaiseen autoon pakotetaan hankkimaan gps laite joka määrittää ajetun matkan ja paikan, jolloin suunnitellut porrastukset teiden/alueiden välillä toteutuu.
    Tekniikka on jo nyt olemassa millä narahtaisi jos ajaa gps blokattuna.
    Jos tulisi pelkkä mittarilukeman tarkistus, niin varmaan sanktiot mittarin ruuvauksesta tai laiteiden käytöstä/hallussapidosta olisi verrattavissa tutkanpaljastimeen ja liikennekäytöstä poistetulla autolla ajoon, tai kovemmat että pelote olisi vielä suurempi.
     
  22. a85

    Rekisteröitynyt:
    04.09.2000
    Viestejä:
    930
    Kyllä se GPS seurantaboxi tulee pakolliseks joka autoon, jos kilometrejä aletaan seuraamaan. Matkamittareita on niin helppo rukailla eestaas vaikka olis millaset sinetit siellä. Paras olis OBD väyläsiin autoihin lisäpalikka joka tallentaa alkuperäset kilometrit ja laittaa tilalle halutun lukeman. Sitten katsastuksen jälkeen voisi palauttaa taas kilometrit oikeiksi jos näin haluaa.
     
  23. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 090
    Jos joku seurantaboksi autooni tulee niin voi olla että sinne asentuu samalla GPS-Jammer. Sitten voi levitellä aina kerran vuodessa käsiä ja ihmetellä kun ei tuo paska toimi
     
  24. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    Ja juuri kun saatiin omistajanvaihdoksessa konttorilla käyminen tarpeettomaksi, niin sitten tarvitsisikin viedä koko hiton auto sinne konttorille, että saadaan kilometrit talteen? :D On kyllä täysin järjetön idea, että katsastuksessa otettaisiin kilometrit ylös ja niiden mukaan verotettaisiin. Miksi keksiä pyörää uudelleen kun meillä on jo olemassa yhdistetty kilometreihin ja päästöihin perustuva vero, jota on mahdoton huijata (pl. polttoöljy) ja se kulkee nimellä polttoainevero.
     
  25. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Tuosta luultavasti saisi vähintään samat sanktiot kuin nykyään ajoneuvoveron maksamatta jättämisestä.

    Lisäksi blokkerin tunnistamiseen löytyy jo kannettavia laitteita, joten esim. kameratolppaan tai poliisiautoon olisi helppo laittaa laite joka tunnistaa koska blokkerisignaalia lähetetään. Lisäksi tietenkin oma naviointi autossa tai kännykässä ei toimi, eli esim. kameratolppa -varoitukset, ym. jäävät unholaan kun laite on käytössä.

    Fiksu laite luultavasti havaitsee myös itse häirinnän tyyliin "hei, mulla on virta päällä mutta auto ei taaskaan ole liikkunut tuntikausiin / signaali on ollut kadonneena pitkään". Eli saisit selittää verottajalle miksi autoa on "tyhjäkäytetty" 5 tuntia putkeen katoksessa ilman GPS signaalia tai miksi se on ollut "taas rikki" kuukausia ilman että olet korjannut sen.

    Monimutkaisempi, mutta fiksumpi tapa olisi väärentää signaali; tällöin voi esim. HKI-Oulu -reissun ajaa niin että auto kuvittelee ajavansa muutaman kymmenen kilsaa HKI -päässä päivän aikana. Mutta tällaisia systeemeitä ei eBaystä saa tilattua...
     
  26. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Mites sähköautot? Sähkön hinnan pitäisi nousta reilusti korkeammalle että sama veromäärä kerätään.
    Muutenkin ihan skeidaa näitä esitellä vihreällä aattella, kun oikea syy on se maksimaallinen rahojen kuppaus.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti