LED-polttimot autokäytössä

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Bowtie81, 15.07.2011.

  1. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
     
  2. Kampele

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Viestejä:
    22 798
    Niin tarkoitin, että mitä väliä sillä värillä on? Kun sumuvaloja tarvitaan, niin ketään ei kiinnosta onko ne kusen keltaiset vai valkoiset.

    Mutta kun tämä tuntuu olevan sinulle vaikea asia ymmärtää, niin mikset vain vaihda niitä ledeihin?

    Kyllähän joku katsastaja saattaa jtn sanoa sehän nyt on aivan selvä asia. Kannattaa varmaan siinä vaiheessa vaihtaa asemaa. Viime katsastuksessa ainakaan katsuri edes testannut sumareita.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. markku69

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    1 195
    No kun se hehku vs. LED vähän niinkuin monesti suoraan korreloi valon väriin. Mutta kun tuntuu sinulle edelleen vaikea asia ymmärtää, että en käytä koko sumuvaloja sumuvaloina, mutta kun ne nyt sattuvat toimimaan samalla myös kääntymisvaloina ja kyseistä toimintoa ei saa kytkettyä pois päältä. Ei minuakaan muiden autojen valojen värit kiinnosta, mutta oman autoni kiinnostaa. Joka kerta on ainakin itsellä sumuvalot katsastuksessa testattu, ja joka kerta kun niissä on jotain ongelmaa ollut (polttimo palanut tai suuntaus pielessä) on myös huomautus tullut.
     
  5. hermannipelle

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Viestejä:
    2 437
    Ostin tuossa jokin aika sitten kinukkiledit lämmin valkoisina sisävaloksi. Kirkkaammat oli, mutta sitten rupesivat välkkymään. Se ei muistaakseni ollut jatkuvaa tai tiedäppä tuota, kun ollut vielä niin valoisaa, että ei ole ollut sisävalolla tarvetta. Tälläiset ja adapterikokoelma tuli mukana.
    [​IMG]

    Takakonttiin hommasin sitten tälläiset kinukit tai yksi sinne kävi-->
    [​IMG]

    Hyvin on kestänyt eikä välky ja valovoimaa piisaa entiseen verrattuna.
     
  6. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Se sumuvaloumpio led lampulla kyllä häikäisee sitten aika pirusti, paremman lopputuloksen saisi sellaisella voimakkaasti sinisellä lampulla.

    Jos siinä kulmavalossa on lisäksi se himmennystoiminto se ledi ei tykkää oikein siitäkään.
     
  7. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 848
    edelliseen honda accordiin laitoin tuollaiset halvat H11 led lamput, olivat kirkkaat ja toimivat päiväajovaloina, mutta valitettavasti umpiot tai lampun tiiviste oli puutteellinen ja lopulta umpiot puolillaan vettä kun ei ollut lämpöä kuivattamaan.

    Nykyisessä autossa on H7 linssiumpioilla, jotka ovat käsittääkseni paremmat siinä suhteessa, että jälkiasennus xenon tai led ei niin herkästi aiheuta hajavaloa. Ajattelin tilata kokeeksi led polttimot, onko näistä ebay:n halvimmista CREE ledeillä varustetuista jollain kokemuksia?

    http://www.ebay.com/itm/Car-LED-H7-...ash=item35f9ac2302:g:-9MAAOSwLF1X-KZR&vxp=mtr
     
  8. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    No ei siinä taida olla edes creen ledejä. :D Että kokeile toista arpaa.
     
  9. M3TAL_L0RD

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2007
    Viestejä:
    2 679
    Joo ei ole hajavaloa, mutta lähelle tulee liikaa valoa ja kauemmas ei tarpeeksi (ledeillä).
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  10. Rysty

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2001
    Viestejä:
    1 148
    Kai olet lukenut TM:n leditestit, jossa todettiin, että kaikki H7 ledit on ihan paskaa toistaiseksi, eikä kannata edes harkita?
     
  11. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Onko TM se raamaattu josta yksi ainoa totuus löytyy? :D


    Ite kokeilin kahteen autoon H7 P6 ledejä ja valoteho paljon parempi kuin normaalilla halogeenilla. Molemmissa autoissa linssillä H7 lyhyt. Tehoa ottaa saman verran kuin osramin H1 ja hieman enemmän kuin bilteman H7 (molemmat halogeenit oli käytettyjä, jos sillä merkitystä). Sitä en osaa sanoa mihin se virta menee, mutta jäi mieleen kun joku kotimainen kauppa myymissään ledeissä mainosti jotain yli 20W ottotehoksi ledeilleen. Nuo P6:t sen 55W nappaa, mutta paljonko siitä tulee valoksi on jo toinen juttu.

    Ei ole mitään ennen tai jälkeen kuvia, vaan autolla ajaessa huomasi kuinka valoa on enemmän ja kantaa lyhyillä hyvin. Ei ole vielä vastaantulijat vilkutellu, eli ei taida hirveesti häikäistä, vai onko kanssa-autoilijat tottuneet jo hieman häikiviin valoihin (joita monessa uudessa autossa jo vakiona on).

    Nuo siis tilasin
    https://www.aliexpress.com/item/2PC...32721088786.html?spm=2114.13010608.0.0.ycQXt9
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2017
  12. Rysty

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2001
    Viestejä:
    1 148
    No kannattaa se silti lukea, voi olla ihan hyviä pointteja siellä?

    Kyllä mä silti sitä enemmän uskon ku satunnaisen internetkirjoittelijan "mää koitin tämmöstä, se on ihan hyvä", kun nyt kerran kysyit. Siellä on kuitenkin sitä vertailupohjaa ja mittalaitteita enemmän kuin monilla meistä.
     
  13. jape5

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2015
    Viestejä:
    80
    Ne h7 ledit antaa helposti paljon valoa siihen muutaman metrin päähän keulasta ja se saattaa äkkiseltään näyttää siltä että olipas hyvät polttimot mutta todellisuudessa se lähellä oleva kirkas alue vaan häikäisee kuljettajaa.
     
  14. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    Aikasemminkin sanonut jossain kettingissä, mutta ainakin h1 ledeillä pitkissä tulee sellainen kirkas läntti siihen missä lyhyiden valokeila loppuu. Ja siitä eteenpäin ei juurikaan ole valoa.
     
  15. pelitys

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    5 884
    Mites tuollaiset h7 ledit joissa käytetty kunnon tehosiruja eikä mitään kiinan feikkipaskaa, esim xhp-70?
    Yhdestä tuollaisesta xhp-70:stä on mitattu karvan verran yli 3000lm eli vastaa suunnilleen xenonien valotehoa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2017
  16. jape5

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2015
    Viestejä:
    80
    Kirkas kohta tossa videollakin näkyy olevan heti auton edessä.
    Ei taida tollanen yhteen suuntaan loistava led toimia mitenkään järkevästi halogeenille suunnitellussa umpiossa.
     
  17. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    miks jengi ees kuvittelee noiden olevan hyviä, eikä käytä hyväksi todettuja xenoneita..
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2017
  18. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Ledit on muotia.

    Tosin kaukovalossa tuo led kyllä voisi olla ihan perusteltu jos valokuvio on vaan kunnossa. Xenon ei ole kovin pitkäikäinen kaukovalokäytössä, ja kylmäkäynnistyskin on yleensä vähän hidas.
     
  19. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    ´
    Oikeassa olet,

    led-kaukovaloja on olemassakin ihan hyviä. Samoin kuin lähivaloja (tietääkseni).

    Mutta ne ei taida olla sellaisia jotka ovat alunperin olleet halogeeni tai xenon valoja ja auton omistaja on mennyt itse ranettamaan sinne aftermarket ledit... Siinä "pieni" ero.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  20. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 848
    minusta kannattaa nyt kuitenkin ajatella näitä aftermarket ledejä jotka ranetetaan vaihtoehtoisena valonlähteenä aivan kuten halogeeni on hehkulangalle ja xenon halogeenille. Miksi ei haettaisi parempia ratkaisuja nähdä pimeässä jota meillä riittää. Asiallista keskustelua hyvistä polttimoista eikä joutavaa väittelyä, tämä on keskustelua led polttimoista eikä siitä onko xenon parempi.
     
  21. Shape

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2010
    Viestejä:
    147
    Aftermarket ledipolttimot ovat tarkoitettu halogeenien tilalle, siinä on se "vika". Ongelmana ledeissä on niiden pistemäisyys. Halogeeni- ja xenonpolttimo ovat "viivamaisia" valonlähteitä. Halogeeniheijastimet ovat suunniteltu ko valonlähdettä varten. Siksi xenonpoltin korvaa lähtökohtaisesti paremmin halogeenin mitä ledi. Minusta on ajanhukkaa käyttää aikaa/rahaa tähän ledien aftermarket-touhuun.. Muodon lisäksi ongelmaksi muodostuu lämpötuotto tai tarkemmin ledien huono lämmönkesto. Oikeissa lediajovaloissa on niiden jäähdytys otettu huomioon jo rakenteessa. Vanhoissa halogeeniumpioissa H4-kantaisen ledin jäähdytys on hyvin pitkälti kompromissi koon ja jäähdytystehon välillä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2017
  22. Psii

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    167
  23. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 848
    nuo taitaa olla tuulettimella, aika moneen umpioon ei taida sopia ilman että jättää pois pölysuojan joka on ihan hullua koska umpio tuotapikaa täynnä paskaa. Ainoastaan nuo joissa tuollainen metallipunos jäähynä taitaa mahtua umpion pölysuojan taakse ja eipä ole hajoavaa pikku sirkkeliä.
     
  24. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407
    Juu, kaikkiin umpioihin ei sovi takakansi/pölysuoja noiden tuuletinmallisten polttimoiden kanssa. Esim. Volvo S40/V50 sopi just ja just se takansi vielä kiinni, korkeussäätöä jos ois meinannut käyttää niin sitten olisi pitänyt tilaa tehdä takakanteen (muovia, lämmöllä olisi saanut hieman muokattua).

    Kävin jäällä toisella autolla jossa nuo tuikut kiinni, kun arvelin että se ois paikka jossa ei ole katuvaloa, tms. ja tasainen tie. Pimeää oli, mutta kovat pakkasen halkaisseet jäätä ja noussut aika reilusti patille jäätien poikkisuunnassa, joka näkyy kuvissakin tummempana rantuna.

    Noissa Ledeissä mitkä ranetin autoon, niin sai käännettyä polttimoa siinä kannassaan ja lukittua sen ruuvilla siihen asemaan mikä parhaimmalle tuntui, sekä säädettyä pituussunnassa jokusen millin (eli joko syvemmälle umpioon tai ulommaksi). Säädin niin että mahdollisimman paljon oli valoa juuri siinä cutoffin alla, eli ei tule sitä että aivan auton edessä on kirkasta ja eivät näytä sitten kovinkaan kauas. Cutoff noissa linssiumpioissa on tosi tarkka näillä ledeilläkin.
    Ite ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen näihin ja paremmin näkee. Sekä heijastimet ja liikennemerkit loistaa paremmin/kauempaa kuin halogeeneilla. Katsastukseenkin on vielä toista vuotta ja vastaantulijat ei vilkuttele, niin antaapa olla nuo keulilla.

    Huonoja kuvia tuli, kun ei tuolla kylmässä ja tuulessa viittinyt pitkään näppejään jäädyttää.
    Lisäksi ilmassa oli jotain hentoa utua, mutta eipä se vaikuta.

    Ylempi parista Ledillä ja alemmassa halogeenipitkät jossa 70W(vai oliko 75W, en muista enää) H1 polttimo.


    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 25.01.2017
  25. Rmost

    Rekisteröitynyt:
    18.08.2013
    Viestejä:
    1
    Onko lämmön tuotto halogenia suurempaa?
     
  26. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    407

    Enpä hokassu kiinnittää huomiota tuohon lämpöön, kun pöydällä noita testailin virtalähteellä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti