lähiverkon ip -> julkinen ip

Viestiketju alueella 'Internet, tietoturva ja muu tietoliikenne' , aloittaja HamppiHampi, 11.10.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HamppiHampi

Rekisteröitynyt:
    11.10.2009
    Moikka.

Minulla on Zyxel 645MP-A1 adsl-modeemi ja vasta hankittu Buffalon WZR-HP-G300NH langaton reititin. Ennen Buffaloa minulla oli joku normaali reititin, joka antoi jokaiselle siihen kytketylle koneelle automaattisesti julkisen IP:n.

Nyt ongelmana on, että pitäisi jotenkin saada säädettyä annettu lähiverkon ip julkiseksi IP:ksi. Onko NATilla jotain tekemistä asian kanssa? Pitääkö minun säätää modeemia, reititintä vaiko molempia. Minulla on DNA:n liittymä, joka antaa max. 5 ip-osoitetta. Muuten kaikki toimii hyvin, paitsi että en onnistu pelaamaan kaverin kanssa verkkopeliä niin, että kaveri yhdistää minun tekemään hostiin, koska pelin antama lähiverkon ip-osoite ei toimi.

ESIM: Modeemille tulee palveluntarjoama ip esimerkiksi 212.149.123.226 mutta koneen ip on 192.168.11.2 ja se pitäisi saada 212.149...-alkuiseksi.

Eli miten tässä pitäisi toimia? Miten siis saan laitettua asetukset niin, että jokainen kone saa suoraan julkisen ip-osoitteen? Tietämykseni näistä asioista ei ole kovin suuri, joten toivon suhteellisen selkeitä ohjeita. PS. modeemin ohjekirja on hävinnyt ja reitittimen ohjeista ei ole hyötyä.

2. endorphinum

Rekisteröitynyt:
    05.10.2009
    Reitittimestä NAT pois / bridged tila päälle.

3. HamppiHampi

Rekisteröitynyt:
    11.10.2009
    NAT välilehden alla on 2 asetusta, Address Translation ja Log Output of Deleted Packets, joista ensimmäinen lienee haettu asetus. Mutta tätä bridgediä (siltaus?) en löydä mistään koko hallintapaneelista

4. Justin Credible

Rekisteröitynyt:
    15.02.2003
    Itse tekisin seuraavasti:

Zyxel siltaavaksi ja Buffalo tähän perään hoitamaan reititys ja nattaus. Tämän jälkeen porttiohjauksilla säädöt peliä varten tuonne Buffalolle.

5. HamppiHampi

Rekisteröitynyt:
    11.10.2009
    Millä ip:llä pääsee Zyxeliin käsiksi? Ite evotan enkä löytäny googlella

6. endorphinum

Rekisteröitynyt:
    05.10.2009
    Nythän tilanne on jo tämä.
    Pöh, ennenkin pärjännyt ilman NATtia ja porttiohjaukset aiheuttavat aivosyöpää.

http://www.buffalotech.com/support/getfile/WZR-HP-G300NH_Manual_web.pdf

Sivun 20 mukaan kytkin offille ja koneet saa julkiset IP:t.

7. HamppiHampi

Rekisteröitynyt:
    11.10.2009

Kiitoksia paljon, tämähän siihen auttoi. Onneksi oli näin yksinkertainen toimenpide kyseessä. Katsoin myös tuota kohtaa itse, mutta ajattelin, että silloin tuo toimisi pelkästään sisäverkossa max. 5 koneen kesken :)

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen