Lasten ja nuorten hyysääminen seis - kurinpalautuksen aika

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Jupiter, 13.10.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jupiter

Rekisteröitynyt:
    28.08.2016
    Kiinan mallia:

2. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Hyvinvointivaltion varjopuolia, kun kaikki nähdään itsestään selvyytenä.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. AkuKo90

Rekisteröitynyt:
    26.07.2007
    Ite olen näin jälkikäteen tyytyväinen, että ala-asteopetuksen sain ns. kyläkoulussa, jossa rehtori/yläluokkien opettajalla oli auktoriteettia. Ei siellä toki siihen aikaan enää näpeille saanut, mutta useamman tunnin jälki-istuntoa tulitikkuleikeistä tai muusta perseilystä ja välituntia tai oppituntia valvoessa uskalsi tarvittaessa korottaa ääntään. Tuolla oli myös käytössä käytävään/rehtorin kansliaan jäähylle meneminen.

5. Neeriz

Rekisteröitynyt:
    22.11.2013
    Tässä skenessä siis ope, kekkoslovakian suljetun talouden tuotos. Itkee ihmistaimille miten joskus oli oikein lukiossa opettaja etc.
    Pitää täysin itsestäänselvänä eläkevirkaa joka on nousujohteinen sen johdosta että rasva oksidoituu.

Ihmistaimet elää nykymaailmassa, jossa tuon kaltaiset itsestäänselvyydet on juurikin tarinoita kekkoslandiasta, jossa kaikki tuli kuin manulle illallinen.
    Ei tarvinu ku opiskella naistutkimusta yliopistolla, niin hyväpalkkainen eläkevirka oli itsestäänselvyys.

Sitähän tuossa eniten itketään, kun on liian koulutettu ja se edellinen oikea työpaikka oli määräaikainen.
    Lisäksi antaa ihan permannolla tyylinäytteen miten ennen (kekkoslovakiassa?) oppilaat nolostuivat ja kaikkee.
    Juurikin hyvinvointivaltion kasvatti, joka pitää kaikkea itsestäänselvänä, huutaa eniten videolla. Oikein kirjoittaa taululle sen tutkinnon nimen, joka nostaa jopa muiden opettajien yläpuolelle.

Joku tosissaan pitää asioita itsestäänselvänä, aika heikkoa on toi sopeutuminen.

6. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Mikään ei ole muuttunut häiriköinnin osalta ja jos tuon videon meno ei ole normi niin parempaan päin on tultu. Itse kävin nuo luokka-asteet 80-luvulla ja silloin oli tarkkikset ja kaikki. Ei kai niistä vitunkaan apua ollut kun siellä oli ne oikeat ongelmatapaukset, bensanhaistelijat, vanhempiensa pihalle heittämät ja muut ja tuollaiset perusperseilijät oli normiluokissa. Se porukka, joka tuolloin oli tarkkiksella ei normikoulussa nykypäivänä ole.

7. Jupiter

Rekisteröitynyt:
    28.08.2016
    Ja paluu todellisuuteen:

8. kusiainen

Rekisteröitynyt:
    12.06.2012
    Lapsille ja nuorille on ihan tervettä ja luonnolista kokeilla rajojaan. Nykypäivänä ongelma syntyy siitä, että kukaan ei ole niitä rajoa lapsille asettamassa. Monelle konstaapeli tai alikersantti lienee ensimmäinen joka niitä rajoja alkaa asettamaan. Opettajien taas tulisi tajuta, että (valta)tyhjiö ei ole mahdollinen vaan valta on joko opettajalla tai riehakkaimmilla oppilailla.

Koulun velvolisuus on taata opetuksen lisäksi myös turvallinen ja rauhallinen opiskeluympäristä, ja sen takaaminen ilman kuria ei ole mahdollista. Ei voi olla niin, että muutaman häirikön annetaan estää muiden opiskelu. Opettajiksi hakeutuu nykyään liian vähän Miehiä ja liian paljon kaikenlaista epäkelpoa ja vailla auktoriteettia olevaa ainesta.

9. Matin ja Tepon kosto

Rekisteröitynyt:
    28.09.2009
    Tässä tulee mieleen mikä on vähän pistänyt silmään ja mitä olen useaan otteeseen pohtinut, että onko tosiaan näin, että meillä olemassa jonkilainen jakauma siinä miten eri sukupuolten massat suhtautuvat työelämään? Ei sillä, olen nähnyt naisvaltaisia yksiköitä jotka toimivat helvetin hyvin, mutta ikävä kyllä enemmän muunlaisia.

Paha neuvoa muita joilla voi olla oma leipä kyseessä ja yhtenä lenkkinä toiminnassa yhteistyö vaikka oppilaitosten kanssa, mikä voi sitten ikävä kyllä rajoittaa sitä miten voi toimia. Käytännössä kuitenkin perussetti on keskittyä niihin jotka hoitavat hommansa ja kehittyvät ja näyttää niille jotka eivät sitoudu ovea, ettei tule sitä ikävää ilmiötä että nämä rupeavat nakertamaan niitä tuloksen tekijöitä. Se on vain ikävä kyllä nähty, että vaikka jotkin suhtauvat päällepäin aivan täysin välinpitämättömästi, niin sitten kuitenkin kun joku panostaa johonkin ja luonnollisesti saavuttaa siinä jotain, niin sepä voikin sitten olla kumman vaikea nieltävä.

Se iso kysymys on siinä, mistä tämä tulee? Mikä rooli oppilaitoksilla on tässä? En ole ainakaan itse vakuuttunut siitä että tämä kumpuaa yksinomaan kouluista.

Noin yleisesti nuo jutut siitä selkäsuorana pulpetissa istumisesta ei oikein minusta toimi. Uskon että se vuorovaikutus siellä kouluissa nimenomaan luo mahdollisuuksia niille jotka oikeasti yrittää saada enemmän irti ja kehittää opetuksesta ja kehittää myös niitä ryhmätyötaitoja. Nämä ns. kympin oppilaat jotka ei sitten kumminkaan osaa toimia yhteisöissä tai ovat suoranaisesti ilmapiirin myrkyttäjiä voi olla ongelma nekin. Ei siinä jos se homma on lopulta jotain ns. napin painamista, mutta kun kaikki hommat ei ole.

10. Cutty

Rekisteröitynyt:
    11.03.2015

Välillä näinkin päin.

11. Ei taida olla kaikki kunnossa jos noin pahasti hermot menee, opettajan tulisi käyttäytyä esimerkillisesti eikä menettää hermojaan provosoi oppilas tai ei.

12. Burana

Rekisteröitynyt:
    03.07.2004
    Tämä on juuri sitä tiedon kaatamisen korvasta sisään yritystä. Parempi on olla vaan selittämättä asiaa uudestaan. Jos joku jää kännykän räpläämisen takia jälkeen, niin asia pitäisi hoitaa tukiopetuksella sun muulla. Tai sitten muksu saa yrittää ensi vuonna uudestaan. Ja epäilen todella vahvasti, että tällaisen vapauden lisääminen että saa tehdä mitä vaan, kunhan ei häiritse muita, vaikuttaisi keskimäärin negatiivisesti. Yksittäistapauksissa voi toki vaikuttaa miten päin tahansa, mutta eikö tällaisen yksilön, jonka arvosanat tippuu kännykänräpläyksen takia, olisi parempi ohjata jonkinlaiselle opintopsykologille eikä huutaa tunnilla?

Tiedän että tukitoimiin sun muuhun saattaisin tarvita lisää resursseja, mutta muutoksesta systeemiinhän olen tässä puhumassakin.

13. Mörrimöykky

Rekisteröitynyt:
    20.11.2003
    Jos nyt pitäydytään kuitenkin Suomessa. Antaa muiden maiden kurittaa omat jonnensa.

Kyllä, teinit ovat tavallaan aina samanlaisia aikakaudesta riippumatta, mutta minua rassaa tämä nykyinen julkistamistoiminta, jota katsotaan läpi sormien. Jos minä olisin koulun johto, puristaisin irti tiedon, että kuka räkänokista tämän videon kuvasi ja pisti ilmoille ja tekisin siitä esimerkin.

14. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    Mä en myöskään usko että nuoret kokonaisuutena ovat muuttuneet. Ainoastaan vanhemmat ja yhteiskunta. Häirikköjä on ollut aina, nyt näille on tavallaan annettu vapaat kädet kun opettajat on riisuttu vallasta. Nuorille tehdään karhunpalvelus kun annetaan ymmärtää ettei teoilla ole mitään seuraamuksia ja opettajilla ei ole valtaa. Mä tiedän, koska olin itsekin ala- ja yläaste aikoina tavallaan häirikkö.

Itse en koskaan käyttäytynyt uhkaavasti tai epäkunnioittavasti opettajia kohtaan, lähinnä tottelematon ADHD. Useampaan kertaan sain koulussa tukkapöllyä tai arestit varastohuoneessa. Ensimmäisen kerran kun opettaja oli suutuspäissään tukistanut minua ja meni kertomaan tästä anteeksi pyydellen äidilleni oli mutsini vain todennut että niin hänkin välillä tekee kun hermot menevät. Nykyään olisi soitettu varmaan poliisit ja nostettu pahoinpitelysyytteet.
    Ei minulle tuosta mitään traumoja tullut enkä koennut koskaan tulleeni pahoinpidellyksi vaikka opettajat silloin tällöin vähän retuuttivat. Vaikka kakara olinkin niin ymmärsin kyllä että se oli seurausta omasta käytöksestä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että hyväksyisin lasten pahoinpitelyn, vaan sitä että pienimuotoinen corporal punishment voi tehdä joillekin hyvää. Teki ainakin minulle.

Olen myös ajanut yhden opettajani samantyyliseen raivokohtaukseen kuin aloittajan viestissä mainittiin. Ja tämä oli ala-asteella. Opettajalta vain paloi pinna totaalisesti kun olin yksin jälki-istunnossa ja temppuilin. Opettajan raivokohtauksen jälkeen tämä pyyteli anteeksi että oli menettänyt malttinsa ja otti syliin ja itkettiin molemmat. Tuo on jäänyt omaan muistiin hirveän tarkasti, vaikka muut asiat ovat unohtuneet. Jotenkin tuolloin tajusin että ne opettajatkin on ihmisiä, ei mitään auktoritäärisiä yli-ihmisiä. Opin myötätuntoa ja sen että mun tekemiset voi satuttaa muita ihmisiä vaikka se ei olisi tarkoitus.
    Nykyään aalto näyttää olevan että sysätään ne ongelmalapset opettajien kiusaksi ja sitten ulistaan kun kakarat meni vituiksi samalla kun rustataan iltapaskaan juttuvinkkiä open kilareista. Ei ne voi tehdä paskasta kultaa, eikä se ole niiden tehtävä kasvattaa lapsia. Se on pääasiassa vanhempien tehtävä.

Se on helppoa sysätä vastuu lapsen kasvatuksesta opettajille joilla on jo vastuu parinkymmenen muun pennun kasvatuksesta. Mitä se opettaja pystyy ylipäätänsä tekemään siinä maksimissaan seitsemässä tunnissa per päivä mitä vanhemmat eivät kykene tekemään muuna aikana, varsinkin kun näillä on kaksikymmentä muuta samanlaista holhottavana?

Ja jos vanhemmat eivät pysty kasvattamaan omaa lastaan, niin mikä oikeus heillä on vaatia jotain ulkopuolista tekemään vanhemman työ? Kusipää-aikuiset kasvattavat kusipää-lapsia. Jos olisin tuon videon kuvanneen tai videossa esiintyneen idiootin vanhempi niin häpeäisin silmät päästäni.

15. Ymmärrän luokalle jättämisen, jälki-istunnon ja koulusta erottamisen. Tukistaminen tai muu fyysinen oppilaan kohtelu ei ole ok, toki jos oppilas käyttäytyy väärin on häntä rangaistava mutta ei fyysisesti.
    Aikuisen ihmisen pitäisi olla lapselle esimerkki, eli ei ihminen joka suuttuessaan satuttaa toista. Ei voida olettaa että koska "ei minulle jäänyt traumoja" fyysinen kaltoinkohtelu olisi sallittavaa.
    Paras olisi jos kouluissa olisi kamerat luokissa ja koulutettu vartija joka osaa toimia nuorien kanssa, mutta kuten todettu tämä vaatisi suhteellisen paljon rahaa.

16. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    Mutta tässä on kai juuri se rajan veto. Häiritsevää oppilasta ei saa nykyään edes poistaa luokasta taluttamalla. Koska traumat. Ja mikä on "fyysistä kaltoinkohtelua"? Tuo kuulostaa niin juuri tuollaiselta "Meidän Perttu vain räki open päälle"-sonnalta mitä epäpätevät vanhemmat suoltavat kun lapsi on esari-kamaa ja syytä pitää etsiä muualta kuin kotoa.
    Kuka on vastuussa häiritsevän lapsen käytöksestä?

Ehkä olisi parasta että nämä äidin herrantertut kasvatettaisiin kotona. Suomessa on myös se mahdollisuus. Sitä tulevaa Einsteinia ei ole pakko sysätä valtion koulutettavaksi. Sen voi myös kouluttaa kotona. Itse.

En hyväksy väkivaltaa, mutta jossain se raja menee. Mä en ehdota että ruvetaan hakkaamaan koululaisia. Haluan vain lisää valtaa opettajille, jotta he kykenevät tekemään työnsä. Poistamaan häiriköt luokasta ilman some-kohua.
    Ihan sairas tuo video missä nuo "lapset" kiusaavat opettajaa. En tiedä näkeekö kukaan muu tuota niin, mutta itse näen kuinka joku "kovis" koettaa kasvattaa kikkeliään vittuilemalla maikalle.

17. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Niinpä. Ihan vitun sairasta touhua!! Jos mietin mun koulunkäyntiä vaikka 8 luokalla niin yhdestäkään tunnista ei olisi tullut mitään jos häiriköitä ei olisi saanut poistaa luokasta. Esimerkiksi allekirjoittanut istui lähes jokaisen ruotsin tunnin käytävässä, ainoastaan ne ruotsin tunnit joissa oli läsnä väkivallalla uhannut reksi istuin kiltisti paikallaan.
    MÄ ehdottaisin että puhelimet pois kouluista. Mitä hemmettiä joku 14v tekee luurilla kesken koulupäivän?

Viimeksi muokattu: 14.10.2016
  18. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Mitä hemmettiä sä teet yhtään millään, mitä mä en sun katso tarvitsevan? :facepalm:

19. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    No kerro ihmeessä mitä ne sillä tekee koulussa? Osa työpaikoistakin kieltää kännyköiden käytön poislukien tauot. Miksi näillä kermaperse kakaroilla pitää olla kännykät, jos ne johtavat perseilyyn?
    Tietysti jos halutaan lieventää niin voisihan sitä rangaista vaikka pelkkiä perseilijöitä poistamalla luvan pitää puhelinta koulussa. Joskin nykypäivänä tuokin varmasti aiheuttaisi traumoja ja ahdistusta.

20. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Mitä väliä sillä on, mitä ne niillä tekee koulussa? Kysy vaikka niiltä. Älypuhelin on sen verran oleellinen osa nykyaikaista yhteiskuntaa, että on täysin naurettava ajatus alkaa kieltämään ne koko päiväksi vain siksi, että jotkut perseilee niiden kanssa oppitunnilla.

21. Miksi satuttaa lasta joka ei välttämättä ymmärrä että tekee jotain väärin, lapsen vanhemmat ovat kuitenkin koulun tiedossa. Vanhempiin voitaisiin ottaa yhteys ja keskutella asiasta. Pidettäisiin tiukka linja siitä että jos opiskelu ei suju ja käyttäytyminen häiritsee muiden oppimista niin oppilas erotetaan koulusta.

22. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    Nimenomaan näinhän nykyään toimitaan.

23. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Aika absurdi ajatus etteikö +12v ymmärrä jos tekevät jotain väärin.. Nykyään nautitaan siitä vapaasta kasvatuksesta ja uskon että osa noista +12v on jo menetettyjä tapauksia. Miten ihmeessä ne nyt alkaisivat noudattaa sääntöjä ym jos ovat saaneet elää kuin pellossa koko elämänsä.

24. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Tyttären koulussa puhelimet on kielletty ala-asteella tuntien aikana ;) Mä en näe mitään ongelmaa kieltää niiden käyttöä vanhemmiltakaan,.

25. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Enkä minä edelleenkään näe mitään ongelmaa kieltää sinulta yhtä ja toista.

26. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Ei pitäisi trollia ruokkia mutta kysyn nyt viel kertaalleen miksi jotain mikä häiritsee oppimista ei voisi kieltää? Ja mihin teini tarvitsee puhelinta silloin KUN pitäisi opiskella?
    Kuka siitä hyötyy että junnut naputtelee luuria ja pelailee pelejä sillon kun pitäisi keskittyä ihan johonkin muuhun.

Viimeksi muokattu: 14.10.2016

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi