Kysymyksiä&Vastauksia

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja MattiAP, 02.07.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. zpt

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2011
    Viestejä:
    14
    Kytkin ei mielestäni tunnu erilaiselta, tai en ainakaan huomannut. "Rellun tuntien siitä on painelaakeri/-asetelma mennyt, eikä kytkin enää irrota" , tähän vielä, että kun irrotan kytkimen ja painan kaasua nii auto kyllä peruutti kunnolla saman tien eli ei kai se kytkin voi siellä olla tällöin pohjassa? Kiitos avusta ja anteeksi oma tietämättömyyteni. Menen tossa kohtapuolin testaamaan kaverin kans saisko sen vaihteen vapaalle heiluttamalla autoa edestakas ku se ei oo käynnis.
     
  2. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Polkimen ylös nostaminen tarkoittaa täysin päinvastaista kuin kytkimen irroittaminen. Poljin pohjassa = kytkin irti = moottori ei yhteydessä vaihteistoon.

    Toisinsanottuna sieltä on paineasetelma väsähtänyt ja kytkin on koko ajan "kiinni" eikä vaihde siksi vaihtunut. Nyt jos on vielä puoliväkisin auto käynnissä runtattu pykälää silmään niin ne 23v vaihteensiirtäjän muoviset käpälät on joko murenneet tai irronneet laatikon päästä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.09.2017
  3. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Eli toisinsanoen kallis remontti tulossa. Kannattaakohan tuollaiseen maksmissaan 1500euron autoon alkaa pistämään kytkin ja vaihteistoremonttiin niin paljoa rahaa kiinni?
     
  4. zpt

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2011
    Viestejä:
    14
    .

    Kävin nyt kaverin kans kattomas sitä taas ja sain sentää vaihteen vapaalle kun se työns takaa samalla. Pystyy sentää ite hinaa tän halutessaan. Kai tää täytyy jollekki korjaamolle käydä näyttämässä enne ku varmempaa tietoo saa mikä vikana.
     
  5. Tietääkö kukaan missä vm. 06 Ford Focuksen (mk2) raitisilmasuodatin on, hansikaslokeron takana vai kuskin puolella kaasupolkimen vieressä? Kuukkeli tarjoaa ristiriitasta tietoa.
     
  6. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=30039#p158746

     
  7. Kettude

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2007
    Viestejä:
    348
    Hei, autoetuun liittyvä kysymys olisi:

    Eli miten tuo autoetu lasketaan tuossa verotuksessa ja mietin että mitä käytännössä jää lapaseen palkkapäivänä. Sanotaan että palkka nyt vaikka 5000e/kk ja siihen palkkaan sisältyy (ei tule siis päälle) autoetu. Jos otan 850e/kk verotusarvoisen auton niin jääkö tililleni paljon rahaa? Veroprosentti ja muut vähennykset yhteensä verolaskurin mukaan 35,25 %. Mietin että lasketaanko se näin:
    5000€ - 1762,5€ (verot ja vähennykset) - 850€ (auto) = 2387,5€

    vai lasketaanko siten että verojen määrä lasketaan vain rahana maksettavasta palkasta:

    5000€ - 850€ = 4150€ - 1462,88€ = 2687,125€

    Oletin tähän päivään saakka että lasketaan alemman mukaan mutta mukava olisi saada varmuus tähän. Nopealla googlettelulla en löytänyt vastausta.
     
  8. Sorsa90

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2008
    Viestejä:
    570
    Ylemmän mukaan menee, eli
    5000€ - 1762,5€ (verot ja vähennykset) - 850€ (auto) = 2387,5€
     
  9. Kettude

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2007
    Viestejä:
    348
    Joo samaan päädyin kun lueskelin vähän lisää. Kiitos kuitenkin.
     
  10. Hapan

    Rekisteröitynyt:
    18.11.2012
    Viestejä:
    47
    Kävin jonkin aikaa sitten katsomassa erästä 2.2l bensakoneella varustettua BMW E46 320i:tä, paikanpäällä selvis että syö jonkun verran öljyä (muutama desi kahdesti vaihtovälillä omistajan mukaan) ja että öljynpaineen valo palaa n.10sek käynnistyksen jälkeen.

    Onkohan tuo ihan tuhoon tuomittu vehje vai selitettävissä anturivioilla ja kutoskoneen "ominaisuuksilla"? Joidenkin mukaan tuo öljyn syönti korjautuis pelkällä öljymerkin vaihdollakin
     
  11. Palmjc

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Viestejä:
    3 244
    Kannattaa tutustua Kys. Moottorin tyyppivikoihin. Ehjä kone ei hirveästi syö öljyä, jos vain viskositeetti on valmistajan suosittelema
     
    Viimeksi muokattu: 25.09.2017
  12. Kosminen myötävaikuttaja

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2011
    Viestejä:
    164
    Uusi normaali perusakku pitäisi ostaa vanhaan kotteroon. Joskus viisi vuotta sitten, kun viimeksi akkua vaihdoin suositeltiin hakemaan biltemasta akku. Onkos tässä mikään muuttunut, eli jos sen kummempia asiaan perehtymättä haen jonkun sopivan kokoisen akun Biltemasta, niin voiko mennä paljoa metsään, vai kannattaako perehtyä asiaan?
     
  13. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Jos tosiaan kyseessä jokin vanha kinneri, niin biltemaan menoa enempää ei pitäisi metsään mennä, kunhan kapasiteetti ja max. virta riittävä akussa.

    Jos paikkakunnalla on jonkinsortin akkutaloa niin sieltä hakisin itse ennemmin, laatu on varmasti parempi ja hinta lähes sama tai ympin kaksi enemmän.
     
  14. Bumper

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    950
    Jep, Turussa kävin joskus Kupittaan nurkilla paikallisessa akkuliikkeessä vaihdattamassa akun, kun auton alkuperäinen akku alkoi pakkasilla hyytyä. Jälkeenpäin kun asiaa tarkastelin, niin vastaavilla spekseillä akku olisi ollut Biltemassa 10€ kalliimpi ja tuo pienemmän liikkeen hinta sisälsi akun vaihdon siellä ulkona -25 asteessa.
     
  15. Kuspho

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2012
    Viestejä:
    560
    Ennen ainakin Bilteman akut oli ihan hyviä. 60€ luokkaa taisin maksaa, ja 5 vuotta ollut nyt paikallaan ilman ongelmia.
     
  16. IDKF

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2010
    Viestejä:
    494
    Käynnistysakkujen tekeminen ei mitään rakettitiedettä ole, että sikäli halvinta speksit täyttävää vaan mukaan.

    Sisällä on lyijylevyjä elektrolyytissä(sopivasti veteen lantrattua rikkihappoa), jos kyseessä on "huoltovapaa" (englannin kielinen termi "sealed" kuvaavampi") niin akku on suljettu mahdollsimman tiiviiksi, ettei vesi pääse haihtumaan akusta ja elektrolyytti siten väkevöitymään ja määrä vähenemään. Ainoa ero "perinteiseen"(flooded) on se, että perinteinen on ns. vapaasti hengittävä ja vettä lisätään sitä mukaa kun sitä haihtuu.

    AGM(absorbed glass matt) akku on täysin identtinen, mutta levyjen väliin on pujoteltu lasimatto, johon elektrolyytti on imeytetty. Yleensä aina samalla myös tehty suljetuksi, ettei vettä haihdu sisältä ja tarvi lisätä.

    Geeliakku samaa tekniikkaa, mutta rikkihappoon on sekoitettu myös piioksidia jolla katalyytistä on saatu geelimäistä, kestää syväpurkautumista paremmin ilmesesti koska vajaan akun levyissä oleva lyijysulfaatti ei muodosta yhtä herkästi krystallirakennetta, jonka seurauksena pinta levystä ei enää toimi mukana reaktiossa.
     
  17. TzIT

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Viestejä:
    184
    Kuulin mielipiteen, että Xenonpolttimot olisi hyvä vaihtaa säännöllisesti, vaikka näennäisesti toimisivatkin. Menettävätkö tehoaan ajan myötä? Golf 7:n Xenonien valokeilan pituutta ihmettelin jo viime talvena, kun tuntui valokuvio hiipuvan täysin 15m päässä keulalta. Polttimoiden vaihdosta en löytänyt merkintää huoltokirjasta, ja vuosimalli on siis 2013. Kun noissa tuo säätö on automaattinenkin ja huollossa korkeus tsekattu, niin voiko korkeussäädössä olla jotain vikaa? Tuntuu myös olevan paljon terävämpi raja valoisan ja pimeän välillä verrattuna vanhan volvon halogeeneihin.
     
    Viimeksi muokattu: 07.10.2017
  18. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    hyviä ideoita jälkiasennus h4 bi-xenoneista.. meni vanhaan ranskalaiseen heittämällä paikoilleen ja toimii loistavasti, paitsi.. pitkät ei vaihdu lyhyiksi viiksikytkimestä, kun haluaa pitkät pois pitää ottaa katkaisijasta valot pois. Kun ei noita voi oikein väärinkään kytkeä. ideoita missä vika??
     
  19. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Heikkenee. Teho puolittuu jossain 5 vuodessa, tjsp.
     
  20. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Polttinoiden vaihtoa ei lähtökohtaisesti merkata huoltokirjaan. Halpispolttimot kellertyy ja laadukkaat sinistyy vanhuuttaan = valoteho alle puolet, tuossa vaiheessa itse vaihtaisin molemmat. Xenonin valokeilan kuvio/raja on aina terävämpi kuin halogeenin.
    Onko tarjousmallin bi-xenon sarja liikkuvalla polttimolla? Jos on, niin siinäpä se.
     
  21. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    761
    Auraiskulmat säädätetty kesäkuussa ja uudestaan vuosihuollossa reilu kk sitten pyynnöstä ja oli niissä hieman heittoa. Eivät ainakaan sanoneet että mitään sieltä olisi rikki, mutta itse kun pitkästä aikaa sillä autolla ajelin niin vetää aika rajusti oikealla että ratissakin sen tuntee. Renkaissa ei juuri näy silmämääräisesti kulumia kulmissa. -11 mallinen corolla olisi tapaus ja nyt viikon verran itsellä käytössä niin omaa ajoa ainakin häiritsee kun pitää vääntää vasemmalle suorallakin tiellä. Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Kulmien säätöä en koskaan ole harrastanut mutta palikoiden vaihtaminen onnistuu kotonakin.
     
  22. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Kulmat säädetty päin persettä, joku pusla väsähtänyt(huom, ei väljä), tai oikean puolen jarrut laahaa. Noista alottaisin ja ehkä vielä käänteisessä järjestyksessä..
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2017
  23. ihris

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2010
    Viestejä:
    222
    Juu joskus vaan ihan vähän pitää lisätä...
    Ei vaan, voihan tuo olla ihan toimiva laitos, mutten nää pienintäkään syytä ottaa riskiä. Löytyy niitä autoja muitakin.
    Yli puoli litraa vaihtovälillä kuulostaa joko paskalta koneelta tai täysin väärältä öljyltä. Haluatko maksaa vastauksesta? Minä en.
     
  24. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    e46:ssa lienee jonkilainen tyyppivika öljynpaineen anturi.

    Eli jos valo palaa 10 sekuntia *keltaisena* käynnistyksen jälkeen niin vian korjaus saattaa maksaa alle satasen.


    Tuota öljynsyöntiä kyllä miettisin; jos menee >5 desiä per 15 tonnin vaihtoväli niin huolestuttaisi. Toisaalta esim. auton seisottua jos käynnistäessä hieman tuprauttaa, niin silloin voi suurin osa mennä venttiilinvarsien piikkiin. Ei vakava vika, muttei nyt ihan ilmainenkaan korjata.
     
  25. juhat1000

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    1 697
    Torilta bongasin uudehkot peltivanteet. Koko merkinnät olisivat 5.5Jx15, 4x100 ET46. Oma mallini merkinnät olisivat 6Jx15, 4x100 ja ET47. Onko se sitten niin, että ei käy autooni? Asennettava renkaat ovat 185/65R15.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti