Lämäyksen treenaus (jääkiekko)

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Kamikaze, 13.02.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 708
    Koitetaas vääntää rautalangasta.

    Paikaltaan vedettäessä on ehkä helpoin harjoitella. Luistimet jäähän hiukan hartioita leveämmälle, persettä alas ja polvet hieman koukkuun että saadaan hyvä tasapaino (pätee nyt yleensäkkin ihan luistelussa). Kiekko jäähän about keskelle, tai ehkä vähän lähemmäksi maalin puoleista jalkaa, reilun lavan mitan etäisyydellä kropasta. Mailasta reilusti hartioita leveämpi ote.

    Nyt heitetään maila rennosti "taakse", ja lähdetään rullaamaan takaisin alaspäin kokoajan vauhdin kiihtyessä. Lavan osuttava jäähän noin 10-20 senttiä ennen kiekkoa, että saadaan varsi taipumaan. Osumahetkellä alakäsi oltava suorana, ei lukossa mutta ei juurikaan koukussa. Jos kyynärpää on lukossa, tarkkuus kärsii. Mailasta puristetaan jämäkästi. Tarvittavan voiman oppii nopeasti, ettei maila pyörähdä osumasta käsissä.

    Samalla kun lapa viistää jäätä, alakäden puoleisen luistimen kärki kääntyy hieman maalia kohti ja polvi koukistuu, samalla luistin liikkuu hieman takaperin. Samalla toinen polvi myös hieman niiaa siten, että ei olla kuitenkaan ihan takakenossa vaan tasapainossa. Tällä saadaan vartalon painon avulla taipumaan mailaa entisestään. Lapa ei saa osua kiekkoon ihan kärjellä, tai on riski että maila pyörähtää käsissä holtittomasti. Kiekkoon osuttua jatketaan rullaavaa liikettä, ei pysäytetä lapaa vaan saatetaan loppuun asti.

    Helvetin vaikea selittää kun itselle homma on ihan päivänselvää :D Ja lämäri ei todellakaan ole voimalaji. Itse olen 176cm/65kg kukkakeppi mutta lämäri lähtee ihan puolivillaisella huitaisullakin napakasti.
     
  2. Make151

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2018
    Viestejä:
    1
    Juu rakkaudesta yksilölajiin (lämäriin :)) kirjotan. Varhaisteini-iässä tuli pelattua tapparassa. Sitten oli 8 vuotta taukoa kaikilta jäiltä kunnes pojan kans oli aika kokeilla, myöhäänkö 4-5v oli? Mut luistimet ei enää passannu ja sitä ihanuutta kesti sen 3x5min kunnes tajusin et amputaatio tai kengät. Lämäreitä tuli vedettyä päin kettua ranteet hellänä täysiä vitutuspäissään koko talvi, tottakai ja päin peetä. Voimaa oli ja ranteella viuhui mutta paljoo ei junnuvuosilta ollu muistissa. Mutta kuten eka lause antaa ymmärtää, opettelin "läyssyn" päässä ennen seuraavaa "kautta".
    Viikko-kaks meni hyvin samalla puumailalla ja ostin halvan ekan komposiitin.
    Piti kirjottaa vinkit mutta meni stooriin.
    Voimalla pääsee pitkälle jos haluaa kovan kudin. Paskalla tekniikalla voi osua samaan kulmaan no problemos mutta paikat menee paskaks pidemmän päälle. Edellä tuli jo etäisyydet, mutta "vauhditon", pienellä liusulla (vaikka kengillä) opettaa enemmän kun pelkkä viikate paikallaan. Nopee lihas on etu, maratoonarit saa tehdä töitä enemmän.
    Oikeestaan tää "laji" rakastaa niitä jotka on tehny penkkiä paljon väärin, joilla etuolkapää antaa alemmalle kädelle huomattavasti voimaa. Ylähanska tarvii kipparikalle-lookin kun taas alemman käden ranne ojentuu eli ranteen ulkosyrjä tekee töitä. Ensimmäistä voi treenata roikkumalla leuanvetotangossa "rystyset poispäin" (90 asteen kulma) kun jälkimmäinen treenaa molempia. Jos haba/selkä väli on ok kunnossa niin pitäs pystyä jo lämmään. Sitten vinot vatsat kun tekniikka on kunnossa saa pirusti tarkkutta ja moennttia pienellä liikkelläkin. Saa kovan kudin vaikka näyttää et lämmittelis. Viimenen, jos haluu 100% mikä vaatii vähän enemmän harjotusta: nojaa mailaan just niinkun ennenkin lyödessä mutta suorista tukijalka (toinen oletetusti ilmassa antamassa tukea tasapainottamisessa) ja samaan aikaan vedä ylempi käsi itseesi päin. Tolla "yhen jalan kyykyllä" saa sen tarvittavan supervoiman ku osuu kiekko sopivaan kohtaan. Näin 2018
    edit. Kun lämäri on jo hanskassa, nappaa lisävoima liukumalla polvi pikku koukussa ja suorista täysillä samalla kun lapa osuu jäähän. Taittuu maila kivasti ja pipo lentää silmille mut kuti lentöö =)
     
    Viimeksi muokattu: 03.03.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti