Läppärin tallennuskapasiteettia suuremmaksi (on board SSD) kikalla X

Viestiketju alueella 'Massamuistit' , aloittaja villevaan, 07.04.2018.

1. villevaan

Rekisteröitynyt:
    29.12.2011
    Moi!

Vanha Liisa-ystäväni osti aikoinaan ohuen Asus E403SA läppärin jossa on käyttiksenä 64 bittinen WIN10 Home. Koneen OS vie suurimmman osan kovalevy-SSD:stä, joka on integroitu emolle kuten on 2Gb RAM-muistikin.

Nyt kone herjaa usein tilanpuutteesta tehdessään automaattisia päivityksiä eikä hän ymmärrä varoitusilmoituksista hölkkäsen pölähtänyttä.

Kun kovalevyä ei voi asentaa tai vaihtaa (ja samahan koskee RAMia) niin ainoa hätäkeino oli tökätä 32 GT Micro SD siihen sivuun kiinnni. Se onkin isompi kuin itse kovalevy! :-)

No, nyt siellä käviessäni näin että kone kyllä tunnnistaa kylkeen tökätyn SD:n mutta en ole varma osaako WIN10 käyttää tätä tilaa tallennustilana (joko väliaikaisena tai peräti pysyvänä)? Ainakaan sinne ei ollut tallentunut mitään. Liisa käyttää konetta VAIN Facebook ja pankkimaksuihinsa. Ei siis tee juuri mitään muuta koneella.

Voisiko joku nyt kertoa ne temput miten WIN10 Homessa saa tuo micro SD:n "integroitua" systeemiin niin että kone mieltää sen ihan samanlaiseksi muistiksi kun sen alkuperäisen kovalevynkin???

Ei ole siis tarkoitus siirtää WIN-käyttistä siihen, vain tukea tätä "vähätallennuskapasiteettia"??? Vai toimiiko se automaattisesti kerran kun on tunnistanut SD:n (kuten on selvästi tehnyt). Minulla ei ole kokemusta WIN10 vaan pelkästään Win7:sta joten muutamaan googlauksen ja sähläämisen jälkeen olen sormi suussa. Valitettavasti en voi koko ajan testasta konetta (eli miten muisti siellä toimii) kun asutaan eri paikassa ja itse koneenkäyttäjä on ... iäkäs... eikä mitään tarkempia tietokonesteppejä voi etäohjatusta kertoa. Kerran voisin siellä käydä ja panna tämän asian kuntoon.

Alleviivataan vielä että tämä kone on tuon vanhuksen "lifeline", todellakin! :-)

Villevaan

2. iSteel

Rekisteröitynyt:
    17.12.2012
    En usko että tuota Winkkaria saa käyttämään tuota lisämuistia ilman kikkailuja. Suosittelen ottamaan etäyhteyden ystävän koneelle Teamviewerin avulla.

1. Asenna omalle koneelle Teamviewer
    2. Pyydä ystävääsi asentamaan koneelleen Teamviewer Quicksupport

3. Ota omalta koneelta etäyhteys ystävän koneelle hänen antamiensa tietojen pohjalta
    4. Ensimmäisenä tyhjennä roskakori
    5. Sitten tee levyn puhdistus linkin ohjeen mukaan (ruksaat kaikki mitä on)
    https://support.microsoft.com/en-us/help/4026616/windows-10-disk-cleanup

Voi olla että selain on tallentanut jotain Downloads hakemistoon tai sitten omaan temppiinsä johon tuo puhdistus ei toimi.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen