Lasten ja nuorten hyysääminen seis - kurinpalautuksen aika

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Jupiter, 13.10.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Sellainen noin 60-70-vuotias Luokanopettaja 3-4. luokalla laittoi mut erikoistarkkailuun etenkin ruokalassa. Se halusi nähdä mun syömistä sen vastapäätä, sellaiset vuoden putkeen ainakin. Olin meinaan helvetin söpö poika silloin kait, kun esim. 1-2 vuotta vanhempi tyttö tuli hakemaan mut leikkeihin niin yhtäkkiä olinkin selällään lumihangessa ja se tuli mun päälle haaraotteessa sekä oli siinä pitkään hiljaa. Jälkeenpäin sitten tajusin, että se onanoi mun päällä. Ei sen puoleen se oli aika hottis, että voisin vieläkin kiksauttaa sitä:smoke: toiset pari tyttöä toisella kertaa veti multa housut alas, että näkivät vehkeeni ja taas oli selällään. Psyykkeeni ei silloin kestänyt sitä leikkiä niin aloin itkua pusata. Kaveri sitten kertoi tapauksesta vanhemmilleen ja nämä kertoi tämän toisen tytön vanhemmille. Jotain lähestymiskieltoa siitä sitten tuli, mutta myöhemmin taas oltiin samoissa leikeissä, kun laskettiin mäkeä kimpassa jätesäkillä. Siinä nyt ei ollut jotain haliotetta niine i paha.

Mutta tämä luokanopettaja harrasti pitkäaikaista perversiota. Kirkossa piti rangaistuksena istua sen vieressä, koska kaksi vieressä olevaa nahisteli keskenään ja itse olin vain paikallaan kiltisti. Osaako joku arvata mitä perversioita nämä on ja mitkä rikosmääritelmät nykypäivänä tuollaisesta?

2. Savolae

Rekisteröitynyt:
    17.04.2013
    Montako viestiä sitten sinulta loppuivat ne oikeat argumentit? Olisi pitänyt jo useampi viesti sitten luovuttaa sinun kanssasi kun sinulla meni homma pakonomaiseksi sivupolulla olkiukkojen nyhräämiseksi...

Arviointikyky, identiteetti ja mitä tuossa aihealueessa roikkuukin, samoin se nuori kokee omaavansa vahvat perustelut omille aivoituksilleen kuin aikuisetkin. Ei se nuoren ajatustenjuoksu ole niin yksinkertaista kuin aikuiset sen usein tarkoituksenmukaistuksessaan esittävät esim. joukkopaineena. Myös jokaisen aikuistenmaailman uutistapahtuman perusteet voisi sivuuttaa vain joukkopaineena, mutta se ei hirmu pitkälle vie. Samoin nuorien tai lapsien tapauksessa, ei heitä kannata mennä siivuuttamaan jollain itselle sopivalla yksinkertaistuksella.

En ole missään vaiheessa väittänyt, että kännyköiden tai minkä tahansa henkilökohtaisen roinan käyttäminen pitäisi sallia vapaasti koululuokassa (tämä on toisen osapuolen tulkinta sanomisistani). Jos lapselta ruvetaan kieltämään jotakin, niin he tarvitsevat kiellolle oikeudenmukaiset perusteet siinä missä aikuisetkin. Kännykät ovat esimerkkitapauksena kuitenkin nykyään niin henkilökohtainen ja välttämätön esine, että tällaiset perusteet on vaikea tarjota, ja siksi sitä hyväksyttävyyttä kannattaa arvioida analogioiden kautta aikuisten elämästä ja työelämästä (eikä repimällä aivan liian tiukasta hatusta kuvitelmia maan koulutusjärjestelmän nykyisestä lamautumisesta kiellon puuttumisen takia, kuten tässä ketjussa ollaan tehty). Kyllä ne kännykät voidaan kieltää luokkahuoneissa, jos kunnolliset perusteet löytyvät, mutta skenaarioseppojen "ennen kaikki oli paremmin" jahkaaminen ei ole kunnollinen peruste.

Ihan hyväksyttävä peruste sen sijaan olisi esimerkiksi luokan oppilaiden vanhempien enemmistön hyväksyntä – mikä sitten ei suinkaan tarkoita kumileimaisinmaista kieltämistä. Todennäköisesti tällöin siinä tyyppitapauksessa lapsi puhuisi asiasta vanhempansa kanssa jo hyvissä ajoin ennen mahdollista kieltoa ja vanhempi kysyisi myös lapseltaan onko siellä luokassa ollut häiriötä. Sitten vanhempi ja lapsi juttelisivat asiasta keskenään, minkä pohjalta sitten vanhempi opettajalle sitten mielipiteensä välittäisi. Se lapsen ja aikuisen välinen kommunikaatio löytyisi ja varmaan on parempikin, että lapset pääsevät yksilöllisesti juttelemaan asiasta 30-päisen luokkahuonekontekstin sijaan. Tässä tapauksessa ne perustelut ovat lapsen näkökulmaa ajatellen annettuja (joskaan ei tietenkään ole ilmiselvää, että hän ne hyväksyy). Siinä tapauksessa taas, että vanhemmilta ruvettaisiin kysymään lupaa kieltää kännykät vain koska muuallakin niin tehdään ja mitään häiriöitä ei ole ollut, tuloksena olisi todennäköisesti suuri hämmennys vanhempien osalla ja ehkäpä myös jäisi, järjen ääntä kuunnellen, se lupa antamatta. Olen yrittänyt kuuluttaa tärkeyttä opettajan tilannearvioon, ja tätä olosuhteita huomioimattomat kategoriset kiellot eivät edusta.

Omasta mielestäni koululaisia ja kännyköitä pitää verrata juuri aikuisten työelämään. Mitä näitä tutkimuksia aina uutisissa vähän väliä on, niin tietokonetyöskentelystä koostuvassa työssä Facebookin vilkuilu ja vastaavat ovat ennemin normi kuin poikkeus. Muistelisin (saa korjata), että se päivittäin hukattu työaika näissä tapauksissa oli pitkälti toista tuntia. Suurin osa aikuisista siis saisi koulunpenkille ja opetella olemaan näpräämättä laitteidensa kanssa. En usko, että aikuiset ottaisivat opiksi (ainakaan pitkäksi aikaa), jos heiltä vain kiellettäisiin koulutuksessa se kännyköiden käyttö. Samalla tavalla nuorten tapauksessa pitää ymmärtää, että kännykät, tabletit, läppärit jne. ovat tulleet ja jääneet jo aikaa sitten. Ne ovat osa tätä nyky-ympäristöä. Ja koska koulussa ollaan, niin siellä sitten opeteltaisiin toimimaan tässä nyky-ympäristössä. Tämä on valtava tarve nykykoulutuksella, joka tulisi huomioida ajan hermolla olevassa peruskoulusuunnittelussa. Tässä kohtaa nämä "90-luvulla tehtiin näin ja kaikki oli hyvin" väitteet ja niiden esittäminen ratkaisuna tekevät vain hallaa.

3. Griffin

Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Yleensä kännykkäkiellot ovat juurikin tulleet, kun on tajuttu niiden olevan syynä häiriöihin oppitunnilla. En tiedä kouluissa säännöistä, joille ei oikeasti olisi perusteita. Perusteet tulevat yleensä käytännöstä tai ovat lakien ja asetusten seurauksia. Kännykät on jo senverran vanha juttu, että käytäntöä ei toistaiseksi ole mieltä märehtiä vuosittainkaan uudestaan. Lisäksi kännyköillä (äly sellaisillakaan) ei todellakaan ole käyttöä tunneilla, joille ei ole valmisteltu mobiili oppimateriaalia.

Sinänsä laitkin ovat sääntöjä, ihan samoin, kuin koulunkin säännöt ja siellä vasta onkin älyttömyyksiä (ajateltu jotain ja puettu se sanoiksi väärin, ajettu jotain asiaa, joka on muuttunut radikaalisti, annettu lobata joku älyttömyys mukaan jne jne..)

Viimeksi muokattu: 24.10.2016
  4. Oestrus Taurus

Rekisteröitynyt:
    30.10.2011
    Olen luvannut YV:nä eräälle pitämälleni henkilölle "lopettavani kirjoittamisen tänne". Olen rikkonut tuon lupauksen jo useammin. Olkoon hän tietoinen ja kokematta henkilökohtaisesti, ettei tämä funktio tarkoita sitä, että mikäli nyt petän lupaukseni, en olisi pitänytkäänn hänestä.

Tämä threadi on vituttanut sellaisenaan koko senkin ajan, jonka elin "lupauksissani". Olen hyvin pettynyt tähän sivuston nykytilaan. Vai "niskalaukaus" tai remmillä kunnolla selkään on se ratkaisu.

Katsotaanpa ne kaksikappaletta youtube-videoita, joista kuvan voi havannoida ilman sata sivuista tekstiä.

Kumpi on parempi kasvattajana?

Jottei koko puolituntista tarvitse katsoa, hakisin kohtaa 4:03-4:53, joka on huomiota kiinnitettävin vanhoillisen, standardia vaativan ja mielestä "tietämättään" julman isän kuva, joka onkin itse syyllinen poikansa metkuihin vaatimalla tiettyä protokolaa.

vaiko

Isä kuuntelee poikaansa ja haluaa edes yrittää antaa jonkinlaista kuvaa pojan huolilleen. Hän on kuin psykiatri pojalleen, eikä vähättele poikaansa. Yleinen käsitys yllä mainitun Nils Holgerin isästä taas oli sellainen "lapset ovat jumalan lahja/joku muu peniksen jatke/todiste että toosaa on joskus saatu" eikä lapsella voi olla omia ajtuksia tai tarvetta niiden ratkaisulle.

Selkäsauna on sittenkin mitä julmin ja väärin kasvatuksen muoto. Terveisin itsekkin "ruumiillisen kurituksen" entinen kiihkeä kannattaja. Kiihko loppui vasta, kun sain oman menneisyyden hoidettua sekä tunnustamaan tarpeen kyseenalaistaa protokola, jota olin kiihkeästi vaalinut.

Ja jottei menisi sanomatta, "ruumiillisen kurituksen kiihkeät kannattajat" ovat itsekkin olleet joskus lapsia. Todennäköisemmin ennen kyseisen metodin kieltämisajankohtaa. Se on siten ymmärrettävää, mutta myöskin ilmeisen tarttuvaa vielä muutaman sukupolven jälkeenkin.

5. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Niinpä..Kännykkäkielto auttaisi myös niitä oppilaita jotka eivät ymmärrä omaa parastaan.

Viimeksi muokattu: 24.10.2016
  6. Calle

Rekisteröitynyt:
    22.08.2003
    Tämä sopinee tähän ketjuun,
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102722524658_uu.shtml
    Aika erikoinen tapaus...

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome