Langaton säädin IV koneelle?

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja Oltorno, 09.01.2012.

  1. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Onkohan olemassa kaupallisia ratkasuja tollaselle perus IV koneen moottoreiden nopeudensäätimelle?

    Meillä on ks. palikka ja kone vaatehuoneessa eikä sitä kukaan koskaan muista muuttaa tehokkaammalle suihkussa käydessä. Tuurilla kun on sauna päällä niin sillon sen muistaa laittaa, mutta muuten porskuttaa tasaseen kakkosella.

    Kysymyksessä on tollanen 20v vanha vallox ilmava vai mikä lie. Missä tosiaan ei ole kuin virtanappi ja moottorin nopeuden säätö (4 portainen).

    Jos moisia ei kaupallisia löydy sopivana niin varmaan joku langaton systeemi missä on 4 asentoa ja siitä soveltamalla ja kehittämällä joku oma räpellys :).
     
  2. Albireo Banned

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2007
    Viestejä:
    1 238
    Ei kyllä aavistustakaan millaista härpätintä tuohon tarvitset tai olisit soveltamassa, mutta ainakin Vellemanilla on kaikenlaista modulia erilaisten laitteiden ohjaamiseen, niin IR- kuin RF-ohjattaviakin. Katsele rakennussarjoja vaikka Kouluelektroniikka Oy ==> Velleman valmismodulit ja/tai Elektroniikan rakentelusarjat ja piirilevyt. Sieltä saattaa joku ratkaisu löytyä.
     
  3. Duunari

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    1 648
    Laitoin omaan kämppään joku aika sitten "ilmastoinnin tehostus" ajastimen.
    Produal LAP-5
    [​IMG]
    Ajoin uppoasennetun säätimen alle uuden reijän johon jälkiasennus kojerasia, mmj väliin, ja rasiaan kuvan mukainen ajastin uppoon asennettuna joka ohittaa säätimen määräajaksi 1-5h.
    Tämän jälkeen toimii taas normaalisti säätimen ohjaamana, minulla ykkönen.
    Koko homma onnistuu ilman että itse säädintä tarvitsee modailla.


    Säätimestäsi löytyy pakkamuuntaja jossa kolme ulostuloa (neljäs eli täysi on suora) joten sinulla edessä vastaava homma.
    Epäilen että sinulla säädin on pintaan asennettu joten kylkeen pintajakorasia ja ajastimen tilalle langaton rasiaan menevä vastaanotin 230v vaihtokärjellä. Siihen pariksi mielivastainen "valokytkin mallinen" ohjain tai muu vastaava, ajastimella tai ilman.

    Paras kuitenkin tulisi jos saat vedettyä kaapelin (MMJ 4x1.5s) välille koska noissa lähettimissä ei yleensä ole indikointia että onko se päällä vai ei.
    (Minulla vilkkuu ledi ajastimessa paljonko aikaa jäljellä.)

    Kun löydät mieleisesi palikat niin palataan asiaan.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2012
  4. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Aivan eli se ajaa täysille kun painat tosta? Ajastusta en tarttis, humiseen sen verran täysillä, että sen kyllä muistaa hiljentää. Löytyy kyllä rf ohjattava pistorasia, minkä vois purkaa tota sovellusta varten.

    Pitääkin huomenissa avata tuo säädin ja kattoa sisälle. Oonko nyt ihan hakoteillä, mutta enkö saa tuon simppelisti tehtyä kontaktorilla, missä on avautuva ja sulkeutuva kärki. Normisti sähkö kiertää avautuvan kärjen kautta kytkimelle ja on sitten mikä asento on valittu. Mutta kun kontaktoriin tulee sähköt tuon langattoman pistorasian kautta se avaa tuon kärjen ja moottoreille ei tule sähköä, mutta sulkeutuva kärki on kytketty suoraan tohon nopeimpaan lähtöön.

    Sekavasti varmaan selvitetty, mutta pitää avata ja kattoa mitä siellä sisällä on ja mitä jännitteitä.

    Vähän samanmoinen kytkis mulla on jo autotallissa kun pakastin, 1500W patteri ja lohkolämppäri+sisätilan lämppäri on saman sulakkeen takana. Niin kun painan napista niin kontaktori kytkee tuon patterin pois ja antaa sähköt lohkolämppärille. Muuten menee sulake jos sattuu kaikki vermeet porskuttamaan samaan aikaan...
     
  5. Duunari

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    1 648
    Jep ajaa täysille eli suomeksi ohittaa muuntajan.

    Säätimessäsi on sisään menevä vaihe, nollat, maat, ja ulos tuleva säätyvä vaihe (n.75vac-230vac) eli sisältä et löydä kuin kovaa sähköä.

    Saat sen toki konnarillakin noin toimimaan mutta pikkuinen vaihtorele ajaa saman asian ja voi sopia jopa säätimen sisään.
    Tällaisen saat myös helposti vaihdettua mihin tahansa langattomaan vastaanottimeen yksikärkisen tilalle.

    Esimerkiksi se RF pistorasiasi palasiksi, siitä rele pois ja kelan johdot vastaavalla kelajännitteellä olevalle vaihtoreleelle vaikka nyt sen säätimen sisään.

    Älä suotta yritä värkätä mitään kytkimen asentojen tilalle vaan ohita koko säädin näin:
    Ota säätimestä "säädetty" liittimestä moottorille menevä johto irti ja vie se releen Commoniin.
    Vapautuneestä säätimen "säädetty" liittimestä johto releen NC kärjelle ja L liittimestä toisella johdolla suora vaihe releen NO kärjelle.

    Tässä kaikki.
    Anna kuulua miten etenee mutta älä ota kynsillesi eli sulake pois ennen kuin aloitat.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2012
  6. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Vähän kesti kun mukamas ollut muuta tekemistä (viereinen huone pintarempassa ja tuntuu kestävän ikuisuuden kun töiden jälkeen askartelee...). Mutta tosiaan sain sen auki ja on kuten kuvailitkin. Pistorasiakin tuli purettua ja löyty kontaktoria pienempi vaihtorele, mutta on tuo silti kohtalaisen kokonen. Vielä pitäs miettiä miten saan ne nätisti istumaan kotelon sisään tai sitten viereen.

    Koskas se taas tässä edellis päivänä kun oli sauna päällä ja kersat + muut suihkuteltu ja ite viimisenä saunassa pohtiessani taas muistin, että niin juu taas jäi iv-kone kakkoselle...

    Sähköä tosta ei kovin helposti saa sormille kun iv kone on töpselin päässä ja töpseli koneen vieressä. Siis kunhan se muistaa ottaa irti.
     
  7. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Päivitetään nyt tämäkin ettei jää turhaksi triidiksi. Jees tänään oli tyhjä päivä ja miettisin, että jotain tuottavaa pitäs saada tehtyä. Muistin tämän ja eikun palikat kiinni:

    [​IMG]

    Langattoman pistorasian elektroniikka yläpuolella ja sisällä esmin rele kahdella kärjellä. Vakiona kulkee läpi ja kun rf-pistorasian säätimen nappia painaa releelle tulee sähköt ja sähköt kiertää suoraan nelos asentoon. Näin ollen nelonen ei toimi ollenkaan tuosta kiertokytkimestä, mutta yläpuolelta tosta pistorasian napista saa päälle jos patterit loppu tai jotain...

    Mahtu vielä kiinnikkin juuri ja juuri:

    [​IMG]
     
  8. Duunari

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    1 648
    Hyvä että tuli tehtyä ja peukku ylös siitä, mutta muutama kommentti jos joku muu löytää tämän ja alkaa väsätä vastaavaa.

    Teit sen silti monimutkaisemmin kuin selitin ja aloit pätkimään säätimen johtoja.
    Koko säätimen ohittaminen olisi riittänyt ja sen saa tehtyä säätimen liittimissä.
    Selitin jo kuinka helposti saadaan releellä ohjattua säätyvän vaiheen sijasta täysi sähkö puhaltimelle.

    Myöskin käyttämäsi ESMIn välirele on kooltaan ehkä suurin rele joka minulle tulee mieleen ja esim minun säätimen sisään tuollainen ei mahtuisi.
    Eli pienempiä ja sirompia releitä löytyy.
     
  9. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    En mä niitä nyt pätkinyt... abikoilla oli kiinni ja niillä jatkoin :). Teippiä on vaan suojana päällä ettei mene oikoseen kun kaikki tunkee kasaan.

    Ei ollut muistissa tuo mitä sanoit ja siinä kun pohtisin mites tämä piti nyt tehdä niin tuo tuntu kaikista yksinkertaisimmalta vaihtoehdolta.

    Rele on kieltämättä iso, mutta sellanen sattu nyt löytymään ja pienempi kuin kontaktori ja mahtui sisälle niin eipä tuolla väliä. Kyllähän tuosta ratkasusta saa todella pieneenkin tilaan mahtumaan jos vaan sopivat komponentit on käsissä ja askartelee vaikka nuo pari nappia tuohon kanteen erikseen.
     
  10. m4rcuz

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2007
    Viestejä:
    12
    Pitäisi kanssa tällainen tehostusmahdollisuus ajastimella rakennella ilmanvaihtokoneen kylkeen. Tuo edelläkin mainittu Produal LAP-5 vaikuttaisi helpolta vaihtoehdolta. Meneekös tämä kaavailemani kytkentä nyt oikein?

    Eli tässä LAP-5:n C-liitin kytkettäisiin ilmanvaihtokoneelta tulevaan vaihejohtimeen L2, mikä on aiemmin tullut suoraan nokkakytkimelle. Nyt normaalissa käyttötilanteessa L2 jatkaa NC-liittimen kautta nokkakytkimelle ja kaikki toimii normaalisti nokkakytkimen asentojen mukaan. Kun tehostus kytketään päälle, NC aukeaa, NO sulkeutuu ja NO-liittimen kautta syötetään tuota ilmanvaihtokoneen terminal 4:sta, jolloin ilmastointi pyörii täysillä.

    Tietysti jostain pitää LAP-5:lle tuoda vielä nolla, että ajastimen saa pelaamaan.

    Alkuperäinen kytkentä:
    Kytkentä LAP-5:n kanssa:
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti