Laatukengät ulkoiluun?

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Stringer, 07.09.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Saako tässä maassa mistään muualta kuin netistä hyviä kenkiä lähimetsässä kävelyyn? Siis sellaista pientä polkua tai hiekkatietä pitkin menoa varten, mutta ei mitään varsinaista rämeikköä.

Esimerkiksi näitä en meinaa löytää mistään: All Out Blaze Mid GORE-TEX® - Men's - J24617 | Merrell

Olisi parempi että löytyisi jostain kivijalkakaupasta, koska pitäisi päästä kuitenkin sovittamaan ensin. Eikä tarvitse olla juuri tuo, mutta ehdoton mukavuus- ja laatuvaatimus kuitenkin.

2. Tontza

Rekisteröitynyt:
    22.06.2006
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Jos tosiaan vain polulla menet, etkä tarvitse vartta, niin esim. Merrell Ascend Glove GTX on vedenpitävänä hyvä. Se on hyvä juoksukenkäkin: barefoot-kenkä aika leveällä lestillä ja hyvällä varvastilalla. Vähän jäykempi toki kuin kesäisemmät mallit jo Goretex-kalvon takia. Muuten esim. Prismoista löytyy Merrellin varrellisia kenkiä, kuten myös Intersportista ja Sportiasta. Salomonin kenkiä on vähän joka paikassa, mutta minä en itse pidä niistä, kun eivät oikein istu jalkaani. Ja suosin noita kantakorottamattomia barefoot-tyylisiä. Ja siitä tulikin vielä mieleeni, että näin viime talvena Sportiassa tai Intersportissa Merrellin Pro Terra Mid(?) -nimiset kengät. Niissä on vartta, mutta normaalia tuollaista kenkää vähemmän kantakorotusta. Eli niillä saa luonnollisemman askeleen, vaikka kyseessä onkin ns. vaelluskenkä.

http://toesalad.com/reviews/a-review-of-the-merrell-proterra-mid/

5. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Joo joo, mutta nyt oli niistä hyvistä kengistä kyse eikä Prisman tai Intersportin tavaroista (ne on jo nähty). Saako mistään oikeasti niitä kenkiä, joita ulkomailla kehutaan taivaisiin?

Tuokin minun linkkaama Merellin kenkä on joku uutuus. Mistä sellaisia tässä maassa löytää? Eikä sekään taida olla ihan sitä terävintä kärkeä.

6. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    No onpa herralla asenne. Muuttuuko hyvä kenkä huonoksi, kun sitä myydään Prismassa tai Intersportissa? Esim. Tampereella paras valikoima Merrellin barefoot-juoksukenkiä (ja ehkä muitakin) on Koskikeskuksen Intersportissa. Ei se minun vikani ole, mutta näin on. Hyvin harvassa nettikaupassakaan on niin hyvin, jos jokin Amazon (mukaan lukien sen kauppapaikkaa käyttävät myyjät) jätetään laskuista. Samoin niitä löytyy täällä Lielahden Sportiasta muutama malli, pari mallia Stadiumista (esim. viime vuonna suosittelin tutulle siellä Ascend Glove GTX:ää, kun oli puoleen hintaan) ja usein myös Lielahden Prismassa on ollut.

Ja jos tiedät parempia kenkiä kuin Merrellin Connect-mallistosta löytyy, niin kerro ihmeessä, koska minuakin kiinnostaa.

http://caveman-clarke.blogspot.fi/2013/10/merrell-ascend-glove-gtx-review.html

Juuri kerroin. Mutta jos et usko, niin paskaakos tässä sitten.

7. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Prismassa ei ainakaan ollut eikä kyllä paikallisessa Intersportissakaan. Prisman valikoimasta muistan jonkun Merrellin Phoenix/tms ja Tucson -sarjat. Intersportti oli päättänyt keskittyä naisten kenkiin. ja hyvin vähän mitään miehille.

Edit: niin ja en ole kiinnostunut juoksukengistä.

8. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Sitten on vähän ikävämpi juttu, koska nuo ovat niitä ketjuja, jotka noita Suomessa myyvät. Kauppiaat tai ostoista päättävät esimiehet eivät sitten siellä ole nähneet järkeväksi ottaa noita valikoimiin. Sitten on vielä näitä erähenkisiä kauppoja, kuten Scandinavian Outdoor. Siellä on Merrelliä ja jokin toinenkin oli, mutta ei nyt tule äkkiseltään mieleen.

Jos et tarvitse varren suojaa, niin kannattaa silti harkita. Joka tapauksessa suosittelen myös kävelyyn tuota kantakorotuksen vähentämistä ja etenkin tuollaisessa maastossa kävelyyn, niin tulee paremmin tuntumaa alustaan ja luonnollisempi liike. Itse kävelen ja juoksen poluilla ja voin sanoa, että liikkumiseen tulee ihan erilainen meininki toisin kuin kantapää korotettuna vaappuessa. Tuntee olevansa paremmin osa luontoa, vaikka en mikään Echi siniketun jäljillä olekaan...

Jos ei kuitenkaan lenkkari käy, niin sitten noita luonnollisemman askeleen tarjoavia on lähinnä tuo mainitsemani Merrell tai jokin sen variaatioista.

Mutta sanottakoon se, että et ole ongelmasi kanssa yksin. Kauppojen valikoimat ovat yleensä ottaen todella huonoja. Jokaisesta löytyvät aika lailla vain ne vanhat perusmerkit, eikä sitten mitään muuta. Mitä pienempi kaupunki, niin sen toivottomampi tilanne.

Viimeksi muokattu: 08.09.2014
  9. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Kuten huomaat, minä en näissä ole varsinainen expertti. Siksi arvelin, että mitä kalliimpi sitä parempi. Se mitä minä noin niin kuin toivoisin, olisi äärimmäisen hyvä vaimennus (painoa aika paljon liikaa), jonkin verran joustoa muttei niin paljon että joka juuri tekee kipeää, kuivat sateellakin ja ilmavat kuivallakin, suojaa marjavarsia vastaan, ei mitään hankaavia kohtia, mutta kyllä sitä nilkkaa vähän saisi tukea. Niin ja saisihan ne toki olla kevyetkin. En ole koskaan kyllä noita varsinaisia juoksukenkiä edes koittanut. Jotenkin sitä luulisi, että niissä olisi paino ja sen sellaiset tärkeimpiä ja kompromisseja sitten muissa alueissa.

10. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Minä sinun asemassasi lähtisin etsimään mahdollisimman pelkistettyä kenkää. Matala ja ohut pohja -> hyvä tuntuma poluilla juurakoihin ja kiviin -> pienempi riski nyrjäyttää nilkka tai liukastua. Jos kantapää on korotettu ja pohja on tunnottoman jäykkä, niin kun se lähtee huonosti, niin se lähtee varoittamatta ja kunnolla.

Samoin se pakottaisi hakemaan luontaista askellusta, sellaista kissamaisempaa liikettä toisin kuin kenkä, jonka ilmatyyny suorastaan kannustaa iskemään kantapään voimalla maahan. Se voi olla lonkille parempi. Minulla itselläni lonkka välillä oireili, mutta matalampaan kenkään siirtyminen auttoi. Sellainen keinuminen jää pois ja askel lyhentyy ja tihentyy. Miltä sinusta tuntuu liikkua paljain jaloin? Koska se näissä minun suosittelemisessani kengissä on pääideana; päästä fiiliksessä lähelle sitä. Toki näissä syksymalleissa siitä jäädään selvästi kauemmas kuin oikeasti minimalistisissa kesämalleissa, mutta verrattuna ihan perus varrelliseen ulkoilukenkään tuntuma on rennompi ja luonnollisempi. Kannattaa myös huomioida se, että maasto itsessään pehmustaa hyvin toisin kuin asvaltti.

Tällaiset vaativat tosin usein vähän totuttelua. Joutuu alussa vähän hissuttelemaan, jos on tottunut iskemään kantapään voimalla alas. Sanoisin, että se silti kannattaa. Jalat kyllä tottuvat ja ne kaipaavat monipuolista liikettä. Sitä, että jalkapohjasta alkaen lihakset aktivoituvat eri asennoissa, kun mennään poluilla juurakoissa. Sitenhän ne vahvistuvat.

Ja mitä tulee vedenpitävyyteen, niin Goretex tai vastaava kalvo lienee paras. Ei se tietenkään mitenkään ylivertaisesti hengitä, mutta kaikkea ei voi saada.

Viimeksi muokattu: 08.09.2014
  11. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Jaa, enpä tiedä. Puhut kyllä vakuuttavasti ja saat melkein jopa uskomaankin sen verran, että tekisi mieli kokeilla. Kumminkin riski on aika hurja, koska kenkiä ei yleensä voi palauttaa jos ne ei sitten toimikaan. Ihan uusia uria kun lähtee siis hakemaan. Tietysti sitä voi hankkia jotkut halpakengät kokeeksi, mutta paljastuuko niillä sitten touhun toimivuus?

12. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Tilaa jostain, mistä voi. Esim. Brandos? Mitä näitä nyt on? Varmista nyt kuitenkin itse, kun enää ei ole sitä automaattisesti ilmaista lakisääteistä palautusoikeutta. Niillähän voi kotona sisällä pomppia sen verran, että tietää, miten ne käyvät.

Minä olen useimmiten vakuuttava, mutta ei kannata tosiaan välttämättä uskoa ainakaan tietämättä, miksi sanon noin. Asetan siis sanani kontekstiin. Olen viime vuosina tullut siihen tulokseen, että nykyaikaiset kengät pilaavat ihmisten jalat. Itse esim. vuosien tuskailun jälkeen pääsin penikkataudista eroon, kun vaihdoin kantapääaskelluksesta päkiäjuoksuun. Eli siis vaihdoin vaimennetut ilmatyynykengät hyvin vähäisellä vaimennuksella ja ilman kantapääkorotusta oleviin hyvän päkiätilan tarjoaviin kenkiin, jotka lähinnä suojaavat vain jalkapohjaa lasinsiruilta, kiviltä yms. Ja kun olen huomannut, miten monella on jalkavaivoja (nilkat, polvet, varpaat, lonkat, jalkapohjat), joihin sitten hankitaan tukipohjallista, kun kaaret ovat sortuneet ja on vaivasenluuta yms., niin onhan se laittanut miettimään kaikenlaista. Ehkä jalat eivät kestä, kun niitä ei käytä? Ei tule luonnollista liikettä, koska sitä korvaamaan on kenkä. Tukipohjallistenkin voisi ajatella vain passivoivan lisää jalkaa, koska nehän ovat muotti tukemaan jalkaa. Sekö sitten parantaa heikot muotonsa menettäneet jalkapohjat?

Vai voisiko seuraavassa olla jotain ideaa? Kannattaa vilkaista. On hyvin mielenkiintoinen tapaus.

Dr. Nick's Running Blog – Two year long case study demonstrating an increase in arch height from running in minimalist shoes

Nuo alussa linkittämäsi eivät ole ihan sieltä pahimmasta päästä ainakaan sen kantapääkorotuksen takia: 6 mm on verrattain matala, kun voisi olla huonomminkin (perinteisesti yli 10 mm). En tiedä, millainen pohjan tuntuma niissä muuten on, enkä muuten tunne kyseistä mallia. Mutta näistä minun jutuistani kuitenkin kannattaa uskoa joka tapauksessa se, että poluilla haluaa hyvän tuntuman alustaan pidon ja ketteryyden kannalta. Jäykkä ja korkea pohja altistaa muljahduksille ja liukastelulle.

13. Recycle Banned

Rekisteröitynyt:
    19.08.2011
    Salomon Speedcross 3. Itse olen kuluttanut yhden parin puhki ja toinen pari on menossa. Äärimmäisen kevyet kengät jotka soveltuvat niin työmatkapyöräilyyn kuin maastolenkkeilyynkin. Olen käyttänyt kenkiä suunnistaessa mm juurakossa, ryteikössä, suolla, märällä kalliolla, hiekkatiellä yms ja ei ole ollut valittamista. Omat kengät on ilman kalvoa, mutta kengät saa tarvittaessa Salomonin omalla ClimaShield-kalvolla tai vaihoehtoisesti GoreTex-kalvolla. Kuitenkin, omien kokemuksieni mukaan myös nuo kalvottomat kengät pitää vettä ihan hyvin.

Kalvottoman mallin hinta Prismassa/Intersportissa 99e, itse tilasin Briteistä hintaan 73e. CS-kalvolla olevat on muistaakseni 120e ja olisiko GTX-kalvolla 130e+. Toisaalta, tarjouksia löytyy ja esim Scandinaviaoutstorella oli GTX-mallin hajakokoja hintaan 109e.

Harkitse.

14. SweeneyTodd

Rekisteröitynyt:
    03.03.2011
    Varmaan auttaisi, jos kerrot mistä päin olet? Partioaitta myy ainakin merreleitä, salomoneja, meindleja jne. Ei välttämättä ole juuri tuota mallia, mutta eiköhän sieltä nyt hyvät kengät löydy tuollaiseen käyttöön.

Kannattanee harkita myös matalavartisia, kun et nyt varsinaisesti maastoon ole lähdössä. Ovat mukavammat ja kevyemmät kävellä.

Edit. Vantaan ikean vieressä tai siis Hong Kongin vieressä on muuten partioaitan outlet myymälä, josta voi kengät löytää hyvällä alennuksella. Ja jos Haltit kelpaa (moni tuntuu jostain syystä merkkiä karttavan, vaikka itselläni ei huonoj kokemuksia olekaan), niin Halti-outlet löytyy Herttoniemestä.

15. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Juu, no pohjois-pääkaupunkiseutu. Minusta tosin alkaa tuntumaan, että sellaista erikoisliikettä ei ole missään jollaista alunperin etsiskelin. Taidan kuitenkin tästä lähteä sinne Vantaalle katselemaan mitä Tammiston tietämillä on. Siellä pitäisi olla ainakin joku Scandinavian Outdoorsin Outlet-myymälä.

Pidän kyllä mielessä Molarin neuvot. Liian jäykästä rakenteesta muuten varoitteli myös tämäkin linkki: Tällaiset ovat hyvät kävelykengät - Klinikkauutisia - Jalka - Terveysklinikat - Tohtori.fi

16. Peku

Rekisteröitynyt:
    21.06.2004
    Kotimaiset Kuoma-kengät sopivat ainakin omaan jalkaani erittäin hyvin ja malleja on monia.

17. kaarlos

Rekisteröitynyt:
    03.06.2004
    Itse etsin kevyitä mutta kuitenkin vedenpitäviä kenkiä metsissä käyskentelyyn sekä frisbeegolf-kengiksi. Päädyin hankkimaan Merrellin Proterra Sport GTX:t, joihin olen kyllä tykästynyt. Painoa on vain vähän enemmän kuin jossain Acsicsin juoksukengissä (~350g vs ~380g), joten mitkään jäykät vaelluskengät eivät ole kyseessä.

Kävelyä metsissä on tullut kesän aikana noin 80-90 kertaa 18 väyläisen frisbeegolf-radan verran eli varmaan jotain 300km, eivätkä kengät ole vielä menneet miksikään.

18. Damoc

Rekisteröitynyt:
    21.07.2009
    Itse olen suosinut Salomonia ja La Sportivaa, huvittavasti kumpaisiakin löytänyt hyvään hintaan Tampereelta Kalevan Prismasta. En ole aikoihin käynyt niin en tiedä onko heillä vielä La Sportivaa mutta omasta kokemuksesta siinä on merkki jota uskallan suositella varauksetta. Toi hiking mallisto.

Hiking/Backpacking

19. wilza

Rekisteröitynyt:
    06.01.2014
    Mulla on tossa kolmet merrelit päivittäisessä käytössä. Noi ohutpohjaiset Trail Glovet ja Allout Fuset on ne, jotka menee jalkaan kävelylenkeille. Yleiskenkänä eivät toimi omassa käytössä, liian ohuet jos pyöräilee paljon.
    Mountain Diggsit yleiskäytössä, ja ehkä huonoin Merrellin kenkä, jonka olen ostanut.
    Noi Alloutit varsinkin tuntuu siltä, että hierovat jalkaa, gloveihin verrattuna vähän paksumpi pohja. Vähän armeliaampi jalalle. Glovet ovat kestäneet ulkoisesti paljon paremmin. Molemmilla saa katsoa mihin astuu, ja raskasta reppua ei noilla mielellään pitkään kanna.

20. Stringer

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Jeps, no minähän tosiaan kiersin sitten taas Jumbon lähellä kaikki kaupat jotka silmään osu. Intersportista sitten päädyin ostamaan kengät joiden merkkiä en nyt sängyssä jaksa muistaa. Ne kuitenkin oli seinällä muiden "laatukenkien" joukossa. Olivat tarjouksessa vajaa 70€, mutta lappu lupasi oikeaa hintaa 129€/tjsp. Ei se hinta kuitenkaan niin, mutta aika pirun monen yrityksen jälkeen ne oli sellaset jotka tuntu sopivan jalkaan eikä hiertäny tai mitään.

Ja niinhän siinä sitten kävi, että tekisi taas mieli sanoa voi vittu sentään. Ensinnäkin niillä kävely kuullostaa kuin imukupeilla menisi. Tulee sellainen ihmeellinen ääni. Toisekseen ne sittenkin vähän hiertää, tosin lyhyillä kävelyillä ei onneksi riko vielä ihoa. Ja se hiertäminen siis saattaa olla sitä, että ne on sivulta tms hiukan jäykät. Tai ehkä sitä, että varpaille jäi tilaa. Ja kuitenkin koitin katsoa, että pohja joustaa kuten neuvottu. Varretkin on melko matalat, kuten neuvottu. Kaiken kruunaa se, että tuntuu kuin jalkoja pitäisi nostella enemmän kuin aikaisemmin.

21. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Unohda tuo ajattelu nyt välittömästi. Nuo "laatukengät" ovat tosiaan "laatukenkiä". Laadukkaasti tehtyä roskaa. Arvostettu brändi ja kallis hinta eivät takaa mitään. Nämä arvostetut merkithän ovat juurikin niitä, jotka ovat pilanneet ihmisten jalat ja nyt ajattelun muuttuessa lähemmäs luonnonmukaisempaa liikkumista ovat häntäpäässä tarjoamassa näitä vaihtoehtoja. Katsovat ensin, että miten muut myyvät ja sitten tuovat usein puolivillaisia ratkaisujaan siihen, kun eivät vieläkään uskalla edes yhtä mallia tehdä erilaisella ajattelulla. Ja onhan se tietysti vaikeaa perustella uskottavasti jotain "minimal"-kenkää ensin taottuaan ihmisten päähän vuosikymmeniä, että heidän pehmusteensa on paras ja niin ihana ja välttämätön. Siihen on hankala tuoda kevyttä kenkää ja sanoa, että tämä on hyvä. Ei voi syödä ja säästää kakkua.

Äänet voivat hävitä, kun pohja kuluu/kovettuu, jos se pehmeästä kumista lähtee. Tai jos se on kiinni kengän rakenteista, niin sama juttu, kun kenkä löystyy käytössä. Hiertäminen voi myös hävitä, kun kengän jäykkyys vähenee ja se alkaa istua paremmin, mutta voipa olla häviämättäkin. Mahdotonta tietää. Jos tuntuu, että jalkoja täytyy nostella aiempaa enemmän, niin se viittaisi korkeaan kantapäähän. Itsehän en enää kävele kantapääkorotetuilla kengillä ollenkaan, ellei ole pakko.

Itse vasta kiersin paikalliset kenkäkaupat läpi ja hyvin huonosti oli mieleistä kenkää tarjolla. Eikä itse asiassa ollutkaan, vaan piti tilata netistä. Suurin osa on sitä perus Salomonia ja Merrelliä ja muuta perinteistä huonoa kenkää, jos suoraan sanotaan. Massiivista, jäykkää, kantapääkorotettua kenkää, joka ei anna jalkapohjan toimia luonnollisesti, vaan tarjoaa turhaa tukea ja pehmustetta näin pilaten jalat vuosien aikana. On hassu juttu, että muuten yleisesti ymmärretään, että kroppaa kannattaa käyttää, että se tarvitsee kuormitusta, eikä jatkuvaa lepoa. Mutta jalkapohjien tapauksessa vedetään päinvastaista linjaa jopa tukipohjallisineen: että ei vahingossakaan jalkapohja tekisi töitä. Olen entistäkin vakuuttuneempi siitä, että jos ihminen ei pysty tarvittaessa kävelemään/juoksemaan paljain jaloin ilman pehmusteita, niin sitten tekniikka on väärä; askellus ei ole luonnollista. No, joillain niinkin paikat kestävät, mutta selvästikään monella eivät. Minä lähden nykyisin siitä, että kenkä tulee mahdollisimman vähän luonnollisen askeleen tielle.

Niinpä. Kun suurin osa kengistä ei ole sinne päinkään edes siten, että mahtuisivat jalkaan. Katsopa tuosta valikoimasta kenkiä: http://www.vivobarefoot.com/eu/shoe-finder#q=catg.Mens

Mikään ei takaa, että nuokaan sopivat hyvin, mutta lähtökohtaisesti noissa on aika leveä lesti ja muutenkin reilummin varvastilaa kuin 99 %:ssa kengistä. Ei ole kantapääkorotusta ja pohja taipuu, kuten kuvissa näkyy. Tilaa jostain, missä on ilmainen palautusoikeus, niin kokeile ainakin, jos löytäisit sopivat. Jos kerran löytää itselleen sopivan mallin, niin sillähän hyvässä lykyssä pärjää vuosikymmeniä, ellei tuotanto lopu tai mallisto muutu liian erilaiseksi.

Minä kävin Intersportissa etsimässä vapaa-aikaan Vivoja, mutta myyjä sanoi, että niitä oli, mutta ei mennyt kaupaksi, niin luopuivat niistä. Oli vain pari juoksutossua. Ihmisillä on tietty kuva kengästä tottumuksen ja markkinoinnin seurauksena ja sitä he sitten pyrkivät toteuttamaan. En ole kuullut, että kukaan "paljasjalkakenkiin" siirtynyt olisi katunut, mutta harvapa niistä edes tietää. Ihmiset tykkäävät niistä vaivaisenluistaan, kun ahdas kenkä vääntää ukkovarpaan vinoon. Tiesittekö, että jopa kolmanneksella länsimaisia kenkiä käyttävistä on tuollaista vaivaa? Ei ollut ennen. Do the math. Tämä on hifistelyä tänä päivänä, vaikka ei olisi tarkoituskaan. Minäkin olen kenkähifistelijä, vaikka etsin vain käyttökelpoista ja terveellistä jalkinetta. Pitää kuitenkin yrittää levittää sanomaa, niin jospa jonain päivänä voisi mennä kenkäkauppaan odottaen löytävänsä kunnon valikoiman.

Viimeksi muokattu: 06.11.2014
  22. Tupu331

Rekisteröitynyt:
    14.07.2014
    Jos näillä ei pärjää on liian nuuka! Rymistelyä missä tahansa, voi jopa juosta jos tarve vaatii! Kiire näyttää sivun perusteella olevan :(

Itselle ainakin toiminu joka tilanteessa joissa pitää poiketa asvaltilta.

Taistelijan kengät m2005 - Armyvaatteet

23. wilza

Rekisteröitynyt:
    06.01.2014
    Mulla oli töissä jonkun aikaa käytössä paljasjalkakengät. Ihmistä ei ole tarkoitettu kovalle tasaiselle alustalle... 8h/työpäivä betoni/laattalattialla seisten ei tehnyt hubaa. Nyt on Sievin teräskärkiset työkengät käytössä taas :)
    Eikä asfaltilla juoksukaan niillä paljasjalkatossuilla niin herkkua ole. Tai se rinkan kantaminen.

Mut metsäpoluille ilman muuta ohutta tunnokasta pohjaa.

24. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Onkohan Puma Tataut kestävät? (Mid Fur tjsp)

Tulis lähinnä semmoiseen siistiin ulkoiluun, lämpimät kengät täytys olla. Hyvän näköiset, kestävät ja lämpimät siis.

25. MkH

Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Ulkoilukäyttöön hankin itse muutama kuukausi sitten Salomonin X Ultra GTX:t:
    X ULTRA GTX® - Adventure Hiking - Footwear - Hiking - Salomon Finland

Vielä ei ole valittamisen varaa löytynyt. Kenkä on ehkä hieman kova jalassa ohuen sukan kanssa, sillä pehmusteita ei löydy juurikaan, joten suosin tavallisesti kahta sukkaa (tosin sehän on muutenkin paras ratkaisu). Pikakiristys on helvetin hyvä systeemi. Kenkä pysyy kireällä ja on helppo laittaa jalkaan ja ottaa jalasta, kun naru löystyy koko kengän matkalta.

Ovat toki matalavartiset, joten mihinkään vaelluskäyttöön eivät sovellu. Mutta vaelluskengät itseltä löytyvätkin, joten nämä ovat kevyempään ulkoilukäyttöön täydelliset.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen