Liikenteen verotuksen tulevaisuus (uusi tiemaksu 28.2.2018..)

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hanzamann, 06.01.2011.

  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    Sopii kyllä, ainakin kun otsikkoa katsoo...

    Väkisinkin mietityttää, että mitä näillä uudistuksilla ajetaan takaa? Tulee aivan mieleen vakuutusmaailma, jossa vuosi vuodelta kilpaillaan halvemmilla hinnoilla, mutta samalla heikennetään kuluttajan kannalta vakuutusehtoja. Lopulta ollaan tilanteessa, että artisti maksaa, muttei oikeasti saa mitään turvaa. Liikenteen tapauksessa mennään varmaan kohta YLE-veron tyyppisen ratkaisuus, että kaikki maksavat, vaikka olisivat sairaalassa vuodepotilaina ja kykenemättömiä käyttämään liikenteen palveluita...
     
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    Tänään 10 jälkeen selviää päälinjat:

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/h...sisi-hyvatuloisia/?shared=783855-4931f637-500

    Romutuspalkkioiden paluu autokannan uudistumisen kiihdyttämiseksi näyttää olevan lykkääntymässä, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

    Päästöleikkauksia pohtineen liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla istuneen parlamentaarisen työryhmän väliraportti oli HS:n mukaan tiistai-iltana viimeistelyä vailla. Työryhmän pitäisi hyväksyä raportti keskiviikkona kello 10 mennessä, minkä jälkeen ministeriö julkistaa raportin päälinjat.

    Ministeri Bernerin tavoitteena on viedä työryhmän esityksiä noin 16 miljoonan euron edestä jo ensi vuoden budjettiesitykseen.

    Yhtenä toimenpidevaihtoehtona on ollut esillä romutuspalkkion paluu vauhdittamaan autokannan uudistamista. Pari vuotta sitten käytössä ollut romutuspalkkio oli suhteellisen onnistunut kokeilu, koska se sai monet vaihtamaan vanhan autonsa uudempaan.

    HS:n tietojen mukaan romutuspalkkiota ei ole haudattu. Sen toteutus kuitenkin lykättäisiin tuonnemmaksi markkinahäiriöiden pelossa.

    Myös sähkö- ja kaasuautoille on pohdittu hankintatukea, mutta joitakin työryhmän jäseniä kaivelee se, että tuki suosisi varakkaita, koska sähköautot ovat kalliita.

    EDIT: Tulipa susi uudistus...Ei noilla tiedoilla saati toimilla paljoa autokantaa uusita.

    http://www.is.fi/autot/art-2000005345943.html?ref=rss

    Bernerin työryhmän väliraportti julki – luvassa mm. hankintatukia sähköautoille ja verotusmuutoksia
    [​IMG]
    - Päästövähennystoimet on pyritty kohdistamaan tasapuolisesti niin, että vaikutukset elinkeinoelämälle, eri alueille ja liikkujaryhmille olisivat kohtuulliset, kertoo työryhmän puheenjohtaja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. (KUVA: Tuomas Selänne)

    Julkaistu: 30.8. 10:50

    LIIKENTEEN TULEVAISUUS
    Liikenteen päästöjä halutaan väliraportin mukaan vähentää mm. tukemalla vähäpäästöisempää liikennettä sekä tekemällä vero- ja sääntelymuutoksia.
    Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) vetämä työryhmä esittää mm. vuosille 2018-2021 ajoittuvaa täyssähköautojen hankintatukea sekä kaasu- ja ns. flexfuel-autojen konvertointitukea, jota jaettaisiin vuosittain yhteensä 6 miljoonaa euroa.

    Lisäksi lataus- ja jakeluverkon rakentamista sekä taajamalogistiikan sähköistämistä esitetään tuettavaksi alueellisesti tasapuolisesti 4 miljoonalla eurolla vuosittain.

    Työryhmä haluaa myös selvittää mahdollisuutta muuttaa työsuhdeautokantaa mahdollisimman vähäpäästöiseksi. Tukijärjestelmien yksityiskohdat tarkennetaan loppuvuoden 2017 aikana.

    Verotusesitykset ulos vuoden 2018 alkupuolella
    Työryhmä esittää myös että vähäpäästöisten autojen hankintaa edistettäisiin myös verotuksen keinoin.

    Käytännössä työryhmä haluaa muun muassa selvittää, voidaanko ajoneuvoveron päästöohjausta tehostaa maltillisesti sekä voitaisiinko työmatkakulujen verovähennysoikeutta kytkeä päästöihin.


    Verotusta ja lainsäädäntöä koskevat esitykset viimeistellään työryhmän vuoden 2018 alkupuolella valmistuvaan loppuraporttiin.

    Myös ruuhkamaksun selvittämistä jatketaan
    Lisäksi työryhmä esittää kansallisen sääntelyn kehittämistä esimerkiksi uudistamalla julkisen sektorin ajoneuvohankintoja koskevaa lainsäädäntöä sekä parantamalla raskaan liikenteen energiatehokkuutta.

    Myös päästöihin perustuvien ruuhkamaksujen käyttöönottoa halutaan yhä selvittää.

    Työryhmä toteaa, että päästövähennystavoitteiden saavuttamisen keinovalikoimassa tulisi olla myös kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toteuttaminen, EU-lainsäädännön valmisteluun vaikuttaminen, maankäytön ja liikennejärjestelmien yhteensovittaminen ilmastonäkökulmasta sekä erilaiset tehokkaat viestinnän keinot.

    Liikenne- ja viestintäministeriö asetti helmikuussa 2017 parlamentaarisen työryhmän määrittelemään liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot.

    Päästövähennystoimenpiteitä koskevan työnsä aikana työryhmä piti kirjallisen kuulemiskierroksen, jossa saatiin yhteensä 40 lausuntoa.

    Työryhmän toimikausi päättyy 28. helmikuuta 2018.

    Eniten jäi kaihertamaan lause:

    Käytännössä työryhmä haluaa muun muassa selvittää, voidaanko ajoneuvoveron päästöohjausta tehostaa maltillisesti sekä voitaisiinko työmatkakulujen verovähennysoikeutta kytkeä päästöihin.


    Tarkoittaako tuo taloudellista tukea niille, jotka ajavat pitkää työmatkaa, vai onko kyseessä ympäristöohjaus, jolloin matalapalkka-alojen ihmisten ei kannata käydä töissä omalla autolla yli 20 km:n päässä?
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2017
  3. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    309
    http://m.iltalehti.fi/autouutiset/201709182200400665_oa.shtml


    Mitenkähän vanhemmille autoille tulevaisuudessa co2 arvo määrittyy? Siirtymäajan jälkeen vuonna 2021? Tulee varmaan joku kerroin "vanhalle" autolle että ainakaan halvemmalla ei tule pääsemään ajoneuvoverojen osalta, verrattuna uuden normin mukaisiin päästöihin. Vanhemmalla autolla tarkoitan vaikkapa nyt pari vuotiasta autoa joka viiden vuoden päästä vielä ihan suomessa olevan autokannan keskiässä.

    Entäpä vielä vanhemmat joista on vain kokonaismassan perusteella laskettu co2 arvo. Näille joku kertoimen lisäkerroin. :D
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2017
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    Se onkin kiva kun lykkää 30% korotus asteittan vuosien kuluessa... Kivahan se on nyt tuon 1.6 primerasta maksella sitten 350€/vuosi tulevaisuudessa.

    Eniten tuossa kai jurppii myös se, että edes jollakin priuksella ei pääse alle 200€/vuosiverolla
     
  5. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    309
    Ei kai pari-kolme sataa ole enää mikään kustannus autoilussa. Johan tuo summa menee vuoden netflixiin ja pari pussis sipsejä kaljaa jonain iltana...

    Ni vakavasti jos puhutaan 500 tai tonni vuodessa ajoneuvoveroa, niin silloin voi sanoa että on merkitystä useammalle. Plus muut autoilun kulut päälle, niin siinä vaiheessa moni saattaa jättää auton ostamatta tai myy entisen pois.
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2017
  6. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    Totta! Eipä tuo kokonaisuudessa paljoa tunnu. Pointtina vain se, ettei edes ekoautolla saavuta veroetua, joka varmasti herättää jokaisen autoilijan miettimään auton omistamisen järkevyyttä ja sitä, miten autoilusta vuosi toisensa jälkeen lypsetään enemmän rahaa.

    Suomen autokannan keski-ikä on himppua vajaa 12 vuotta, joten tuossa vaiheessa kun auton omistamisesta maksat alkaen 500€ ja ajat tuollaisella 2-3k€ primeralla, että neljässä vuodessa olet maksanut auton arvon verran sen omistamisesta...

    Mietin vain sitä, että miten maksut kohoavat jos näiden vanhojen autojen omistajat päättävätkin(jos pystyvät) auton uusimisen sijaan siirtyä julkisiin kulkineisiin, niin miten valtion verotuottojen mahtaa käydä?
     
  7. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 268
    melki vakavissani jo harkittin siirtymistä fillariin, mutta se se vasta kalliiks käy, kun uus ajopuku pari kertaa vuodessa muodin mukaan, uus fillari pari kertaa vuodessa, kun edelliset "lainataan" ja huoltoihin useempi sata vuodessa. Noiden lisäks ei saa edes kun jonkun kälysen 25 kilsaan asti avustavan sähköpyörän, jollei halua maksaa satasia vuodessa vakuutuksesta yms...
     
  8. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 044
    Ei tässä muuta tarvittaisi kuin se päiväkohtainen verotus. Jos autoa käyttää, voi siitä maksaakin mutta nykysysteemissä autosta maksetaan aina jos sitä käyttää edes kaksi kertaa kuussa, eikä siinä ole mitään järkeä.
     
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    Olisihan tämä pitänyt arvata:

    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/23...aksut-tulossa-suomeen-eu-tavoittelee-yhteista

     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2017
  10. Jaque

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    399
    Vuosi, pari, kymmenen, kuinka kauan siihen nyt meneekään niin autot tullaan kyllä paikantamaan. Liian moni taho hyötyisi siitä ja asian vastustajat on helppo leimata suoraan yhteiskunnan ja ympäristön vihollisiksi. Toistaalta hyvä juttu kunhan robottiautoilusta tulee yleisempää, kun autot pystyvät keskustelemaan keskenään reittivalinnoista.

    Samapa se, täällä autoilusta maksetaan joka vuosi enemmän paikannetaan tai ei.
     
  11. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    3 464
    Koska järjestelmästä on tarkoitus tulla koko euroopan laajuinen niin voidaan ottaa ihan rauhallisesti, tästä tulee pitkä vääntö. EU:sta löytyy runsaasti maita jotka, toisin kuin suomalaiset virkamiehet, eivät läheskään yhtä kuuliaisesti halua ottaa käyttöön jokaista autoilijaa kyykyttävää ehdotusta tai uskovat jokaikistä lobbaria joka lupaa maat ja taivaat.
     
  12. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 383
    Ei se silti tarkoita etteikö suomi olisi etunenässä ottamassa sitä käyttöön. Onhan näitä muitakin esimerkkejä joissa suomi "edustaa" kansalaisten verovaroilla - oli kyseessä sitten liikenne, ympäristöasiat, maahanmuutto, tms. Ihan mikä vain kallis mikä saa hallituspuolueiden ihmiset näyttämään hyvältä EU:n silmissä - noin niin kuin tulevia suojatyöpaikkoja ajatellen...
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2017 klo 09:57
  13. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    3 464
    Mutta ei sitä kuitenkaan ennen yhteisten speksien sopimista voi tehdä. Muuten jonkun sakemannin mersun kyttäysboksi voi räjähtää, kun se tulee lomalle Suomeen ja boksin pitäisi yhtäkkiä kyetä välittämään paikkatietoa millimetrin tarkkuudella sidottuna kalenteriin, kellonaikaan, ajoneuvon ominaiskulutukseen sekä lähimmän polkupyöräparkin etäisyyteen, unohtamatta toki kuun asentoa ja vihreiden vaalimenestystä.
     
  14. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 383
    Juu, mutta ennen yhteisiä sopimuksia on hyvä "pilotoida" järjestelmiä joilla ei ole mitään tekemistä tulevien kanssa (vrt. Bernerin jatkuvat yritykset).

    Niitä speksejä voi sitten, enemmän tai vähemmän onnistuneesti, tarjota EU-byrokraateille. :D
     
  15. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    EU mallioppilaana tietysti tehdään tuon homman pilottityö ja kun täällä ollaan saatu homma toimimaan niin myydään koko roska kasvottomalle sijoitusyhtiölle ja saadulla myyntivoitolla maksellaan lisenssimaksuja kolme vuotta, koska ”me tienataan tälläkin”
     
  16. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 207
  17. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    3 464
    Viimeksi muokattu: 12.10.2017 klo 13:29
  18. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    Onneksi näitä asioita pohditaan yhdessä ja riittävän väljällä aikataululla... Jotenkin sellainen kutina, että nämä hommat on lyöty lukkoon jo Kyllösen kaudella liki 10v sitten ja nyt näennäisesti tehdään jotain selvityksiä, jotta näyttäisi kansalle, että asiaa on perusteellisesti puitu. Tosiasiassa tämä on ollut selvä kehitys siitä lähtien kun Eurooppalainen Galilei-paikannussysteemi on päätetty taivaalle rakentaa
     
  19. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    309
    Tällä kertaa on otettu toinen lähestymistapa. Parilla aikaisemmalla kerralla kun media on autoilijoiden seurannasta pitänyt hälyä ja useita uutisointeja, kuten esim. vajaa vuosi sitten kun Berneri toi edellisen esityksen ja sitä edellinen liikennekanisteri samoin, niin autoilijoilta tuli täystyrmäys asialle.

    Nyt uutisointia on ollut huomattavan paljon vähemmän ja aikataulu on nopeampi. Virheistä oppivat.
     
  20. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    Jep, tämä taktiikka taitaa toimia paremmin. "1.1.2018 tulee kilometriperusteinen maksu, turha inistä!"...
     
  21. spengele

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2015
    Viestejä:
    9
    On varmaan ihan sopivaa olettaa, että myös sen mahdollisen seurantalaitepurkin joutuisi maksamaan auton haltija. Varmaan myös siinä tapauksessa jos se laite sattuu hajoamaan, on auton haltija velvollinen sen uusimaan. Kuinkahan pitkä käyttöikä näillä suunnitelluilla laitteilla olisi? Tuskin kestävät sitä 11-12 vuotta, mikä se auton keskim. käyttöikä on. Standardit ja tekniikat muuttuvat ja noita varmaan pitäisi ostella 5 vuoden välein. Onneksi noita GPS "jammereita" pystyy rakentamaan itsekin. Tai sitten vaan unohtaa alumiinisen maksalaatikkovuoan siihen purkin päälle...
     
  22. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    309
    Hehe. Turha luulo että valtio maksaisi laitteen. :D

    Tulee kk hintainen paketti johon sisältyy liittymä, laite ja palvelumaksut. Sitten käytön mukaan maksat niistä ajetuista kilometreistä, siis kk maksun lisäksi...
     
  23. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    3 464
  24. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 383
    No onhan tämä parempi; sen sijaan että rikkaat maksaa uusista autoista veroa voidaan jakaa verot kaikkien kesken niin että se 11,8-vuotiaan "keski-ikäisen" auton omistaja maksaa siitä ihan yhtä paljon kuin se 100,000 euron uudella Bentleyllä ajeleva ex-pääministeri. :P
     
  25. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 344
    ”Autoverotuksessa on syytä tehdä uudistus, jossa auton hankinnan yhteydessä maksettava autovero poistetaan, ja se jyvitetään vuosittain maksettavaan ajoneuvoveroon, hän esittää.”

    Eli kun perusgolffista maksetaan autoveroa 3000€ ja vuosittain 200€ käyttömaksua, niin keskimäärisen romutusiän ollessa 20v(?) niin veroja tulee 7000€ auton eliniän aikana.

    Tuo 3000€:n jyvitys 20:lle vuodelle tekisi sitten 150€/vuosi lisää käyttömaksua vuodessa? Ei ollenkaan paha.

    Mutta jos tarkoitus olisi uudistaa autokantaa ja tiputtaa romutusikää niin tuolla sitä tuskin vielä saadaan aikaiseksi, sillä nykyisen autokannan arvo romahtaa veron verran ja ne ketkä halvalla käppänällä ajavat niin ajaisivat sillä edelleen...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti