Lämäyksen treenaus (jääkiekko)

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Kamikaze, 13.02.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Kampele

Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Kyllä mullakin on sen verran aivoja että tuon tajuan ja on mulla ollut ennenkin komposiittimaila, joka pieni. :)
    No pitää kattoa tota kaverin mailaa tai suosiolla sitten uus 50e maila ja mennä lämimään.

2. jessev

Rekisteröitynyt:
    02.03.2002
    Jotenkin tuntuu, että joka vuosi tuo lämäämisen jalo taito katoaa jonnekin. Menee useampi tunti ja n määrä lämäriyrityksiä joka talvi ennenkun alkaa tekniikka palautuun näppeihin.

Itse en oo ikinä edes harrastanu jääkiekkoo laajemmin, pelkästään käyny kavereiden kera lätkimässä ulkojäillä. Ja lämäämisen oppiminen on ollu kyllä hankalaa, ei siihen tarvi kun toistoja ja vähän kokeilee eri tapoja. Kyllä se sitten jossain vaiheessa lähteekin vähän paremmin, jonka jälkeen lähtee koittamaan samalla tyylillä sekä hiomaan parempaan suuntaan.

Itellä suurin edistys oppimiseen tuli, kun tajus lyödä sitä lapaa enemmän jäähän kuin kiekkoon, että maila taittuu. Ja toki hieman ylävartalolla painaa vielä. Toinen oli se, että nosti alussa mailan korkealle taakse, lopussa saatto kunnolla eteen ja ylöspäin.

3. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Joo, mulla junnuaikoina luistelusta lämätessä osui usein suoraan kiekkoon ja lähti jäätä pitkin. Sen takia varmaan teinkin paljon maaleja, kun molarit odotti ylänurkkavetoja kun kaikki halus sinne sijoittaa "määpäs osaanki kohottaa". :D

Viimeksi muokattu: 18.02.2010
  4. Jonkun toisen VIRHE

Rekisteröitynyt:
    07.01.2010
    kentillä kovat jätkät pisti kiekon viivalle ja otti vauhtia ennen kun lämäs.
    meikäläinen lämäs vaan ja ainoastaan vauhdista, kun ite en paikoiltaan niin hyvin osannu kun pelasin hyökkääjää:D

5. vasu

Rekisteröitynyt:
    19.11.2006
    Ei ne nyt "herkästi" hajoa, mutta kannattaa vetää muutamia rennompia vetoja ennen kuin kerää kaiken raivon mukaan siihen lämäriin. On tullut läimittyä 25-30c pakkasissa juurikin noilla komposiittileluilla.

Tärkeintä lämärissä on minun mielestä se itse osuma siihen kiekkoon+jäähän. Eli noin lavan keskikohdalla (riippuu toki lavasta) koettaa osua kiekkoon. Mikäli kiekko osuu liian kärkeen, niin maila saattaa pyörähtää kädessä tai sitten kiekko lähtee lepakkona muikkuverkkoihin.
    Ja maila tosiaan jäähän 10-15cm ennen kiekkoa.

Itse en tykkää paikoiltaan lämäriä vetää silloin kun ollaan kavereiden kanssa luistelemassa, mielummin pienillä vauhdeilla. Joten vaikea sanoa missä kohtaa jalkoja sen kiekon pitää olla. Laita se siihen kohdalle, milloin saat hyvin kropan ja jalat otettua mukaan vetoon. Pelkillä käsillä ei saa mitään aikaan.

Maila tosiaan mielummin liian löysä kuin liian jäykkä. Mikäli ei saa edes ilmassa maalille asti, niin ei se maila taivutuksesta hajoa. Löysällä mailalla vetäessä myös tuntee mukavasti milloin se maila taipuu kunnolla ja ehkä sitä kautta tajuaa sen oikean kohdan mihin iskeä se maila.

6. Tyler

Rekisteröitynyt:
    20.12.2001
    Tässä mietin, että enhän mä osaa KERTOA, että miten mun lämäri lähtee. Olen sen silloin aikoinaan kivenkovana lätkäjunnuna opetellut ja ihan fiiliksellä se menee. Ei se maailman kovin lämäri koskaan ollut näiden lankojen takia, mutta ihan tarkka se on ollut. Noi kärkilämärit voi unohtaa, jos meinaa voimalla sitä kiekkoa saada liikkeelle, ellei ole Petr Jaks ja koko lapa on yks iso käyrä.

Koko vartaloa käytän ja yleensä vain "tiedän", missä se kiekko on. Yleensä kun kiertoliike tuntuu mukavalta, niin se lähtee kanssa hyvin ja voimalla. Aikoinaan muistaakseni opettelin lyömään kiekkoa ensin vyötärön korkeudelta ja siitä lähdin hakemaan voimaa lisää.

7. juukelis

Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    itse olen sunnuntai kiekkoilija :) joten ei kannata vakavasti ottaa

mailaa pidän siten että kun seison suorassa maila normaalisti käsissä niin lämärissä käännä mailaa siten että edellä mainitussa asennossa lapa osoittaa suoraan eteen ja niin lujaa kiinni kun ranteet pystyvät.

8. nsda

Rekisteröitynyt:
    02.06.2009
    Harraste tasolla pelaan, mutta silti rakennettiin kotiin kesälämimis seinä siellä opin lämimään. Oli se hauskaa mennä ulkojäille ku osas kohottaa ja lämiä lujaa jo junnuna. Isommatki katteli että, missä joukkueessa pelaat. Ei oo se taito hävinny mihinkään, ehkä tarkkuuden kaa joutuu muutaman kerran kokeilee ennenku saa tarkempia.

9. Teme_

Rekisteröitynyt:
    23.08.2006
    Ei löysällä mailalla voi vetää tai edes syöttää kunnolla. Tämä tosin ei tarkoita että sen mailan pitää olla tasoa rautakanki, mutta tarpeeksi stiffi pitää kuitenkin olla. Muuten syötöistä tulee ihme propelleja tai sitten liian hitaita ja lämärärit lähtee ehkä jäästä irti, mutta sitten se kiekko leijailee sellast 60 km/h sinne maalille. Tarpeeksi napakka maila ja voimaa edes jonkun verran takana, niin lähtee kunnon vedot. Mailan tulee taipua jonkin verran myös rannelaukausta vedettäessä, mutta siihenkin piisaa normaali jäykemmästä päästä oleva kuitumaila joka lämärissäkin taipuu. Eli normaalivartaloiselle/ -voimaiselle (n. 180/75-80) sopii parhaiten jäykästä päästä oleva komposiitti. Ne kaikista jäykimmät on sitten isommille kavereille, kun mailalla on pituutta enemmän ja massaa vedossakin enempi.

10. Son1c

Rekisteröitynyt:
    04.04.2010
    Täytyy sanoa että koko talven olen lämäreitä harjoitellut ja loistavasti on onnnistunut sen jälkeen kun luin täältä että mailan täytyy osua jäähän ennen kiekkoa ja johan lähti vedot

11. Failer

Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    En tiiä oikeen mitään tekniikkaa miten mä laukasen. Junnuna vaan ku asuttiin landella niin oli maali ja alusta josta lauottiin niin kauan ku oli valosaa ja joskus vielä lampun varjossa. Kyllä opin ihan hyvin laukasee itellä enemmän sellanen vähän ylipolven nouseva lapa ja siitä sit kiskasen. Sinänsä oli turha opetella laukoo noin hyvin ku palasin maalissa, mut oli siitä sit hyötyä kun oli valmentamassa myöhemmällä iällä.

Jos ny neuvoisin junnuja laukoo niin siihen laukasun nopeuteen kiinnittäisin huomiota ja suoraan syötöstä lähteviin kuteihin.

Rannarin kanssa mulla oli enemmän vaikeuksia kunnes tuli vähän enemmän ruista ranteisiin niin sen jälkeen vasta alko tajuun mistä oli kyse. Ite oon sen verran pitkä että oon ottanu aina sen jäykimmän kepin kaupasta mitä oon löytänyt ja joissakin merkeissä nekin on tuntunu ihan spagetilta. En ole ny viiteen vuoteen tikkuihin koskenu ja ikinä en ole komposiittimailaa omistanut vielä, että niistä en osaa sanoa.

12. kuorimaveitsi

Rekisteröitynyt:
    03.04.2011
    Juu itekkää en saa lämärii kohoo, riippuu päiväst:). Mutta itelläni 15e maksanu 2005 ostettu Koho Revolution. Hyväs kunnos pysyny. Nytte oon vie nii `pieni` ettenn saa kauheesti itekkää lämää kohoo. Jäykkyys mun omas jtn 85 ny ku katkastu leukaa asti. Veikkaan et pituus ja jäykkyys vaikuttaa paljon, ei muuta. Ps. Kaveri osti eka bauerin komposiitin, 1 lämäri ja alko helisee, no, osti 2vk pääst uuen Warriorin, 3 lämää ja alko helisee:D. Et kyyl ne menee aika helposti noi kompot rikki. Mielummin ostat monta puu mailaa ku 1 100e komposiitin joka menee ekast vempulast hajalle:smoke:.

13. Firex

Rekisteröitynyt:
    13.03.2007
    Heh, menee kolmesta rikki, onneks tiedät mistä puhut... Itse pelasin viimeisen pelivuoteni CCM V110:llä, ja siitä on nyt 7v ja maila aivan ehjä ja käy hyvin ulkojää höntsissä. Kierojäykkyys tietysti hiukan kadoksissa mutta muuten kelpo peli. Puumaila jää noin vuodessa käyräksi lämäreiden takia, että tästä... :smoke:

14. Zalmari

Rekisteröitynyt:
    13.01.2004
    Tänä talvena viimein onnistuin satojen toistojen jälkeen löytämään itselle sopivan "oikean" tavan lämätä niin että se kiekko nousee sinne ylämummoon. Samalla tuli tutuksi kaukalon ulkopuolella käppäily kiekon perässä, kun lämäri kimpoaa ylärimasta parinkymmenen metrin päähän jonnekin hankeen.

15. Reto92

Rekisteröitynyt:
    22.05.2010
    Tästä syystä itsellä meni toissa talvena n. 20 kiekkoa : D tuttua puuhaa

KLING* joo se katos

16. Wemps

Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Itselleni lämäri oli paha ongelma aina viime kuukausiin saakka. Kiekko ei mennyt edes jäitä pitkin kovaa, tarkkuudesta / nousemisesta puhumattakaan. Nyt sitten ostin X50 mailan (edellinen joku X-lite, nimikin kertoo jo tasosta) jostain tarjouksesta, ja menin hakkaamaan kumilättyä takapihalle. Ja kappas, ensimmäinen laukaus ja heti ylämummo soi. Nyt sitten pystynyt oikeasti tarkkuuttakin harjoittelemaan.
    Tarinan opetus: Mailalla on väliä. En nyt väitä, että kuka tahansa on maailmanmestari jos saa 666e maksavan kepin, mutta..
    Sitten tekniikasta senverran, että huitaise "maata", älä kiekkoa (maila osuu jäähän ~5-10cm ennen kiekkoa). Anna mailan taipua, siitä ei ole mitään hyötyä jos vain liu'tat lapaa pitkin jäätä. Jos lyöt suoraan kiekkoa, on tulokseni jumalaton propelli, josta ei ole mitään hyötyä. Alempi käsi kannattaa myös pitää ihan reilusti alempana kuin normaalisti, esim. Bauerin X* mailoissa ~siinä Xän kohdalla. Kannattaa myös hankkia ihan jääkiekkohanskat, helpottavat otteen saamista reilusti + käteen ei satu.

17. IDKF

Rekisteröitynyt:
    09.01.2010
    Mun mielestä kaikki laukominen ja varsinkin kiekonhallinta lähtee siitä tuntumasta siihen mailaan ja kiekkoon. Tosiaankin näkee paljon porukkaa niillä isin joululahjaksi ostamilla komposiittimailoilla, joista on huoletta napattu se 30cm päästä pois, vaikka jäykkyys on jo alunperinkin ollut aivan liian suuri. Yritä siinä sitten sellaisella halolla laukoa kovaa ja tarkasti, ei tule onnistumaaan. Ite tykkään käyttää kohtuu löysää mailaa. Mukava käsitellä kiekkoa ja laukaukset on paljon tarkempia, kun ei tarvi keskittyä siihen, että saa kerättyä voimaa tarpeeksi sen mailan taivuttamiseen. Toki tämä syö vedosta voimaa, mutta olen siitä valmis hieman tinkimään.

18. Kiekura Banned

Rekisteröitynyt:
    29.01.2008
    Kannattaa ihan suosiolla ottaa aika löysä maila. Ja muistaa sen, että se jäykistyy kun lyhennät. Menet haara-asentoon ja kiekon pitäisi olla suunnilleen aika keskellä haaroja tietysti jonkun matkan päässä jaloista. Ja sen mailan pitää osua siihen jäähän ennen kiekkoa, suunnilleen keskelle lapaa ja reilusti vaan painoa sille mailalle kun vedät.
    Ite tykkään vetää lämäreitä juurikin luistelusta tai sitten sivuttaisluistelusta.
    Ja kun testaatte sitä mailaa kaupassa siihen ei koko painolla nojata ja ihmetellään onpas tää löysä. Käsillä vaan painatte sitä mailaa melkein kuin vetäisitte rannelaukausta. Ja mailan olis hyvä olla luistimilla suunnilleen nenään/leukaan. Seki selviää testaamalla. Lyhyemmällä mailalla onkin sitten helpompi kikkailla. Ja voihan tota lämäriä kesälläkin treenata. Vaneri vaan lätkitte vaikka ladon seinään tai viette sen vanerin sinne kaupungin kaukalolle.
    Ja ne jääkiekkohanskatkin on tässä aika tärkeät vaikka ei uskoisi :D. Sopivan kokoiset, ei liian jäykät jne.
    YouTube - Puu- vai komposiittimaila? Siim Liivik ja Mikael Granlund testaavat mailoja
    Siinä vähän puumailan ja komposiitin eroja ja saa kattoa tekniikkaakin.

19. Jipa

Rekisteröitynyt:
    21.09.2002
    Kauhean ajankohtainen ei oo triidi, mutta pakko postata ku sattu silmään. Viimetalvena oli itellä aivan järkyttävä hierominen lämärin kanssa ku ei oo vuosiin tullu lauottua tai oikeastaan edes luisteltua, mutta siinä loppukesästä oma tyylinäyte. Mitään tästä ei kannata ottaa varmaan opikseen, mutta tolla tyylillä ny itellä lähtee sen verran kovaa ettei tarvi lapsosten seassa hävetä kovin paljoa :D

Enstalvea odotellessa :D Treeni jatkuu, tosin köyhänä ja kateellisena vois panostaa enemmän rannelaukauksiin jotka ei tapa mailaa ihan yhtä nopsaan.

20. hernepalko

Rekisteröitynyt:
    23.01.2013
  21. viltsu

Rekisteröitynyt:
    09.01.2013

eipä tuohon oikein voi antaa oikeaa vastausta. jokainen pelaa semmosella mailalla mihin on tottunut. Itse pelasin yli 10v jääkiekkoa ja tuli sinä aikana kokeiltua aika paljon erilaisia/jäykkyisiä ja eri mittaisia mailoja. Jotku tykkää pelata pitemmällä/lyhyemmällä, jotku jäykemmällä jne.
    toki jos johonki pipolätkähöntsään olet ostamassa mailaa, niinkuin todennäköisesti olet, niin eipä tuolla ole mitään väliä minkälainen maila siellä on

22. vä1sk1

Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Jos on semmonen maila jolla pystyt lämäämään täydellä voimalla, niin se on liian jäykkä rannelaukauksiin. Jos on taas sitten sen verran letku varsi että antaa ranteissakin tarpeeksi periksi, niin lämäreitä ei voi ihan täydellä voimalla antaa palaa tai muuten veto saattaa lähteä ihan minne sattuu. Kompromisseja sitten siltä väliltä mikä itselle tuntuu parhaalta ja se ei löydy kuin pelaamalla.

23. lehtipihvi

Rekisteröitynyt:
    17.10.2010
    Lähtökohtaisesti on liian jäykkä.

Tai toki riippuu pelipaikasta/tyylistä. Löysemmällä mailalla on parempi vetää rannareita. Jäykempi parempi lämäreihin ja pakille.
    Toki myös voimatasot vaikuttaa, vahvalle jäykempi jne.
    Itse sanoisin, että SR 85 on aivan hyvä sulle. Toki sanon tämän tietämättä voimatasojasi.
    Itse pelaan hyökkääjänä ja enemmän lauon rannareita. Lämäri on minulla pieni heikkous, mutta tämä nykyinen maila "antaa anteeksi" tekniikkavirheitä vähän löysempänä ja nekin onnistuu.
    Itse pelaan flex 75 (ennen 85, joka sekin oli hyvä) ja olen tyytyväinen. Voimatasot mulla on kohtuulliset, eli mm. penkki 130kg ja toki jalatkin kunnossa, pituutta tosin 181cm ja painoa 89. EHKÄ otan kuitenkin flex 85 seuraavaksi, saattaa hivenen löysä olla tämä nykyinen.
    Yleisimpiä virheitä on ottaa liian jäykkä maila - näin siis omasta mielestä.

http://www.hockeytiger.fi/page/17/perusohjeita-oikean-mailan-valitsemiseksi

24. nom_de_plume

Rekisteröitynyt:
    10.04.2007
    Minä en pidä sitä mailan jäykkyyttä kovinkaan ratkaisevana asiana siinä että lähteekö laukaus kohoamaan tai edes kohtalaisella nopeudella. Ehkä tärkeintä hyvässä laukauksessa on että tietää mistä kohtaa pitää mailasta kiinni ja miten - ja se oikeastaan selviää kokeilemalla suhteellisen kevyellä voimalla koko kroppaa hyväksikäyttäen. Ei se auta vaikka kuinka rykii käsillään jos asento ja ote on väärä. Toistoja harjoitukseenkin ja eikä auta jos toistat väärällä tekniikalla. Itselläni perustekniikka löytyi noin parin illan aikana kunhan vain tajusi kokeilla eri tekniikoita.

Kun tuo perusasia on kunnossa niin sen jälkeen voi hakea laukauksiinsa voimaa, nopeutta ja tarkkuutta ja silloin vasta alkaa vaikuttamaan se minkälainen se keppi kädessä on.

25. lehtipihvi

Rekisteröitynyt:
    17.10.2010
    Kyllä mailan jäykkyys olisi syytä olla kunnossa jo alusta pitäen. Helpottaa opettelemista. Toki perusasiat ovat tärkeitä. Yksittäisistä perustaidoista ehkä mailan puristaminen on yksi tärkeimmistä, sillä jos se unohtuu niin maila "pyörähtää" huomaamatta ja vedosta tulee tuhnu. Youtubesta löytyy ohjeita lyöntilaukaukseen, jos ei tiedä miten se tehdään.
    Löysempi maila helpottaa lämärin opettelemista. Siinä oppii, miksi sen mailan kuuluu taipua. Lisäksi löysempää mailaa ei niin paljon haittaa, jos sitä ei muista puristaa kovaa. Jäykempää jos et purista, niin ei onnistu. SR 85 on useimmille hyvä flex, melkeenpä ns. std. Itsekin junnuna liian jäykillä pelailin. Toki ne vedot niilläkin onnistuu, mutta enemmän oli epäonnistumisia niillä jäyköillä tekniikkavirheistä johtuen. Sitten joskus testailin pikkuveljen löysää mailaa ja tajusin erheeni - lämäritkin rupesi onnistumaan "aina".
    Toki jos on tekniikaltaan erinomainen vetäjä, niin ei kait siinä, ottaa vaikka sen jäykimmän mahdollisen. Mut parempi olla alkuun "liian löysä" kuin liian jäykkä. Nykyiset komposiittimailat ei kyllä "ikinä" katkee siitä, että ne taipuisi liikaa. Toki ei mitään superlöysää sit..

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen