Lenkkeilyn aloittamisesta

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja PekkaM, 26.10.2005.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. AIF Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    23.07.2003
    Viestejä:
    6 585
    Jos tulee kantapäällä alas, kannattaa ihan ensitöikseen alkaa opetella juoksemaan päkiällä. Välttää monet vaivat sillä.
     
  2. MrMister

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2012
    Viestejä:
    1 725
    poistoksi
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  3. Kansanparantaja

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    366
    Viimeinenkin tämän käuden tavotteista saavutettu: cooper päälle 3000. 3090m tuli päästeltyä, 33 vuotta siihen menikin aikaa.
    Ensi vuodelle voisi sitten laittaa tavoitteeksi puolikkalle alle 1:30. Cooper 3400 ja 100km alle 10h. Kaksi ensimmäistä tietenkin avojaloin.
     
  4. TheThh Banned

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Viestejä:
    7 268
    Sanokaas onko parista oluesta(kolmesta) haittaa lenkin jälkeen? Kuvittelisi että hapenottokyky jne kehittyy silti ja jotkut tutkimukset väittävät pienen määrän olevan hyvä palautusjuoma.
     
  5. Henkka77

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2005
    Viestejä:
    9 871
    Mites kun olis tarkotus pudottaa painoa ja olen alkanu kävelemään töihin joka päivä, 6km suuntaansa, niin tarvitaanko tuossa mitään lepopäivää välillä? Vai tuleeko lepopäivät kyseeseen vain huippu-urheilussa?
    Tarkotus olis levätä vain vkonloppuna.
     
  6. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Eiköhän tuo viikonlopun pari päivää riitä, mutta itsehän sinä sen tunnet parhaiten. Jos tuntuu, että menee koko ajan väsyneemmäksi, että lihakset eivät palaudu, niin sitten lepää enemmän.
     
  7. everon

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2003
    Viestejä:
    2 069
    Juoksua aloittelevalle sanoisin oikeastaan vain yhden ohjeen.

    Juoksemisessa kannattaa muistaa, että ei kannata välttämättä rasittaa itseään ylipitkillä lenkeillä. Itselläni on se ongelma, että tulee juostua turhan pitkiä lenkkejä ja se syö palautumista sekä jonkin verran myös motivaatiota.

    Itse suosittelenkin juoksemaan lyhyitä lenkkejä ja useita kerttoja viikossa. Lyhyellä en tarkoita postilaatikolla käyntiä, vaan juoksee sellaisen lenkin, että seuraavankin iltana on tunne, että voisi lähteä juoksemaan.
     
  8. Henkka77

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2005
    Viestejä:
    9 871
    Meinasin lähinnä että onko lepopäivillä merkitystä läskin palamisen kannalta. :) Ilmeisesti ei?
     
  9. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 910
    Kannattaa tosin välillä juosta niitä pidempiäkin lenkkejä, mutta tosiaan on parempi juosta peräkkäisinä päivinä vaikka 5km kun yhtenä päivänä 10km jos ei sitten seuraavana jaksakkaan juosta, koska tuossa voi sitten aloittelevalta juoksijalta lähteä motivaatio jos on jalat kipeät eikä voikkaan juosta jne.
     
  10. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    On. Kun lepää, niin ei kuluta. Että anna mennä vain sen, minkä jaksat. Mitä enemmän ja mitä kovempaa tekee, niin sen enemmän läski lähtee.
     
  11. Disss

    Rekisteröitynyt:
    18.04.2009
    Viestejä:
    859
    Kun katsoo aloittelijoita (eli huonokuntoisia "läskejä") lenkkipoluilla, ongelmana näyttää olevan aivan liian kova nopeus. Porukka yrittää naama punaisena ja verenmaku suussa juosta samaa vauhtia kuin kaikki muutkin. Ei näin. Pitkältä ja hitaalta lenkiltä palautuu melkeinpä nopeammin kuin lyhyeltä ja nopealta, mutta peruskunto kasvaa paremmin sekä läskiä palaa enemmän pitkällä ja rauhallisella lenkillä.


    Paras tapa on toki juosta eri pituuksisia ja eri nopeuksisia lenkkejä. Toi on tosiaan hyvä vinkki, että seuraavana päivänäkin pitäisi tuntua siltä, että voisi lähteä juoksemaan.
     
  12. breez

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2002
    Viestejä:
    461
    Ongelma huonokuntoisella läskillä onkin ettei niin hitaasti voi hölkätä että touhu olisi sopivan rasittavaa. Ts. pitää vaihtaa lajia. Aluksi ripeää kävelyä tai pyöräilyä.
     
  13. Disss

    Rekisteröitynyt:
    18.04.2009
    Viestejä:
    859
    Olet aivan oikeassa. Suosittelen sykemittarin hankintaa aloitteleville kuntoilijoille.
     
  14. Henkka77

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2005
    Viestejä:
    9 871
    Mites on muron fitness-expertit..

    Eli 2 viikkoa on nyt tullut käveltyä töihin joka päivä, 5,5km ja noin tunti suuntaansa, ainoana tarkoituksena siis pudottaa painoa.
    Olen lievähkösti pettynyt painon putoamiseen joka on ollut omasta mielestäni tuskallisen hidasta.
    Viime viikolla putosi 600 grammaa, ekana vkonloppuna tuli takasin 200grammaa ja tällä viikolla 500 grammaa. Nuo on siis Wii Fitillä mitattuja lukuja.
    Syömisiäni olen myös muuttanut tyyliin syö usein ja vähän kerrallaan, syömisvälit tosin tuppaa venymään pakostikin liian pitkiksi. Vettä juon duunissa varmaan sen pari litraa päivän aikana ja kusen varmasti saman verran poiskin. :D
    Pituutta on 172cm ja painoa tällä hetkellä 86,7kg ja painoindeksi on Wii Fitin mukaan 29,5.

    Miltäs tuo painonpudotustahti kuulostaa asiantuntijoiden korvaan? Kun luulisi että tällä painoindeksillä kilot karisisi silmissä ja tuollanen tahti olisi lähinnä normaalipainoisen kohdalla normaalia.
     
  15. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Siis tuli takaisin vielä 500 g vai putosi tällä viikolla? Ilmeisesti putosi, kun myöhemmin puhut kuitenkin painonpudotustahdista. Puoli kiloa viikossa on ihan sopiva tahti, mutta vasta pidemmän välin tarkkailu osoittaa, että onko se oikeasti pudonnut, koska neste vaikuttaa niin paljon. Että tuollaiset 200 g:n vaihtelut menevät niin helposti virhemarginaalin sisään, että niistä ei voi päätellä mitään.

    Ei se painoindeksi siihen vaikuta muuten kuin, että isomman peruskulutus on suurempi. Mutta lopulta kyse on vain siitä vajeesta. Oletko laskenut syömäsi kalorit? Yleisesti ottaen voi sanoa, että jos painonpudotus olisi helppoa, niin jokainen olisi laiha. Yleensä ihmiset arvioivat syömisensä alakanttiin. Seuraa painoasi ja jos se on jatkuvasti laskusuunnassa, niin jatka sitä rataa. Silloin se ei ole mittausvirhe, vaan trendi. Jos ei tipu, niin vähennä syömistä tai lisää kulutusta. Ei kannata stressata mistään vauhdista, jos se kuitenkin putoaa, koska tavoitteena pitää olla pysyvä elämäntavanmuutos, eikä mikään ohimenevä pikadieetti.
     
  16. AIF Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    23.07.2003
    Viestejä:
    6 585
  17. Anthon

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2000
    Viestejä:
    65
    Kalorien laskeminen on ainakin meikäläiselle ihan pakollista hommaa painoa pudottaessa. Täällä on käytössä Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com linkitettynä Endomondoon. MyFitnessPaliin syötetään perustiedot (sukupuoli, ikä, paino ja onko hommissa toimistolla vai raksalla) ja toivottu laihtumisvauhti. Sitten saa maksimikalorit, jotka sopii syödä päivässä. Palvelussa on ihan levoton tietokanta kaikesta paskasta mitä ihminen voi sisäänsä työntää. Endomondon kulutukset päivittyvät tuonne, jolloin treenipäivinä voi (ja pitääkin) syödä vähän enemmän. Jos en laske kaloreita, niin homma karkaa välittömästi lapasesta.

    Se kaloreista. Mä olen kanssa aloitellut varovasti lenkkeilyn elokuun alussa. Painoa oli tuolloin 105kg (180cm) ja juoksuaskeleita lenkkeilymielessä otettu viimeksi pari vuosikymmentä sitten. Salitaustaa löytyy ja jotain vaellusta, mutta aerobinen kunto ihan nolla. Löin lähtötiedot Endomondon treeniohjelmaan ja tavoitteeksi, että jaksaisin juosta 5km. Nyt olen lyllertänyt neljästi viikkoon ohjelman mukaisesti. Ohjelma tuntui aluksi naurettavan helpolta, mutta nyt hölkkäillään jo 20 x 1 min. tai 10 x 2 min. intervalleja lyhyillä palautuksilla. Homma alkaa tuntua jo mukavan pahalle, varsinkin kun kalorit hitusen miinuksella. Onneksi paino on tasaisessa laskussa, joten senkin myötä helpotusta juoksuun pitäisi olla tulossa. Tänään vaaka näytti 99,3kg, eli aika monta Oivariini-pakettia lähtenyt kyljistä.

    Oon aika paljon lukenut Juoksufoorumia ja tätäkin ketjua. Löpinöistä olen päätellyt, että 9/10 aloittajasta vetää alkuun ihan liian kovaa ja sitten homma katkeaa syystä tai toisesta. Omaan vaatimattomaan tavoitteeseen on vielä tolkuttomat 2,5kk, mutta koitan muistaa jutut ja pitää nupin nöyränä. Saas silti nähdä milloin joku paikka alkaa vihoittelemaan. Alaselkä vähän yritti, mutta se kipu lähti lonkankoukistajia venyttelemällä. Sääressä välillä tuntuu, mutta vain hetkellisesti. Toisaalta pisin yhtenäinen juoksupätkä ollut toistaiseksi vain 3 min. Sitten kun jotain vaivaa tulee, niin vaihdetaan toipumisen ajaksi lajia. Muutenkin joku hiihto tai uinti ei varmasti ainakaan haittaa juoksuhommia.
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2014
  18. anidabi

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2005
    Viestejä:
    3 778
    Mitäs nyt kun iski "runners knee" eli suomennettuna juoksijan polvi ongelma? Tai en ole itseasiassa 100% varma mutta mitä netistä pikaiseen lueskelin oireita niin siltä näyttäis. Joskus nuorempana kun aina kesäisin innostuin lenkkeileen mutta olin 10kg painavampi saattoi polvi olla vähän kipeä, mutta se varmaan johtu just tosta tosi kausiluontoisesta rasituksesta paljon suuremmasta painosta.

    Nyt on siis pari vuotta tullut lenkkeiltyä aika aktiivisesti eli keskimäärin 2-3 kertaa viikossa, poislukien talvi, eli noin 4kk. Lenkkeily ei ole sitä perus hipsutteluhölkkää mitä jengi useinmiten harrastaa jollain rasvanpolttosykkeellä, vaan enemmänkin aitoa juoksua kunnon rajoilla. Se mitä tässä nyt huomannut että juoksiessa 5km on vielä ok, mutta 6-7km kohdalla alkaa polveen vihloon ja yleensä vedän sen 9km perus lnekin mitä tässä kodin lähellä on tottunut vetään.


    Onko muita keinoja kuin lepo, eli jättäis juoksemisen pariksi viikkoa pois ja korvaa vaikka pyöräilyllä?
     
  19. Kansanparantaja

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    366
    Itsellä polviongelmiin ei auttanut mikään muu kuin kenkien vaihto. Normi sämpylät vaihtui "zero drop" kenkiin ja kantapää askellus päkiäjuoksuun. Taistelin noiden polviongelmien kanssa useamman vuoden ja 4-6kk:n välein oli aina pidettävä vähintään kuukauden paussi. Nyt olen pystynyt treenaamaan 3 vuotta olematta telakalla kertaakaan. En väitä että tuo sama poistaisi sinulta polviongelmian, mutta kehottaisin kokeilemaan.
    ps. nyt jo 3kpl 1/2 maratooneja avojaloin takana
     
  20. Feuro

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2007
    Viestejä:
    330
    Osaiskohan porukka suositella jotain juomapullovyötä, johon tulee X-määrä pieniä juomapulloja? Ihan vain juoksua varten.
     
  21. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 910
    Sama täällä, päkiä juoksu auttoi polviongelmaan. Toinen mikä auttoi kanssa ennen uusia kenkiä oli pilatesrulla, sillä sitten ulkoreisiä rullailee. Alkuun toki äärimmäisen kivuliasta rullailu, mutta kun tuohon jalat tottuu niin tuntuu ihan hyvältä.
     
  22. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Minulla päkiäjuoksu auttoi lapsuudesta asti vaivanneeseen penikkatautiin.
     
  23. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Lepo tuskin ratkaisee tuollaista ongelmaa, jos kyse ei siis ole mistään tilapäisestä ärtymisestä. Lepo saattaa viedä sen oireen pois hetkeksi, mutta eiköhän se tule takaisin taas jossain vaiheessa. Polvihan menee aika lailla sinne, mihin muut osat sen ohjaavat. Minä sinuna lähtisin etsimään syytä nilkan ja jalkapohjien alueelta.
     
  24. harjakainen

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2011
    Viestejä:
    1 273
    Itsellänikin kesätauon jälkeen polveen tuli pistelevää kipua aina juostessa. Nyt flunssa aika niin pientä taukoa polviin, mutta sitten kun flunssa hellittää niin kevyesti lenkkeilyt alotan taas ja ei liian useasti. Kummiskin oma lenkkeily harrastus niin alussa, että ihmekkös kun paikat kipeytyvät / "rasitusvammoja" tulee.

    Muutamien pidempien taukojen jälkeen kumminkin juoksut tullut aloitettua liian rajusti (tarkotan, että liian useesti tullut käytyä) niin ei ole kerennyt raajat tottumaan.
     
  25. anidabi

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2005
    Viestejä:
    3 778
    Jaa a, miten sen nyt ottaa ettei lepo auta kun on aina ennekin auttanut. Niin kuin aiemmin sanoin jo että tuota polvikipua(ainoastaan pienenä pisteenä oikean polven vasemmassa sivussa, hieman siellä kupin takana... en osaa tarkemmin selittää. Toisaalta tuntuu kuin jonkin lihaksen ja luun kiinnityskohdassa, eli jänteessä) esiintyi kevyesti ylipainoisena joskus 10v sitten kun äkillisin innostuksen jälkeen aloin monta kertaa viikossa juokseen. Silloinkin tosin katos kun vähän hölläs ja treenien ohella paino tippui. Nyt on kuitenkin tullut paljon aktiivisemmin nämä viime vuodet tullut juostua ja paino 10-14kg vähemmän.


    Ehkä mun pitää ens kerralla kokeilla tuota kantapääjuoksua, en kyllä aiemmin ole yhtään kiinnittänyt huomiota miten sitä juoksee. Toisaalta nyt kun tarkemmin miettii niin yleensä pidemmän tauon jälkeen on aina pohkeet ollut ihan tulessa(lue: hapoilla/rikki).
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti