Kysymyksiä&Vastauksia

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja MattiAP, 02.07.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 458
    Siinä kuuluis olla semmonen metallihäkkyrä joo. Se on lähteny polttimoa vaihtaessa irti. Jotta saat sen kunnolla paikoilleen (epoksiliima tms), niin joudut kuitenkin irrottamaan umpion, samalla vaivalla vaihdat sen kokonaan uuteen.
     
  2. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Niin paitsi että a) saako noita irronneita osia erikseen mistään ja b) nuo umpiot on aika arvokkaita :)
    Eli ihan mielellään sitä vähän vaikka askartelee jos umpion saa siten kuntoon. Pikaisella googletuksella halvin umpio Saksassa näytti olevan n. 120 euroa. Suomen hintoja en uskalla edes arvailla...

    Edit: Noissa lyhkäsissä valoissa ei muuten ole Vectrassa mitään rautalankahäkkyröitä (toisin kun pitkissä), vaan poltin kieräytetään paikoilleen.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2015
  3. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Romarilta keulakolaroidusta autosta umpio josta on lasi (muovi?) rikki? Onko esim. pelkkä lasi vaihdettavissa vai liimattu koko matkalta kiinni?

    Tosin suomen romuttamot tuntuvat pyytävän n. puolet uuden hinnasta joka on about uuden saksasta tilatun hinta (been there, done that).
     
  4. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Kyselin eilen päikseen yhdestä romariumpiosta. Hintapyynti oli 120 euroa eikä siinä ollut edes vielä posteja.
     
  5. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Siis *rikkinäisestä* umpiosta? Ei ehjästä käytetystä?

    Aika jäätävä hintataso. Jos uusi maksaa esim. 300 suomessa, 120 saksassa niin rikkinäisen hinta saisi olla max 50 eur. :D
     
  6. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Ei kyllä se sentään ehjä oli. Mutta romariautosta kuitenkin.
     
  7. Kosminen myötävaikuttaja

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2011
    Viestejä:
    164
    Pakoputki rämisee. Putki menee niin läheltä taka-akselia, että auton käydessä täristessään ottaa vähän osumaa akseliin. Helpoin tapa korjata olisi varmaan saada tuohon joku vaimennus väliin tyyliin joku kumitassu, tai putken ympärille tuohon kohtaan kietoa jotain eristenauhan tyylistä tms. Mitähän tuohon nyt keksisi, mikä pysyisi paikallaan ja kestäisi kuumuutta riittävästi? Toinen vaihtoehto korjata olisi kai laskea putkea vähän alaspäin, mutta tuossa olisi jo enemmän puuhaa..
     
  8. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Nyt pääsin käsiksi paremmin tuonne oikealle puolelle sain jonkinlaisen kuvan minkälainen kiinnitys siellä on. Eli jonkinlainen metallinen kiinnityshän tuolla on:

    https://www.dropbox.com/s/rjhzpzp2bdjyi ... 7.jpg?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/61roq66pn59pxbn/20150318_100657.jpg?dl=0



    Mistähän ihmeestä sitä voisi lähteä tuollaista metsästämään?
     
  9. Necrotik

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    Viestejä:
    618
    Merkkikohtasten foorumien kauppapaikat on hyviä tohon kaikenlaisten osien metsästämiseen. Opel Club Finlandin foorumit vois auttaa tossa tilanteessa.
     
  10. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
  11. Sasseli

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2003
    Viestejä:
    1 888
    Kyllä, tämä taitaa olla ainoa vaihtoehto. Pikaisen selvityksen perusteella halvin umpio paikallisten liikkeiden kanssa on 140 euroa. Täytyy vielä neuvotella auton myyjäliikkeen kanssa mahdollisesta korjauksesta, vaikka auto on ostettu jo elokuussa. Eipä tullut älyttyä tarkastaa umpioiden kuntoa sisältäpäin...
     
  12. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Ei ehkä ainut, mutta noin niinku helpoin...

    Kannattaa kattoa Ebay tms. läpi josko löytyis halvalla...
     
  13. Tomppa5000 Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    2 936
    Suomessahan perinteisesti revitään ruttutukussa kolariautosta puretusta paskaska kikkareesta enemmän kuin Saksassa maksaa uusi tai vähiintään alkuperäistä vastaava tarvikeosa. Oikeastaan kaikki auton varaosahankinnat olen siirtänyt Saksan ebayhin jo vuosia vuosia sitten. Joku pakoputki on vähän vittumainen rahtien vuoksi, mutta kyllä nekin löytää jotka lähettää kohtuuhintaan, jos ei ihan heti tarvitse.
     
  14. Svesno

    Rekisteröitynyt:
    22.02.2010
    Viestejä:
    254
    E39 M54 moottori tarjosi seuraavat koodit:
    P1344
    P0300
    P1342
    P1346

    Yksittäisiä sylinteri vikoja ja sitten useamman vika.

    Auto pitänyt hieman turbon vinkumista muistuttavaa ääntä lähiaikoina 1000-2000rpm alueella. Nyt on vahvistunut ja SES valo tuli esiin.

    Veikkaisin imuvuoto ja sitä lähdenkin etsimään huomenna. Onko muita ehdotuksia?
     
  15. adhocz

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    Viestejä:
    165
    Haussa Saksa-Audiin etupään rekisterikilven saksalaisten Suomi-kilpeä leveämpien kiinnityspaikkojen m6-ruuvien kolojen peitoksi jonkinlaiset muoviset grafiitinharmaat tulpat. Osaako joku vinkata mistä olisi saatavissa? Alla vastaava kuva keittiöpuolelta, jos selitys kovin sekava.

    [​IMG]
     
  16. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 458
    Toimisko siinä kalustetulppa, niitä on sellasia matalia ja harmaita, reikäkin taitaa olla 6mm.
     
  17. Jaava

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    2 257
    Ois vähän kärhämää autokaupan kanssa, eli seuraavanlainen skenaario
    Autona vm 2001 Saab 9-3, ajettu 120tkm

    2.3. ostin auton liikkeestä, auto oli juuri huollettu (öljyt vaihdettu, kässäriä korjattu). Koeajolla ei autossa ilmennyt mitään vikaa ja myyjäkin vakuutteli auton olevan kunnossa.

    5.3. tarkistin auton moottoriöljytilanteen, ja huomasin että öljytikku ei edes kastunut. Epäilykseni piilevästä viasta heräsi tuolloin sillä oletin että öljynvaihdossa juuri ennen auton ostohetkeä öljyä olisi lisätty koneeseen oikea määrä. Päätin kuitenkin lisätä öljyä koneeseen ja jatkaa auton käyttöä ja pitää silmällä öljynkulutusta.

    7.3. ajoin jällein autolla ja huomasin tuolloin että juuri ennen kotipihaani auton pakoputkesta tuli todella paljon savua. Ajoin auton pihaan, avasin konepellin eikä mitään näkyvää vikaa koneessa näkynyt. Öljyn taso koneessa oli laskenut huomattavasti öljyn lisäyksestä, jonka jälkeen autolla oli ajettu n. 30km. Öljytikun alaosa kuitenkin kastui. Tutkin asiaa verkossa ja konsultoimalla ystävääni ja totesimme oireden perusteella että öljysyönti johtuu turboahtimen viallisuudesta. Ahdin hajosi "lopullisesti" vasta tuolloin 7.3., jolloin savua tuli reilusti.

    8.3. soitin auton myyjälle ja kerroin tilanteen. Oireiden perusteella hänkin totesi että autosta on luultavasti ahdin hajonnut. Myyjä lupasi tulla noutamaan auton ja tutkimaan missä vika on.

    11.3. myyjä nouti auton pihastani. Myyjän kanssa ei ollut mitään puhetta kustannuksista, sillä oletin että korjaus menee myyjän piikkiin. Onhan ahtimen normaali käyttöikä n. 200-250tkm (näin sanoi myös kuluttaja-asiamies johon otin yhteyttä 17.3.).

    12.3. myyjä ilmoitti että ahdin on tosiaan viallinen. Hän lupasi huoltaa auton kuntoon mahdollisimman pikaisesti, eikä tässäkään vaiheessa ollut vielä puhetta kustannuksista.

    16.3. noudin auton itse liikkeestä. Auton hajonnut ahdin oli huollettu (ei vaihdettu täysin uuteen). Tässä vaiheessa myyjä kuitenkin vaati 550 euron korvausta ahtimen varaosista. Mitään tositteita myyjällä ei ollut tällöin esittää ahtimen vaihdosta (auto oli huollettu itse). Lupasin palata asiaan vielä kuluvalla viikolla.

    17.3. soitin kuluttajasiamiehelle, selitin tilanteen ja minulle todettiin puhelimessa että ahdin on hajonnut ennenaikaisesti (vaikka onkin kuluva osa), se on ollut ostohetkellä jo viallinen (auto söi öljyä) sekä sillä autoon ei ole laitettu tehdasuutta ahdinta vaan vanha on huollettu, joten auton arvo ei ole noussut. Auto on huollon jälkeen kunnossa jossa sen ostohetkellä oletti olevan (toistaiseksi ainakin toimii..)

    19.3. ilmoitin myyjälle ystävällisesti että en koe olevani korvausvelvollinen tilanteessa. Tähän asti myyjä oli käyttäytynt erittäin asiallisesti. Myöhemmin illalla myyjä soitti ja vaati edelleen korvausta. Selitin hänelle vielä kertaalleen tilanteen ja saamani neuvot, jonka jälkeen hän uhkaili lakimiehillä ja löi luurin korvaani.

    En ole vielä myyjältä kuullut mitään, voi olla että hän ei yhteyttä enää otakkaan kunhan vaahtoaa viikonlopun yli.

    Mitä mieltä tilanteesta? Kuka korvaa ja ketä?

    Kuluttajasiamiehelle laitettu myös kirjallista pyyntöä asiasta..
     
  18. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Arpomalla varmaan menee, kuluttaja-asiamies varmaan ehdottaa tiettyä prosenttia.

    Jos on kuitti, takuu työlle sekä ehkä vanhat osat antaa näytille niin 50/50 on mielestäni enemmän kuin reilua. Vaikka kilsoja on vähän on ikää kuitenkin aika reippaasti jo.
     
  19. Jaava

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    2 257
    Osaatko yhtään perusteella mainitsemiini kohtiin että mikä niissä on "vikana"? Kuluttaja-asiamies tosiaan oli samaa mieltä että myyjän piikkiin menee mm. kun öljyä on kadonnut oletettavasti jo kauppahetkellä eikä auton arvo ole noussut esim uuden turbon myötä. Tietää hieman varautua jos vaahtoaminen jatkuu.
     
  20. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Vähän outoa jos 120tkm ajetun ahtimen vaihtaa uuteen niin mukamas arvo ei nouse.

    Jos mun pitäis valita kaksi identtistä autoa ja toiseen on juuri vaihdettu ahdin ja on 500€ kalliimpi niin totta kai otan sen kalliimman jossa uusi ahdin.

    Ihmisiä kun ei nykyään kiinnosta jälkikäyttää autoja ja vaihtaa öljyjä 10tkm välein niin tuollainen 120tkm on aika normi kesto ahtimelle, puhutaan kumminkin 14v vanhasta autosta...
     
  21. Jaava

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    2 257
    Autossahan ei siis ole uutta turboa. Vanha vain huollettu, en tiedä tarkemmin mikä on vikana. Joku laakeri vissiin sökönä kun menee öljyä palotilaan tai putkeen sitä kautta.
     
  22. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Noniin, juu eli vanha vain huollettu, sitten ymmärrän...
     
  23. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Joku harakiripatentti tehty jos ei muuta todisteta, vai onko noissa jotain tyyppivikaa tms.? Jos ei myyjällä ole antaa mitään takeita että turbo on edes ehjä (vaikkei ehkä öljyä enää holtittomasti vuodakaan) niin aika huonot kaupat nuo minusta olisi jos ei sitten poskettoman halvalla saa.
     
  24. Eqi.

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2004
    Viestejä:
    440
    Mitäs tämmönen skeida on? Tähän omaan Fordiin (Fiesta -99) pitää lisäillä öljyä aina silloin tällöin kun vuotaa hiukan: Tuli lisätessä huomattua että kertynyt tuommoista maitokahvin väristä töhnää tuohon alueelle joka pitää irroittaa kun lisäisee öljyä. Jotain epäpuhtauksia, vai vaan pakkaskelien (kelit sahaillu +/- 5) aiheuttamaan? Paperilla pyyhkäisin veke ja suht. kiinteää tavaraa oli. Kuva selventänee.

    http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/XGF91816.jpg
     
  25. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Pätkä ajo tuota tekee ja se ettei kone käy kunnolla kuumana.

    Ei ole suoranaisesti rikki tai vika mutta öljyyn kertyy kosteutta joka jää tuohon korkin tuntumaan...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti